Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”En sommar för alla” Utvärdering av Tunabyggen/ Borlänge kommuns projekt ”En sommar för alla”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”En sommar för alla” Utvärdering av Tunabyggen/ Borlänge kommuns projekt ”En sommar för alla”"— Presentationens avskrift:

1 ”En sommar för alla” Utvärdering av Tunabyggen/ Borlänge kommuns projekt ”En sommar för alla”

2

3 Utvärdering av Sommarskolan 2013 mellan Borlänge kommuns och Tunabyggens projekt ”EN sommar för alla” 2013 Aktivitet och period Sommarskola inomhus på Nygårdskolan, Högskolan Dalarna och Skvalets IP perioden 17/6-13 till 5/7-13 Ansvariga för samarbete och utvärdering Christian Kaddik, Borlänge kommun/lärare, nystartstjobbare, och feriejobbare Fungerat bra Flertalet elever uppvisade stora förbättringar i kunskaper, samt att 3 st. elever blev behöriga för gymnasiestudier Informationen samt planeringen har varit bra och tydlig till personalen enligt deras egna uppgifter Samarbetet har fungerat bra mellan personalen och elever. Och eleverna kunde delas upp utifrån behov och lärarnas kompetens Sommarskolan med deras aktiviteter har inneburit en lugnare atmosfär på Tunabyggens bostadsområden Tjärnaängar, Jakobsgårdarna och Bullermyren. Förstörelsen och oron har dämpats markant på dessa områden. En av anledningarna är troligen hela projektet ”En sommar för allas ” skull Många elever som är nya i Sverige behöver läsa under sommaren för deras språkliga kunskaper inte ska glömmas bort under sommaren Avslutningsresan till Furuvik fungerade som en extra morot för eleverna att plugga ännu hårdare samt ha hög närvaro under skolan eftersom det krävdes för att få följa med Lunchen var uppskattad bland eleverna eftersom vissa av eleverna inte får mat hemifrån till den grad de skulle behöva för sin ålder Maserskolan med dess rektorer bidrog starkt till en bra lösning gällande material samt lärare till skolan som gjorde ett klockrent jobb Rekord på antalet elever 142 st. inskrivna och de flesta var motiverade för att vilja ta in mer kunskap, varav st. av dessa var närvarande varje dag Ökad förståelse för olika kulturer mellan eleverna Eleverna har nog fått en mer meningsfull sommar tack vare skolan eftersom det inte finns ett så stort utbud av aktiviteter inom kommunen över sommaren, istället för att falla i sysslolöshet

4 Arbetsviljan hos nystartsjobbarna var blandad, både bra och dålig
Fungerat mindre bra Arbetsviljan hos nystartsjobbarna var blandad, både bra och dålig Rörigt första dagarna eftersom tillträde inte gavs till Nygårdskolan pga. praktiska frågor kring lokalerna samt dess användande Svårt att bryta upp gängbildningarna där de äldre ungdomarna i viss mån får dåligt inflyttande över de yngre Förslag till utveckling av sommarskolan 2014 Komma på själva idéen i ett tidigare skedde, vilket ger mer planeringstid Låt Projektledaren har större tillgå till att bestämma vilka och hur stor personal styrka som projektet ska ha Nästa år vore det bra om undervisande lärare skickade med elever som inte fått betyg i vissa ämnen studieplaner så lärarna på sommarskolan lättare kan hjälpa eleven med det de missat under läsåret Projektledningen skulle behöva förstärkas med ett biträde med tanke på arbetsbördan samt styrningen i projektet av dels nystartsjobbare och eleverna

