Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avTrine Austad
1
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018
2
Bakgrund Med en av världens mest digitala befolkningar och stora utmaningar inom vård, skola och omsorg blir det naturligt för kommuner, landsting och regioner att utveckla välfärden med stöd av digitalisering och digital teknik. Sveriges Kommuner och Landsting har därför undersökt hur invånarna ser på digitalisering i välfärden. Undersökningen är den andra i raden. Motsvarande undersökning genomfördes för första gången år 2016.
3
Om undersökningen Målgrupp Allmänheten, 18+ år Urval Onlinepanel
Metod Webbaserad enkät Tid för genomförande 3 – 8 april 2018 Antal deltagare 1001 Utförare KANTARSIFO
4
Sammanfattande analys
Majoriteten av de tillfrågade är positiva till den ökade digitaliseringen. En majoritet anser också att det är viktigt att få service och kommunicera digitalt. 77 % är positivt inställda till att kommuner och landsting/regioner kommunicerar och erbjuder service digitalt, men endast 25 % anser att kommuner och landsting/regioner lever upp till deras förväntningar om digital service. 66 % av de tillfrågade anser att det är hög tid att kommuner och landsting/regioner prioriterar att förbättra den digitala servicen. När det kommer till konkret användning av digitala lösningar i vård och skola är en majoritet av invånarna positivt inställda. På frågan om vad som är viktigt när samhällsservicen digitaliseras är det mest förekommande svaret ”säkerhet och integritet”.
16
Jämförelse mellan 2016 och 2018 års undersökning
17
De största skillnaderna mellan 2016 och 2018 års undersökning
Det är en större andel, i den senaste undersökningen, som uppger att den digitala servicen som erbjuds har förenklat deras liv i stor utsträckning. Fler uppger att kommunerna och landstingen/regionerna lever upp till deras förväntningar i 2018 års mätning, jämfört med 2016. Andelen negativa till vård och omsorg i hemmet med stöd av digital teknik sjunker år 2018, jämfört med Andelen positiva är lika stor i de båda undersökningarna. Minskning: Sex av tio svarar att de är positiva till vård, konsultation och behandling med hjälp av digital teknik, vilket innebär att en lägre andel i årets mätning uppger att de är positiva.
18
Hur ställer du dig till den ökade digitaliseringen i samhället?
Totalt 74 procent uppger att de ställer sig positiva till den ökade digitaliseringen i samhället, vilket är i paritet med 2016 års resultat (72%). En av tio (9%) menar att de är negativt inställda till den ökade digitaliseringen. Män (77%) och unga, åringar (85%), är mer positiva till digitaliseringen än kvinnor (71%) och äldre (mellan procent). Boende i Stockholmsområdet (81%) har i högre grad än boende på andra orter svarat att de ställer sig positiva till den ökade digitaliseringen.
19
Hur viktigt är det för dig att kommunicera och få service digital?
Något fler än sju av tio (73%) menar att det är viktigt för dem att kommunicera och få service digitalt. Ingen skillnad mellan 2018 och 2016 års resultat går att utläsa (71%). Totalt 8 procent uppger att det är oviktigt för dem att kommunicera och få service digitalt. Personer i åldern år (81%) svarar i högre grad än äldre att det är viktigt för dem. Äldre, år och 65+ åringar (67%), uppger i lägre grad att det är viktigt för dem att kommunicera och få service digitalt. Bosatta i Stockholmsområdet (82%) svarar i högst grad att de tycker att det är viktigt att kommunicera och få service digitalt. Boende i Norra Sverige (15%) tycker att det är oviktigt i högre grad än övriga.
20
Hur ställer du dig till att kommuner och landsting/ regioner kommunicerar och erbjuder service digitalt? Något färre än åtta av tio (77%) upplever det som positivt att kommuner och landsting/regioner kommunicerar och erbjuder service digitalt. Det ligger i stort sett i linje med hur det var 2016. Yngre, år (85%), svarar i högre grad än äldre att de ställer sig positivt till detta. Äldre, år och 65+ åringar (9%), uppger i högre grad än yngre att de ställer sig negativa till att kommuner och landsting/regioner kommunicerar och erbjuder service digitalt. Boende i Stockholmsområdet (86%) svarar i högre grad än boende på andra orter att de ställer sig positiva till detta.
21
Hur ställer du dig till att skolan använder digitala pedagogiska verktyg i undervisningen?
Likt 2016 års mätning uppger sju av tio att de ställer sig positiva till att skolan använder sig av digitala pedagogiska verktyg i undervisningen, en av tio (10%) är negativt inställda. Personer i åldern år (75%) utmärker sig genom att en högre andel uppger att de är positiva till detta. Kvinnor är något mer positivt inställda än män.
