Presentation laddar. Vänta.

Resa till isfestivalen i Harbin 25-27 januari 2012.

Liknande presentationer

En presentation över ämnet: "Resa till isfestivalen i Harbin 25-27 januari 2012."— Presentationens avskrift:

1 Resa till isfestivalen i Harbin 25-27 januari 2012

2 Under det kinesiska nyåret åkte vi till Harbin, för att besöka den årliga isfestivalen där. Den första kvällen gick vi till Zhao lin park, där isskulpturerna var upplysta på kvällen.

3 Inne i ett tält visades isskulpturer som var resultat av en tävling där många länder deltagit

4 Där fanns många fantastiska skapelser

5 Alla byggnader var byggda av isblock, med kulörta lysrör inmonterade inuti

6 Efteråt gick vi till stans mest berömda ryska restaurant, som vår kinesfröken gett oss namnet på. Den kändes väldigt okinesisk. Man fick till och med kniv och gaffel att äta med.

7 Nästa dag skulle vi träffa vår kinesfröken, för att gå med henne på den andra delen av isfestivalen. Gatubilden i staden var lite annorlunda mot Peking. Lite lugnare och med lite äldre buss- och bilpark.

8 Vi blev hämtade i bil av vår kinesfröken, hennes mamma och hennes kusins man, som hade och körde bilen. Vi var ordentligt påpälsade, för det var verkligen kallt! Ingången till festivalområdet var en mur, byggd av is!

9 Eftersom vi var med kineser, fick vi posera framför objektet som skulle fotograferas.

10 Området var stort och skulpturerna var många och fint gjorda.

11 Då denna vinter var snöfri, hade man här använt snökanoner för att få ett vinterlandskap. Man hade också gjort några snöskulpturer.

13 Coral, vår ”fröken”, fick posera framför varje byggnad! Här håller de på med lite lagningsarbete, på toppen av iskatedralen. De krävs en stor lyftkran för att nå upp.

14 Om man slog på klockan fick man tur resten av året…

15 Även här fanns skulpturer som var ett resultat av en tävling mellan olika länder.

16 På flera ställen fick man åka iskana, om man ville

17 Det var många och stora, imponerande byggnadsverk

18 En marmorbåt och en kyrka

19 Storleken på byggnationerna kan jämföras med de människor som finns på dessa bilder. Corals kusins man älskade coca-cola och fick naturligtvis posera framför colaflaskan. Mannen som renoverar kyrkans topp ser inte så stor ut här.

20 Snökanonen går för fullt Tyvärr fick man inte gå upp för trappan. Annars hade man haft en fin utsikt över hela området.

21 På ett ställe var det uppbyggda kullar och planterade granar, vilket gjorde att det kändes nästan som Sverige. Coral har sina Lovikkavantar på sig, som hon fått av oss.

22 När vi lämnat isfestivalområdet, blev vi avsläppta vid ”Draktornet”, som var stadens utsiktstorn. Där åkte vi sedan upp, efter att ha vänta i en hisskö ganska länge.

23 Vårt hotell låg bra, nära stadens centrum, men hade inte någon toppstandard direkt. Frukosten var kinesisk och gick inte att äta alls. Som tur var låg KFC och McDonalds nära och deras frukost var helt ok!

24 Staden hade en ganska bred flod. Som på så många andra ställen, var det ett rikt folkliv på isen. Det åktes skridskor och kälkar, på inhägnade områden. Här gick man också över isen, till andra sidan, eller åkte med häst och vagn över. Vi tog dock en linbana tvärs över.

25 Isen var gansak smutsig, så det hade nog varit trögt att åka skridskor. När vi åkte tillbaka med linbanan, började solen gå ner och det blev ett vackert ljus över staden.

26 Det var ju nyårsledigt och även i denna stad sköt man raketer och smällare. Som tur är finns det många gatsopare som städar upp efter skjutandet Trots kylan, var det populärt att äta glass ute! En annan populär godsak var kanderade frukter, som såldes lite varstans.

27 En annan av stadens sevärdheter var Sofia kyrka, en kyrka byggd i början av 1900-talet av ryssarna, som byggde hela staden.

28 Kyrkan användes idag till utställningslokal för en fotoutställning som visade staden i början av 1900-talet. Tyvärr var hela byggnaden mycket dåligt skick, med flagnande målningar överallt.

29 En annan sevärdhet var en gammal synagoga, som också användes som utställningslokal. Här visade man vad judarna gjort i staden, vilket var väldigt mycket. Denna lokal var väldigt välhållen och i fint skick. En kall men trevlig resa avslutades här. Man visade en interiör från ett judiskt hem i början av -30-talet. Där visade man upp ett likadant coronnspel, som min pappa hade som liten.

Ladda ner ppt "Resa till isfestivalen i Harbin 25-27 januari 2012."