5 Svenska lektion i en av Sommarskolans 6 lektions salar, bilden är tagen i Dalarnas Högskolans lokaler Borlänge

6 Utvärdering av sommarcaféet mellan Tjärnkraft , Borlänge kommuns och Tunabyggens projekt ” EN sommar för alla” 2013 Aktivitet och period Sommarcafé utomhus på Tjärna Ängar, Tjärna Allé, perioden 8/7-2/8 och 8/8-9/8. Ansvariga för samarbete och utvärdering Christian Kaddik, Borlänge kommun/Projektledare och Marina Forslund, Tjärnkraft/ Verksamhetsledare. Fungerat bra Samarbetet mellan ovanstående ledare har fungerat mycket bra både före och efter pågående caféperiod. Sommarcaféet utomhus på Tjärna Ängar blev en uppskattad mötesplats. Caféet har besökts av flest somaliska män i olika åldrar, som har fikat och fått sig en pratstund. Cafépersonalen har jobbat utomhus även regniga dagar och hållit humöret uppe under Ramadan. Fungerat mindre bra Ramadan började 2 dagar efter att Caféet startade. Innebar att de boende på området inte hade behov av ett utecafé. Platsen för caféet inte bra med tanke på att målgruppen från serviceboendet ville passera under den takade gångvägen intill sophuset och busshållsplatsen. Planeringstiden innan start blev snäv. En planering innan behövs för att inhandla varor och tillverka fikabröd till caféförsäljningen. Det hade även varit bra att träffa sommarjobbare för organisering och göra mer utåtriktad reklam. Förslag till utveckling av sommarcafé 2014 Sommarjobbande ungdomar har caféet ihop med 1-2 vuxna som tilldelas ansvarsuppgifter för inköp och bakning. Ansvariga för ”Sommar för alla” och Tjärnkraft blir med i processen vid uttagning av sommarjobbare. Ansvariga har dialog med sommarjobbare och tar reda på hur de vill driva caféverksamhet. Lämplig caféperiod skulle kunna vara från skolavslutning fram till skolstart. Uppehåll under Ramadan som inträffar tidigare år 2014 än 2013. Utökade öppettider, t ex kvällstid och helger, personalen har schemalagda arbetstider. Mer utbud av varor, t ex läsk, smörgåsar, piroger, glass, fikabröd mm. Avgränsa de tre inrutade parkeringsplatserna vid porten Klöverstigen 10 D. P-platserna iordningsställs med små staket, blommor, möbler och d yl. Port 10 D kan då bli förråd för sommarmöblerna. Borlänge den 8 augusti 2013 Christian Kaddik Marina Forslund ”Sommar för alla” Tjärnkraft

7 Utvärdering av Sommarskolan ”Light” mellan Borlänge kommuns och Tunabyggen projekt ”EN sommar för alla” 2013 Aktivitet och period Sommarskola ”Light” inomhus på Tjärnaängskolan perioden 8/7-13 till 26/7-13 Ansvariga för samarbete och utvärdering Christian Kaddik, Borlänge kommun Fungerat bra Bra tanke Fungerat mindre bra Elever inte intresserade av någon lättare sommarskola, vill ha lunch, avslutningsresa med mera Inföll samtidigt med Ramadan Ej arbetsuppgifter till personalen Förslag till utveckling av sommarskola ”light” 2014 Inget att satsa på Bild från sommaren

8 Utvärdering av Simskolan mellan Borlänge kommuns och Tunabyggens projekt ”EN sommar för alla” 2013 Aktivitet och period Simskola i Maserhallen dagarna 29/7-13, 31/7-13, 5/8-13 och 7/8-13 Ansvariga för samarbete och utvärdering Christian Kaddik, Borlänge kommun/lärare, nystartstjobbare, och feriejobbare Fungerat bra Kunnig simlärare Fungerat mindre bra Uppslutningen av eleverna vilket har till följd av att de flesta inte vill bada under ramadan Förslag till utveckling av simskolan 2014 Få datumen fastställda i tidigt skedde av Maserhallen AB samt få vara med och planera datumen så de inte infaller samtidigt som Ramadan

