Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2011
Syfte: Att få respons på hur bibliotekets användare, i detta fall studerande, önskar att ÅAB skulle utveckla sina tjänster Målgrupp: Studerande vid Åbo Akademi Arbetsgrupp: Eva Costiander-Huldén, Christel Lindfors, Maria Lassén- Seger, Egil Gersow, Disa Svenskberg och Eva Höglund Metod: Fokusgruppdiskussioner à 2 timmar den 11, 12 och 13 oktober i CaféArt Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
2
Fokusgruppundersökningsmetoden
En kvalitativ metod inom samhällsvetenskaplig forskning Genomförs som gruppdiskussioner (6-12 deltagare) under begränsad tid Deltagarna får fritt diskutera vissa givna teman under ledning av en moderator Viktig fördel: gruppen SAMVERKAR Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
3
Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo
Deltagarna Deltagare till undersökningen rekryterades genom reklamblad (på anslagstavlor, i läsesalar och på lunchställen vid ÅA) samt via e-post och anslag på hemsidor och sociala medier 24 anmälde intresse, 17 deltog (i grupper om 5, 6 och 6 deltagare) 12 kvinnliga och 5 manliga studerande Representerade alla fakultetsområden Representerade allt från andra till sjunde årets studerande Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
4
Genomförandet av fokusgruppsessionerna
Tre gruppsessioner à två timmar den 11, 12 och 13 oktober i CaféArt Från arbetsgruppen deltog Cosi, Christel och Maria i två sessioner var och Eva i alla tre Rollerna som moderator, sekreterare och iakttagare växlade Moderatorn höll i trådarna och gav de frågor/teman som skulle diskuteras Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
5
Diskussionsunderlaget
Öppningsfråga Namn, ämne, studieår och hur du senast använde bibliotekets tjänster Introduktionsfråga Beskriv biblioteket och dess tjänster med en mening Övergångsfråga När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
6
Diskussionsunderlaget
Nyckelfrågor Var söker du information ? Om du behöver hjälp med informationssökning, till vem vänder du dig? Användarutbildning/Hur har du lärt dig söka information? Använder du Nelliportalen? Vilka sociala medier använder du och vilka önskar du att biblioteket var med i? Synpunkter på elektroniskt material och mobilservice Vad tycker du att är det viktigaste som biblioteket kan erbjuda? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
7
Diskussionsunderlaget
Avslutande fråga Summering av diskussionen, är detta ok? Slutfrågorna Är det något annat som borde ha diskuterats? Hur upplevde ni sessionen? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
8
Sammanställning av diskussionsmaterialet
De mest allmänna synpunkterna: Nelliportalen är svår att använda ÅAB:s system med campusbibliotek med olika system gör det svårt att hitta/låna böcker från andra bibliotek än det ”egna” Olika signa vållar huvudbry Informationen om biblioteket når inte de studerande, eftersom få orkar navigera på bibliotekets hemsida Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
9
Sammanställning av diskussionsmaterialet
Man drar sig för att fråga bibliotekarien om råd/man vet inte att man kan vända sig till dem för att få hjälp Undervisning i informationssökning borde fås i det skedet då man behöver den Biblioteket har bra utrymmen (läsesalar, grupputrymmen, Bibbacafé) och apparatur Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
10
Beskriv biblioteket med en mening
”Biblioteket är en nervknut i informationssystemet och ett ställe att umgås på” ”Biblioteket är en funktion, en fysisk plats för information och en mötesyta” ”Biblioteket är ett redskap för studierna, här kan man hitta information och träffa vänner” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
11
När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket
Nöjd är man när man hittar det man söker. Missnöje finns bl a över de svåra söksystemen och olika lånetider vid olika bibliotek. ”Databaserna och söksystemen kunde vara mer användarvänliga” ”Vi är glada över att ÅAB har bra resurser och att ni hjälper oss att hitta i dem” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
12
Var söker du information
Många använder Nelli, men konstaterar att det sällan ger ett tillfredsställande resultat En del använder främst Alma En del googlar En del använder andra bibliotek, så som Åbo universitetsbibliotek och Åbo stadsbibliotek Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
13
Om du behöver hjälp med infosökning, till vem vänder du dig
De flesta frågar läraren, äldre studerande och vänner. Tröskeln att gå till bibliotekarien är hög. ”Det skulle absolut behövas att någon från biblioteket skulle informera om databaser och informationssökning” ”Jag visste inte att man kan få personlig handledning i informationssökning” ”Skulle vara bra med obligatorisk infosökningskurs i kandskedet. Man borde få ämnesvis guidning i vilka databaser som är viktiga” ”Det känns att man upptar bibliotekariens viktiga tid om man frågar om hjälp” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
