Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till Mamut Providerdag

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till Mamut Providerdag"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Mamut Providerdag
Inledning: Gunilla/Karin Presentation av Mamutar (Varje person presenterar sig själv) Kort om våra seminarium Varje månad kör vi seminarium i Stockholm, Malmö & Göteborg. Målet är att ni som blivande kunder skall få en möjlighet att bekanta er med programmet och se möjligheterna Frågor: Har alla registrerat sig? Har alla stängt av mobiltelefonen? Välkommen till Mamut Providerdag Pär Svärd Espen J. Laeng

2 Agenda Produkt og Prisoversikt Mamut Salesmodel Lunch
Salgsdemonstrasjon Marketing och sales Q & As Kort om vem som ska gå igenom de olika delarna.

3 Vision To simplify the way small organizations do business Mission Statement To empower all organizations with effective and user friendly administrative tools in order to improve their business processes Strategic Goal Become a leading provider of small business solutions in Northern Europe

4 Company Overview Mamut ASA
The Company Organization Established 1994 Headquarter in Oslo, Norway 170 employees Operations in NO, SE, NL and UK 41,000 customers and 80,000 users Pure software company (+90% sw) Sales 70 Operations 15 CustCare 43 Product/R&D 42 Complete offering of solutions and services for the SMB segment Cooperation with Microsoft on European roll-out of Small Business Concierge OEM distribution with Norstedts Juridik AB (A Wolters Kluwer subsidiary in Sweden) Local technology and distribution partners Products and Partners Customer value Award winning products Complete solutions with ERP, CRM and Web Competitive pricing and low TCO Integrated with Microsoft Office Integrated web-based services Complete offering of solutions and services for the SMB segment Cooperation with Microsoft OEM distribution with Norstedts Juridik Local technology and distribution partners

5 Market and customers Company Overview
Market approach Segment opportunity Target SMB with 1-25 PCs Direct/indirect sales/support model Covering all price points Aggressive pricing, “try before you buy” Low ERP penetration vs Mid/Hi segments Underserved segment with demand for complete solutions at affordable prices Dedicated vendors preferred Low market sensitivity Segment and customer base

6 Mamut Marknadsorienterad utveckling Kompletta lösningar för SMB
Kunderna avgör vidareutvecklingen Kompletta lösningar för SMB Fokus på funktionalitet, användarvänlighet och låg totalkostnad för kunden Mamut konceptet– inte bara SW leverantör Artiklar och broschyrer Nyhetsbrev Användare forum Support och FAQ Mamut Academy - kurser Utveckling av software blir med bakgrund av existerande kunders respons på behov och önskemål (registreras i MIND, 90% av utvecklingen baseras på detta). Förklara MIND snabbt. Det är INTE dataingenjörer som bestämmer vad kunderna behöver, det är kunden som bestämmer utvecklingen! Samarbete med de största aktörerna inom databranschen och kreditinformation som innebär kunskapsutveckling och gemensam utveckling av lösningar (Microsoft, Credit Safe, Aktiv Kapital, Symantec och HP) Viktigt för en liten aktör som Mamut att bli en populär samarbetspartner av de bästa i branschen, då det är en kvalitetsstämpel för våra kunder.

7 Mamuts samarbetspartners
Arbetat med Microsoft sedan 1995 Mamut Business Software: Utveckling Optimering Integration Norstedts Juridik Samarbetet ger effektiva och säkra lösningar – till ett bra pris Samarbetspartner sedan 1995 Microsoft Windows och Microsoft Office är fundamentet för mindre företag Mamut Business Software är baserat på Microsoft-teknologi Först med ”Designed for Windows XP” Mamut optimiserar sina lösningar för Windows XP och Office 2003 Samarbetet ger effektiva och säkra lösningar – till ett bra pris Komplett för 6.000,- per anställd

8 Effektiv informationsdelning
Information tillgänglig för alla Information samlas och integreras Information registreras bara en gång IT-verktygen som används är integrerade Alla i företaget har tillgång All information samlas och kopplas E-post, dokument, avtal, projekt Offert, order, faktura, in-/utbetalningar Verifikat, Påminnelser, inkasso, lön All information registreras bara en gång Automatisk överföring från hemsidan Alla processer bokförs automatiskt Standardrapporter kopplar information IT-verktygen som används är integrerade

