Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En utbildning för dig som vill börja döma

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En utbildning för dig som vill börja döma"— Presentationens avskrift:

1 En utbildning för dig som vill börja döma
amerikansk fotboll för ungdomar Del Kapitel Sida 1 Introduktion och innan matchen 3 2 Frisparkar och poäng 25 Grundläggande bollinjespel 47 4 Springspelet 69 5 Passningsspelet 91 6 Bollinjesparkar 113 7 Regelbrott och straff 135 8 Klockor, procedurer och straffutmätning 157 Version 19.0

2 Första gången: Introduktion och innan match
Självstudier Första gången: Introduktion och innan match Mekanikboken Bekantar dig med mekanikboken Skumma igenom kapitel 1 – 7 8.4 – Slantsingling 22 – Kedjelag och bollkallar Regelboken Bekanta dig med mekanikboken Skumma igenom regel 2 – Definitioner Tävlingsbestämmelserna Bekanta dig med tävlingsbestämmelserna Skumma igenom kapitel 7 - Domarbestämmelser Inför första gången förbereder du dig genom att läsa igenom följande i mekanik och regelbok Version 19.0

3 Introduktion och innan matchen
Del 1 Introduktion och innan matchen Avsnitt Sida Introduktion till basutbildningen 2 Krav och förväntningar 5 Regelverket 13 Förberedelser 17 Slantsingling 20 Version 19.0

4 Syftet med basutbildningen
Introduktion till basutbildningen Syftet med basutbildningen Det är att du som kursdeltagare ska få veta vad som är det viktigaste du måste lära dig som blivande juniordomare vad andra domare därmed förväntar sig att du kan som ny juniordomare när du väl kommer ut på planen. 2 Version 19.0

5 Målet med basutbildningen
Introduktion till basutbildningen Målet med basutbildningen Är att förbereda dig på de vanligaste matchmomenten och därmed ger dig förutsättningar att kunna döma ute på planen Dels ur ett mekanik perspektiv så att du vet vad du ska göra i de vanligaste situationerna Dels ur ett regel perspektiv så du kan de viktigaste reglerna och vet vad du ska titta efter Dessa delar är lika viktiga och fungerar tillsammans 3 Version 19.0

6 Introduktion till basutbildningen
Avgränsningar (1/2) Basutbildningen är avgränsad till att förbereda dig för att döma 11 manna fotboll att döma på ungdomsnivå följande positioner: Umpire, Linjedomare, Huvudlinjedomare och Bakdomare Huvuddomare positionen finns ändå med i utbildningen för att få en helhetsbild och att man dömer som ett domarlag med ett gemensamt ansvar. Observera att utbildningen ger dig inte tillräckliga kunskaper att döma på seniornivå eller U19 nivå. Dock är du behörig att döma U19 med juniorlicens. Det är inte att rekommendera att döma U19 som dina första matcher. 4 Version 19.0

7 Avgränsningar (2/2) Basutbildningen täcker inte
Introduktion till basutbildningen Avgränsningar (2/2) Basutbildningen täcker inte Reglerna för 9 manna fotboll Easy football PW fotboll Hantering av matchklockan (Bakdomaren) är ett svårt moment och täcks inte fullt ut i basutbildningen. Matcherfarenhet och extra självstudier rekommenderas innan man tar sig an den uppgiften även i ungdomsmatcher. Straffutmätning är ett stort område som endast generaliseras i basutbildningen. Matcherfarenhet och extra självstudier är nödvändiga innan man tar sig an rollens som huvuddomare, som ofta är den som bär rollen som den mest erfarna i domarlaget. 5 Version 19.0

8 Krav och förväntningar
Kravställning Vi arbetar med tre nivåer på vad vi förväntar oss att en juniordomare kan inom ett givet område Att kunna eller veta – innebär att man i stort sett felfritt kan området i fråga. Att behärska – innebär att man kan det viktigaste inom området i fråga, men ej små detaljer. I en provsituation kan det komma frågor som inte specifikt har tagits upp i presentationsmaterialet, men som finns med i självstudiehänvisningarna och som ligger i ett område som man ska kunna/veta eller behärska Att känna till – innebär att man har vissa kunskaper inom området i fråga och det stäcker sig till det som specifikt står i presentationsmaterialet. 6 Version 19.0

9 Krav och förväntningar
Mekanikkunskaper Mekaniken är till för att ge dig som domare och ditt domarlag de bästa förutsättningarna att vara på bästa position i varje situation att bevaka så mycket som möjligt av spelet att kommunicera med samma ”språk” att jobba effektivt tillsammans att bedöma situationer på samma sätt 7 Version 19.0

10 Krav och förväntningar
Statisk mekanik Du förväntas veta/kunna den statiska mekanik som presenteras i utbildningen (om inget annat anges). Med andra ord, ska du bland annat veta vilka ansvarsuppgifterna och ansvarsområdena du har före bollstart under okomplicerade spel vart du ska stå när ett försök startar vilka tecken domare kommunicerar med 8 Version 19.0

11 Krav och förväntningar
Dynamisk mekanik Du förväntas behärska den dynamiska mekanik som presenteras i utbildningen (om inget annat anges). Med andra ord, ska du bland annat behärska din första reaktion när försöket startar hur du rör dig beroende på speltyp hur du tar dödbollspunkten procedurer som domarlaget använder 9 Version 19.0

12 Krav och förväntningar
Regelkunskaper Du förväntas behärska de viktigaste reglerna och de vanligaste regelbrotten som presenteras i utbildningen (om inget annat anges). Med andra ord, du ska bland annat behärska reglerna som gäller innan och vid bollstart de viktigaste reglerna som styrs av spring, pass eller sparkspel de vanligaste förekommande regelbrotten och dess straff hur du rapporterar in regelbrott hur dessa mäts ut i okomplicerade fall 10 Version 19.0

13 Vad krävs av dig Att du faktiskt läser i mekanik- och regelboken
Krav och förväntningar Vad krävs av dig Att du faktiskt läser i mekanik- och regelboken Förbereda dig inför en sammankomst genom att läsa angivna avsnitt i böckerna Efter en sammankomst läsa samma avsnitt igen Vara beredd på att lägga ner minst lika mycket tid före och efter sammankomsterna som dess längd Inte vara rädd att ställa frågor eller att diskutera Ställa krav på dina kollegor att de gör detsamma som du gör 11 Version 19.0

14 Definitioner och Kursiva ord
Krav och förväntningar Definitioner och Kursiva ord Regelboken kapitel 2 – Definitioner, lägger grunden för resten av reglerna genom att definiera upp det mesta på ett entydigt sätt. Dessa används sedan i resten av regelboken och då utan närmare förklaring. Om du stöter på något när du läser reglerna som du inte känner igen, kolla då först i kapitel 2 efter en definition. I presentationen är en del ord markerade med kursiv text. Det kan vara en term eller ord som antingen är definierad eller vedertagen inom sporten. Som domare är det viktigt att man använder sig av rätt terminologi. Känner du dig osäker när du ser ett kursivt ord, fråga! Du är kanske inte den ende som vill veta vad det betyder. 12 Version 19.0

15 Regelverket Vårt regelmaterial Som domare styrs vi utav följande regelmaterial i prioritetsordning Tävlingsbestämmelserna (TB) Formella direktiv såsom speltid, spelarantal och åldersspecifika direktiv Avsteg från reglerna Ingen blockering under midjan i U15 och yngre Domarutskottets direktiv Hur vi ska uppträda och sköta oss, klädsel och utrustning, Domarhandboken Tolkning vid oklarheter i regel eller mekanik Avsteg från mekaniken Bakdomaren har matchklockan och Huvuddomaren har spelklockan Regelboken och Mekanikboken IFAF:s regelbok 2019 och IFAF mekanikbok, utgåva 17 (samma som 2018) 13 Version 19.0

16 Utrustning Regelverket Obligatorisk utrustning för domare är
Keps, Vit (HD) eller svart med vita ränder (Modell enligt domarmanualen) Domartröja, svartvit randig (vertikala ränder) 1 eller 2 tum* Domarbyxor, svarta med vit vertikal rand Skärp, svart med diskret spänne Skor, svarta inkl. skosnöre, tillverkarens logga är ok Stumpor, helsvarta som döljer kroppen Visselpipa inkl. snöre, svart eller vitt, inga andra färger** Flaggor 2 st, gula med eller utan svart eller vit knopp Markeringspåse, svart, blå eller vit* Försöksindikator (Ump 2 st), svart eller vit Tidtagningsur (HD, BD och Ump), diskreta Anteckningsmaterial** * Alla i laget har samma sorts tröja och färg på markeingspåsen ** Extra pipa och penna är att föredra, men tillräckligt om några i domarlaget har extra 14 Version 19.0

17 Regelverket Behörighet Som domare är det viktigt att du vet vad du får och inte får lov att döma eftersom en match ska ogiltigförklaras om den döms med obehöriga domare (TB 7.A.7.1) Domare med Juniorlicens är behörig att döma U19/17/15/PW Seniorlicens är behörig att döma alla nivåer utom Superserien Herr Elitdomare är behörig att döma alla nationella matcher Att använda domare utöver det erforderliga antalet är tillåtet under förutsättning att de har rätt behörighet Dispens för att döma matcher som kräver högre behörighet ges av och endast av Tävlingsutskottet. Om en förening med domaransvar för en match ej uppfyller licenskraven kan en straffavgift utdömas (TB 7.B.2.1) En match får ej genomföras med mindre än tre behöriga domare (TB 7.A.7.2) 15 Version 19.0

18 Regelverket Domararvode Domararvodet styr utav vilken nivå det är på matchen. Inte vilken licens domaren har. För 2019 gäller vid seriespel Utbetalning sker från förbundet inom 10 arbetsdagar (förutsatt att huvuddomaren har registrerat matchen i IREF) Skatt dras med 30% om du inte vill att en högre skattesats skall dras (Det jämnas ut vid din deklaration i slutandan) Nivå SS Herr SS Dam/D1 D2/U19 U17 U15 PW Arvode 1200 800 600 500 400 200 16 Version 19.0

19 Förberedelser Vecka innan match Domaransvarig förening kontaktar hemmalaget 5 dagar före match I bästa fall har man en huvuddomare klar och då bör det vara den som skötet kontakten Annars är det föreningens domaransvarige som får ta den kontakten Kontrollera plats o tid för bortalaget, samt att de har varit i kontakt med bortalaget Huvuddomaren samordnar med övriga domare så tidigt som möjligt Positioner, ju tidigare en domare vet sin position desto bättre förberedelser Resor, domarna ska vara på plats 2 timmar före matchstart Att alla har erforderlig utrustning. Saknar du något, meddela övriga i tid så kan de kanske bidra Övriga domare Om du vet att du är uppsatt på en match men inte hör något från domaransvarig/huvuddomare – ta själv kontakt med dem. 17 Version 19.0

