Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Stödprogram” i Stöd och behandling (SoB) – en introduktion

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Stödprogram” i Stöd och behandling (SoB) – en introduktion"— Presentationens avskrift:

1 ”Stödprogram” i Stöd och behandling (SoB) – en introduktion
Tommy Skjulsvik, Regionutvecklare, Stöd och behandling Funktionsbrevlåda: Webbplats:

2 Vad är Stöd och behandling?
Stöd och behandling (SoB) är en av 1177 Vårdguidens e- tjänster och erbjuder säker interaktion i form av stöd- och behandlingsprogram till invånare via nätet. Tjänsten är avsedd att användas av vård- och omsorgstagare och vårdgivare i hälso- och sjukvård, samt i kommunal vård och omsorg. Alla landsting är anslutna. Kostnadsfritt för den enskilda vårdgivaren

3 Vad är ett stödprogram/stöd i SoB?
Som det i nuläget används i landets regioner Innehåll i SoB syftar till att främja invånares hälsa, stödja vårdprocesser eller används för att följa upp vårdens interventioner. SKL (i rapporten Användning av program i Stöd och behandling: Enkätundersökning med samtliga landsting och regioner 2018) Stödprogram är en del av en vårdprocess och syftar till att stödja den enskilde före, under eller efter en behandling. Det kan ingå kontakt med hälso- och sjukvård, kommunal eller annan vård, som stöd för att genomföra programmet. Stöd kan erbjudas via internet i form av digital kommunikation, utbildning och självskattningar. Jämför ”behandlingsprogram” enligt SKL Behandlingen består av fristående program med varierande inslag av självskattning och övningar och innehåller tillräckligt med komponenter för att uppnå en behandlingseffekt. Oftast ingår kontakt med en behandlare som stöd för att genomföra programmet.

4 Vad kan man göra i SoB? Vårdgivare kan dela information i form av text, foton, filmer, ljudfiler och formulär. Vårdgivare kan interagera med invånaren med meddelanden. Invånare kan ges möjlighet att ta del av resultat på formulär i form av grafer och tabeller och följa sin utveckling över tid. Få påminnelser när det är dags att fylla i formulär igen.

5 Personal kan ta del av resultat på formulär i form av grafer och tabeller, få påminnelser på olika händelser, och skicka meddelanden. Kan schemalägga periodiserade utskick av formulär. Personal kan själv skapa och få flaggor och påminnelser om olika händelser, som ett visst resultat på formulär eller att invånaren är inaktiv i SoB.

6 Stöd och behandling Designverktyget - Där innehållet skapas
Två tekniska plattformar: Designverktyget - Där innehållet skapas - Utbildning Tjänsten: Stöd och behandling Stöd och behandling Där vården bedrivs

7 Exempel på användningsområden
Några exempel på användningsområden för stöd är: Dela formulär & information inför nybesök/bedömningssamtal Behandlingsuppföljning (före, under, och efter behandling) Patientutbildningar Anhörigutbildningar Registrera olika händelser/aktiviteter över tid, t ex: Fysisk aktivitet Sömndagbok

8 Exempel på stödprogram i VGR
Neo Föräldrastöd. Stöd för föräldrar till för tidigt födda barn. Registrera allt mellan lust och ångest. Stöd för bedömning och behandlingsuppföljning vid Göteborgs ungdomsmottagningar.  LEVA-metoden. Viktminskningsstöd för överviktiga kvinnor efter förlossning. OCD-mottagningen Lerum - Gruppbehandling.  Stöd i form av information och formulär riktat till patienter med tvångssyndrom. Patienterna genomför behandlingen på plats men kan fylla i formulär med mera över nätet. e-Hörsel. Stöd för personer med hörselnedsättning. Sammanställning av befintliga stödprogram i VGR

9 Framgångfaktorer Ett väl sammansatt utvecklingsteam. Enhetschef, ev verksamhetsutvecklare, behandlare, någon brukare som kan testa programmet. Ett tydligt stöd ”uppifrån” viktigt. *Sårbart om projekt bara drivs av en eldsjäl, en enstaka person, eller en junior medarbetare. Ev använda tjänstedesigner vid komplexa stödprogram/fånga behov. Rätt resurser. Det måste finnas tid för möten och för att testa prototyper av programmet, och för att vidareutveckla det. Viss digital mognad. Lättare om personal är någorlunda van med arbeta digitalt: man kan behöva stärka digitala färdigheter som att använda webbläsare, Mobilt BankID, Skype mm (underlättar utvecklingsarbetet). Bestäm tidigt om andra ska få använda programmet. Man behöver tänka på rättigheter/licenser kring innehåll.