9

10 Effektiv Informationsdelning

11 En produkt för alla roller i verksamheten
VD Konsult och projektarbetare Ordermottagare Inköpare Lön och personalansvarig Projekt och tidsredovisning Kontakt uppföljning (CRM) En Produkt för alla roller i verksamheten Mamut används med fördel av alla medarbetarna i företaget, det är då de stora effektiviseringarna och kostnadsbesparingarna blir tydligast. Alla företag har naturligtvis inte alla dessa roller men som VD i ett mindre företag får man ofta spela många olika roller. På förmiddagen är man kanske Inköpare och på eftermiddagen säljare. Det ställer stora krav på ett informations- och affärssystem. Mamut är upbyggt för att möta just dessa olika roller, oberoende av om det är en eller flera anställda. Jag ska nu exemplifiera det genom att sätta mig in i tre av dessa roller för att visa hur Mamut löser respektive uppgifter och effektiviserar vardagen. Webbplats och e-handel Offert order faktura Produkt lager logistik Inköp beställning Redovisning ekonomi Lön och personal Ledning Säljare kundansvarig Internet ansvarig Lager och logistikansvarig Ekonomiansvarig

12 Frågor? Hva sier du på de ulike punktene?

13 Produkter och priser - MBS 9.1
Espen J. Laeng

14 Agenda Målsättning med siste version Nyheter Produkterna Prisoversikt
Produkter og priser på web Hva sier du på de ulike punktene?

15 Målsättningar - MBS 9 Existerande kunder; vår viktigste ägodel
Lojaliet Word of mouth Nya målgrupper Tilfredsställa “avancerade” behov Möta konkurrenterna Mer nöjda återförsäljare Fokus på de eksisterende kundene er gjennomsyret i hele org. Dette er det viktigste

16 Målsättningar - MBS 9 Större internationell produktbredd
Flytta kunder “uppåt” i porteföljen Bäst i test Sum Högre omsättning Befästa position som marknadsledare och “runner up”

17 Åtgärder Fylla strategiska och operativa tomrum
Öka användarupplevelsen Förbättra kvaliteten Förbättra dokumentation Tydligare differentiering av portföljen mtp. målgrupp/behov Ny prisstruktur Nya tjänster Fint om du komenterer alle punktene her.

18 Nyheter Ny produktmatris Kontinuerlig process Feedback från:
Återförsäljare Säljare Support Kunder Konkurrenter Hva er en kontinuerlig prosess? Utvidelse av produktmatrisen?

19 Produktsortiment Mamut Business Software Två ”Total lösningar”
Mamut Office Mamut Enterprise Tre ”Special lösningar” Web CRM & Sales Bokföring ”Total lösningarna” kommer i: Mamut Office-serien Start, Standard, Professional Mamut Enterprise-serien E3, E4, E5, E5 CRM, E5 Tid ”Special lösningarna” kommer i 3 versjoner: Start, Standard, Professional

20 Innehåll MBS 9 Mamut Web CRM & Sales Bokföring Office Enterprise
Internet/e-handel Kunduppföljning/CRM Offert, order & fakta Projektstyrning Tidredovisning Lön/personal Inköp/logistik Rapportmodul Systemadministration Tilläggsprodukter Hva er nytt?

21 Nya produkter Mamut Bokföring Mamut Enterprise E5 CRM
Fokus på redovisning/bokföring Möta konkurrenter - Instegsmodul Inte för redovisningsbyråer Mamut Enterprise E5 CRM Positionering mot CRM/Kontaktuppföljning Fungerar ”Stand alone” Travel CRM ingår Mamut Enterprise E5 Tid Behov för enkel tidrapportering Signaliserer vår kompetanse innen regnskap. Viktig overfor sluttbruker og regnskapsførere

22 Övergripande info per modul
Produkt/lager/inköp Fullständig nyutveckling Många nya funktioner Offert/Order/Faktura Nya funktioner för att ta till vara den nya funktionalliteten i produkt/lager/inköp Dokument Ny och förbättrad funktionalitet Förbättrad teknisk plattform Offline/Replikering Serienummer, variant etc Dokumant – imporyta v alle typer filer – fletting av brev til ansatte etc

