Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna!.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna!."— Presentationens avskrift:

1 Välkomna!

2 Regeringsuppdrag ”Effektivare administration och minskade administrativa kostnader för små myndigheter ” Rapporten är presenterad för statssekreteraren 15 april Potentiella besparingar kan komma att uppgå till mkr/år genom: - förordningsreglering - förenklade redovisnings-, boksluts- och årsredovisningsregler - systemkostnader - kontorshotell - nya tjänster

3 Regeringsuppdrag rörande ”samordning och omlokalisering av lämpliga myndighetsfunktioner”, presentation av delrapport 1 juni E-arkiv Stora upphandlingsarbeten pågår fortfarande på både lönesidan och ekonomisidan

4 Var står Statens servicecenter idag?
40 % av statliga myndigheter köper tjänster cirka 400 medarbetare på fem verksamhetsorter från juni 2016 totalt sett levererar vi lönespecifikationer till statligt anställda invigning av verksamhetsort Göteborg 17 juni

5 Agenda 13.15 Inledning generaldirektör Thomas Pålsson
13.25 Lönesystem – information Nils Bladh 13.50 Nya överenskommelser med ny avgiftsmodell – information – Ny ekonomitjänst med systemlösning – information Elektroniska deklarationer Lena Darås 14.00 Riksgäldskontoret informerar 14.25 Kaffe 14.50 NKI – information Annika Schölund Storm 15.15 Visma e-handel – information, Kerstin Malm 15.45 Avslutning och frågor

6 Statens Servicecenter
Lönerelaterade tjänster Nils Bladh, enhetschef Lönerelaterade tjänster

7 Nuläge lön 80 000 löner/månad körs idag via SSC
8 myndigheter kör idag Primula Ytterligare 10 myndigheter är planerade att gå över till Primula under 2016 Vid slutet på 2016 beräknas löner köras i Primula Totalt 230 projekt fram till 2021 – migrering och nyanslutning

8 Nuläge lön Migreringar från Palasso till Primula har gått överlag bra
Enklare användargränssnitt Omfattande projektarbete Uppsättning integration ekonomi komplex med många tester

9 Nuläge lön Arbete pågår med Evry för att hitta en billigare uppsättningsmodell för mindre myndigheter Anslutning av mindre myndigheter planerad under 2018 för att få fram lösning på lägre migreringskostnader

10 Projekt och utvecklingsaktiviteter 2016
Migrering och nyanslutningsplan 2016 – 2018 Nytt löne- och personalsystem Uppsättning rekryteringstjänst Uppsättning tjänst för bemanningsplanering Vidareutveckling av lönetjänst Primula

11 Upphandling – kompletterande löne- och personalsystem

12 Upphandling av kompletterande personal- och lönesystem
SSC genomför en upphandling av ett kompletterande personal- och lönesystem av bl a följande skäl: Vissa kundmyndigheters behov tillgodoses inte fullt ut av Primula Tidplan för upphandlingen Anbudsinbjudan (publicerades ) Förfrågningsunderlaget planeras skickas ut under augusti Anbudsutvärdering planeras ske under hösten Målet är att ett avtal ska kunna tecknas med leverantör runt årsskiftet och att införandet kan ske under I projektet pågår f n uppbyggnad av Förfrågningsunderlaget

13 Övergripande planering
Framtagning av FFU Samarbete med valda myndigheter Underlag, bl a *Kravspecifikation *Avtal och SLA *Underlag annons Steg 1 – Annonsering Utskick av annons Frågor & Svar Kvalificering av leverantörer Steg 2 -Utskick av FFU Utskick av FFU till godkända leverantörer Frågor & Svar Anbudsutvärdering Säkerhetsprövning Avtalstecknande Systeminförande Kund 1 Kund 2 Kund 3 etc… Möjlig tidsperiod för kompletterande utveckling Till och med - Maj 2016 (annons) - Augusti 2016 (Övriga FFU) – Juli/augusti 2016 Augusti 2016 – December 2016 2017 – 2019 Några förutsättningar för tidslinjen: Ingen överprövning Inriktning mot befintliga system och leverantörer på marknaden Relativt lågt ställda krav gällande nyutveckling i berörda system

14 Lena Darås, avdelningschef Konsultrelaterade tjänster
Ny ekonomitjänst m m Lena Darås, avdelningschef Konsultrelaterade tjänster

15 Nya överenskommelser och ny avgiftsmodell
I takt med att kunderna går över i vår nya tjänst Ekonomitjänst med systemlösning under 2016 så tillämpas även vår nya avgiftsmodell. Övriga som inte går över i tjänsten i år eller inte går över alls får den nya avgiftsmodellen den 1 jan 2017. De nya kunder som kommer in i år får den nya avgiftsmodellen direkt. Vi har möten och genomgång av vad detta innebär med er kunder inför att ny tillämpning sker. Under hösten kommer vi att skriva nya överenskommelser med alla som får nya avgiftsmodellen den 1 jan 2017. Avgiftslistan finns på vår hemsida, Tjänster/avgifter. Men vi ställer samman i ett underlag till er kunder så ni på ett tydligt sätt kan se vad avgiften blir.