10 Neutral grafisk form – anpassa innehåll efter målgrupp
Demo: Begränsningar vad gäller layout etc. Kan göra det roligare med bilder och filmer.

11 Tekniska krav och förutsättningar
Enheten finns i Katalog i Väst (och HSA-katalogen) 1177 Vårdguidens e-tjänster (slutenvård måste inte ha aktiverat basutbudet) Alla datorer har Google Chrome (be IT skjuta ut) eller Internet Explorer 11 Alla datorer har NetID och kortläsare All personal har SITHS-kort (och lösenord) All personal har ”medarbetaruppdrag” ”Sammanhållen journalföring” (SJF) Vård och behandling” (VoB) (om personalen inte är läkare el ssk, dessa har ofta redan VoB Läkemedel).

12 Personal loggar in i SoB via Vårdgivarwebben
… eller via Inera Inloggningen sker via Ineras säkerhetstjänster med hjälp av SITHS-kort.

13 Invånaren kan logga in i SoB på flera sätt:
Genom att först logga in på startsidan på 1177.se Sedan via ”Alla övriga tjänster” Alternativt via ”Hitta och lägg till mottagning” (exempel på nästa bild) Genom att söka upp mottagningen på 1177.se och sedan klicka på Stöd och behandling på mottagningens informationssida. Via appen 1177 Vårdguiden

14 1. Logga in via startsidan på 1177.se
Invånare loggar enklast in i Vårdguidens e-tjänster med BankID (eller andra e-leg) Logga in med BankID: Logga in med lösenord och sms: Obs. Mobilt SäkerhetsID som en del banker delar ut till barn (under 16 eller 18 år) kan inte användas för att logga in på 1177.

15

16 2. Invånare kan även logga in via mottagningens informationssida

17 Patientvy – pågående program
Lista med pågående program Patienten har i vanliga fall bara ett program aktivt åt gången Lista med tillgängliga program Öppna program/moment som kan delas ut till alla invånare inom ett visst geografiskt område, kön och ålder

18 Patientvy - översikt Meddelanden, Resultat Förloppsmätare
Aktiva moduler Avklarade moduler Färgkodat stöd/förklaringar I översiktsvyn kan patienten se hur långt den kommit i behandlingen, den kan även gå in i den modulen som behandlaren öppnat. Om patienten vill kan den även gå tillbaka och läsa gamla moduler samt ifyllda formulär. Längst ner i vyn har patienten ett stöd som förklarar översiktsvyn för dem.

19 Meddelanden Man kan skapa konversationer och skicka meddelanden.
Här ett exempel från patientvyn när patienten sänt ett meddelande till sin behandlare. Man kan stänga av meddelande-funktionen om man vill.

20 Behandlarvy Kan se en flagga (en siffra på en brevikon) som visar att det kommit ett meddelande. Och kan svara genom att klicka på flaggan.

21 Formulär - frågetyper Stöd för alla vanliga frågetyper
Frågor kan kombineras med media (bild, video, ljud) Behandlaren kan aktivera egna skattningsformulär

22 Exempel: självskattningsformulär (standardiserade eller egna)
Här radioknappsfrågor (envalsfrågor) Finns även sifferinmatning, slider, checkbox, nedrullningsmeny, matris, textinmatning, informationstext, media Funkar även på mobil

23 Resultat Valfritt antal resultat (subskalor) Graf och tabell
Visuell och tydlig återkoppling Färgade intervaller för olika poängnivåer Även invånaren kan få se resultat Förklarande ingress om hur resultaten kan tolkas och en förklaringsruta med namn för de olika intervallen Resultat beräknas i programspråket Drools (man kan få hjälp med detta)

24 Ex. Kalenderformulär för sömneffektivitet

25 Behandlarvyn Snabb överblick över patientens information Se flaggor
Se nya aktiviteter för patienten Aktivera nya moduler Aktivera nya formulär Läsa nya meddelanden från patienten Bilden visar en översiktsvy över en patient som behandlaren har uppstartad i en internetbehandling för sömnproblem I översiktsvyn kan behandlaren se vilka avsnitt i behandlingen som patienten varit inne i, hen kan också starta igång en ny modul eller ett formulär. Behandlaren kan även ändra välkomstmeddelandet för att passa för en specifik patient, den kan även se flaggor om patienten gjort något särskilt i behandlingen, som att ha fyllt i formulär. Från behandlarvyn kan behandlaren även se flikar för resultat av formulär, om patienten skickat meddelanden, tidslinje över patientens aktiviteter och särskilda händelser.