20 Förberedelser Matchdagen Syftet med att vara på plats 2 timmar före match är att ni som domarlag ska ha god tid att Kontrollera planen – vid brister har hemmalaget tid att åtgärda dessa Hålla förmatchkonferens (pregame), Mekanikboken kap 7 Syftet är att komma i rätt sinnesstämning genom att lyfta fram fotbollstänket Extra viktigt tidigt på säsongen då nya regler/mekanik ännu ej sitter Även vid nya domarlagskonstellationer är det viktigt att säkerställa att alla är på samma bana Extremt viktigt då nya domare gör sina första matcher Ha god tid på er att byta om och vara ute på planen i god tid för att övervaka uppvärmningen, hålla genomgång med kedjelag och bollkallar Efter matchen är det huvuddomarens ansvar att resultatet rapporteras in och att matchrapport och spelarlistor skickas in till kansliet. Detta kan göras via mejl och genom att skanna in matchrapport och spelarlistor till pdf:er 18 Version 19.0

21 Speltid Speltiden vid seriespel och slutspel
Förberedelser Speltid Speltiden vid seriespel och slutspel Seniorer, herr och dam: 4 x 12 minuter U19: 4 x 12 minuter U17: 4 x 10 minuter U15: 4 x 10 minuter Halvtidsvilan får ej överstiga 20 minuter Övertid enligt IFAF regelboken, dvs båda lagen får en bollbesittning från B-25 Vid seriespel i superserien Vid alla andra matcher som kräver ett avgörande 19 Version 19.0

22 Slantsingling Innan matchstart Laget på pressbox sidan ställer upp, max fyra, kaptener vid mittlinjen på den sida som Huvuddomaren anvisar (för att slippa solen i ögonen) Umpiren speglar uppställningen på andra sidan Övriga domare befinner sig vid vars en 35-yardslinje På Huvuddomarens tecken går lagen in mot mitten och Umpirens kaptener går runt och hälsar Huvudomaren visar slantsinglingsmyntet och instruerar den talande kaptenen på Umpirens sida att han ska välja krona eller klave innan det kastas 20 Version 19.0

23 Valmöjligheter Laget som vinner slantsinglingen har tre val
att skjuta upp sitt val till andra halvlek att ta emot bollen att sparka av bollen (OBS ovanligt, dubbelkolla, speciellt ungdomslag) Det lag som inte valt hur bollen ska sparkas väljer vilken sida de ska börja försvara i första halvlek väljer vem som ska sparka/ta emot bollen i andra halvlek Huvuddomaren instruerar lagen att vrida sig så som de kommer att starta matchen och visar sen det vinnande lagets val. T10 om laget skjuter upp sitt val och sen om de ska sparka eller ta emot bollen 21 Version 19.0

24 Nästa gång: Frisparkar och poäng
Självstudier Nästa gång: Frisparkar och poäng Mekanikboken Frisparkar för respektive position, 9.1, 10.1, 11.1 och 12.1 Avsnitt: 5.1, 5.6, 5.8, 5.14, 17, 18, 26.1 Regelboken Regel 2 – Definitioner 10, 11.2, 11.4, 12, , 20, 25.9, , 27.6, , 27.13, , 30.2, 31 Regel 6.1 och 6.2 – Frisparkar Regel 8 – Poäng 22 Version 19.0

25 Del 2 Frisparkar och poäng Avsnitt Sida Före frisparken 2
Definitioner och begrepp 5 Bollen är sparkad 7 Returen 10 Procedurer 12 Poäng 15 Boll död i målområdet 20 Version 19.0

26 Position och ansvarsområden
Före frisparken Position och ansvarsområden Frisparken sker från 35-yardslinjen i början av en halvlek, efter en Touchdown och efter ett sparkmål. Efter ett självmål sker avsparken från 20-yardslinjen. HL HD Umpire – 5 yards bakom Lag A:s skiljelinje 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox Bakdomaren – på Lag A:s skiljelinje Huvudlinjedomaren – på Lag B:s skiljelinje U Linjedomaren – Lag B:s mållinje på pressbox sidan Huvuddomaren – Lag B:s mållinje på motsatt sida till pressbox Onside kick – Linjedomaren flyttar upp till Lag B:s skiljelinje BD LD Onside kick – Huvudomaren flyttar in till mitten på Lag B:s mållinje men flankdomarna ansvarar för sidlinjen ner till Lag B:s 2-yardslinje Efter en TD eller sparkmål är det laget som gjorde poängen som gör avsparken. Efter ett självmål är det laget som fick poängen emot sig som gör avsparken. Ett accepterat straff som mäts ut på avsparken justerar domarnas position därefter 2 Version 19.0

27 Ansvarsuppgifter – vid skiljelinjerna
Före frisparken Ansvarsuppgifter – vid skiljelinjerna Ansvar domarna vid skiljelinjerna (U, HL, BD) Räkna det sparkande laget, Lag A Umpire lämna boll och ge instruktioner till sparkaren Identifiera era nycklar närmst Lag B:s skiljelinje Flankdomarna, se till att alla Lag A spelare är innanför 9y Umpire kontrollera att alla Lag A, utom sparkaren, är inom 5 yards från Lag A:s skiljelinje, när sparkaren startar sin rörelse. Sparkaren får vara längre ifrån. Umpire kontrollera att Lag A har minst 4 spelare per sida om bollen då den sparkas. Umpire inväntar klartecken från Flankdomarna och ger därefter klartecken till Huvuddomaren Skiljelinjer – de linjer som Lag A respektive Lag B har att förhålla sig till vid en frispark. Flankdomarna – Ett samlingsbegrepp för domarna som bevakar neutrala zonen dvs HL och LD. Men på frisparkar är det HL och BD som det syftas på. Alla Lag A spelare utom den som tillslut sparkar iväg bollen får vara högst 5 yards bakom skiljelinjen när Lag A sparkaren inleder sin ansats. Om det finns en utritad yardlinje (vilket det finns om sparken går från 35-yardslinjen) så ska minst en fot vara på eller mellan denna linje och skiljelinjen. 3 Version 19.0

28 Ansvarsuppgifter - djupa domarna
Före frisparken Ansvarsuppgifter - djupa domarna Ansvar domarna på Lag B:s mållinje (HD och LD) Starta från Lag:B skiljelinje och på vägen till utgångspositionen ge instruktioner till mottagande laget, stoppa in tandskydd, inga låga blockeringar och instruktioner om skyddad mottagning Räkna det mottagande laget, Lag B Huvuddomaren blåser klarsignal efter klartecken från Umpire Djupa domarna – på frisparkar avser detta domarna som står på Lag B:s mållinje. På bollinjespel är det i 5 manna bara bakdomaren. Väder och vind, sparkande lagets förmåga eller om sparken sker längre bak än A-35 kan vara en anledning till att flytta upp fram till B-5 eller B-10 beroende på omständigheterna. Avvägningen är att inte vara för långt ifrån den djupaste mottagaren, samtidigt som mållinjen ej för bli obevakad om den blir hotad. 4 Version 19.0

29 Definitioner och begrepp
Onside kick Onside kick är begrepp som betyder att det sparkande laget gör en kort frispark i syfte att själva kunna återhämta bollen. Villkoren är att innan Lag A får röra bollen måste den vara 10 yards bortom Lag A:s skiljelinje, ”Gått 10 yards” eller bli berörd av Lag B En sådan illegal beröring är inte ett regelbrott utan en förseelse, som ger Lag B rätten att spela nästa försök från förseelsepunkten, om det inte finns ett accepterat regelbrott Markera punkten med en markeringspåse (bean bag) Lag A får inte blockera en Lag B spelare innan de får röra bollen. Straff: Regelbrott vid spelbar boll, 5 yards bestraffning (T19). Förseelse – är inte ett regelbrott och slår inte ut ett annat regelbrott. Accepterat regelbrott– det förorättade laget har alltid (i praktiken bara regelbrott under spelbar boll) möjligheten att acceptera eller avstå ett regelbrott, beroende på utfallet av resultatet av spelet. Om man acceptera ett regelbrott så mäter man ut ett straff (kan vara enbart försöksförlust) i annat fall avstår man regelbrottet och tar spelet som det blev. Markeringspåse – svart eller blå påse som används av domarna till att markera punkter som är av intresse efter spelet är slut. 5 Version 19.0

30 Frispark utanför spelfältet
Definitioner och begrepp Frispark utanför spelfältet En frispark, oberörd av Lag B, får inte gå ut över sidlinjen från spelplanen Straff: Regelbrott vid spelbar boll, 5 yards bestraffning (T19) Lag B har tre val Lag A får sparka om efter 5 yards bestraffning Börja med bollen 5 yards framför där bollen gick ut Börja med bollen 30 yards bortom förra avsparken Spelplanen är området mellan mållinjerna. Spelfältet är området mellan slutlinjerna. (Spelfältet = spelplanen + målområden) 6 Version 19.0

31 Mekanik – Umpire Lång spark Observera första kontakten av dina nycklar
Bollen är sparkad Mekanik – Umpire Lång spark Observera första kontakten av dina nycklar Rör dig väldigt långsamt nedåt plan. Iaktta och ha alla spelarna framför dig. Kort spark (onside kick) Iaktta beröringar och blockeringar av Lag A innan de får röra bollen Iaktta sparkmottagningsinterference (7)* *begreppet behandlas senare i (inom parentesen) angiven del Nycklar – en eller flera spelare som bestäms genom ett system beroende på speltyp, frispark eller bollinjespel. På frisparkar delas den främsta raden av Lag B in i tre grupper. De två yttersta mot respektive sidlinje och de 2-3 i mitten. Grupperna kan överlappa Onside kick – se tidigare slide i denna presentation 7 Version 19.0

32 Mekanik – Flankdomarna
Bollen är sparkad Mekanik – Flankdomarna Lång spark Observera första kontakten av dina nycklar Rör dig nedåt ca yards men var inte för snabb Vänd håll och boxa in returen, bevaka spelet framför bollbäraren, låt inte bollbäraren passera dig Kort spark (onside kick): Iaktta beröringar av bollen och blockeringar av Lag A Ansvara för dödbollspunkten vid kort-kort retur Vanligaste regelbrotten: Frispark utanför spelfältet, Fasthållning(7), Illegal blockering under midjan(7) och Illegal blockering i ryggen(7) Boxa in – senare slide i denna presentation Kort-kort retur – kort spark, den är närmare Lag B:s skiljelinje än dess mållinje. Kort retur, bollen dödas direkt eller efter någon yard 8 Version 19.0

