Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården"— Presentationens avskrift:

1 Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården
David Bergman, MD, PhD Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), Medical Management Centre (MMC), Karolinska Institutet Ulrica von Thiele Schwarz, Docent, Leg Psykolog Psykologiska institutionen, Stockholms Universitet MMC; Karolinska Institutet

2 Agenda Vad är team? Metoder för att införa team
Exempel på införande från akutsjukvård Utmaningar i införandet av teamarbete Program för utveckling av ledarskap och teamkompetens Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt? Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

3 Vad är ett team? Många olika saker
arbetsteam, parallella team, projektteam eller ledningsteam. De kan vara bestående över tid = arbetsgrupp, eller variera från arbetspass till arbetspass (crew”), eller från uppgift till uppgift (t ex förbättringsteam). beroende på verksamhet, till exempel mellan dygnet-runt verksamhet utan fasta läkare som på akutmottagning, mottagningar, rehab-instanser och t ex primärvårdsenheter. olika många personer, och olika funktioner, och med olika grad av ömsesidigt beroende. ett team måste bestå av minst två personer och att personerna ska ha en sådan interaktion att varje person påverkar, och påverkas, av de andra i gruppen. Ett team kan därför definierats som en samling individer som är beroende av varandra i sina uppgifter, som delar ansvar för utfall, som ser varandra och som ses av andra som en social enhet i ett eller flera större sociala system. Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

4 Vad är ett team? Team kan se väldigt olika ut Men: minst 2 personer
Ömsesidigt beroende Dela ansvar för utfall Ser/ses som en social enhet Många olika saker arbetsteam, parallella team, projektteam eller ledningsteam. De kan vara bestående över tid = arbetsgrupp, eller variera från arbetspass till arbetspass (crew”), eller från uppgift till uppgift (t ex förbättringsteam). beroende på verksamhet, till exempel mellan dygnet-runt verksamhet utan fasta läkare som på akutmottagning, mottagningar, rehab-instanser och t ex primärvårdsenheter. olika många personer, och olika funktioner, och med olika grad av ömsesidigt beroende. ett team måste bestå av minst två personer och att personerna ska ha en sådan interaktion att varje person påverkar, och påverkas, av de andra i gruppen. Ett team kan därför definierats som en samling individer som är beroende av varandra i sina uppgifter, som delar ansvar för utfall, som ser varandra och som ses av andra som en social enhet i ett eller flera större sociala system. Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

5 Hur inför man team i praktiken
Behovsanalys: vilket problem vill man lösa? Analys av vad som hindrar respektive underlättar teamarbete Behövs träning och kompetensutveckling av individer och / eller förändring av den organistoriska kontexten? Förändring: någon/några ska bete sig annorlunda. Utgå från vetenskap kring vad som motiverar till förändring Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

6 Exempel: införande av teamarbete på akutmottagning
Åldrande befolkning Medicinsk-tekniska förbättringar Ökad patientflöde in emergency departments in many western countries. Along with this, there has been a change in work tasks, from admission of patients to the hospital to a department involved in diagnostics and treatment. This has resulted in overcrowding and longer waits to see a physician as well as total lead times, e.g. transit times from admission to discharge. This, in turn, has negative effects both on patient safety and employee work environment. The need to increase the efficiency in the emergency department, and reduce the waits, is often expressed as a “four-hour-goal” (in total lead times). However, little is known of how differences in department level efficiency (e.g. lead times) relates to employee perception of efficiency, quality of work performance and work-related fatigue. Arbets-uppgifter Från ”intag” Till diagnosticering och behandling Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

7 Exempel: införande av teamarbete på akutmottagning
Långsiktigt arbete med att ändra arbetsprocesser och arbetssätt Mycket fokus på ”trouble-shooting”, kontinuerliga förbättringar, i kombination med tydlig riktning Analysen handlade om att möjliggöra teamarbete snarare än att jobba med kompetensutveckling: antog färdigheter bara man fick möjligheter att jogga. David Bergman 24 december 2018

8 Resultat– Patienternas skattning av vårdkvalitet
Andel områden (av 21) där minst 20% upplever kvalitetsbrister Före team Direkt efter Efter 1,5 år

9 Utmaningar Organiseringen av hälso- och sjukvården: Teamets olika aktörer organisatoriskt åtskilda Professionsyrken: legitimerad personel med stort självständigt ansvarstagande och beslutsfattande Professionella subkulturer Hierarkier (Dygnet-runt verksamhet, stora arbetsgrupper) Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

10 Bakgrund - Hälso- och sjukvården
Stora medicintekniska, organisatoriska och ekonomiska förändringar väsentlig förändring av arbetsförhållandena Chefer, läkare – organisering av arbete, arbetsmiljö – utveckla ledarskap och teamkompetens David Bergman 24 december 2018