16 Ekonomitjänst med systemlösning
Arbetet med att implementera tjänsten pågår, och 9 kunder är redan anslutna och i drift. Ytterligare 16 i år och 30 år 2017. Vi arbetar också med att ta fram ett SLA för tjänsten där det tydligt framgår vad som ingår i tjänsten och vem av SSC resp kunden som ansvarar för vad. Det ingår då också t ex support på Agresso, och systemansvar i tjänsten. Vi arbetar också med att ta fram en Gemensam lösning, som innebär att vi t ex kan göra fler moment gemensamt, ha en gemensam kontoplan, en gemensam ekonomimodell, gemensam databas etc.

17 Deklarationsombud för elektroniska skattedeklarationer
Tjänsten erbjuds våra fullservicekunder som ett led i att förenkla och effektivisera hanteringen E-tjänsten förutsätter att kundmyndigheten godkänner SSCs medarbetare som deklarationsombud, görs via e-leg BankID. Tjänsten kostar inget extra utan ingår i tjänsten löpande redovisning 90% av våra fullservicekunder har idag tackat ja till tjänsten

18 Ta fram skattekontoutdrag
Som deklarationsombud kan SSCs medarbetare för kundmyndighetens räkning Lämna elektroniska deklarationer för arbetsgivaravgift, källskatt och utgående moms Ta fram skattekontoutdrag Läsa uppgifter från inlämnade moms- och arbetsgivardeklarationer På ett enkelt sätt komplettera och justera lämnade uppgifter i deklarationen

19 Fördelar med att anlita SSC som deklarationsombud
Risk för felaktigheter minskar, då det finns interaktiv hjälp vid inregistreringen Kundmyndigheten behöver inte fylla i deklarationen och behöver inte heller ha behörig person på plats för underskrift Kundmyndigheten får en kvittens från SSC på inlämnade uppgifter

20 Bokslut Vi gör ca 60 bokslut, ca 4-5 per konsult. Revision

21 Riksgälden informerar
26 maj 2016 Jan Maarten Dijkgraaf Jenny Rolling

22 Dagens innehåll Om Riksgälden Ramavtal Säkerhet och system

23 Riksgälden och vårt uppdrag
Antal anställda Cirka 180 personer Riksgäldsdirektör Hans Lindblad Statsskuldens storlek Cirka miljarder kronor ( ) Statsskuldens andel av BNP Cirka 34 procent ( ) Garantier och utlåning Cirka 45 miljarder kronor ( ) Riksgälden grundades 1789 Myndighet under Finansdepartementet Regeringen utser styrelse och riksgäldsdirektör

24 Garantier och krediter
Riksgäldens uppdrag Riksgälden Skuld-förvaltning Garantier och krediter Garanti- myndighet Statens internbank Resolutions-myndighet

25 Statens internbank Utveckla statens betalningsmodell
Upphandla ramavtal för betaltjänster Lämna föreskrifter och allmänna råd om betalningar till myndigheter och affärsverk Betala ut anslagsmedel Ge lån och ta emot inlåning Terminssäkra framtida valutaflöden vid behov Projektarbete

26 Betalningsmodellen i siffror
222 myndigheter 3 300 bankkonton hos fyra ramavtalsbanker 171 miljoner betalningar till en totalkostnad på cirka 94 miljoner kronor 900 miljarder kronor statliga utgifter 6 000 miljarder kronor i omsättning Ramavtal

27 Ramavtal som Riksgälden ansvarar för
Betalningstjänster m.m. Avtalsperiod: 1 april 2011 till 31 mars år +1 år Tecknat med Danske Bank, Nordea, SEB och Swedbank Kort- och resekontotjänster Avtalsperiod: 1 januari 2013 till 31 december år + 1 år Tecknat med American Express, Diners Club, Eurocard, (The Card) Förbetalda kort (tidigare Kontantkort) (eng. Prepaid Card) Avtalsperiod: 1 januari 2014 till 31 mars mån Tecknat med ICA Banken