33 Mekanik – Djupa domarna
Bollen är sparkad Mekanik – Djupa domarna Visa tecken för att starta matchklockan (T2) då bollen berörs på spelplanen. Bakdomaren har matchklockan Bevaka mottagningen(6) om den sker i ditt ansvarsområde Den andra domaren iakttar det som händer framför mottagarna Bevaka Lag B:s mållinje/slutlinje då den är hotad Döda spelet tydligt om det blir en Touchback (T7) Om bollen tas emot i målområdet så startas inte klockan förrän mottagaren passerar mållinjen in mot spelplanen. Mottagaren kan springa runt i målområdet hur längre som helst utan att klockan startas. Om bollen rör marken i målområdet eller en pylon och den dessförinnan ej är berörd av Lag B är bollen död och det blir en Touchback 9 Version 19.0

34 Returen Boxa in De fyra domarna längs sidlinjerna boxar in bollbäraren i en rektangel på ca yards Umpiern backar och är den som ansvarar för Lag A:s mållinje eller slutlinje om den är hotad Djupa domarna ansvara för dödbollspunkten fram till Lag A:s 2 yardslinje Flankdomarna ansvara för dödbollspunkten från Lag A:s 2 yardslinje till mållinjen Lag A:s slutlinje kan bli hotad om vi har en fummel på spelplanen som går framåt in i målområdet. 10 Version 19.0

35 Position och ansvarsområden
Returen Position och ansvarsområden Observera första kontakten HL HD 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox Närmsta domaren iakttar mottagningen Den andra domaren iakttar framför U De djupa domarna följer med och boxa in bollbäraren Umpiren har mållinjen Flankdomarna har dödbollspunkten innanför A-2 Djupa domarna har den utanför A-2 BD LD 11 Version 19.0

36 Första försök Vi ett första försök – stanna klockan
Procedurer Första försök Vi ett första försök – stanna klockan Om det är tydligt, Linjedomaren visar att det är ett nytt första försök, annars tillkalla Huvudomaren Flytta försöksvisaren till den position som Huvudlinjedomaren visar och sen ställ och spänn kedjan Så fort försöksvisaren är på plats och kedjorna är framme kan Huvuddomaren blåsa bollen spelklar Huvudlinjedomaren ansvarar för att ge kedjelaget instruktioner före matchen 12 Version 19.0

37 Procedurer Bollhantering (1/2) För att effektivt kunna få bollen på plats måste var och en veta sin uppgift. Vi har 20 sek på oss att få bollen på rätt plats annars domartimeout Tänk på att aldrig kasta överhandskast eller längre än vad du förmår. Hellre ett par steg extra än en boll som tappas och studsar runt Den domare som bevakar dödbollspunkten hanterar normal sett inte bollen såvida den inte dör vid din position och bollen nås eller fås utan förflyttning från yardlinjen som bevakas Vid misslyckad framåtpassning ansvarar Flankdomarna att en ny boll kommer in från den sidlinje som är närmst den döda bollen. Bakdomaren och Huvuddomaren kan hjälpa till om bollen ska till den bortre tvärlinjen 13 Version 19.0

38 Procedurer Bollhantering (2/2) I de allra flesta fall är det flankdomarna som har dödbollspunkten Spel som slutar i mitten (mittersta tredjedelen) Umpiren hämtar och placerar bollen Vid långa spel kan Bakdomaren hämta och placera om han inte har dödbollspunkten Vid spel med stor yardförlust kan Huvuddomaren hämta och placera om han inte har dödbollspunkten Spel som slutar utanför mitten Den utav Umpiren, Bak- eller Huvud-domaren som är närmst bollen hämtar den. Om bollen är långt iväg så skicka den vidare via någon av de andra två. Om Umpiren hämtar bollen så kan Huvuddomaren ta sig till placeringspunkten om det går fortare att skicka bollen den vägen 14 Version 19.0

39 Timeout Procedurer Ett lag har 3 timeouts per halvlek
Alla domare är ansvariga för att anteckna alla lagtimeouts Alla spelare på plan och huvudtränaren får begära timeout En timeout är totalt 90 sek, dvs till bollen skall ha starts Umpire är ansvarig för att ta tiden och informera lagen meddelar lagen när det återstår 30 sekunder, dvs efter 60 sekunder När det återstår 25 sekunder så ska huvuddomaren förklara bollen spelklar, men om båda lagen är klara kan detta ske tidigare Låt inte Lag A starta om Lag B inte är redo. Bestraffa Lag B med en spelfördröjning Huvudomaren informerar ett lag då de förbrukat alla timeouts Nytt 2018 – timout är kortad med 5 sekunder. 15 Version 19.0

40 Poäng Touchdown – 6 poäng, T5 En Touchdown innebär att en anfallande spelare avancerar någon del av bollen in eller får besittning av en framåtpassning eller lös boll (med rätt att beröra) med någon del av bollen i motståndarens målområde Hela mållinjen och pylonerna tillhör målområdet och är ett oändligt plan uppåt som sträcker sig mellan pylonerna Bollen måste passera mellan eller ovanför pylonerna Om bollen passera mållinjen utanför pylonerna är det en Touchdown endast om spelaren därefter är i kontakt med målområdet eller pylonen innan bollen blir död En boll som rör en pylon är död i målområdet. 16 Version 19.0

41 Sparkmål – 3 poäng, T5 (Field goal)
Ett sparkmål innebär att en bollinjespark, utom en punt, passerar oberörd av Lag A eller marken ovanför ribban, mellan stolparna och förblir bortom målet En boll som rör målställningen är död, men räknas som ett lyckat sparkmål om bollen passerar igenom och förblir bortom målet En spark som går högre än stolparna måste vara helt innanför den förlängda stolpen för att godkännas som ett sparkmål Efter ett lycka sparkmålförsök ska Lag A göra en frispark från A:s 35-yardslinje Efter ett misslyckat sparkmålförsök , om sparken varit och är oberörd av Lag B bortom den neutrala zonen, startas nästa spel av Lag B, på den punkt som är fördelaktigast av Föregående punkt Lag B:s 20-yardslinje Dödbollspunkten Om sparken misslyckas och berörs av Lag B bortom neutrala zonen, betrakta det som en punt, dvs Lag A kan återhämta bollen och var bollen nästa spel ska starta 17 Version 19.0

42 Självmål – 2 poäng, T6 (safety)
Ett Självmål innebär att bollen blir död med någon del på eller bakom den mållinje som laget försvarar och det försvarande laget är ansvarigt för att bollen hamnat där Vanliga situationer Det försvarande laget för in bollen i målområdet och misslyckas med att få ut bollen igen En lös boll från det försvarande laget rör pylonen eller går utanför spelfältet från målområdet Ett regelbrott begås av det försvarande laget i målområdet En boll återförs enligt reglerna till målområdet Den efterföljande frisparken görs av laget som försvarade mållinjen från dess egen 20-yardslinje 18 Version 19.0

43 Extrapoängsförsök Spelas från 3-yardslinjen
Spelas som ett bollinjespel, 4:e försök, men matchklockan står stilla Poäng ges enligt följande Touchdown, 2 poäng Sparkmål, Självmål, 1 poäng Den efterföljande frisparken görs från Lag A:s 35-yardslinje av laget som startade extrapoängsförsöket 19 Version 19.0

44 Död i målområdet Touchback, T7 - vinkande En Touchback innebär att bollen blir död med någon del på eller bakom den mållinje som laget försvarar men det anfallande laget är ansvarigt för att bollen hamnat där. Vanligaste situationerna En lös boll från spelplanen rör pylonen eller går utanför spelfältet från målområdet Bollen dör i besittning av det försvarande laget i målområdet, t.ex efter en brytning, sparkmottagning eller återhämtad lös boll En, av Lag B oberörd, spark rör marken i Lag B:s målområdet 20 Version 19.0

45 Död i målområdet Momentum Momentum, regeln om ursprunglig rörelse, träder i kraft då bollen blir död i målområdet enligt samma villkor som ett Självmål, men: en spelare från det försvarande laget får besittning av en lös boll mellan 5 yardslinjen och egen mållinje det är den försvarande spelarens ursprungliga rörelse som tar honom in i det egna målområdet den lösa bollen var dessförinnan i besittning av det anfallande laget istället för ett Självmål eller Touchback tilldelas Lag B bollen vid den punkt som Lag B fick besittning av bollen. Ursprunglig rörelse - mottagarens rörelse som han har i det ögonblick då mottagningen sker och som sen för honom vidare. Det kan vara att man backar då man fångar bollen och därmed fortsätter backa ett tag till. En spelare som helt hinner stanna och sen rör sig igen har inte något momentumskydd i förhållande till ett självmål. 21 Version 19.0

46 Nästa gång: Grundläggande bollinjespel
Självstudier Nästa gång: Grundläggande bollinjespel Mekanikboken Grundläggande bollinjespel för respektive position, 9.2, 10.2, 11.2 och 12.2 Efter varje försök för respektive position, 9.9, 10.9, 11.9 och 12.9 Avsnitt: 1.1, 5.2-3, 5.5, 5.12, 5.15, 5.18, 5.20, 8.1-2, 26.1 Regelboken Regel 2 – Definitioner 2, 7, 9, 14, 17, 18, 21-23, , 26, 27.4, 27.8, 27.9, 27.13, Regel Bollinjespelet 22 Version 19.0

47 Grundläggande bollinjespel
Del 2 Grundläggande bollinjespel Avsnitt Sida Före Lag A bryter sin huddle 2 Lag A bryter sin huddle 8 Bollen startas 15 Version 19.0

48 Generella ansvarsuppgifter
Före Lag A bryter sin huddle Generella ansvarsuppgifter Du ska kunna vilka dina viktigaste uppgifter är: Identifiera och ta dig till din position inför nästa försök Kontrollera försök, avstånd, linje att nå, samt vem som ansvarar för respektive mållinje Räkna spelarna i det lag som du har räkningsansvar för Kommunicera med dina kollegor kring ovanstående med de i mekaniken angivna domarteckena Ta dig till din position så fort som möjligt och fortsätt med övriga uppgifter därifrån. 2 Version 19.0

49 Position vid bollinjespel
Före Lag A bryter sin huddle Position vid bollinjespel HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox Huvuddomaren: om passaren är vänsterhänt, byt sida U BD HD Huvuddomaren: 12-15y från bollinjen, i jämnhöjd eller mer med tight end i sidled, på passarens kastarmssida (i detta fall högerhänt) Umpire: 5-7y från bollinjen mellan tight ends Flankdomarna: Vid bollinjen, utanför sidlinjen LD Bakdomaren: mellan tvärlinjerna, 15-20y från bollinjen eller 5y djupare än den djupaste försvarsspelaren 3 Version 19.0

50 Försök, avstånd och linje att nå
Före Lag A bryter sin huddle Försök, avstånd och linje att nå Kontrollera att det är rätt försök (dödssynd om det blir fel) vart du har linjen att nå hur långt det är till ett nytt försök vem som ansvarar för mållinjen Om bollen startas på eller innanför B:s 7-yardslinje ansvarar flankdomarna för B:s mållinje, annars BD Om bollen startas på eller innanför A:s 5-yardslinje ansvarar flankdomarna för A:s mållinje, annars HD Detta måste vara gjort innan Lag A bryter sin huddle, 4 Version 19.0

