Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter
Gustaf Öqvist Seimyr
2
0 % Andel vetenskapligt utvärderade test på svenska
3
5 % Andel vetenskapligt utvärderade test på andra språk
4
Träffsäkerhet rapporterad för test
70 % Träffsäkerhet rapporterad för test på andra språk
5
Träffsäkerhet rapporterad för
95 % Träffsäkerhet rapporterad för vår metod
6
100 % Möjligt genom unik Svensk forskning
7
Ögonrörelser
8
Maskininlärning Träning Testning p1, p2, p3, ... pn, ?
Ögonrörelse-inspelningar p1, p2, p3, ...pn, Klass Träning Maskin-inlärnings-algoritm Testning Ny ögonrörelse-inspelning p1, p2, p3, ... pn, ? Klassificerare Klass-prediktion Parameterextraktion + facit Parameterextraktion - facit
9
Resultat På materialet från Kronoberg (HR = 97, LR = 88) var noggrannheten 95.6 % (± 4.5) Sensitivtiteten var 95.5 % och specificiteten var 95.7 %
10
Förutsättningar Metoden säger ingenting om vad svårigheterna med läsningen beror på – Vad vi tittar efter är hur det yttrar sig Metoden är träffsäker på att upptäcka och utesluta läs- och skrivsvårigheter – Kan bero på annat än dyslexi Metoden kan fungera för screening men inte diagnos – De som hittas måste följas upp så att rätt insatser sätts in
11
Utvecklingsprojekt Målet var är att utvärdera metoden samt att utveckla ett screeningförfarande som fungerar i skolan Under projektet avsåg vi att med ett års mellanrum screena samtliga elever i årkurs 1-3 i Järfälla och Trosa kommun Resultaten följs upp tillsammans med skola, lärare, specialpedagoger och skolpsykolog
12
Tidsplan
13
Screening Började med ett informationsmöte på skolan med kontaktperson och lärare Innan screeningen fick föräldrarna ge sitt medgivande till deltagande – även barnen tillfrågades Innan testet träffade vi klassen, presenterade vad vi gör samt gjorde tecken- och ordkedjor med alla
14
System
15
Snabb benämning
16
Läsning
17
Påhittade ord
18
Riktiga ord
19
Genomförande 2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839
2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839 Samtycke 1 596 (83 %) 2 187 (75 %) 3 783 (78 %) Deltagande 1 461 (76 %) 1 983 (68 %) 3 444 (71 %)
20
Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz
Analys Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz
21
Redovisning
22
Resultat Elever Risk Sens. Spec. Träff. Åk 1 860 9.8 % 84.4 % 87.3 %
85.9 % Åk 2 910 10.1 % 86.2 % 90.3 % 88.3 % Åk 3 956 82.9 % 84.6 % Samtliga 2 726 9.9 % 84.5 % 87.9 %
23
Översikt
24
Översikt
25
Objektivt och systematiskt
26
Det tar 2 minuter per elev
27
Fungerar redan från första klass
28
Vetenskapligt utvärderat
29
Praktiskt användbart i skolan
5089 Praktiskt användbart i skolan
30
Utmärkelser Svenska dagbladet och Carnegies pris för Framtidens entreprenör Microsofts pris för Best cloud solution Vinnare i EdTech startup award 2016
31
Referenser
32
Samarbetspartners
33
Tack Marianne Bernadotte Centrum Ulla och Ingemar Dahlbergs Stiftelse VINNOVA Stiftelsen Promobilia Läsutveckling Kronoberg
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.