Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Sätt kunskap i arbete” Västerås 8 november

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Sätt kunskap i arbete” Västerås 8 november"— Presentationens avskrift:

1 ”Sätt kunskap i arbete” Västerås 8 november

2 Program för dagen 09:00 Samling med fika Harry Herrgård & Bengt Pedersen 09:30-10:45 Effektivisera och Spara Smart Calle Lönnberg Thomas Andersson, SGF 10:45-12:00 Thatch Leif Trygg, Askania AB Ulf Tegnebo Matz Hansson Ombergs golf 12:00-13:00 Lunch 13:00-14:00 Forskningsprojekt inom STERF & SGF Thomas Andersson Calle Lönnberg, SGF 14:00-15:00 Resumé av Frank Rossi Calle Lönnberg Thomas Andersson, SGF 15:00-16:00 Frågestund, avslutning och kaffe

3 ”Spara smart” När ekonomin är begränsad ställs högre krav på smarta arbetsmetoder, bra hjälpmedel, kompetent personal och lönsamma samarbeten. Behöver vi spara pengar gäller det att inte långsiktigt äventyra golfbanans kvalitet?

4 Bakgrund och mål Våra tankar om ämnet! Diskussion i små grupper
Redovisning & gemensam diskussion

5 Spara ”smart” I svåra ekonomiska situationer gäller det att lägga pengarna på rätt saker. Vi vill få in mer ”ekonomiskt” tänkande som genomsyrar hela golfklubben. Försöka ”tänka” i nya banor!

6 Att tänka på vid banskötsel
Se över skötselrutiner? Klipplinjer? Gör vi dem på rätt sätt? Gör inget i onödan! Följ upp och se om det blir några resultat? Skötselinsatser vs. spelförbättrande åtgärder. Blir det bättre kvalité? Behöver vi lufta greenerna så ofta eller sker det med rutin? Hjälpsådd - får vi något resultat? Värdera tillförseln av biostimulanter, mm? Blir det resultat? Se till att ha ”nollruta” Försök få fram nyckeltal på vad de olika momenten kostar!

7 Att tänka på vid banskötsel
Kan vi minska insatserna på olika ytor? Tex. mindre klippning, gödsel på fairways? Behovsanpassad gödsling Tidsbesparande layout!

8 Skötselåtgärder som man inte får spara på och som kan skapa stora problem i framtiden!
Dressning Skötsel av krypvensgreener i allmänhet. Låt inte thatchen växa!

9 Att tänka på vid inköp! Hur gör ni upphandlingar?
Se över inköpsrutiner Konkurrentutsätta alla inköp på golfklubben Kan man köpa vid annat tillfälle? Ex gödning, reservdelar, dressand, etc. Kan vi köpa mer begagnat?

10 Att tänka på vid nyinvesteringar!
Driftkostnader på maskin? Underhåll, service och reservdelar? Maskinskötsel- Mekaniker? Leasing vs köp eller hyra maskin?

11 Spara – se över de stora kostandställena på golfbanan.
El- Temperatur i olika lokaler, oftast energitjuvar! Saminköp- kan ge rabatter? Bränsle – Kontrollera bränsleförbrukningen! Reservdelar/ reparations kostnader – överväg att hyra? Val av gräsart – Vad kostar det att sköta rödsvingel kontra krypven? Bevattning – använd ET- värdet och markens vattenhalt.

12 Effektivisera arbetet!
Kapacitet på maskiner Anpassad maskinpark! Rätt anpassad kompetensnivå bland banpersonal Samarbete mellan klubbar – ”sällan använda” maskiner Jobba tight och minimera spilltid (klipptåg?) Gör tidsstudier över alla arbetsmoment- Ställ krav på personalen att de jobbar effektivt. Kan man plocka in personal på timtid? Typ maskinringen!

13 Utnyttja SGF:s affärsavtal Mer info på klubbservice.golf.se

14 Sammanfattning Dessa ska sedan kunna utvärderas!
Gör medvetna val som bygger på syfte och mål. Dessa ska sedan kunna utvärderas!

15 Gruppindelning! Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Leif Falun-Borlänge Tony Dalsjö Magnus Fullerö Bertil Kumla Robban Skepptuna Anders Mellringe Nille Sthlm G&T Rolf Nora Bengt Svärd Kjell Lilja Sthlm G&T Skepptuna 2 Mathias Mellringe Söderköping Per Kiladalen Sven-Erik Askersund Leif Säter Skepptuna 3 Stefan Mellringe Lisinge 1 Bertil Askersund Säter 2 Linde 1 Anders Trosa Lisinge 2 Askersund 1 Leif Hallstavik Linde 2 Ulf Hagge

16 Uppgifter Fråga 1: Vad gör ni eller kan tänkas göra för att spara ”smart”? Fråga 2: Vad gör ni eller kan tänkas göra för att effektivisera arbetet? Fråga 3: Vad skulle ni vilja ha för samarbetsformer?


Ladda ner ppt "”Sätt kunskap i arbete” Västerås 8 november"

Liknande presentationer


Google-annonser