11 Bakgrund - Hälso- och sjukvården
Snabb medicinsk + medicinteknisk kunskapstillväxt Informationsteknologi Globaliserad ekonomi, konkurrens Ökad organisatorisk komplexitet, subspecialisering Krav på teamarbete, kommunikation, tvärprofessionellt arbete Enskild läkare / ledare - minskad makt, självständighet, kontroll David Bergman 24 december 2018

12 Moderna ledarskapsmodeller
Delat ledarskap / Distribuerat ledarskap Autentiskt ledarskap – öppenhet, tillit, integritet Modernt ledarskap och en minskad hierarki - konflikt med traditionell läkarroll / ledarroll Hur kan läkare och chefer stödjas att utveckla ledarskap och teamkompetens anpassat för moderna organisationer ? David Bergman 24 december 2018

13 Intensivkurser (Short-term programmes)
Vanligast, sällan utvärderade vetenskapligt “Utveckling av Grupp och Ledare” (UGL) - en veckas kurs ledarskap och gruppdynamik - näringsliv och offentlig sektor Två handledare deltagare - ledarrollen, konflikthantering, roller i team - upplevelsebaserat lärande David Bergman 24 december 2018

14 Utvecklingsgrupper för ledare (Long-term programmes)
Dialoggrupp / Utvecklingsgrupp / Grupphandledning - 1-2 år, 8-10 deltagare - 3 timmar, 1 gång per månad - kollektiva läroprocesser - handledare - öppen agenda - deltagarnas dilemman i sitt ledarskap David Bergman 24 december 2018

15 Utvecklingsgrupper förbättrade läkares arbetsmiljö: före utvecklingsgrupp efter utvecklingsgrupp David Bergman 24 december 2018

16 Gruppintervjuer med läkare:
Hierarkin framträdande inom läkargruppen Fler kvinnor, yngre i nedre del - män, äldre i övre del - hierarkin minskade efter dialoggrupper - ökad förståelse för genus inverkan på läkarroll Begränsade möjligheter att påverka sin egen situation och organisationen, otillräcklighet – dialoggrupperna - eget inflytande, organisatorisk förändring Dominerande teman: - Organisation, arbetsmiljö, relationer, roller i team David Bergman 24 december 2018

17 Chefsutvecklingsgrupper gav ökad struktur i det egna ledarskapet
David Bergman 24 december 2018

18 Utvecklingsgrupper gav cheferna styrka i sitt ledarskap
David Bergman 24 december 2018

19 Sammanfattning - Ledarskapsprogram:
Upplevelsebaserad intensivkurs i ledarskap - ökad öppenhet i ledarrollen - lärande om gruppdynamik och kommunikation - ökar självmedvetenheten - underlätta fortsatt ledarskapsutveckling David Bergman 24 december 2018

20 Upplevelsebaserad intensivkurs i ledarskap
De deltagare som kan förväntas vara minst intresserade av att frivilligt välja att delta - de som lär sig mest Effekten av intensivkurs - tidsbegränsad följas av utvecklingsgrupper – applicera kunskaper i kontext David Bergman 24 december 2018

21 Utvecklingsgrupper för ledare:
- process för ledarskapsutveckling inom organisationen - minska informell hierarki - synliggör genusaspekter - lärande organisation David Bergman 24 december 2018

22 Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt?
Hälso- och sjukvården behöver organiseras så att teamarbete – och annan organisationsutveckling och förbättringsarbeten som kräver samverkan – främjas Teamarbete innebär organisationsutveckling. Ledare inom hälso- och sjukvården behöver kompetensutveckling och stöd i att bedriva förbättringsarbete David Bergman 24 december 2018

23 Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt?
Effekter av teamarbete behöver studeras vetenskapligt. Olika sätt att organisera arbete, och olika typer av teamarbete, påverkar arbetsmiljö, effektivitet, vårdkvalitet och patientsäkerhet Verksamhetsnära modeller för utveckling av ledarskap och teamkompetens behöver utvecklas För att främja teamarbete inom hälso- och sjukvården är innovativa och omfattande insatser nödvändiga, såväl utbildningsinsatser riktade till individer som utveckling av organisationen David Bergman 24 december 2018

24 Ledarskap och teamkompetens är en kompetens i sig som behöver utvecklas metodiskt
Praktisk implikation: orienterande intensivkurser i ledarskap till nuvarande och framtida ledare i sjukvården som ett första steg Bör följas av utvecklingsgrupper - ledarskapskompetens i dagliga arbetet Ledarskapsprogram bör implementeras i en kontext tillsammans med bredare organisationsövergripande satsningar för kontinuerlig verksamhetsutveckling David Bergman 24 december 2018

25 Frågor? David.Bergman@ki.se Ulrica.Schwarz@ki.se
24 december 2018


Ladda ner ppt "Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården"

Liknande presentationer


Google-annonser