Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCecilia Vikström
1
Bloggar – en introduktion Berghs 2005-05-10
2
”How big are blogs? Try Johannes Gutenberg out for size.” - Business Week
3
Vem är jag? Henrik Torstensson Student, skribent Bloggar sedan 2002 Sweblogs.com
4
Bloggar i media Veckans Affärer : En av de nya stjärnorna Business Week: Blogs will change your business Fortune : 2005 års främsta trend inom IT Merriam-Webster : Årets ord 2004 TIME : Bloggare kandidat till Årets person DNs ledarsida : En av årets trender 2004
6
Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar 1. 2. 3. ©2005 Henrik Torstensson
8
Vad är en blogg? "blogg (från eng. weblog), webbjournal, webblogg, personlig och öppen dagbok på webben. Man kan även se begreppet som ett mellanting mellan personliga kolumner i dagstidningar och dagböcker. En typisk blogg innehåller iakttagelser och synpunkter på dagsaktuella händelser, länkar till intressanta och aktuella webbsidor m.m (...) (Nationalencyklopedin)
9
”Blogging is a format, not a genre." - Virginia Postrel i Forbes
10
Bloggformatet Senaste inlägget överst Permanenta länkar RSS Kommentarer Trackback (”vem länkar hit”)
15
Klicka här!
16
Bloggvärlden
17
Utveckling Första hemsidorna - World Wide Web Portaler och communities - Site Wide Web Bloggar - World Live Web
18
Bloggar och media
19
Hur stort är bloggande? 7 % har bloggar (Pew) 27 % läser bloggar (Pew) 9,5 miljoner bloggar (Technorati) 40 000-50 000 nya bloggar/dag (Technorati) Runt 2000 bloggar i Sverige (egen bedömning)
20
Weblogs Tracked March 2003 - February 2005 Doubling Doubling in size approx. every 5 months
21
New Weblogs Created / Day March 2003 - February 2005 3/05: 38,000/day means a new weblog is created about every 2.2 seconds.
22
Massmedia vs. Bloggar, 3/05 Inbound sources Blue = Mainstream Media Red = Blog
23
Varför följer massmedia bloggar? Läsarna vet mer än redaktionen Nyheter Sammanhang
24
Varför startar massmedia bloggar? Ett format som passar Internet Besökare kommer tillbaka oftare = $$$ Vill inte missa en het trend
25
Varför följa webbloggar? Lyssna på kunder Lyssna konkurrenter, partners Bättre PR-arbete
27
Från blogg till New York Times 12 sept – inlägg på en communitysajt 14 sept – stora bloggar skriver om det 16 sept – företaget kommenterar 17 sept – New York Times och AP 22 sept – produkten dras tillbaka
28
Hitta och följa bloggar
29
Hur hittar man bloggar? På andra bloggar Bloggtjänster –Nyligen.se –Technorati Sökmotorer
30
Några svenska bloggar Media Culpa – www.kullin.net Mahirblogg – www.mahirblogg.com Researcher.se – www.researcher.se JKL Blog – jklgroup.blogs.com CorporateBloggingInfo – www.corporateblogging.info myMarkup – www.mymarkup.net
33
Hur följer man bloggar? Webben RSS-läsare –Bloglines Omvärldsbevakning –Observer –Agent25
36
Vilka är det som bloggar?
37
Kunder Konkurrenter Kollegor Kunnigt branschfolk
38
Fyra personer som bloggar Bob Lutz vice ordförande General Motors Jan Kilström vd Nils Hansson Åkeri Margot Wallström EU-kommissionär Robert Scoble teknisk evangelist Microsoft
39
Tre personer till som bloggar Johan Norberg författare, debattör Erik Stattin it-bibliotekarie Linda Skugge krönikör
40
De bloggar för att… de kan uppmärksammas av journalister kommunicera med kunder dela kunskap med kollegor göra livet jobbigare för konkurrenter nå läsare
41
Hur påverkar man bloggare?
42
Öppenhet
43
Bygg relationer PR Kommentarer Börja blogga
44
Micro Persuasion Find Listen Engage Empower Källa: CooperKatz
45
Hur bloggar man?
46
Hur börjar man blogga? Hur ofta behöver man blogga? Vad kan man blogga om?
48
Informationsstrategi och bloggar
49
Möjligheter Direktkommunikation Bygga relationer Del i PR-arbetet
50
Risker Avslöja hemligheter Skada relationer Anställd blir avskedad
51
Frågor? Vem ska blogga? Vad ska man blogga om? Policy?
52
Exempel på bloggpolicy 1.Make it clear that the views expressed in the blog are yours alone and do not necessarily represent the views of your employer. 2.Ask your manager if you have any questions about what is appropriate to include in your blog. 3.Be respectful to the company, employees, customers, partners, and competitors. 4.Understand when the company asks that topics not be discussed for confidentiality or legal compliance reasons. 5.Ensure that your blogging activity does not interfere with your work commitments. Källa: Forrester Research
53
Strategi Ska vi följa bloggar? Ska vi blogga? Vem ska blogga? Vad ska vi blogga om?
54
Frågor? www.torstensson.com/weblog e-post: henrik@torstensson.com telefon: 0708-105742 ©2005 Henrik Torstensson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.