Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Erfarenheter från Region Jönköpings län

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Erfarenheter från Region Jönköpings län"— Presentationens avskrift:

1 Erfarenheter från Region Jönköpings län 2017-09-11
Digitala vårdmöten Erfarenheter från Region Jönköpings län Digitala vårdmöten är en viktig del i Region Jönköpings läns utveckling av e-hälsa och effektiva sätt att möta invånare och patienter. Med digitala vårdmöten kan hälso- och sjukvården möta efterfrågan från invånarna, öka sin serviceförmåga, möta efterfrågan från invånarna och utveckla nya arbetssätt. För invånare och patienterna innebär digitala vårdmöten ökad tillgänglighet, flexibilitet och färre resor. Användning av digitala vårdmöten ska alltid godkännas av programstyrgruppen för e-hälsa. Utvecklingen av digitala vårdmöten ska genomföras i nära dialog mellan vårdverksamheten och de centrala stödverksamheterna. Riktlinjen gäller alla verksamheter inklusive privata vårdgivare som arbetar på uppdrag av Region Jönköpings län. Riktlinjen reglerar också förutsättningarna för att anlita externa leverantörer av tjänster som möjliggör digitala vårdmöten.

2 Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

3 Passar det här dig nästa gång?
När vi bara gör på ett sätt får vi specialanpassa varje gång för en personcentrerad vård Med flexibla kommunikationssätt och förberedda arbetssätt underlättas personcentrerad vård Passar det här dig nästa gång? Du kan ringa till mig! Ringa Besök Brev Webb Chatt Video Huvudbudskap: Invånarna vill ha digitala vårdmöten. Tekniken fungerar. Staten och huvudmännen måste snabbt hjälpas åt för att skapa ett ordnat införande och hitta rätt användning av digitala vårdmöten? Digitala vårdmöten - Erfarenheter

4 Digitala vårdmöten – definition
Digitala vårdmöten gör det möjligt för patienter att möta läkare, tandläkare, psykolog, sjuksköterska, sjukgymnast eller annan vårdpersonal via mobiltelefon, surfplatta eller dator. Videomöte – överföring av rörlig bild och ljud i realtid för exempelvis ett första läkarbesök, återbesök, vårdplanering, hemsjukvård, rehabilitering eller sjukgymnastik. Asynkron digital dialog – en säker digital dialog mellan patient och vårdpersonal där patienten kan ställa frågor och bifoga bilder. E-post räknas inte till säker digital kommunikation. Chatt – en säker digital dialog i realtid mellan patient och vårdpersonal. Digitala vårdmöten - Erfarenheter

5 Bra Liv Nära – förstagångsbesök till vårdcentral
Behov IT-lösning A B C D E F G H Bra Liv Nära – förstagångsbesök till vårdcentral Visiba Care , egen vårdpersonal X Wetterhälsan - förstagångsbesök till vårdcentral Min Doktor, underlev. Tranås Läkarhus - förstagångsbesök till vårdcentral Kry, underlev. Wasa vårdcentral - förstagångsbesök till vårdcentral Medicoo, underlev. Eksjö vårdcentral – pilot Flippen, vårdplanering med kommun, vårdcentral, slutenvård, anhörig Acano + RJL-plattor Nässjö vårdcentral - vårdplanering med kommun, vårdcentral, slutenvård Acano + egna plattor (ej RJL) Endokrinmottagningen Eksjö – erbjuder videomöte för gravida med diabetes Ambulansen - kunna rådgöra med läkare vid hämtning) Nytt behov Psykiatrin - konsultation mellan psykiatrins medarbetare vid hembesök Barnkliniken - olika situationer runt barn med hemsjukvård Reumatologkliniken - förstagångsbesök för patienter utspridda i regionen Rehabmedicin Vårdcentralen Aroma - vårdplanering med patient på sjukhus (vårdpersonal till vårdpersonal) Patientutbildning t.ex. efter gastric bypass A Nybesök vårdcentral eller specialistvård B Återbesök vårdcentral eller specialistvård C Vårdplanering på distans D Sjukvårdsrådgivning via video E Hembesök F Konsultation specialist (vårdpersonal till vårdpersonal) G Anhörigstöd H Patientutbildningar, gruppträning Digitala vårdmöten - Erfarenheter