28 Tjänstepaket hos Danske bank
För att underlätta för mindre myndigheter har Riksgälden valt att paketera alla betalningstjänster (SEK och valuta) i ett tjänstepaket. 185 myndigheter som har mindre än transaktioner per år. Med ett tjänstepaket kan ”mindre” ni avropa de betalningstjänster som myndigheten behöver från en leverantör. 50 ”stora” myndigheter ska avropa valutabanken (Danske) samt genomföra en förnyad konkurrensutsättning. Tjänster som inte ingår i Tjänstepaketet Plusgirot Kontanthantering Betalväxlar

29 Utvärdering av tjänstepaket

30 Priser betalningstjänster
Inbetalningar Bankgiro 0,16 Autogiro 1,80 Internet bank 2,50 Swish 2,50 Kortinlösen 0,45 + 0,34% Utbetalningar LB Bankgiro 0,16 Kontoinsättning 0,16 Löner 0,80 (utan spec eller 1,20 med elektronisk) Utbetalningskort 30,00 Valuta Internetbanktjänst 0,00 Inbetalning STP 1,00 (alla valuta, same day value) Utbetalning STP 1,00 (alla valuta, normal/express) Växlingar Eur + USD 25 bp Bloomberg fixing mittkurs (9,30 = 9,29875)

31 Högre säkerhet i statens betalningsmodell
Myndigheten ansvarar för sin verksamhet Alla myndigheter, stora som små, påverkar säkerheten Beloppsbegränsningar Avstämningar Dualitet

32 Frågor? Tack! Jan Maarten Dijkgraaf Jenny Rolling

33 Betalningsprocessen Riksgälden Ramavtalsbanker Myndigheter
Upphandla ramavtal Avveckla till och från centralkontot Placera eller låna på marknaden Förmedla betalning Leverera Tjänster, bankkonton Kontrollera, bokför, stäm av Skicka betalnings-uppdrag Skapa Avropa tjänster och öppna bankkonto Rapportera ut- och in- betalningar Överför till toppkonto Myndigheter Kännetecken: Centraliserad likviditetshantering, decentraliserad betalningsverksamhet

34 Koncernkonto med central likviditet
Statens centralkonto (SCR) SITS Information om myndigheternas och Riksgäldens betalningar IN UT IN UT IN UT IN UT IN UT IN UT IN UT IN UT IN UT Räntekonton SIBWebb ca 225 myndigheter (Förvaltningskostnader, skatter och transfereringar) Bank 1 Bank 2 Bank 3 etc.

35 Valutakoncernkontomodell
Riksgäldens skuldförvaltning växlar och hanterar valutan Riksgäldens valutabanker RIX Riksgäldens valutatopp-konton i VKK-bank EUR USD GBP JPY CHF NOK DKK SEK Riksgäldens summerings-konton i VKK-bank Statsbudgetbetalningar Betalningar utanför statsbudgeten EUR USD NOK SEK EUR USD NOK Ett uppdrag, alla valutor 8+ * Myndigheternas transaktions-konton hos VKK-bank SEK Ej ränta SEK Ränta RG USD Ränta EUR NOK Ej saldo Saldo * Efter inläsning av myndighetens betalningsuppdrag belastar Banken Riksgäldens ÅTTA valutatoppkonton

36 Vi har lyssnat! Nöjd kundindex (NKI) 2015
Annica Schölund Storm, stabschef

37 Analysmodell Total intryck
NKI-värdet baseras på ett medeltal på tre frågor: Hur nöjda de svarande är med verksamheten som helhet. Hur väl verksamheten uppfyller de svarandes förväntningar. Hur de svarande uppfattar att verksamheten förhåller sig till en ideal verksamhet av samma typ. Förklaringsfaktorer Servicedesk Lönerelaterade tjänster Ekonomirelaterade tjänster Värdegrund

38 Respondenter Användare Obundet slumpmässigt urval Antal utskick: 3841
Antal svar: (45 %) Kontaktpersoner Totalurval Antal utskick: 247 Antal svar: 165 (67%) Undersökningen genomfördes av CMA research och svarsfrekvensen bedöms vara god utifrån de grupper som blivit tillfrågade.

