Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kedjornas nyckeltal under 2017 samt utveckling jämfört mot 2016
94,2 -0,1% Kedjor Penetration Frekvens Värde per ink.tillfälle 74,6 -1,5% 77,9 +0,9% 45,2 -4,2% 45,5 +0,2% 29,3 +1,4% 57,0 -0,1% 29,9 -8,9% 33,4 -0,9% 14,5 +0,6% 19,3 +4,3% 16,6 -0,1% 300,9 +5,6% 266,1 +4,9% 242,9 -2,5% 311,6 +5,7% 181,4 +8,6% 168,1 +1,3% Lidl Bergendahls Axfood Coop ICA Netto Penetration = hur många, i %, av Sveriges hushåll som har besökt kedjan. Frekvens = hur många gånger som besökande hushåll har handlat hos kedjan under året. Värde/inköp = för hur många kronor köpte i genomsnitt hushållet vid varje inköpstillfälle. Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018
2
(Antal hushåll, i %, som köper kategorin)
Varugrupper rankade med högst penetration 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 I utveckling ingår endast kategorier som mätts båda perioderna Topp 15 kategorier Matfett 97,3 Mjölk 97,3 Matbröd 97,3 Gräddprodukter 96,3 Frukt & Grönt 94,6 Hårdost 94,4 Yoghurt 90,9 Pasta 90,1 Dessertost 89,6 Skivad smörgåsmat 89,1 Färskt kött/färs 88,8 Kryddor 88,7 Korv 88,7 Läsk/must 88,0 Hårt bröd 87,5 Topp 15 utveckling Kylda veg. produkter ,3% Alkoholfri öl ,0% Lättöl ,0% Energidryck ,3% Chokladrullar ,0% Godis Skum/övrigt ,8% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,6% Df Veg. produkter ,0% Tårtor/Bakelser/Pajer ,1% Ölkorv ,0% WC-block ,9% Riskakor ,6% Bakmixer ,4% Kyld färdig deg ,8% Kattsand ,8% Penetration (Antal hushåll, i %, som köper kategorin) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018
3
(Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år)
Varugrupper rankade med högst frekvens 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 Topp 15 kategorier Frukt & Grönt 72,2 Mjölk 48,2 Matbröd 38,5 Gräddprodukter 29,7 Yoghurt 23,9 Matfett 22,9 Filmjölk 20,2 Färskt kött/färs 19,7 Kattmat 18,6 Hårdost 17,3 Korv 17,3 Smörgåspålägg 17,2 Juice ,1 Läsk/Must 16,8 Dessertost 13,9 Topp 15 utveckling Riskakor ,4% Df Fiskgratänger ,4% Tårtor/Bakelser/Pajer ,2% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,7% Syltor/Aladåber ,2% Måltidsdryck ,1% Risgrynsgröt ,6% Matgryner ,4% Ostkaka ,1% Choklad i ask ,4% Choklad stycksaker ,0% Sportdryck ,7% Kola/karameller/klubbor ,0% Fläckborttagningsmedel ,6% Kakor/kaffebröd ,8% Frekvens (Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.