26 Aktivitetsplan, behandlarvy Behandlaren skapar egna skräddarsydda skattningar för en specifik patient Välj egna mått (cm, km, meter, m, kg, mmHg, mmol/l, timmar, minuter, st, ggr) Egna mätvärden (min, max) Ev flagga till behandlare Visa resultat i diagram för behandlare och ev för invånare

27 Roller/behörigheter i Stöd och behandling (minst två personer i varje roll! – utom designer & utgivare) Behörighetsadministratör Ger behörighet till nedanstående på mottagningen Behandlare Kan bjuda in och starta moment på patient Kan bedriva stöd och behandling på vårdenhet i Stöd och behandling Kan kommunicera med invånaren Invånaradministratör Kan bjuda in och starta moment för behandlare Kan se & överblicka händelser för alla enhetens patienter Kan skapa informationsbanderoller till patienter (vid semester etc) Kan vid behov byta behandlare på patient Dataadministratör Ansvarar för att gallra och exportera data för avslutade moment Designer Bygger moment med tillhörande innehåll, presentationslogik och regelverk Utgivare ”Ägare”. Ansvarar för momentets innehåll & förvaltning (verksamhetschef eller motsvarande)

28 Komma igång med egna stöd/stödprogram
Klargör vem som ska ”äga” programmet Finns förutsättningar i form av personal (minst två)? Kan personal få tid att arbeta med att utveckla programmet? Beredd på att det kan ta 3-6 månader innan programmet kan tas i bruk Utbilda egen designer? Får stöd av SoB-förvaltningen Nationellt designnätverk Regionalt designnätverk Överlåta till SoB-förvaltningen designa i samråd med enheten? Får hjälp av tjänstedesigner för att fånga behov mm Om ni är intresserade av att börja använda Stöd och behandlingsplattformen så är det värt att fundera över några frågor redan nu. Finns det patientgrupper ni brukar följa upp över tid? Eller använder sig några av medarbetarna hos er av hemuppgifter eller övningar som patienter ska gå hem och träna på? Finns det psykologer eller annan personal med KBT utbildning som har behovet av att kunna erbjuda iKBT, för vilka patientgrupper? Finns det resurser att avsätta tid för dessa medarbetare att sätta sig in i stöd och behandling och eventuellt ta fram egna stöd att använda på mottagningen? Hur mycket resurser som behöver avsättas beror på hur ni vill använda SoB. Kontakta oss om ni vill veta mer.

29 Stöd och behandling – Stödprogram
Stöd och behandling (SoB) är en av 1177 Vårdguidens e-tjänster och erbjuder säker interaktion i form av stöd- och behandlingsprogram till invånare via nätet. Med stödprogram avses här digitala verktyg som syftar till att främja invånares hälsa, stödja vårdprocesser eller används för att följa upp vårdens interventioner. Några exempel på användningsområden: behandlingsuppföljning, patientutbildning, stöd till närstående och registreringar av olika typer av aktiviteter. Vårdgivare kan dela information i form av text, foton, filmer, ljudfiler och formulär och interagera med invånaren i form av meddelanden. Invånaren kan till exempel ges möjlighet att ta del av resultat på formulär i form av grafer och tabeller och följa sin utveckling över tid. Invånaren kan även få påminnelser när det är dags att fylla i formulär igen. Personal kan till exempel: ta del av eventuella resultat på formulär i form av grafer och tabeller. schemalägga periodiserade utskick av formulär. själv skapa och få flaggor och påminnelser om olika händelser, som till exempel ett visst resultat på ett formulär eller om invånaren är inaktiv.

