Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter"— Presentationens avskrift:

1 Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter
Gustaf Öqvist Seimyr

2 0 % Andel vetenskapligt utvärderade test på svenska

3 5 % Andel vetenskapligt utvärderade test på andra språk

4 Träffsäkerhet rapporterad för test
70 % Träffsäkerhet rapporterad för test på andra språk

5 Träffsäkerhet rapporterad för
95 % Träffsäkerhet rapporterad för vår metod

6 100 % Möjligt genom unik Svensk forskning

7 Ögonrörelser

8 Maskininlärning Träning Testning p1, p2, p3, ... pn, ?
Ögonrörelse-inspelningar p1, p2, p3, ...pn, Klass Träning Maskin-inlärnings-algoritm Testning Ny ögonrörelse-inspelning p1, p2, p3, ... pn, ? Klassificerare Klass-prediktion Parameterextraktion + facit Parameterextraktion - facit

9 Resultat På materialet från Kronoberg (HR = 97, LR = 88) var noggrannheten 95.6 % (± 4.5) Sensitivtiteten var 95.5 % och specificiteten var 95.7 %

10 Förutsättningar Metoden säger ingenting om vad svårigheterna med läsningen beror på – Vad vi tittar efter är hur det yttrar sig Metoden är träffsäker på att upptäcka och utesluta läs- och skrivsvårigheter – Kan bero på annat än dyslexi Metoden kan fungera för screening men inte diagnos – De som hittas måste följas upp så att rätt insatser sätts in

11 Utvecklingsprojekt Målet var är att utvärdera metoden samt att utveckla ett screeningförfarande som fungerar i skolan Under projektet avsåg vi att med ett års mellanrum screena samtliga elever i årkurs 1-3 i Järfälla och Trosa kommun Resultaten följs upp tillsammans med skola, lärare, specialpedagoger och skolpsykolog

12 Tidsplan

13 Screening Började med ett informationsmöte på skolan med kontaktperson och lärare Innan screeningen fick föräldrarna ge sitt medgivande till deltagande – även barnen tillfrågades Innan testet träffade vi klassen, presenterade vad vi gör samt gjorde tecken- och ordkedjor med alla

14 System

15 Snabb benämning

16 Läsning

17 Påhittade ord

18 Riktiga ord

19 Genomförande 2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839
2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839 Samtycke 1 596 (83 %) 2 187 (75 %) 3 783 (78 %) Deltagande 1 461 (76 %) 1 983 (68 %) 3 444 (71 %)

20 Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz
Analys Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz

21 Redovisning

22 Resultat Elever Risk Sens. Spec. Träff. Åk 1 860 9.8 % 84.4 % 87.3 %
85.9 % Åk 2 910 10.1 % 86.2 % 90.3 % 88.3 % Åk 3 956 82.9 % 84.6 % Samtliga 2 726 9.9 % 84.5 % 87.9 %

23 Översikt

24 Översikt

25 Objektivt och systematiskt

26 Det tar 2 minuter per elev

27 Fungerar redan från första klass

28 Vetenskapligt utvärderat

29 Praktiskt användbart i skolan
5089 Praktiskt användbart i skolan

30 Utmärkelser Svenska dagbladet och Carnegies pris för Framtidens entreprenör Microsofts pris för Best cloud solution Vinnare i EdTech startup award 2016

31 Referenser

32 Samarbetspartners

33 Tack Marianne Bernadotte Centrum Ulla och Ingemar Dahlbergs Stiftelse VINNOVA Stiftelsen Promobilia Läsutveckling Kronoberg

34


Ladda ner ppt "Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter"

Liknande presentationer


Google-annonser