6 Riktlinjer för digitala vårdmöten
Digitala vårdmöten betraktas som fysiska besök då de tids- och innehållsmässigt (bedömning, ordination eller behandling) kan motsvara de insatser som görs vid ett fysiskt besök. Vid digitala vårdmöten ska det vara tydligt för invånare vem som är vårdgivare och vem som är eventuell underleverantör till vårdgivaren. Det ska vara tydligt vad besöket kostar för patienten. Digitala vårdmöten - Erfarenheter

7 Riktlinjer för digitala vårdmöten
Patienten ska alltid vara identifierad. Kravet på identifiering är lika starkt som vid ett fysiskt besök. När patienten tar initiativ och bokar ett digitalt vårdmöte ska identifiering ske med stark autentisering, exempelvis e-legitimation. Remisser som utfärdas i samband med digitala vårdmöten ska utformas enligt Region Jönköpings läns riktlinjer. Remissen ska innehålla relevant information för frågeställningar och hälsoproblem. Digitala vårdmöten - Erfarenheter

8 Vårdcentraler som har avtal med nationella aktörer
Wetterhälsan – Mina doktor Läkarhuset Tranås – Kry Vasa vårdcentral – Medicoo Digitala vårdmöten - Erfarenheter

9 Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

10 Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

11 Förskrivning av läkemedel
Region Jönköpings län tar ansvar för uppföljning av förskrivning av läkemedel. Förskrivning av läkemedel ska alltid följa regionens kliniska kunskapsstöd FAKTA. Förskrivning av antibiotika ska alltid följa riktlinjerna för STRAMA. Läkemedelskommittén har uppföljningsmöten med Wetterhälsan och Läkarhuset i Tranås. Finns frågor avseende vem som har uppföljningsansvar då de digitala vårdgivarna, som underleverantörer, har arbetsplatskoder från annat landsting än där uppdragsgivaren finns. Region Jönköpings syn avseende riktlinjer för vården är att man ska följa regionens kunskapsstöd, Fakta, vad avser läkemedel. Enligt vårdvalsavtalet med de privata vårdcentralerna. Uppföljning: Ett första möte har ägt rum i våras med Wetterhälsan/Min doktor samt Läkarhuset i Tranås/Kry. Nytt möte inbokat slutet av september. Antibiotika. Ska följa stramariktlinjerna. Frågor främst avseende diagnostiken beträffande pneumoni och tonsillit har ställts. (smittskyddsläkaren) Finns frågor även beträffande förskrivning av ex. p-piller, antidepressiva och potensläkemedel. Kan behövas uppgifter avs. status som inte går att genomföra digitalt. Var går gränserna ? Har generellt undvikit dyra läkemedel och beroendeframkallande läkemedel. Digitala vårdmöten - Erfarenheter

12 Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

13 De tre vanligaste infektionsdiagnoserna är förkylning, urinvägsinfektion och hosta.
Digitala vårdmöten - Erfarenheter

14 Utmaningar Nationellt – lagar, standarder, riksavtal, ersättning
Lokalt – rätt användningsområden, integration till system Förskrivning av läkemedel Remisser – Provtagning och annan medicins service Virtuella vårdcentraler som ansöker om godkännande för primärvård inom vårdval. Nya aktörer tar över vårdtjänster men skapar också helt nya. Integration till system – Landstinget i Kalmar Rutin angående provtagning beställd av nätdoktor – Region Östergötland Miniutredning ” PM Nätdoktor avtal” – Region Uppsala Digitala vårdmöten - Erfarenheter

15 Tack! Sven-Åke Svensson E-hälsostrateg Sven-ake.svensson@rjl.se
Mårten Lindström Överläkare och ordförande i centrala läkemedelskommittén Digitala vårdmöten - Erfarenheter


Ladda ner ppt "Erfarenheter från Region Jönköpings län"

Liknande presentationer


Google-annonser