23 Ny uppdelning i version 9
Produkt Funktion Mamut Web Mamut CRM &Sales Mamut Bokföring Mamut Office Mamut Enterprise Start Std Pro Std. E3 E4 E5 Bokföring/Redovisning Utlandsbetalning Elektroniskt arkiv Automatisk lagerbokföring Valutakontohantering Kontaktuppföljning/CRM Kontaktuppföljning utvidgad Användarinställningar dokument Kopiera dokument till pdf Koppla brev mot anställda Utvidgad grafisk kalender Travel CRM Stort sett Enterprise som har fått ny funksjonalitet Større forskjell på O og E – enklere å få kunden inn på større løsninger med en gang

24 Ny uppdelning i version 9
Produkt Funktion Mamut Web Mamut CRM &Sales Mamut Bokföring Mamut Office Mamut Enterprise Start Std Pro Std. E3 E4 E5 Sälstöd Språkhantering, produkt Koppla inköp mot order Reservera mot lager/inköp Enhetshantering Inköp/Logistik Batchnummer på inköp/förs Lagerplatshantering Inköpsreservationer Serienummerhantering Hållbarhetsdatum Varianthantering

25 Priser - MBS 9

26 Priser Mamut Web Start Standard Professional Flerbruker Nei
Tilleggsprodukter Gamle priser: - 1. lisens 1490 1990 2490 - SA 1. lisens 75 100 150 Nye priser Sverige: 890 (inkl. SA) 1890 2890 59 (påfølg. år) 79 139 Ned i pris bortsett fra Pro som har gått opp. SAprisen har gått ned p.g.a. konkurranse med hiosting etc.

27 Priser Mamut CRM & Sales
Start Standard Professional Flerbruker Nei Ja Tilleggsprodukter Gamle priser: - 1. lisens 1490 2990 4990 - SA 1. lisens 75 150 200 Nye priser Sverige: lisens 890 (inkl SA) 2890 3890 - SA 1-3. lisens 79 (påfølg. år) 159 189 lisens 2490 - SA 4-8. lisens 59 79 - Fom 9. lisens 990 1890 - SA Fom 9. lisens 39 Samme som i NOrge? ALtså 1-3 lisenser

28 Priser Mamut Regnskap Start Standard Professional Flerbruker Nei Ja
Tilleggsprodukter Nye priser Sverige: lisens 890 (inkl SA) 1890 2890 - SA 1-3. lisens 79 (påfølg. år) 119 159 - Fom 4 lisens 990 - SA fom 4 lisens 89

29 Priser Mamut Office Start Standard Professional Flerbruker Nei
Ved behov Tilleggsprodukter Gamle priser: - 1. lisens 1990 3490 4990 - SA 1. lisens 100 150 200 Nye priser Sverige: 1890 (inkl SA) 2890 4890 99 (påfølg. år) 159 199

30 Mamut Enterprise E3 E4 E5 E5 CRM E5 TID Flerbruker Ja Ja (E5)
(standalone) Ja (E5) Tilleggsprodukter Gamle Priser: - 1. lisens 6000 7000 8000 5000 - SA 1. lisens 200 300 400 Nye priser Sverige: lisens 5900 7900 9900 990 - SA 1-3. lisens 249 299 399 199 59 lisens 3900 4900 6900 2900 Samme - SA 4-8. lisens 149 - Fom 9. lisens 1900 - SA Fom 9. lisens 99

31 Mamut Enterprise Tilleggsprodukter I
Produkt- och Kundservice Call Center Status/ analys Gamle Priser: - 1. lisens 4900 - SA 1. lisens 300 100 Nye priser Sverige: 1900 2900 99 Prismodel Pr lisens

32 Mamut Enterprise Tilleggsprodukter II
PartnerWeb Webdesign Travel CRM Gamle Priser: - 1. lisens 4900 3900 - SA 1. lisens 200 150 Nye priser Sverige: 2900 1900 199 99 Prismodel Pr Nettsted Pr nettsted Pr lisens

33 Spørsmål og svar!


Ladda ner ppt "Välkommen till Mamut Providerdag"

Liknande presentationer


Google-annonser