22
Hur ställer du dig till vård, konsultation och behandling med hjälp av digital teknik (t.ex. videosamtal med läkare, sms- påminnelser)? Sex av tio (59%) svarar att de är positiva till vård, konsultation och behandling med hjälp av digital teknik. Motsvarande siffra 2016 var 68 procent, vilket innebär att en lägre andel i årets mätning uppger att de är positiva. Totalt 20 procent svarar att de är negativa till detta. Minskningen av andelen som är positiva finns i samtliga åldersgrupper.
23
Hur ställer du dig till vård och omsorg i hemmet med stöd av digital teknik (t.ex. videosamtal med omsorgspersonal, nattkamera, trygghetslarm)? Drygt 6 av 10, totalt 62 procent ställer sig positiva till vård och omsorg i hemmet med stöd av digital teknik. 17 procent uppger att de är negativa till detta. Andelen negativa sjunker i år jämfört med 2016 då andelen negativa var 21 procent. Framförallt är det kvinnorna som uppger att de är mindre negativa till detta, (2018: 17% 2016: 24%). Personer boende i Sydsverige (26%) uppger i högre grad än boende på andra orter att de ställer sig negativa till vård och omsorg i hemmet med stöd av digital teknik.
24
I vilken utsträckning har din användning av kommuners och landstings/regioners digitala service förenklat ditt liv? Tre av tio (31%) svarar att kommuners och landstings/regioners digitala service har förenklat deras liv i stor utsträckning. En något lägre andel (27%) uppger i sin tur att den förenklat deras liv i liten utsträckning. Flest (35%) menar att kommuners och landstings/regioners digitala service har förenklat deras liv i varken stor eller liten utsträckning. Jämfört med 2016 (23%) uppger fler i år att den digitala servicen som erbjuds har förenklat deras liv i stor utsträckning. Färre svarar i sin tur att servicen förenklat deras liv i liten utsträckning i år, jämfört med 2016 (33%). Yngre, åringar (39%), uppger att deras liv har förenklats i stor utsträckning i högre grad än äldre. Personer som är 65+ år (40%) svarar att deras liv i liten utsträckning har förenklas i högst grad. Bosatta i Stockholmsområdet (39%) uppger att deras liv har förenklats i stor utsträckning i högre grad än övriga.
25
I vilken utsträckning lever kommun och landsting/regioner upp till dina förväntningar på digital service? Totalt 25 procent menar att kommuner och landsting/regioner i stor utsträckning lever upp till deras förväntningar på digital service. Motsvarande siffra 2016 var 21 procent, vilket innebär att fler uppger att kommunerna och landstingen/regionerna lever upp till deras förväntningar. Denna ökning syns i samtliga åldersgrupper. Andelen som svarat att kommunerna och landstingen/regionerna lever upp till deras förväntningar på digital service i liten utsträckning är lika hög i år som 2016 (17%).
26
I vilken utsträckning tror du att digitalisering och digital service kommer att påverka samhället framåt? Närmare nio av tio (88%) tror att digitaliseringen och digital service kommer att påverka samhället framåt i stor utsträckning, vilket är i paritet med 2016 års mätning (87%). Endast tre procent tror att digitaliseringen och digital service kommer påverka samhället framåt i liten utsträckning. Boende i Stockholmsområdet (93%) svarar i högre grad än boende på andra orter att de tror att digitaliseringen och digital service i stor utsträckning kommer att påverka samhället framåt.
27
I vilken utsträckning håller du med om att det är hög tid att kommuner och landsting/regioner prioriterar att förbättra den digitala servicen? Två tredjedelar (66%) svarar att de håller med om påståendet om att det är i hög tid att kommuner och landsting/regioner prioriterar att förbättrar den digitala servicen. En av tio (9%) tar avstånd från det. Detta är i likhet med 2016 års undersökning. Personer boende i Småland och på öarna (79%) uppger i högre grad än övriga att de håller med om påståendet.
28
Vad är viktigt för dig när samhällsservicen blir allt mer digital
Vad är viktigt för dig när samhällsservicen blir allt mer digital? - öppna svarsalternativ 16 15 11 10 9 Säkerhet och integritet (16 %) , att personlig kontakt inte glöms bort (15 %) samt att det ska finnas ett icke digitalt alternativ (11 %) är de saker som flest andel deltagare uppger när de själva i fritext får beskriva vad som är viktigt när samhällsservicen blir allt mer digital. Därefter tar deltagarna upp att det ska vara Lätt att förstå (10 %), Lättillgängligt/lätt att nå (9 %) samt Fungerande teknik (8 %). Några andra svar som flera också tagit upp är tydlig information (3 %), Effektivisering (3 %), Bättre service (2 %), Bra uppkoppling (2 %) och att man inte vill att samhällsservicen ska digitaliseras (1 %). 8
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.