30 Funktionsbrevlåda – sob@vgregion. se Tommy Skjulsvik – tommy
Funktionsbrevlåda – Tommy Skjulsvik – (Arbetar mest med stödprogram) Elisabet Gervind – (Arbetar med införandet av iKBT) Webbplats –

31 Exempel på schematisk vårdprocess (mer detaljerad behövs ofta i praktiken)
Före Under Efter Patienten söker vård Patienten arbetar med stödet Uppföljande besök, skattningar Förmätning, stödet startar Kontrakt och information Invånarens process Vårdens process Uppföljning Påminnelser Besök, bedömning, skattningar och diagnossättning av behandlare Eftermätning, bedömning, vidmakthållande behandlingsavslut Avvikelser Skattningar och veckovis kontakt med patienten Annan behandling eller metod Kontaktvägar: Besök, telefon, kommunikation i Stöd och behandling (via dator, surfplatta, smartphone) Beskriv vårdensenhetens rutiner, ex vis: Behandlingsuppstart – Bedömningar – Journalföring & besöksregistrering

32 Möjliga fördelar med att använda SoB
Ökar tillgängligheten Ger behandlare större översikt och trygghet i uppföljning av patienter Ger patienten en större inblick i sin vård Stärker patientens delaktighet i vården Minska pappersarbete Underlättar personcentrerad vård Genom att erbjuda flera olika tjänster där en av dem är digital kan man möta patienten där den är och inte tvärtom. Detta gör att vårdcentralen upplevs som mer tillgänglig för patienten. Det är många patienter att hålla reda på, på en vårdcentral. Genom att patienter själva fyller i vecko- eller månadsskattningar och behandlaren kan få flaggor för svar som är extra relevanta kan behandlaren känna en trygghet i att de inte missar något viktigt och kan lägga tiden på att fokusera på patienten och inte på att administrera pappersformulär. Patienten kan genom SoB känna sig mer delaktig i sin vård. Den kan följa de framsteg eller bakslag som den gör och kan gå tillbaka och läsa information som är viktigt för dens behandling. Ett papper är lätt att slarva bort, både för patient och behandlare och med SoB man man minska på pappersarbetet.

33 Utbildning i olika roller sker i designverktyget (testmiljön)
Nationell administratör Vårdgivaradm Ansv. För PDL logguppföljning Behörighetsadm Utgivarenhet Utgivare Designer Utv.-ramverk SoB Behörighetsadm enh Data-admin Invånaradmin test Data-admin test Invånaradmin Behandlare test Utgivarenhet (Kan vara extern utvecklare eller samma som vårdgivaren) DESIGNVERKTYGET Behandlare invånare Vårdenheter Vårdgivare (Region, Landsting el. kommun) STÖD OCH BEHANDLING

34 Lathund över innehållsstruktur och begrepp i SoB
Innehållskatalog Moment Mätbatteri Aktivitetsplan Moduler Formulär Formulär Avsnitt Steg Innehållselement Formulär Lathund över innehållsstruktur och begrepp i SoB Ett stöd eller en behandling i SoB kallas för moment. Alla moment samlas i en innehållskatalog som är gemensam för en vårdgivarorganisation. Ett moment kan innehålla mätbatterier, en aktivitetsplan och moduler. Ett mätbatteri är ett eller flera ifyllbara formulär som visas direkt efter inloggning och som måste fyllas i. Aktivitetsplanen ger möjligheten att skapa en regelbunden mätning som en invånare fyller i en eller flera dagar per vecka. Moduler innehåller avsnitt och ifyllbara formulär. Avsnitten i sin tur byggs upp av steg med innehållselement som kan vara text, bild, film mm men kan också innehålla formulär.

35 Journalföring Stöd och behandling är ett stödsystem och inte avsett för permanent lagring Journalföring ska alltså göras i enhetens journalsystem som vanligt Patientdata i SoB ska gallras av dataadmin med jämna mellanrum (uppgifterna kan dessförinnan exporteras – för statistiska analyser vid behandlingsuppföljning t ex)

36 Mer information om Stöd och behandling
Regionens webbplats för SoB: Ineras webbplats för SoB: Manualer mm: Designguiden för SoB

37 Ett nationellt medicinskt informationssystem
Stöd och behandling är ett Nationellt medicinskt informationssystem som står under tillsyn av Läkemedelsverket. Samma regler, lagar och föreskrifter gäller som för medicintekniska produkter. ”Nationella medicinska informationssystem är programvarusystem som är avsedda att användas för att hantera information som är av betydelse för diagnostik eller vård av enskilda patienter i IT-lösningar som är utvecklade för enhetlig användning på nationell eller regional nivå i Sverige. Med hantera information avses alla åtgärder som vidtas med informationen, såsom att samla in, bearbeta, lagra, distribuera och presentera den.”