9 Utvärdering av Sommaraktiviteterna mellan Borlänge kommuns och Tunabyggen projekt ”EN sommar för alla” 2013 Aktivitet och period Sommaraktiviteter med Sommarcaféet som utgångspunkt, där vi därifrån transporterad oss ut till de olika aktiviteterna 8/7-13 till 2/8-13 Ansvariga för samarbete och utvärdering Christian Kaddik, Borlänge kommun Fungerat bra Transporterna ut till de olika aktiviteterna, tack vara gott sammarbete med utlåningen av minibussar från Hushagens gymnasium Eleverna har nog fått en mer meningsfull sommar tack vare aktiviteterna eftersom det inte finns ett så stort utbud av aktiviteter inom kommunen över sommaren, istället för att falla i sysslolöshet Stort urval utav aktiviteter så eleverna ska få en så ”meningsfull” sommar som möjligt Kontakten har varit bra mellan projektledaren och eleverna vilket har varit till stor hjälp under aktiviteterna Fungerat mindre bra Vissa av aktiviteterna har eleverna inte kunnat medverka på tillföljd utav ramadan Ibland har det uppstått konflikter till följd av olika kulturella skillnader Förslag till utveckling av sommaraktiviteter 2014 Göra klart med bussar i ett så tidigt läge som möjligt, utan transport möjligheter fallerar en stor del utav aktiviteterna Bad är en billig och uppskattad aktivitet Om möjligt få in Nystartsjobbare av fler olika nationaliteter

10 Bilder från sommarens aktiviteter
Fiske i Bysjön Hård träning på Friskis och Svettis Förväntansfulla tjejer i Furuvik Påväg ner i Falu Gruva Rider Islandshästar i Sör Sellnäs

11 Flertalet utav Deltagarna i ”En sommar för alla”
Namn: Årskurs: Skola: Muna Isse 7 Forssaklackskolan Yusra Luul Ahmed Wasan Jundi Maserskolan Qadar Mohamed 6 Kvarnsvedensskolan Abirashid Domnarvetskolan Walid Saabiriin 8 Gylleskolan Abdirahman Abas Bashiir Ahmed Abdiqadir 5 Mahad Mohamed Najib Hussen Abdullahi Hamde Mahamed 9 Mustafa Abdullah Juweriya Ali Hamdi Mohamed Qaali Hussein Abdul Hussein Khalid Said Samiira Said Abdullahi Mohamed Sundus Caamir Minna Mikaelsson Rasmus Kvarnström Binefs Yavuz Rafat Khalid Nygårdskolan Delpak Bassam Ornässkolan Dildar 4 Namn: Årskurs: Skola: Faisal 5 Nygårdskolan Anila Sami 8 Maserskolan Qaali Ahmed Luul Ahmed 7 Frida Olsson Forssaklackskolan Cemin Abdo Dilvin Hamid Nimo Mahamed 4 Domnarvetskolan Duneriya Noradin 6 Najmo Mohamed Ornässkolan Najmo Nuur Deeq Iqra Osman 9 Abdulkadir Shukri Nuur Farah Awyar Dewari Liban Sahnun Abdifatah Ibrahim Forssaängskolan Mariama abukar Najmo Ali Mobarekeh Yaghoubi Gulistan Hassan Shilan Khadar Abdulahi Sundus Isse Sagal Adan Khadija Hassan Ammal Isse Forts nästa sida

12 Forts nästa sida Namn: Årskurs: Skola: Ikran Abdulahi 7 Aisha Abdulahi
Aisha Abdulahi 5 Forssaängskolan Ahmed 9 Ornässkolan Mahad Abdi 8 Domnarvetskolan Abdimahid Mohamed Adem Sakariye Keyse Forssaklackskolan Aniso Osman Anil Sami Maserskolan Sultan Yürek Hibo Nuur Mohamed Osman 1 Hushagen Ahmed Ahmed Hanad Abdulqadir Veysel Bozan Faisal Bibo Nygårdskolan Mohamed Said Zelal Yildirim Faisa Adan 6 Nafisa Adan Saman Hadi Luul Mohamed Najmo Cali Nawal Hassan Shukri Hassan Mohamed Ali Skräddarbackskolan Hani Mohamed Filip Willerhausen Hoolya Shamo Ahmed Abdullahi Adnan Ali Yusuf Namn: Årskurs: Skola: Faisal Siad Maserskolan Randa Khalaf Kunskapsskolan 8 Roza Mamojev Dahir Ahmed 5 Nygårdskolan Mohamed Yusuf Tjärnaängskolan Adbifatah Ali Kyrkskolan Sharmarke Mohamed Saqawdiin Abdullahi Domnarvetskolan Zakariye Saiid Forssaängskolan Naafac Faarah James Stenerhag Suleyman Nur Abdi Hakim Mohamed Forssaklackskolan Sadiiq Keyse Ljungbergsgymnasiet Hamid Hasuuri Ahmed Hamidi Fadumo Cumar Haklim Hassan Daun Diyar Agirman 9 Sacke Abdullahi Domnarvet Farhad Adjil Amal Ahmed Khulud Ahmed 4 Josefin Östberg Anas Ahmed Daniela Karin Hassan Ilham Saman Abdimalik Mariam Said Forts nästa sida