51 Kommunikation - tecken
Före Lag A bryter sin huddle Kommunikation - tecken Visa tecken för första, andra, tredje eller fjärde försök Försöksvisaren har fel nummer TT27 – Dra handen fram och tillbaka över huvudet (såsom T17) Det är mer än 10 yards till nytt första försök TT6 – Vifta pekfingrarna diskret vid brösthöjd Fummelregeln under 4:e försöket och extrapoängsförsök TT31 - Rulla händerna framför bröstet (såsom T19) Stoppa klockan efter 4:e försöket, TT8 – Handlederna i kors framför bröstet Kommunicera om vem som har mållinjen/slutlinje Inofficiellt tecken – peka med öppen hand vilken linje du har Börja med vilket försöksnummer det är eftersom det tecknet visas alltid. Övriga tecken efter behov. Finns inget officiellt tecken för att visa vem som har mållinje/slutlinje. Ett vanligt sätt är att domaren som har en linje pekar på sig själv därefter pekar/drar sin hand längs med den linje den har 5 Version 19.0

52 Före Lag A bryter sin huddle
Räkna och iaktta byten Räkna lagens spelare (dödssynd om vi missar detta) Huvuddomare och Umpire räknar Lag A Flankdomarna och Bakdomare räknar Lag B Kontrollera att Lag A ej är mer än 11 spelare längre än 3 sekunder i huddlen bryter huddlen med fler än 11 spelare. Iaktta spelare som är på väg mot sidlinjen för att byta (flankdomarna) Peka inte på spelarna när du räknar den. Försök lära dig att räkna dem i grupper om 3. Dvs Huddle, en samling av två eller fler spelare som står samlade i en grupp 6 Version 19.0

53 Kommunikation Laget har 11 spelare Laget har färre än 11 spelare
Före Lag A bryter sin huddle Kommunikation Laget har 11 spelare TT3 - Tummen upp mellan midjehöjd och axelhöjd Laget har färre än 11 spelare TT24 - Tummen ner mellan midjehöjd och axelhöjd Laget har fler än 11 spelare, räkna på nytt TT4 – Hand (knuten) på toppen på huvudet Den domare som först räknat klar håller kvar sitt tecken tills de andra räknat och konfirmerat att ni har samma resultat, dvs ni har ögonkontakt. Därefter tar ni ner tecknet. 7 Version 19.0

54 Var beredd med pipan Iaktta ”Blow and throw” regelbrott.
Lag A bryter sin huddle Var beredd med pipan Iaktta ”Blow and throw” regelbrott. Dessa ska du kunna För tidig start Defensiv offside, före bollstarten Avbytesregelbrott Spelfördröjning Du ska också känna till att dessa är ”Blow and throw Illegal bollstart Offensive offside Störande defensiva rörelser och signaler Blow and throw – se nästa slide Du ska alltså kunna räkna upp alla dessa blow and throw regelbrott. 8 Version 19.0

55 Blow and throw regelbrott
Lag A bryter sin huddle Blow and throw regelbrott Gemensamt för dessa regelbrott är att vi blåser först av spelet och sen kastar flaggan att vi vill hindra spelarna från att komma i kontakt med varandra att straffet är 5 yards att de mäts ut från den nästa punkten, eftersom vi aldrig startade försöket Den nästa punkten – när vi väl har gjort bollen spelklar så är föregående försök avslutat och allt som sen händer som skulle få bollen att flyttas sker då från den nästa punkten dvs där nästa försök starta ifrån 9 Version 19.0

56 Lag A bryter sin huddle För tidig start, T19 Efter att bollen blivit spelklar måste samtliga Lag A spelare samtidigt varit stillastående i en full sekund Vid bollstarten måste samtliga Lag A spelare vara stilla utom en spelare som får vara i rörelse (motion) En förtidig start är en rörelse av en Lag A spelare som kan uppfattas som att spelet startar Lag A spelarens ansvar att ett legat skift inte uppfattas som en för tidig start Små rörelser kan ibland ignoreras om det inte blir någon defensiv reaktion. Inre linjespelare är känsligare än backar. Skift – flera spelar byter ställning/position, varar tills det att alla spelare samtidigt varit stilla i en full sekund Inre linjespelare. Alla spelare utom de som är närmst respektive sidlinje som är vid bollinjen och som inte är backar. Offensiva och defensiva linjespelare är på helspänn vid bollstarten så där räcker det med en liten rörelse på t.ex fot, hand eller huvud för att det blir en reaktion. QB tillåts lite större frihet med bl.a. vrida på huvudet för att titta, peka mm. 10 Version 19.0

57 Defensiv offside, före bollstart, T18
Lag A bryter sin huddle Defensiv offside, före bollstart, T18 Före bollstarten får ingen defensiv spelare röra sig in i neutrala zonen, hota en Lag A spelare som i sin tur reagerar och rör sig. Om tvivel råder var en Lag A spelare hotad röra bollen eller en motståndare röra sig in i Lag A:s bakfält och fortsätta mot en back Flankdomarna ansvarar för att avgöra om den defensiva spelaren var i den neutrala zonen innan lag A spelaren reagerade 11 Version 19.0

58 Exempel – hotade Lag A spelare
Lag A bryter sin huddle Exempel – hotade Lag A spelare En spelare i two points stand, utanför normal line position (T eller TE), är inte hotad av en D-line En spelare som står in the gap, kan hota upp till två Lag A spelare 61 73 45 62 50 74 61 73 86 45 62 50 74 86 En spelare som står heads up, kan hota upp till tre Lag A spelare 12 Version 19.0

59 Lag A bryter sin huddle Avbytesregelbrott, T22 Om fler än 11 spelare i något lag står uppställda och redo att spela inför försöket och bollstarten är nära Om en 12:e spelare som försöker lämna planen, tydligt är kvar på planen vid bollstarten Om en 12:e Lag A spelare som varit uppställd beslutar sig för att springa av och dra med sig en Lag B spelare Om Lag A använder spelarbyten eller kommunikation med sidlinjen för att förvirra Lag B. (Osportsligt uppträdande(7)) Det är Lag A som äger timingen och om de på något sätt försöker dra nytta av avbytesprocessen så är det ett regelbrott. Om det fortfarande är lång tid kvar innan bollstarten så kan man ha mer överenseende om Lag B inte på något sätt dras med i bytet eller det blir till någon nackdel. 13 Version 19.0

60 Krav på Lag A:s uppställning
Lag A bryter sin huddle Krav på Lag A:s uppställning Minst fem spelare på linjen måste bära tröjnummer 50-79 Undantag: (känna till) Bollinjesparksuppställning Högst fyra spelare, inklusive QB, får stå i bakfältet Efter att bollen förklarats spelklar och efter Lag A:s sista skift, måste samtliga spelare varit stillastående i en full sekund före bollstarten Alla spelare och inkommande avbytare måste ha varit innanför nioyardsmarkeringen innan bollstarten Flankdomarna visar om Lag A spelaren närmst sidlinjen är av linjen Utsträckt arm mot bakfältet tills bollen startas, TT1 Nioyardsmarkeringen – på planer med siffor inne på planen så är det var siffran börjar ifrån sidlinjen räknat. Saknas siffror får man uppskatta. Då funkar 10 yards lika bra. Dvs lika lång in som det är mellan två tioyardslinje TT1 – visa tecknet senast när din närmsta mottagare är identifierad och när han börjar närma sig bollinjen och fortfarande är av linjen. Ta ner armen om han kommer upp på linjen. Du ansvarar att visa rätt tecken fram till och med bollstarten. Dvs om han står av linjen håller du ut armen tills bollstarten går. 14 Version 19.0

61 Släpp pipan Ha inte pipan i munnen.
Bollen startas Släpp pipan Ha inte pipan i munnen. Iaktta regelbrott, flagga, men låt spelet fortsätta och sluta inte att döma Dessa regelbrott ska du kunna Illegalt skift Illegal rörelse Illegal uppställning Defensiv offside Gemensamt för regelbrotten är att de identifieras innan bollstarten men blir ett regelbrott först när bollen startas legalt. I många fall kan lagen korrigera sig så att det inte blir ett regelbrott. 15 Version 19.0

62 Låt spelet fortsätta, fortsätt döma
Bollen startas Låt spelet fortsätta, fortsätt döma Gemensamt för regelbrotten är att vi endast flaggar regelbrottet, låter spelet fortsätta och att vi försätter döma att utan en legal bollstart har inget av dessa regelbrott begåtts att straffet är 5 yards att det mäts ut från den föregående punkten, eftersom ett försök nu legalt har startats att det drabbade laget kan välja resultatet av spelet, dvs avstår straffet eller acceptera straffet och spela om försöket Regelbrotten ovan är ett regelbrott först när bollen startats legalt. Om Lag A har en potentiellt illegalt skift på gång men det istället blir en defensiv offside med kontakt så harvi aldrig haft ett illegalt skift. Den föregående punkten. Regelbrottet sker efter att ett spel har startat. Då är det den föregående punkten vi refererar till 16 Version 19.0

63 Illegal skift, T20 (båda armarna)
Bollen startas Illegal skift, T20 (båda armarna) Ett skift är ett samtidigt positionsbyte av två eller flera spelare Ett skift är illegalt om inte samtliga Lag A spelare, före bollstarten, stått stilla i en full sekund efter det att den sista spelaren stannat om en inre linjespelare byter position En inre linjespelare (låst o-line spelare) får inte skifta position. Men om spelaren som låser skiftar till en back så blir han en end och då kan ett legalt skift genomföras. 17 Version 19.0

64 Illegal rörelse, T20 (en arm)
Bollen startas Illegal rörelse, T20 (en arm) Efter att Lag A avslutat ett legalt skift, får en back starta och vara i rörelse vid bollstarten Det är en illegal rörelse om rörelsen, vid bollstarten, är mot neutrala zonen (mot Lag B:s mållinje) om en spelare ståendes på linjen är den som går i rörelse om spelaren i rörelse är på linjen då bollen startas Tips för att komma ihåg om det är en arm eller två armar i T20 – för ett skift krävs det minst två spelare (två armar), illegal rörelse en spelare (en arm) 18 Version 19.0

65 Illegal uppställning , T19
Bollen startas Illegal uppställning , T19 Det är först när bollen startas som det blir ett regelbrott, men det är iakttagelserna under uppställningen som avgör Lag A har i de flesta situationer möjligheten att justera sin uppställning tills bollen startas Många planer har bara 10-yardslinjer, så vid tveksamheter står spelaren ”rätt” TT1 som du visa om spelaren är av linjen är till för din flankdomarkollega ska veta din bedömning Oavsett om en eller båda flankdomarna visar TT1 måste de kontrollera uppställningen. TT1 är bara till för att du ska veta vad din flankdomarkollega har bedömt på sin sida. Har ni två TT1 ska ni dock vara extra observanta med bakfältet. För då får det bara finnas två spelare där inkl QB. Omvänt, har ni bara tre spelare totalt som är av, då bör det finnas en låst spelare på linjen. 19 Version 19.0

