Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKristina Ivarsson
1
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified form, in whole or in part – be reproduced, disclosed to a third party, or used for any purpose other than that for which it is supplied, without the written consent of Volvo Aero Corporation. Any infringement of these conditions will be liable to legal action. Motoralternativ för nästa generations flygplan
2
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 2 Upplägg Vad påverkar utvecklingen? Vad är en effektiv motor? Propellerfläktmotorn (Open rotor) Framtida motorer 2009-06-05
3
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 3 Framtida motorer 2009-06-05 Önskelista Kostnad Buller Klimat Bränsleförbrukning Utsläpp Kondensationsstrimmor/ Molnbildning Runt flygplats I planet Bränsleförbrukning Underhåll Anskaffningspris
4
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 4 Framtida motorer 2015-04-02, Slide 4 Karuselleffekten Lägre motstånd Lägre dragkraft Mindre motorer Lägre bränsle- åtgång Mindre, lättare flygplan Högre motoreffektivitet Högre specifik dragkraft
5
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 5 Vad är en effektiv motor? Framdrivningsverkningsgrad Hur mycket av den tillgängliga mekaniska energin som blir dragkraft Framtida motorer 2009-06-05 Cykelverkningsgrad Hur mycket av det tillförda bränslet som blir mekanisk energi
6
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 6 Ökad framdrivningsverkningsgrad Dragkraft = massflöde * hastighet Lägre hastighet Större massflöde Större fläkt Framtida motorer 2009-06-05
7
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 7 Propellerfläktmotorn –ett intressant alternativ Minskar Nacellvikt Nacellmotstånd Tryckförluster Framtida motorer 2009-06-05
8
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 8 Turboprop eller propellerfläkt? Svepta blad Fler blad Motroterande propellrar Framtida motorer 2009-06-05
9
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 9 Tekniska utmaningar Variabla propellerblad Flygplansintegration Buller Framtida motorer 2009-06-05
10
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 10 Så varför? 25-30 % lägre bränsleförbrukning än med dagens motorer – Snart.. Framtida motorer 2009-06-05
11
10110 Utg. 4 Volvo Aero Corporation Proprietary Information. This information is subject to restrictions on first page. Department, Name 10110 Utg. 11 Slide 11 Frågor? Framtida motorer 2009-06-05
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.