13 Namn: Årskurs: Skola: Abdilahi Ahmed Aysenur Abika 8 Kunskapskolan Nashwan Rosno Abdullahi Ahmed Naimo Mohamed Faisa Mohamed 9 Domnarvet Abukar Mohamed Yasin Abdirasid Gylleskolan Osman Abdulahi Maserskolan Abdiqani Said Forssaklackskolan Barlin Zakaria Abukar Abdi Hassan 7 Ornässkolan Jaweria Omar Tabreez Mahmood Rojin Celik Sait Celik Wael Jundi Hamza Baran Ter Esra Arslanhan Cesar Abdo Kaniwar Ayik Fartun Cali Domnarvetskolan

14 Furuvik Bad i Dammsjön, Säter Fotbollsturnering på Skvalet

15 Schema ”En sommar för alla”
17/6 Invigning Sommarskolan på Skvalets IP samt presskonferens Olle Rigborn invigningstalade 18/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 19/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 20/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 24/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 25/6 Vanlig undervisning, besök från Delegation från Moldavien med b.la Chisinaus Borgmästare Dorin Chirtoaca samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 26/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 27/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 28/6 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 1/7 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 2/7 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 3/7 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 4/7 Vanlig undervisning samt fotbollspel med lekar på Skvalets IP 5/7 Avslutningsresa till Furuvik för de elever som skött studier och närvaro på bra sätt 8/7 Aktiviteterna startar med besök på Framtidsmuseet, Sommarcaféet öppnar. Sommarskolan ”light” startar 15-16/7 Borlänge Basket arrangerar basket träning med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 17/7 Klättring i KFUM hallen med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 18/7 Guidad visning av Torbjörn Svensson i och om Frostbrunnsdalen, Sommarcaféet håller öppet 19/7 Golf i Dalsjö med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 22/7 Fiske i Bysjön med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light fortsätter 23/7 Aktiviteter med Skogsstyrelsen i Båtsta, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 24/7 Bad i Dammsjön med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan 25/7 Besök i Falugruva med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan 26/7 Lasergame i ICE med aktiviteterna, Sommarcaféet samt Sommarskolan ”light” avslutas efter dagen 29/7 Friskis och Svettis med aktiviteterna, Simskolan startar i Maserhallen 30/7 Bad i Dammsjön med aktiviteterna 31/7 Fotbollsturnering på Skvalets IP med aktiviteterna, Simskolan dag 2´ 9/7 Aktiviteter med Skol IF på Sportfältet, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 10/7 Besök på Ornässtugan med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 11/7 Rider Islandshästar med aktiviteterna Besök på Ornässtugan med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter 1/8 Fotbollsturnering på Skvalet IP med aktiviteterna 2/8 Avslutning med bad i Masenbadet med aktiviteterna 5/8 Simskola dag 3 7/8 Simskola dag 4 8/8 Sommarcaféet öppnar igen tillföljd av den muslimska högtiden Eid Mubarak 9/8 Sommarcaféet sista och hela projektets sista dag 12/7 Badar på Aqua Nova med aktiviteterna, Sommarcaféet håller öppet och Sommarskolan ”light” fortsätter

16 Av : Christian Kaddik


Ladda ner ppt "”En sommar för alla” Utvärdering av Tunabyggen/ Borlänge kommuns projekt ”En sommar för alla”"

Liknande presentationer


Google-annonser