39 Utfall per respondentgrupp

40 Antal fritextsvar per kategori – totalt 590 svar

41 Bemötande, enkla lösningar, användarvänlighet
Ser inga konstigheter. Bra jobbat! Att dom ska vara till för mig och inte jag för dom. Alltså, gör det lättillgängligt och användarvänligt, dvs. motsatsen till hur det är idag. Avståndet till kunderna I de kontakter jag haft har jag blivit väl bemött och det har funnits ett engagemang för att jag ska få svar på mina frågor. Har fungerat så pass bra vid mina kontakter så jag har svårt att föreslå några rimliga förändringar. Servicetänk Lyssna på verksamhetens verkliga behov och leverera system som är användarvänliga. …att merparten av alla flöden har elektronisk attest. Bort med onödig pappershantering. Dialogen med kunden

42 Åtgärder Åtgärder X X X X X X X X X X X
Planerad Pågår Klart X Ökad information genom nyhetsbrev Förtydligande av överenskommelse dokument inkl. samverkan X Kompletterande systemstöd lön X Upphandling nytt ekonomisystem X Samverkan med systemleverantörer X Referensgrupp e-beställ X Tydligare presentation av vårt tjänsteutbud X Samverkansdag för alla våra kontaktpersoner X Tydliggörande av process- och tjänsteutveckling X Ny supportprocess med effektiva stödsystem X Kommunikation av utfall SLA-mätningar och intern kontroll X

43 e-beställ och e-faktura
Visma - e-handel information Kerstin Malm, verksamhetsspecialist, ekonomirelaterade tjänster

44 Det är bra med e-handel Billigare inköp Enklare inköp Bättre inköp
Kostnadsbesparingar i form av bättre priser på längre sikt, ökad ramavtalstrohet och ökad prismedvetenhet. Enklare inköp Tidsbesparingar genom en mer rationell hantering av beställningar och fakturor för snabbare hantering och färre fel Bättre inköp 1 Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning Förbättrad kvalitet och service i form av förbättrad intern styrning och kontroll, ökad rättssäkerhet, möjlighet till uppföljning, miljövinster m.m.

45 Nytt i förordning (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte
”Senast den 1 november 2018 ska myndigheten kunna använda PEPPOL:s infrastruktur för att skicka och ta emot elektroniska meddelanden.”

46 ESV har föreslagit enbart e-faktura till offentlig sektor från nov 2018
Bra med lagkrav för att realisera de nyttor som finns Olika typer av stöd behövs under ett flertal år E-faktura är hanterbart för små företag En bred samsyn om att tiden är mogen infora-lagkrav-pa-e-faktura-till-offentlig-sektor/

47

48 Tjänstepaket e-beställ
Innehåll Varför ska vi införa e-handel? Vilket stöd finns? Presentation av olika tekniska lösningar för e-handel Vilket stöd ger Visma Proceedo för köp av varor respektive köp av tjänster? Beskriva vilka leverantörer ni redan idag kan ansluta er till via Statens servicecenter Förslag på hur ni kan utföra en nulägesanalys som kan ligga till grund för ett nyläge Hur kan ni ansluta eventuellt egna leverantörer till Visma Proceedo Vad kan ni göra själva och vad måste Statens servicecenter göra? Vilket stöd för e-handel kan ni erbjuda de allra minsta av era leverantörer? Tips och råd för ett införande av e-beställ på er myndighet

49 Utmaningar med e-handel idag
Dyrt att byta operatör Tvingas byta elektronisk adress/mottagningspunkt Dyrt att komma igång med e-faktura och e-order Köpare och säljare måste komma överens om: Sätt för överföring av t ex e-faktura Meddelandeformat för t ex e-faktura Dyrt med konsulter vid långa projekt för att komma igång med e-handel och e-faktura Gamla standarder med olika användning/dialekter från fall till fall

50 Uppdrag e-faktura PEPPOL , ny motorväg för fakturor, 0007:202100XXXX
Mall för brev till leverantörer Tips om information på hemsida Statistik över skannade fakturor

51 PEPPOL – så funkar det Operatör 1 PEPPOL Operatör 2 Operatör 1
E-faktura Företag B Företag A Operatör 1 Accesspunkt 1, Operatör 1 PEPPOL Accesspunkt 2, Operatör 2 Operatör 2 Företag C Operatör 2 Myndighet D

52

53 Mall för brev till leverantör

54

55 Visma Proceedo tips Användarmanual e-handel finns på vår kundwebb
3.2 Delegera (kom ihåg inför sommaren) Användarhandleding – Delegering av attestbehörighet 3.3 Inställningar för fakturabildens visningsläge Användarhandledning - checklista inför borttag av användare Övrigt Påminn funktion, tillgänglig för superanvändare Tex söka fram alla fakturor i status ”granskning ej utförd” alt ”attest ej utförd” På faktura som är nära förfallodatum högerklicka och välja påminn, det går då ett mail till användaren som fakturan ligger hos

56 Välkommen att kontakta oss om e-beställ och e-faktura
Lägg ett ärende via kundwebben ange e-beställ eller e-faktura i ämnesraden eller kontakta er kundansvarige


Ladda ner ppt "Välkomna!."

Liknande presentationer


Google-annonser