66 Exempel – Lag A:s uppställning
Bollen startas Illegal uppställning - fler än fyra spelare i bakfältet Exempel – Lag A:s uppställning Legal uppställning Legal uppställning (det är legalt att vara 8 på linjen och #45 är en inre linjespelare) Illegal uppställning - bara fyra spelare #50-79 (#43 är en inre linjespelare) 87 45 45 43 43 73 61 61 50 50 62 62 74 74 86 86 Legal uppställning (det är legalt att vara färre än 11 spelare och #45 är en inre linjespelare) 86 89 89 86 10 10 46 46 88 88 Illegal uppställning - två spelare har nummer 86 33 20 20 32 20 Version 19.0

67 Bollen startas Defensiv offside, T18 En defensiv spelare får inte vara i eller bortom neutrala zonen när bollen startas En defensiv spelare som till viss del befinner sig i neutrala zonen men som rör sig bakåt har ingen fördel, behöver ej flaggas Många planer har bara 10-yardslinjer, så vid tveksamheter står spelaren ”rätt” En spelare som är på väg tillbaka har sällan någon fördel, utan snarare en nackdel av att vara på väg åt fel håll. Är ett bra tillfälle att behålla flaggan i fickan om det inte är iögonfallande. 21 Version 19.0

68 Nästa gång: Springspelet
Självstudier Nästa gång: Springspelet Mekanikboken Springspel för respektive position, dvs. 9.3, 10.3, 11.3 och 12.3 Mållinjen för respektive position, dvs. 9.5, 10.5, 11.5 och 12.5 Returer för respektive position, dvs. 9.6, 10.6, 11.6 och 12.6 Avsnitt: 5.4, 5.7, 5.9, 5.11, 21, 26.3 Regelboken Regel 2 – Definitioner 2, 4.1-2, 6, 11.1, 11.3, 13, 24, 25.2, 25.4, , 27.7, 30.4 Regel 4 – Boll i spel, död boll och utanför spelfält Regel 5.1 – En serie: påbörjad, bruten, förnyad Regel 7.2 – Bakåtpassning och fummel Regel 8.7 – Ansvar och levande kraft 22 Version 19.0

69 Del 4 Springspelet Avsnitt Sida Definitioner och begrepp 2
Bevaka springspel 7 Bollen blir död 15 Returer 20 Version 19.0

70 Definitioner och begrepp
Bollstatus En spelbar boll är alltid i lagbesittning, antingen i spelarbesittning eller en lös boll och tillhör då laget som senast var i spelarbesittning. En lös boll har alltid en av följande status Fummel Bakåtpassning Framåtpassning Spark En lös boll behåller sin ursprungliga status oavsett vad som händer med den tills den på nytt kommer i spelarbesittning eller blir död Exempel på ursprunglig status. Lag A fumlar bollen. Under tiden som bollen är lös så sparkas den avsiktligt till av en spelare. Men detta ändrar inte statusen till en spark utan det är fortfarande en fummel. 2 Version 19.0

71 Fummel och bakåtpassning
Definitioner och begrepp Fummel och bakåtpassning En spelare som förlorar besittning över bollen på något annat sätt än att passa eller sparka bollen har fumlat bollen En fummel som bryts eller återhämtas fortsätter att vara i spel med undantag för en Lag A fummel på 4:e försöket/extrapoäng som återhämtas av annan Lag A spelar än fumlaren före en ändring av lagbesittning. Återhämtas den framför fummelpunkten återförs den till fummelpunkten En fummel som går utanför spelfältet framför fummelpunkten, mellan mållinjerna återförs till fummelpunkten En bakåtpassning är en passning som inte uppfyller kraven på en framåtpassning (5) En bakåtpassning som bryts eller återhämtas fortsätter att vara i spel EP – extrapoängsförsök Om det sker en fummel på 4:e/EP och någon annan Lag A spelare får kontroll på bollen, blir bollen död. Om dödbollspunkten är framför fummelpunkten återförs bollen till fummelpunkten. 3 Version 19.0

72 Definitioner och begrepp
Bollstarten Får gå direkt till en spelare (QB) som står bakom bollstartaren (hand till hand bollstart) Behöver ej vara mellan benen på bollstartaren. Får gå till vilken spelare som helst i bakfältet Även om en spelare (QB) står direkt bakom bollstartaren Viktigt att veta är att det är en bakåtpassning om den blir lös Även om den tappas i bakåtrörelsen Men får ej slås lös av en defensiv spelare Bollstarten skall vara en snabb och kontinuerlig rörelse och rörelsen får inte in någon del vara framåt. Om bollstartaren stannar upp i sin rörelse eller håller kvar bollen. Illegal bollstart. 4 Version 19.0

73 Överräckningar Alltid tillåtet bakåt mellan alla spelare i båda lagen
Definitioner och begrepp Överräckningar Alltid tillåtet bakåt mellan alla spelare i båda lagen Tillåtet framåt, mellan Lag A spelare före en ändring i lagbesittning till en back som befinner sig bakom bollinjen till en linjespelare som befinner sig bakom bollinjen om linjespelaren före överräckningen varit vänd med sina axlar parallella mot egen mållinje och är minst 2 yards bakom bollinjen när det sker En tappad överräckning är en fummel. Att tänka på vid fummel på 4:e försöket/extrapoäng En överräckning bakåt betyder att den spelare som släpper bollen är framför bollen och därmed att bollen är bakom spelare. Med spelare avses här kroppen utom händer/armar 5 Version 19.0

74 Lös boll – återhämtad av Lag A
Definitioner och begrepp Lös boll – återhämtad av Lag A En lös boll som återhämtas av Lag A fortsätter att vara i spel men med ett nytt språng Om bollen ej passerat neutrala zonen, reglerna är fortfarande dem samma och Lag A kan springa, passa eller sparka enligt reglerna förutom fummel undantaget på 4:e försöket/extrapoäng Om bollen passerat neutrala zonen Om det är en bollinjespark så blir bollen död I övrigt enligt ovan men en framåtpassning är nu inte längre möjlig Språng – ett spelparti då bollen förflyttas av en spelare i besittning av bollen 6 Version 19.0

75 Grundläggande prioriteringar
Bevaka springspel Grundläggande prioriteringar När bollen är i ditt ansvarsområde Bollbäraren Markera dödbollspunkten Huvudomaren har ansvaret bakom neutrala zonen Flankdomarna har ansvaret bortom neutrala zonen Markeringspåse vid fummel och bakåtpassningar När bollen är utanför ditt ansvarsområde Runt om bollbäraren, beroende på position Domare som är långt bort agerar städpatrull Städpatrull – domaren som är längs bort från spelets centrum koncentrerar sig på de spelare som är långt utanför spelet och bevakar att de inte begår regelbrott mot spelare som inte längre deltar i spelet. 7 Version 19.0

76 Ansvarsområden Bevaka springspel
Huvudomaren – En dryg tredjedel av bredden och från linjespelarna till Lag A:s slutlinje HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox HD Umpire – Mellan tight ends och 10 yards bortom neutrala zonen U BD Bakdomaren – I stort sett hela bakfältet utom en yard från sidlinjerna LD Flankdomarna – Resterande yta på vardera sida och sidlinjen från slutlinje till slutlinje. 8 Version 19.0

77 Bevaka springspel Läsa av speltyp För att snabbt kunna agera rätt är det viktigt att kunna läsa av speltypen fort. Försök, avstånd och tid ger dig en indikation 3:e och långt, troligen passpel 4:e och kort, troligen springspel Lite tid kvar av en halvlek, långt till mållinjen, passpel Lag A:s tackles ger dig ofta speltypen med deras initiala agerande. Utfall fram, troligen springspel Steg tillbaka, troligen passpel Information från HD samtal med tränarna kan också ge dig information som kan vara användbara indikationer. Ex, om det är ett lag som passar mycket Eller skadeläget t.ex ordinarie QB borta. Under matchens inledning skaffar man sig också en bild om hur lagen spelar 9 Version 19.0

78 Mekanik – Flankdomare (1/2)
Bevaka springspel Mekanik – Flankdomare (1/2) Förflytta er nedåt plan någon yardlinje bakom bollbäraren och spegla varandra Om bollbäraren kommer nära din sidlinje, låt spelet gå framför dig och följ efter några yards bakom. Undvik att hamna framför spelet. Om du inte har bollbäraren Bevaka vad som händer runt omkring bollbäraren Är du långt ifrån, agera städpatrull Om bollbäraren kommer helt fri, så är det inte honom ni titta på. Identifiera närmsta hotet bakifrån och se vad som sker, om inte sidlinjen är hotad. 10 Version 19.0

79 Mekanik – Flankdomare (2/2)
Bevaka springspel Mekanik – Flankdomare (2/2) Ansvarar för hela sidlinjen på respektive sida Ansvarar för dödbollspunkten Ansvarar för mållinjen om bollen startas bakom Lag A:s 5 yardslinje eller innanför Lag B:s 7 yardslinje Var beredd att bistå Huvuddomaren i bakfältet vid yardförlust 11 Version 19.0

80 Mekanik - Umpire Förflytta dig i sidled om spelet kommer mot dig.
Bevaka springspel Mekanik - Umpire Förflytta dig i sidled om spelet kommer mot dig. Om spelet går utanför ditt ansvarsområde eller har passerat dig, vänd dig om så att du följer spelet med blicken Bevaka vad som händer framför bollbäraren, sen sidan om och bakom bollbäraren när den passerat dig Vid långa spel, följ med efter spelet och bevaka vad som händer mellan dig och bollbäraren 12 Version 19.0

81 Mekanik - Bakdomare Alltid första stegen bakåt – Alltid
Bevaka springspel Mekanik - Bakdomare Alltid första stegen bakåt – Alltid Aldrig låta någon spelare passera dig på spelplanen Vara först på Lag B:s mållinje om du har mållinjeansvar (om bollen startas utanför B-7) När bollen inte är i ditt ansvarsområde, bevaka vad som händer framför bollbäraren. Vid korta springspel, agera städpatrull 13 Version 19.0

82 Bevaka springspel Mekanik - Huvuddomare Förflyttar dig i sidled (eller bakåt vid behov) för att få en bra position. Aldrig låta någon spelare vara bakom dig När bollbäraren lämnar ditt ansvarsområde bevaka vad som händer runt omkring När bollbäraren är förbi Umpiren övergå till att agera städpatrull 14 Version 19.0