38 Samtycke Behandlingen av personuppgifter i Stöd och behandling kräver inget samtycke då patientdatalagen är tillämplig på vårdgivares behandling av personuppgifter inom hälso- och sjukvården” (1 kap. 1 § HSL). Ett samtycke behövs alltså inte om vårdgivaren bedriver hälso- och sjukvård på plattformen. Not. Kan inte bjuda in pat till SoB utan pats vetskap, kan därför vara problematiskt att använda SoB innan pat ”hör till” enheten genom att ha fått ett första besök. Om vårdgivaren bedömer aktiviteten som egenvård behövs däremot ett samtycke från invånaren, eftersom vårdgivaren då inte kan behandla invånarens uppgifter med stöd av PDL enbart.

39 Nöjd Kund Index (NKI) - vad tycker behandlare om SoB?
Undersökningen gjordes av 1177 Svar från 70 behandlare från 14 olika regioner NKI uppmäts till 71 Högst betyg uppmäts för faktorn relevans med ett betyg på 80. Tjänsten underlättar kontakten med patienterna och gör arbetet mer effektivt. Lägst betyg uppmäts för faktorn användarvänlighet tjänst med betyget 70. Den fråga inom faktorn med lägst betyg är ”Det är lätt att mäta och följa upp patienternas resultat i Stöd och behandling”. Undersökning gjordes av 1177 och man fick in svar från 70 behandlare från 14 olika regioner NKI uppmäts till 71, vilket med god marginal ligger inom gränsen för vad som betraktas som nöjd. Högst betyg uppmäts för faktorn relevans med ett betyg på 80. Faktorn mäter i vilken uträckning personalen anser att tjänsten underlättar kontakten med patienterna och gör arbetet mer effektivt. Lägst betyg uppmäts för faktorn användarvänlighet tjänst med betyget 70. Faktorn består av flera frågor och den fråga inom faktorn med lägst betyg är ”Det är lätt att mäta och följa upp patienternas resultat i Stöd och behandling”. Användarvänlighet tjänst är också den faktor som enligt analysen är viktigast att prioritera i arbetet med förbättrad kvalitet. Utöver det faktum att faktorn har fått lägst betyg har den också starkast påverkan på personalens nöjdhet. Av de svarande är 93 procent behandlare och 40 procent har en eller flera administratörsroller.

40 Nöjd Kund Index - vad tycker patienter om SoB?
Svar från 226 patienter från 16 olika regioner NKI uppmäts till 70 Skillnader i NKI mellan kvinnor och män, inrikes-/utrikesfödda och personer med respektive utan funktionsnedsättning är inte signifikanta. Högst betyg uppmäts för faktorn väntetid (88). Ett nästan lika högt betyg uppmäts inom området trovärdighet (86). Lägst betyg uppmäts för området utseendet med betyget 68. Starkast effekt på den totala nöjdheten har faktorn relevans. Svar från 226 patienter från 16 olika regioner. NKI uppmäts till 70, vilket med god marginal ligger inom gränsen för vad som betraktas som nöjd. Högst betyg uppmäts för faktorn väntetid (88). 8 av 10 respondenter instämmer i (8-10) att de får svar inom den tid de kommit överens om med sin behandlare när de använder Stöd och behandling. Ett nästan lika högt betyg uppmäts inom området trovärdighet (86). Lägst betyg uppmäts för området utseendet med betyget 68. Faktorn handlar om vad respondenterna tycker om utseendet/designen i Stöd och behandling. Starkast effekt på den totala nöjdheten har faktorn relevans som bland annat mäter i vilken utsträckning respondenten upplever sig ha nytta av tjänsten. Åldersgruppen år är signifikant mer nöjd med tjänsten än gruppen år. Skillnader i NKI mellan kvinnor och män, inrikes-/utrikesfödda och personer med respektive utan funktionsnedsättning är inte signifikanta.


Ladda ner ppt "”Stödprogram” i Stöd och behandling (SoB) – en introduktion"

Liknande presentationer


Google-annonser