14
Användarutbildning/Hur har du lärt dig söka info
Många nämnde introföreläsningen i informationssökning men påpekade att den kom i för tidigt skede av studierna En del hade gått informationssökningskurs i samband med skrivandet av kandidatuppsatsen ”Det borde finnas allmän info om databaserna på nätet” ”Jag skulle absolut vilja ha personlig handledning” ”Biblioteket kunde marknadsföra sin beredskap att ge hjälp” ”Användarutbildningen borde inkluderas i ämnesstudierna” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
15
Använder du Nelli ”Använder mest Nationalencyklopedin och MOT-ordböckerna” ”Jag har inte förstått att det finns hjälpfunktioner inbakade i Nelli” ”Jag tror inte ens att jag behöver Nelli” ”Jag känner mig lurad av Nelli och undviker att använda mig av den” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
16
Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo
Sociala medier De flesta använder Facebook, några Twitter, Google+ och Google Reader De flesta tycker inte att biblioteket behöver vara närvarande i sociala medier Å andra sidan är det positivt att biblioteket följer sin tid Biblioteket kunde erbjuda de viktigaste av sina tjänster i sociala medier, men även försöka vara lättsam och sprittande där Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
17
Sociala medier Förslag på inslag i sociala medier
”Bokrecensioner, intervjuer med och foton på bibliotekarier” ”Bör vara interaktivt, inte envägskommunikation” ”Fråga bibliotekarien-tjänst kunde förverkligas som en Alma på Facebook som man kan bli vän med och ställa frågor till” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
18
Synpunkter på elektroniskt material och mobilservice
De flesta föredrar tryckta böcker framom e-böcker och läsplattor Många tyckte inte att det var så viktigt med mobilservice, men om den möjligheten fanns skulle det vara bra med textmeddelanden om att reserverade böcker anlänt samt påminnelser om försenade lån Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
19
Vad tycker du är det viktigaste som biblioteket kan erbjuda
De flesta nämnde de fysiska utrymmena och materialet. ”Utrymmena. Biblioteket är för många en arbetsplats, mitt kontor” ”Läsesalen och det fysiska, dvs att det funkar med kopiering och printrar” ”Bibbacaféet är viktigt och gör att man kan vistas i bibban hela dagen” ”En serviceminded personal, nu gömmer sig personalen ofta bakom lånedisken och hälsar inte ens” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
20
Deltagarnas konkreta förslag
”Boka bibliotekarie tjänst” ”Karta över var man hittar böckerna” ”Marknadsför bättre bibliotekets tjänster” ”24 timmars öppethållningstid i någon läsesal” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
21
Sammanfattning – deltagarnas åsikter
Bibliotekets fysiska utrymmen fick lovord och ansågs även utgöra en av bibliotekets viktigaste funktioner Personlig och vänlig service uppskattas ÅAB har mycket material men det hittas inte alltid Mer hjälp i informationssökning och guider för databasanvändningen efterlyses Bättre marknadsföring, eftersom hemsidorna inte utnyttjas Nelliportalen svår De olika bibliotekssystemen skapar förvirring Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
22
Sammanfattning – vad kan ÅAB göra
Fortsättningsvis satsa på trivsamma utrymmen och modern apparatur Synliggöra personalen bättre, t ex med namnskyltar med texten ”Fråga mig” eller genom intervjuer på bloggen Strukturen med de olika systemen vid campusbiblioteken borde ses över Bättre marknadsföring av tjänster, t ex i Bullen, på Studentkårens hemsida och via dess e-postlistor samt med anslag i läsesalar Ökat samarbete med institutionerna -> skräddarsydda kurser i rätt skede av studierna Guider i tryckt och elektroniskt format för databassökning Omstrukturering av hemsidan eller utnyttjandet av andra plattformar, t ex sociala medier, för att lyfta fram det viktigaste Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
23
Slutsatser om fokusgruppmetoden
ÅAB-deltagarna ansåg att det var en givande metod: man fick höra spontana åsikter och fick en större förståelse för hur användarna tänker Metoden var bra också i marknadsföringssyfte: kort efter sessionerna blev endel deltagare vänner med ÅAB:s Facebook samt gjorde kommentarer på ÅAB:s blogg Studentdeltagarna tyckte att sessionerna var givande och prisade bibliotekets initiativ att vilja lyssna på sina användare Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
24
Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo
Framtiden Efter att ledningsgruppen tagit ställning till fokusgrupprapporten brainstormar vi tillsammans över vad vi kan göra för att bättre svara på användarnas behov och önskemål Fokusgruppundersökningen är en del i en utvecklingsprocess som är ständigt pågående: -> verkställa en del förbättringsförslag -> följa upp resultaten -> nya användarundersökningar efter en tid Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan Åbo
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.