83 Bevakningsområden Bevaka springspel Bollstarten – Bakdomaren backar,
Läs av tackle för spring eller passpel Bevakningsområden HD har bollbäraren i bakfältet Ump och flank, kollar framför och runt omkring BD tittar i området bakom Ump och ut mot sidorna HL HL Ump har bollbäraren då den går igenom linjen HL runt omkring, HD bakom, BD titta framför LD blir nu städpatrull då spelet går mot andra sidan 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox HD BD U U HL har nu bollbäraren nära sidlinjen Ump tittar runt omkring och BD framför och från mitten HL har dödbollspunkten och städar tillsammans med HD LD LD HL dömer nu sidlinjen först BD dömer mållinjen först, Ump kollar bakom HD och LD städar 15 Version 19.0

84 Ansvar dödbollspunkten
Bollen blir död Ansvar dödbollspunkten Generellt är det flankdomarna som ansvarar för dödbollspunkten på springspel. Rör dig längs sidlinjen, snedda inte, gå ej för långt in Sök kontakt med din kollega, visa att du har punkten med uppsträck hand. Hjälp varandra Övriga domare bevakar det som händer runt omkring. Sena tacklingar(7), osportsligt uppträdande(7) 16 Version 19.0

85 Framåtrörelsens främsta punkt
Bollen blir död Framåtrörelsens främsta punkt Det är bollens position när spelet dör som avgör vart bollen ska placeras inte där knäet träffar marken eller där bollen hamnar när en spelare ligger nere på marken. En bollbärare ska belönas med den främsta punkt som bollen hade innan framåtrörelsen stoppades Död boll när bollbäraren trycks bakåt, ingen fummel om den blir lös 17 Version 19.0

86 Bollen blir död Utanför spelfältet Om bollbäraren går utanför spelfältet, låt honom gå ut framför dig ta dig till punkten där bollen korsade sidlinjen, dödbollspunkten vänd dig om och följ bollbäraren med blicken fortsätt döma Övriga domare ansvara för det som du vänder ryggen till Bakdomaren följer efter bollbäraren i lagområdet 18 Version 19.0

87 Mållinjeansvar Bollen blir död Generellt sett har Bakdomaren ansvar
för Lag B:s mållinje och slutlinje Och Huvuddomaren ansvar för Lag A:s mållinje och slutlinje Och bollen startas framför Lag B:s 7-yardslinje ansvar Bakdomaren för Lag B:s slutlinje HL HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox Flankdomarna ansvarar för Lag B:s mållinje HD BD HD BD De börjar på bollinjen men förflyttar sig till Lag B:s mållinje efter bollstarten Och bollen startas bakom Lag A:s 5-yardslinje ansvar Flankdomarna för Lag A:s mållinje LD LD De stannar på bollinjen men förflyttar sig till Lag A:s mållinje om den är hotad Huvuddomaren ansvar för för Lag A:s slutlinje 19 Version 19.0

88 Lös boll – ändring i lagbesittning
Returer Lös boll – ändring i lagbesittning Om en lös boll bryts eller återhämtas av det defensiva laget så har vi en ändring i lagbesittning. Lagen skiftar roller, men lagbeteckningar A och B bibehålls Lag B blir det offensiva laget och Lag A det defensiva laget Den neutrala zonen upphör att existera Låga blockeringar är nu illegala Framåtpassningar och bollinjesparkar är nu inte längre möjliga även om Lag A återfår bollen senare Alla efterföljande ändringar i lagbesittning behandlas på samma sätt 20 Version 19.0

89 Returer Omvänd mekanik När spelet vänder byter, generellt sett, bakdomaren och huvuddomaren roller. Lag A:s mållinje är nu den som försvarars och kan bli hotad. Huvuddomare ansvarar för den mållinjen Flankdomarna ansvara fortfarande för dödbollspunkten Under en retur är det framförallt fasthållningar(7), illegala blockeringar i ryggen(7) och illegala blockeringar under midjan(7) som är vanligast 21 Version 19.0

90 Nästa gång: Passningsspelet
Självstudier Nästa gång: Passningsspelet Mekanikboken Passningspel för respektive position, kap. 9.4, 10.4, 11.4 och 12.4 Avsnitt: 16.1, 16.2, 16.4, 16.8 Regelboken Regel 2 – Definitioner 4.3-4, 19, 25.5, 27.5, 30.1 Regel 7.3 – Framåtpassningen Regel – Bruk av händer, passningsförsök Regel till – Att slå en lös boll 22 Version 19.0

91 Del 5 Passningsspelet Avsnitt Sida Definitioner och begrepp 2
Före passningen 9 Passningsinterferense 13 Bollen är i luften 15 Mottagningen lyckad eller misslyckad 18 Version 19.0

92 Definitioner och begrepp
Framåtpassning Det är en framåtpassning om passningen först berörs av något framför den punkt där den blev passad ifrån Undantag: En boll som blir lös efter att handens kaströrelse framåt påbörjats, till följd av kontakt av Lag B, är en framåtpassning oavsett var den berörs eller landar Alla andra passningar är bakåtpassningar En framåtpassning som rör marken blir en död boll, medan en bakåtpassning fortsätter att vara i spel Vilken spelare som helst som kastar en legal eller illegal framåtpassning blir en framåtpassare 2 Version 19.0

93 Illegala passningar Illegal passningar (T35)
Definitioner och begrepp Illegala passningar Illegal passningar (T35) Hela passaren är bortom NZ Bollen har varit bortom NZ innan passningen sker Lag A:s andra framåtpassningen eller kastad av Lag B Straff: 5 yards och försöksförlust vid regelbrottspunkten Avsiktlig bortkastning (T36) Spara tid Undantag: Tillåtet att direkt kasta bollen framåt i marken (Spike) Undvika yardförlust Undantag: Tillåtet utanför tacklerutan om framåtpassningen passera neutrala zonen Straff: Endast försöksförlust vid regelbrottspunkten Försöksförlust – rätten att få spela om försöket efter ett accepterat straff gå förlorad som en del av straffet Spike – ett spelbegrepp som betyder att Lag A säljer ett försök mot att spara tid. Passningen ska ske direkt efter bollstarten och gå rakt ner i marken. Tacklerutan – området från bollinjen mellan tackles och hela vägen till Lag A:s slutlinje 3 Version 19.0

94 Definitioner och begrepp
Otillåtna mottagare Otillåtna Lag A spelare är (alla andra i Lag A är därmed tillåtna) Spelare med nummer (inga undantag, aldrig, Aldrig, ALDRIG) Inre linjespelare, alla spelare på linjen utom de närmst respektive sidlinje Låst spelare – inre linjespelare, ej 50-79 En otillåten Lag A spelare som avsiktligt rör en framåt-passningen innan den är berörd av Lag B eller domare bestraffas med 5 yards från föregående punkt En ursprunglig tillåten Lag A mottagare blir otillåten om den frivilligt springer utanför spelfältet Om en sådan mottagare blir den första som berör en framåtpassning bestraffas det endast med försöksförlust från föregående punkt Alla Lag B spelare är tillåtna mottagare Låst spelare: En spelare som inte har men som befinner sig mellan de yttersta spelarna på linjen. Ex en TE som blir låst av att WR på samma sida står på linjen. Det är ALDRIG tillåtet, oavsett situation, att tillåta en att bli en tillåten mottagare. Saknar man spelare med rätt nummer får man välja andra spelalternativ. 4 Version 19.0

95 Exempel – tillåtna mottagare
Definitioner och begrepp Exempel – tillåtna mottagare Exempel 1/4: Tillåtna och otillåtna mottagare? TE #45 är en låst spelare Exempel 2/4: Tillåtna och otillåtna mottagare? End #73 otillåten pga nummer, #86 är en låst spelare 3 2 4 Pressbox Exempel 3/4: Tillåtna och otillåtna mottagare? QB #70 har ett nummer 86 20 89 88 62 74 61 73 45 50 10 86 89 87 62 74 61 73 45 88 50 10 89 87 46 20 73 62 74 50 61 43 10 87 46 20 88 45 62 74 61 73 50 70 62 74 61 73 45 50 62 74 61 73 50 86 62 74 61 73 50 70 73 62 74 50 61 Exempel 4/4: Tillåtna och otillåtna mottagare? Bollstartaren #43 är tillåten 5 Version 19.0

96 Definitioner och begrepp
Nyckelsystemet (1/2) Används för att fastställa vilken domare som ansvarar för vilken mottagare under den första fasen av passningsspelet innan man går över till zon Starka sidan den sida som har flest mottagare utanför tackle vid en balanserad uppställning är Linjedomarens sida definierad som stark sida 6 Version 19.0

97 Nyckelsystemet (2/2) Bakdomaren, innersta mottagaren på stark sida
Definitioner och begrepp Nyckelsystemet (2/2) Bakdomaren, innersta mottagaren på stark sida Flankdomarna har den yttersta mottagaren, finns det bara en mottagare är det flankdomarens Double twins – Huvudlinjedomaren har båda mottagarna på sin sida Trips – Flank- eller Bakdomaren får två mottagare beroende på vilken den tredje är närmst Om spelare går i rörelse blir det Bakdomaren nyckel, flankdomarna får då alla anda mottagare på sin sida Twin, Double twins – Twins är ett spelarbegrepp som betyder att laget har två mottagare utanför tackle. Double Twins betyder då att laget har två spelare på vardera sida. Trips, laget har tre mottagare på en sida utanför tackle. Quads, laget har fyra mottagare på en sida utanför 7 Version 19.0

98 Exempel – nycklar Exempel 1/4: I-left
Bakdomaren har TE #45, Linjedomaren har WR #89 Huvudlinjedomaren har WR #88 Exempel 2/4: Twins-right 3 2 4 Pressbox LD HL BD Bakdomaren har innersta WR #86, Linjedomaren har WR #87 Huvudlinjedomaren har WR #88 Exempel 3/4: Trips-left Bakdomaren har Wing #45, Linjedomaren har WR #87 o #89 Huvudlinjedomaren WR #88 46 89 87 88 10 30 89 45 88 10 20 30 45 89 87 88 10 30 87 86 88 10 20 30 62 74 61 73 50 Exempel 4/4: Double twins Bakdomaren har WR #87, Linjedomaren har WR #89 Huvudlinjedomaren TE # 46 och WR #88 8 Version 19.0

99 Före passningen Ansvarsuppgifter Generellt sett är prioriteringen innan bollen är passad: Flankerna och bakdomaren Bevaka din nyckel, växla till zon efter 2-3 sek Kontrollera att Lag A mottagare ej gå utanför plan OPI, Defensiva fasthållningar och Illegala blockeringar Umpire Kolla efter otillåtna spelare nedåt plan Illegala blockeringar och fasthållningar vid NZ Huvuddomaren Övervaka passningen Regelbrott mot passaren Nyckel, nyckelsystemet – om din nyckel inte är täckt av en defensiv spelare vid LOS, så är nyckel inte längre av något intresse. Gå över till zon Zon, det defensiva bakfältet är indelat i tre områden. En domare ansvarar för allt aggerande i zonen innan passningen är kastad. När passningen väl är i väg växlar alla domarna till att bevaka området dit passningen förväntas landa. 9 Version 19.0

