Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Innebandy – Upptaktsträff P06

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Innebandy – Upptaktsträff P06"— Presentationens avskrift:

1 Innebandy – Upptaktsträff P06
Presentation tränare/ledare Information kommande säsong Resurser och roller föräldrar Regler för vårt lag Spelarutvecklingsmodell och utvecklingen för P06

2 1) Presentation tränare/lagledare
Tränare (4 st: vakant?, Stefan, Fredrik och Mattias) Träningsupplägg, övningar, bollar, västar, koner, första hjälpen väska, närvarokort (rapportering i systemet Idrott online el laget.se), coaching, laguttagningar etc. Lagledare (1 st: Mattias) Ekonomi (budget, inkomster & utgifter), inköp sportutrustning, matchställ, boka hallen för träningar, håller koll på tränings-/medlemsavgifter Ansvarig för lagsidan laget.se, uppdateringar , information laget, spelarinfo, säkerställer att lagsidan har korrekt och uppdaterad information.

3 2) Information upptakt Blå 3 = P06 - Start träning 19/9,
Måndag 17:15 (17:30) – 19:00 Lördag 08:30 (08:45) – 10:00 SEK 700 i träningsavgift. LLT-cup 5-6/11, 1 lag anmält (stor plan) I serien spelas matcher på fullstor plan i sammandragsform (cup), speltiden är 2 x 20 minuter Information om träningar och sammankomster via och laget.se, frånvaro (motiveras) meddelas till Fredrik

4 3) Resurser och roller - föräldrar
Ansvarig för sammandrag (Maria) Skickar inbjudan till motståndarlag (inkl matchprotokoll) Beslutar om och fördelar arbetsuppgifter inom laget, schemaläggning Kiosk Sekretariat Matchvärdar Skickar ut arbetsuppgifter och instruktioner i god tid innan match/sammandrag Tillse att rätt matchprotokoll finns framme (Excel matchprotokoll) Boka och/eller ordna med domare för samtliga matcher, meddela NIBF vem som är domare Boka sporthall för match/sammandrag Arbetsgrupp för sponsring och inkomstbringande aktiviteter (2-3 pers, xxxxx) Kontakta potentiella sponsorer Hitta arbetsuppgifter förlaget utföra (ex sälja plastpåsar, stå i garderob, städa, inventera mm) Fördela arbetsuppgifter till föräldrar och barn

5 3) Resurser och roller - föräldrar
Ansvarig för sammandrag (Maria) Beslutar om och fördelar arbetsuppgifter inom laget, schemaläggning Tillse att rätt matchprotokoll finns framme (Excel matchprotokoll) Boka och/eller ordna med domare för samtliga matcher, meddela NIBF vem som är domare Boka sporthall för match/sammandrag Ansvarig för kiosk (1 pers, tillsätts av ansvarig för sammandrag) Upprätta kioskschema och ordna med personer (2-3 pers) som jobbar i kiosken under matcher/sammandrag Köpa in varor (dricka, fika, korv, kaffe etc.) och/eller baka för försäljning Gör prislista Ordna med växelkassa och redovisar/lämnar kassan till kansliet Ansvarig för sekretariat (1 pers tillsätts av ansvarig för sammandrag) Matchprotokoll Resultatrapportering Tidtagning Utvisningar Etc.

6 3) Resurser och roller - föräldrar
Matchvärd (1-2 pers, tillsätts av ansvarig för sammandrag) Välkomnar samtliga motståndarlag spelare och ledare Berättar för spelare och ledare att det är ett värdefulltstämplat arrangemang och vad det innebär Sätter upp skyltar om att arrangemanget är värdefulltstämplat Sätter upp skyltar med lagnamn på respektive omklädningsrum Tillser att publiken sköter sig på ett korrekt sätt enligt principerna för ett värdefulltstämplat arrangemang och tillrättavisar om nödvändigt Etc.

7 4) Regler - Generellt Passa tider, alltid samling i omklädningsrum på utsatt tid (se laget.se) före träning med syfte att gå igenom träningen. Spelare som inte har anmälts i tid till match kan ej efteranmälas! Laget samlas före och efter varje träningspass i omklädningsrummet. Syskon, kompisar och föräldrar är välkomna att titta på träningar men ej i omklädningsrummet (dock lugnt/tyst i hallen) På lördagar hjälper alla (inkl föräldrar) till att bygga sarg Värdefullt stämplad verksamhet i GIF: föräldrar ej klaga på spelare och/eller domare, bidra till god stämning, positivitet, heja på laget

8 4) Regler - Spelarna I samband med spelövning/match sitter avbytarna tillsammans på avbytarbänken. Klubba, inneskor, vattenflaska, skyddsglasögon (annars ingen träning/match) Lämna värdesaker hemma, kläder och väskor lämnas i omklädningsrummet Lyssna på tränarna, de avgör exempelvis val av övningar lagindelning (färger), vem som är back, forward och målvakt. Alla är kompisar, alla får vara med, alla gör sitt bästa, vi ”peppar” varandra Följer innebandyreglerna och domaren/tränaren dömer

9 5) Spelarutvecklingsmodell

10 5) Spelarutvecklingsmodell 6-9 år
All träning bygger på att ha kul Grundläggande motoriska färdigheter – ”kroppens ABC” Emotionell utveckling Daglig fysisk aktivitet - allsidig styrketräning och konditionsträning Introducera spelets enklaste regler och idrottens etiska och moraliska frågor Möta jämnt motstånd och spela med lagkamrater på samma ”nivå”

11 5) Spelarutvecklingsmodell 9-12 år
Lära sig träna (teknik, styrka, uthållighet) Teknisk utveckling för spelaren (boll och klubba, koordination i fart) Grundläggande atletiska färdigheter (löpteknik, kontroll) