Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Konsumenterna och miljön 2018
Konsumenters möjligheter att agera med miljöhänsyn
2
Kort bakgrund Uppdrag för Konsumentverket att ”bevaka”
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Kort bakgrund Uppdrag för Konsumentverket att ”bevaka” Årlig enkätundersökning med ca respondenter jämför 45 olika konsumentmarknader Låtit SCB matcha konsumtionsbaserade utsläppsdata med våra konsumentmarknader Modell för mer detaljerad beskrivning på marknadsnivå Andra året vi ger ut rapporten
3
Rapportens innehåll och underlag
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Rapportens innehåll och underlag Konsumenters upplevelser enkätundersökningen Konsumtionsbaserade utsläpp per marknad – SCB Konsultstudie – paket- och charterresor Konsultstudie – skor
4
Konsumenternas upplevelser + SCB:s siffror om miljöpåverkan
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Konsumenternas upplevelser + SCB:s siffror om miljöpåverkan +
5
Marknader med störst klimatpåverkan
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Marknader med störst klimatpåverkan Resultaten ser liknande ut för fyra andra kategorier av miljöpåverkande utsläpp till luft (kväveoxider, svaveldioxid samt små respektive grova partiklar. (Mton CO2e 2015)
6
Konsumenternas upplevelse: Bäst möjligheter att handla med miljöhänsyn
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Konsumenternas upplevelse: Bäst möjligheter att handla med miljöhänsyn Vitvaror Mejeriprodukter Frukt och grönsaker El Alkoholfria drycker 31 har bedömts i termer av möjligheter att välja med miljöhänsyn. Liknande topplista som förra året.
7
Paket- och charterresor Semesterboende (hotell och liknande)
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Konsumenternas upplevelse: Sämst möjligheter att handla med miljöhänsyn Flyg Paket- och charterresor Semesterboende (hotell och liknande) Hantverkare Kläder och skor
8
Hur påverkar faktorerna?
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Hur påverkar faktorerna? Utbud Pris Information Sociala normer Enkelhet Generellt samverkar faktorerna i hög utsträckning. För nya och begagnade bilar sticker pris ut som problematiskt, annars relativt goda möjligheter. Pris är också den faktor som generellt ses som mest hindrande. Sociala normer ger varken stöd eller ses som ett hinder. Några exempel som sticker ut: Bil – Pris ger dåliga möjligheter Semesterboende – Utbud ger förhållandevis goda möjligheter Tåg och kollektivtrafik - Information ger dåliga möjligheter
9
Skillnader mellan kvinnor och män
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Skillnader mellan kvinnor och män 25 procent fler kvinnor tycker det är viktigt hur deras konsumtion påverkar miljön
10
Skillnader mellan kvinnor och män
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Skillnader mellan kvinnor och män Män i åldern 35–64 år ser sämst möjligheter och kvinnor 65–75 år ser bäst möjligheter att agera med miljöhänsyn Kvinnor använder oftare märkningar och annan miljöinformation än män gör
11
Miljöpåverkan och konsumenters möjligheter
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Miljöpåverkan och konsumenters möjligheter Marknad Klimatpåverkan Upplevda möjligheter att göra goda miljöval Fordonsbränsle 1 24 Kött 2 7 Mejeriprodukter 3 Bröd/spannmålsprodukter 4 6 Restaurang/kafé/bar 5 18 Flyg 31 (sämst) Kläder/skor 27 Buss/spårvagn/tunnelbana 8 10 Frukt/grönsaker 9 El Ställer vi resultaten för marknadernas miljöpåverkan (klimat och andra utsläpp till luft) bredvid resultaten för konsumenternas upplevelse av sina möjligheter att göra val med miljöhänsyn ser det ut så här. Vissa av marknaderna med störst klimatpåverkan (och i hög grad även andra luftföroreningar) uppfattar konsumenterna som svåra att göra miljöval på (röda). Andra upplevs relativt sett lätta att göra miljöval på. Kan uppfattas som en motsägelse, är det lätt att göra miljöval borde miljöpåverkan bli liten. Kan finnas flera förklaringar till varför det inte är så i praktiken
12
Kan förflyttning ske till mindre påverkande marknader?
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Kan förflyttning ske till mindre påverkande marknader? Topplistan för klimatpåverkansintensitet: Fordonsbränsle Flyg Kött Mejeriprodukter Bröd och andra spannmålsprodukter De marknader som ger störst klimatpåverkan per spenderad krona. Samma marknader som är i topp för totala utsläpp, förutom flyg som låg på plats 6 i totala utsläpp
13
Kan förflyttning ske till mindre påverkande marknader?
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Kan förflyttning ske till mindre påverkande marknader? Spendera kr – effekt på klimatet Flygresa kg Möbler/inredning 130 kg
14
Resultat: Paket- och charterresor
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Flygresorna ”miljöboven” i sammanhanget Dåliga möjligheter att välja andra transportslag Svårt hitta information om resans miljöpåverkan Införande av styrmedel krävs för att påverka både konsumenter och producenter i en mer hållbar riktning Marknadens koppling till flygresor, och därigenom bidrag till klimatförändring, påverkar miljön negativt. Konsumenternas främsta möjlighet att minska miljöpåverkan är att resa med andra transportslag än flyg. Utbudet av paket- och charterresor med tåg är nästan obefintligt. Information om resans miljöpåverkan saknas vid bokning och är överlag svår för konsumenter att hitta och värdera. Införande av styrmedel krävs för att påverka både konsumenter och producenter i en mer hållbar riktning. Marknadens bidrag till klimatutsläpp är så pass betydande att nationella klimatmål riskerar att inte nås. Resultat: Paket- och charterresor
15
Paket- och charterresor
Konsumentverket Konsumenterna och miljön 2018 Paket- och charterresor Flygresorna ”miljöboven” Dåliga möjligheter att välja andra transportslag Svårt hitta information om resans miljöpåverkan Styrmedel krävs för både konsumenter och producenter
16
Resultat: Skor
17
Skor Miljöpåverkan främst i produktion huvudsakligen i Asien
Minimalt utbud av skor med mindre miljöpåverkan Konsumenternas främsta möjlighet – färre nya skor Svenska beslutsfattare har begränsade möjligheter att påverka
18
Tack för mig!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.