100 Mekanik - rörelse Flankdomare rör sig nedåt plan 5-7 yards
Före passningen Mekanik - rörelse Flankdomare rör sig nedåt plan 5-7 yards Men var beredd på springspel Umpire rör sig mot bollinjen Ansvarar för att döma om passningen passerar NZ Bakdomare backar, låt ingen spelare passera er Huvuddomare, håll avstånd till passaren Backa/följ i sidled och var på kastarmssidan 10 Version 19.0

101 Defensiv kontakt Före passningen, få begränsningar Före passningen
Får ej blockera en legal mottagare under midjan så längre en framåtpassning är möjlig över huvud taget när mottagaren kommit upp på samma yardlinje (illegal blockering* 10 yards bestraffning) Fasthållning* En fasthållning är ett hinder även om passningen inte går till den fasthållne mottagaren * Straffet innefattar ett automatiskt 1:a försök även om de bara är 10 yards bestraffning När en mottagare har kommit till samma yardlinje som sin försvarare, dvs de är bredvid varandra på yardlinjen, får den defensiva spelaren ej längre blockera mottagaren. Ett sätt att se på det är att så länge försvararen är mellan mottagaren och egen slutlinje så kan han blockera mottagaren, så länge bollen inte är passad. 11 Version 19.0

102 Offensiv kontakt Tillåten Lag A mottagare
Före passningen Offensiv kontakt Tillåten Lag A mottagare Får ta kontakt direkt vid bollstart vid och högst en yard bortom NZ, därefter får kontakten ej bibehållas eller söka ny kontakt Lag A spelarens ansvar att undvika kontakt Escape move tillåtet upp till tre yards bortom NZ Otillåten mottagare nedåt plan, T37 Initierad kontakt inom en yard förbi neutrala zonen får bibehållas till och med tre yards, ej gå längre ner Straff: 5 yards från föregående punkt Escape move, om den offensive spelare blir blockerad av den defensive spelares händer så får man simma förbi genom att fösa bort händerna/underarmen men inte genom kontakt på överarmen och resten av kroppen. Även ett rip move (komma med sin arm underifrån) som föser bort är inom vad som är tillåtet. Det är dock den offensive spelarens ansvar att även vid dessa rörelser inte plocka bort den defensiva spelare från spelet. 12 Version 19.0

103 Defensiv passningsinterference, T33
Nödvändiga villkor för defensiv passningsinterference, DPI Legal framåtpassning Passningen måste passera neutrala zonen Legal mottagare som störs Kontakten sker bortom neutrala zonen Kontakten sker när bollen är i luften Mottagningsbar (T17) Straff: Bollen på regelbrottspunkten, dock max 15y men ej passera B-2, automatiskt första försök DPI har en väldigt speciell straffutmätning: Utgå ifrån att Lag A får bollen på regelbrottspunkten, men om den punkten är mer än 15 yards bortom NZ begränsas straffet till 15 yards om försöket startade utanför B-2 (B-3 på extrapoängsförsök) så kan inte straffet ta bollen förbi B-2, dvs stannar bollen vid Lag B:s 2-yardlinje om försöket startade innanför B-2 (B-3 på extrapoängsförsök) gäller reglen om halva distansen 13 Version 19.0

104 Offensiv passningsinterference, T33
För offensiv passningsinterference, OPI, gäller dessutom För kontakt bortom neutrala zonen även innan passningen sker Spelar ingen roll om passningen går dit eller ej Behöver inte vara mottagningsbar Blir ett regelbrott först då en framåtpassningen passerar NZ, kasta inte flaggan innan detta sker Straff: 15 y bestraffning, utmäts från föregående punkt När en framåtpassning blivit berörd kan det inte längre vara passningsinterference 14 Version 19.0

105 Ansvarsområde Bollen i luften
Huvudomaren – En dryg tredjedel av bredden från linje- spelarna och som ökar till nästan hela Lag A:s slutlinje HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox Umpire – Mellan tight ends och 10 yards bortom neutrala zonen U BD HD Bakdomaren – I stort sett hela bakfältet utom en yard från sidlinjerna LD Flankdomarna – Resterande yta på vardera sida och sidlinjen från slutlinje till slutlinje. Liten skillnad jämfört med springspel 15 Version 19.0

106 Mekanik – bevakning (1/2)
Bollen i luften Mekanik – bevakning (1/2) Flankdomarna Identifiera vart passningen är på väg Titta INTE på bollen, flytta blicken till målmottagaren Iaktta passningstörning/fasthållning Assistera vid avsiktlig bortkastning av bollen Flankdomarna jobbar sig mot passningen Bakdomaren Bakdomaren jobbar sig bakåt men åt den sida som passningen går mot. Får aldrig ha spelare bakom sig I övrigt samma som flankdomarna 16 Version 19.0

107 Mekanik – bevakning (2/2)
Bollen i luften Mekanik – bevakning (2/2) Umpire Döma om bollen passerar NZ Döma om någon berör passningen (T11) Döma om någon otillåten mottagare är för långt ner Huvuddomare Döma framåt- eller bakåtpassning (TT5), tag hjälp av flank vid snabba passningar Döma illegala passningar och ruff mot passare Städpatrull, när passaren är utom fara 17 Version 19.0

108 Passningen är mottagen/misslyckad
Krav på mottagningen Mottagaren måste kontrollera bollen med ett fast grepp med händer eller i famnen Mottagaren måste röra marken innanför spelfältet med någon kroppsdel (förr ”en fot”) Bibehålla kontrollen genom hela mottagningen Tappas greppet om bollen måste ovanstående uppfyllas på nytt Om bollen rör marken när den inte är i ett fast grepp, är passningen misslyckad Om bollen blir lös i samband med att spelaren slår i marken är framåtpassningen misslyckad En fot – äldre begrepp som syftar till att en spelare måste landa med en fot innanför spelfältet om han hoppar efter bollen. Detta gäller fortfarande men är ej längre begränsat till just foten. Kan vara knä, hand armbåge, eller vilken kroppsdel som helst. 18 Version 19.0

109 Passningen är mottagen/misslyckad
Bevaka mottagningen Målet är att vi har minst två par ögon som ser mottagningen Kort passning – Flank och Ump Längre passning – Flanker, Bakdomare, Ump Nära sidlinjen Kolla först så att spelaren landar innanför Kolla därefter att greppet bibehålls genom landningen Kolla så att bollen inte lossnar och sen åter greppas när spelaren är utanför 19 Version 19.0

110 Bevaka passningstörningen
Passningen är mottagen/misslyckad Bevaka passningstörningen Båda lagen har samma rätt till bollen Lag A spelar för att vinna yards och använder båda händerna i mottagningen, illegala kontakten sker oftast innan Lag A mottagaren går upp efter bollen Lag B spelar för att försvara, räcker med en hand för att slå bort bollen, kolla vad den andra handen är/gör Att inte titta på bollen betyder att man inte är intresserad av bollen, då krävs det inte mycket för OPI/DPI En spelare har rätt till sin position. Ingen får flytta eller gå igenom en annan spelare som går efter bollen Båda lagens spelare får känna efter vart motståndaren befinner sig men få inte använda detta för att trycka ifrån 20 Version 19.0

111 Framåtrörelsen/Brytning
Passningen är mottagen/misslyckad Framåtrörelsen/Brytning Vid en lyckad mottagning Startar ett springspel Om mottagaren i luften trycks bakåt ska bollen placeras vid den punkt där mottagaren greppade bollen under förutsättning att han behåller greppet genom hela mottagningen. Om mottagaren trycks framåt över sidlinjen ska bollen placeras där bollen passerade sidlinjen Brytning – Lag B gör en lyckad mottagning Spelet vänder och vi går över i omvänd mekanik Omvänd mekanik – reversed mechanics, i femmanna byter i princip HD och BD roller, Det är fortfarande flankdomarna som har bollbäraren. HD har Lag A:s mållinje 21 Version 19.0

112 Nästa gång: Bollinjesparkar
Självstudier Nästa gång: Bollinjesparkar Mekanikboken Punt för respektive position, dvs. 9.7, 10.7, 11.7 och 12.7 Sparkmål för respektive position, dvs 9.8, 10.8, 11.8 och 12.8 Avsnitt: Regelboken Regel 2 – Definitioner 8, 11.5, 16, 25.9, 25.11, 27.3, 30.3 Regel 6.3 till 6.5 – Sparkar Regel – Att illegalt sparka en boll 22 Version 19.0

113 Del 6 Bollinjesparkar Avsnitt Sida Definitioner och begrepp 2
Före sparken 7 Sparken är iväg 9 Sparkmottagningen 13 Sparkmålsförsök 17 Version 19.0

114 Sparka, sparkare, hållare
Definitioner och begrepp Sparka, sparkare, hållare Att sparka – att avsiktligt träffa bollen med knäet eller någon kroppsdel nedanför knäet Sparkare – den som genomför en legal bollinjespark. Den som gör en illegal spark på en boll, blir inte en sparkare Hållare – den som håller en fasthållen spark Dessa behåller sin status till dess att sparkaren fått tillräckligt med tid att återfå balansen 2 Version 19.0

115 Legala bollinjesparkar
Definitioner och begrepp Legala bollinjesparkar En legal bollinjespark är en boll i spelarbesittning som sparkas av Lag A före en ändring av lagbesittning. Punt – kan aldrig ge poäng En boll som släpps medvetet och kontrollerat och sparkas innan den rör marken av den spelare som släppte bollen. Sparkmålsförsök Fasthållen spark – en boll som kontrolleras på marken av en hållare och sparkas av en medspelare, sparkaren Droppspark – likt en punt fast sparken sker samtidigt som bollen rör marken, men inte efter en uppstuds 3 Version 19.0

116 Illegala bollinjespark (T31)
Definitioner och begrepp Illegala bollinjespark (T31) En illegal bollinjespark är att genomföra någon av bollinjesparkarna på ett korrekt sätt men den är bortom neutrala zonen Straff: 5 yard och försöksförlust från föregående punkt efter en ändring av lagbesittning (returspark) Straff: 5 yard från regelbrottspunkten Båda regelbrotten gör bollen död 4 Version 19.0

117 Illegalt sparkande av bollen (T31)
Definitioner och begrepp Illegalt sparkande av bollen (T31) Att på annat sätt än en punt eller sparkmålsförsök avsiktligt sparka på bollen är ett regelbrott En boll som sparkas illegal behåller sin ursprungliga status. De blir alltså inte en spark En spelare som sparkar bollen illegalt blir inte en sparkare och har inget skydd som sådan. Straff: 10 yards bestraffning från baspunkten Ursprunglig status – en boll status kan förenklat vara antingen i spelarbesittning eller en lös boll. Om den är lös så är den antingen en fummel, bakåtpassning, framåtpassning eller en spark. En lös boll kan inte byta status mellan dessa utan att det föregås av en ny spelarbesittning. Baspunkten är ett sätt att beskriva att straffet mäts ut från en annan punkt som bestäms av omständigheterna. Detta är utanför juniorutbildningen och det räcker att känna till att ”baspunkten bestäms av omständigheterna” 5 Version 19.0

118 Bollinjesparksuppställning
Definitioner och begrepp Bollinjesparksuppställning Ingen spelare bakom centern Minst en potentiell sparkare sju yards eller mer bakom neutrala zonen vid en punt Eller en hållare minst fem yards bakom neutrala zonen och en potentiell sparkare ännu djupare Då behöver Lag A ej uppfylla numreringen Troligt att man försöker med en spark fri väg mellan bollstartaren och hållare/sparkare sparkaren är i position att kunna utföra en spark Potentiell sparkare – spelaren som agerar som sparkare i uppställningen. Om han agerar på ett sådant sätt att han inte kan genomföra en spark, ex gå i rörelse, så är han inte längre en potentiell sparkare och uppställningen kan bli illegal om inte stämmer 6 Version 19.0

119 Ansvarsuppgifter punt
Före sparken Ansvarsuppgifter punt Generellt sett är prioriteringen följande: Bakdomaren Hitta bästa position att bevaka mottagningen av den djupaste defensiva spelaren Flankdomarna Kontrollera att sparkaren ej är bortom NZ när bollen sparkas Kontrollera att Lag A spelare ej gå utanför plan Fasthållningar, speciellt av Lag B, Illegala blockeringar och OPI Umpire Notera undantag – dessa förblir otillåtna mottagare Illegal kontakt mot bollstartaren Illegala blockeringar och fasthållningar, speciellt av Lag B, vid NZ Huvuddomaren Övervaka sparkare/hållare Regelbrott mot sparkare/hållare 50-79 undantag – om Lag A står i en bollinjesparksuppställning så behöver de inte ha 5 spelare Observera vilka undantag som finns då dessa fortfarande är otillåtna mottagare om det blir ett passspel. 7 Version 19.0

120 Ansvarsområden Före sparken
Huvudomaren – hela bakfältet utom en yard från sidlinjen. Position enligt samma principer som vid bollinjespel HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox HD Umpire – Mellan tight ends och 10 yards bortom neutrala zonen U BD Bakdomaren – I stort sett hela bakfältet bakom Umpierns område utom en yard från sidlinjerna LD Flankdomarna – Resterande yta på vardera sida och sidlinjen från slutlinje till slutlinje. 8 Version 19.0

121 Mekanik punt – bevakning (1/2)
Sparken är iväg Mekanik punt – bevakning (1/2) Umpire, stå kvar och iaktta bollstartaren, låga blockeringar och defensiv fasthållning. Vänd dig om först när spelarna passerar dig Linjedomare, rör dig nedåt fältet yards då bollen sparkas, titta i området framför mottagaren och leta efter första hotet Huvudlinjedomare, vänta tills bollen passerar NZ, därefter som linjedomaren, sök efter näst hot Hot – Lag A spelare som är på väg mot mottagaren, alternativt Lag A spelare som är på väg mot en blockerande Lag B spelare framför mottagaren 9 Version 19.0

122 Mekanik punt – bevakning (2/2)
Sparken är iväg Mekanik punt – bevakning (2/2) Bakdomaren Läs av vart bollen kommer att gå och identifiera mottagaren. Titta därefter inte på bollen Hitta position 10 yards sidan om och lite bakom för att bevaka mottagningen Huvuddomare Iaktta sparkaren tills han återfått balansen Flytta dig mot mitten för att kunna iaktta returer på båda sidor Samma relativa position som vid bollinjespel 10 Version 19.0

123 Passera neutrala zonen
Sparken är iväg Passera neutrala zonen En spark som inte passerar neutrala zonen och återhämtas av Lag A fortsätter att vara i spel och Lag A kan springa, sparka bollen på nytt eller passa den framåt Spark som blockeras upp till 3 yards bortom neutrala zonen och sen flyger tillbaka bakom anses inte har passerat neutrala zonen Huvudlinjedomaren bedömer om sparken passerat neutrala zonen (TT42) Spark som blockeras – är vilken händelse som helst omkring den neutrala zonen där en Lag B spelare förhindar sparken att gå längre ner i fältet 11 Version 19.0

124 Sparken är iväg Beröring av sparkar Markera varje beröring av en spark, bortom neutrala zonen, med en markeringspåse. Lag A beröring, ger Lag B möjlighet att få bollen vid beröringspunkten (T16). Detta är en förseelse, inte ett regelbrott Lag B beröring, ger Lag A möjlighet att få behålla en återhämtad spark (T11), men de kan aldrig avancera en spark, aldrig, Aldrig, ALDRIG! 12 Version 19.0

125 Bevaka mottagningen Om bollen kommer i ditt område (oftast BD)
Sparkmottagning Bevaka mottagningen Om bollen kommer i ditt område (oftast BD) Iaktta mottagning, tänk på beröringar, skyddad mottagning och sparkmottagningsinterference(7) Bevaka mållinjen/sidlinjer om bollen går mot dessa Om bollen ej kommer i ditt område Iaktta kontakter runt omkring mottagaren, legala blockeringar av spelare in i mottagaren, blockeringar i ryggen Om bollen slår i marken, iaktta oväntade beröringar 13 Version 19.0

126 Sparkens slut Sparken tar slut och dör när
Sparkmottagning Sparkens slut Sparken tar slut och dör när den går utanför spelfältet den rör marken i Lag B målområde oberörd av Lag B den kommer i spelarbesittning av Lag A, när bollen en gång varit bortom neutrala zonen. Sparken tar slut men bollen fortsätter att vara i spel När den kommer i spelarbesittning av Lag B När den kommer i spelarbesittning av Lag A och den aldrig varit bortom neutrala zonen 14 Version 19.0

127 Sparkmottagning Chans att ta emot En potentiell sparkmottagare ska ges en ostörd möjlighet att kunna ta emot en spark Mottagaren har en axelbredd 1 yards zon framför sig där ingen motståndare får vara Det är det sparkande lagets skyldighet att hålla sig undan oavsett hur mottagaren än rör sig så länge han är fokuserad på bollen Att störa mottagaren verbalt är ej tillåtet Sparkmottagningsinterference(7) är ett personligt regelbrott, 15 yards från regelbrottspunkten potentiell Lag B mottagare – Vilken spelare som helst som är i position att kunna ta emot sparken och fokuserad på uppgiften. En spelare som inte är intresserad av bollen har inget skydd. 15 Version 19.0

128 Skyddad mottagning (fair catch)
Sparkmottagning Skyddad mottagning (fair catch) Vid ett giltigt tecken innebär det att Lag B ger upp möjligheten till att avancera bollen. I gengäld får Lag A inte tackla mottagaren. Skillnaden mot sparkmottagningsinterference(7) är att skyddet gäller tills bollen rör marken även efter beröring av Lag B. Vid ogiltigt tecken gäller ej skyddet men bollen får ändå ej avanceras. Spelare som visar (o)giltigt tecken och ej rör bollen får ej blockera under resten av försöket Ogiltigt tecken – vilket tecken som helst där Lag B vifter med händerna på något sätt, exempelvis ”get a way”. Enda ”undantaget” som kan förkomma är om mottagaren har solen i ögonen och håller upp handen för att skymma solen. 16 Version 19.0

129 Ansvarsområde – Sparkmål (1/2)
Sparkmålsförsök Ansvarsområde – Sparkmål (1/2) Om sparkmålsförsöket startas utanför Lag B:s 20-yardslinje så behåller domarna sina ordinarie positioner och ansvarsområden förutom Bakdomaren Bakdomaren intar en position ca 5 yards bakom stolparna och ansvara ensam för att döma mål Flankdomarna ansvara för om bollen passerar neutrala zonen 17 Version 19.0

130 Ansvarsområde – Sparkmål (2/2)
Sparkmålsförsök Ansvarsområde – Sparkmål (2/2) Om sparkmålsförsöket startas innanför Lag B:s 20-yardslinje Linjedomaren ansvarar för den målstolpe som är närmst pressbox, Bakdomaren den andra Huvuddomaren placerar sig 7-10 yards utanför sparkaren på pressbox sidan och 3-7 yards djupare. Det är viktigt att vara på pressbox sidan då det inte finns någon domare på sidlinjen 18 Version 19.0

131 Om bollen startas innanför B-20
Sparkmålsförsök Ansvarsområde Huvudomaren – Placerar sig på pressbox sidan om sparkaren. Ansvarar för sidlinjen HL 5 0 4 0 3 0 2 0 1 0 G Pressbox BD Umpire – Lite bredare än normal framförallt mot pressbox sidan och 10 yards bortom neutrala zonen U LD HD Bakdomare och Linjedomare – Vars en stolpe. Om det blir ett vanligt spelet, vars en zon Huvudlinjedomaren – Huvudansvar för hela bollinjen gällande förtidig start och defensiv offside Linjedomare – Vid övergång till vanligt bollinjespel innan spark rör er längs med slut/sid-linje. Bakdomare – Flyttar in i mitten Om bollen startas innanför B-20 19 Version 19.0

132 Ansvarsuppgifter Huvudlinjedomaren Linjedomare och bakdomare
Sparkmålsförsök Ansvarsuppgifter Huvudlinjedomaren Kolla om sparken passerar neutrala zonen Vid spring eller pass – linje att nå eller mållinjen Linjedomare och bakdomare Döm sparkmål Vid spring eller pass – LD tar sig mot sin sidlinje Umpire och Huvuddomare Samma som vid punt 20 Version 19.0

133 Fake eller övergång till vanligt spel
Sparkmålsförsök Fake eller övergång till vanligt spel Om Lag A ändrar sin uppställning till ett vanligt spel innan bollstarten Linjedomaren rör sig mot sin vanliga position längs med slutlinjen därefter sidlinjen. Inte snedda Om Lag A kör ett fake spel och springer/passar Linjedomaren rör sig längs med slutlinjen till sidlinjen. Om möjligt därifrån upp till mållinjen. Låt inte förflyttningen gå ut över möjligheten till att kunna döma 21 Version 19.0

134 Nästa gång: Regelbrott och straff
Självstudier Nästa gång: Regelbrott och straff Mekanikboken Regeltillämpningar, 3.1 till 3.3 Att anmäla regelbrott 19.1 till 19.3 Avsnitt 5.10, 6, Regelboken Regel 2 – Definitioner 3, 5, 8, 10, 15, 20, 27.12, 27.4, 28, 32, 34, 35 Regel 3.4 till 3.5 – Perioder, tidsfaktorer och avbyten Regel 9 - Uppförande av spelare och andra som lyder under regler 22 Version 19.0


Ladda ner ppt "En utbildning för dig som vill börja döma"

Liknande presentationer


Google-annonser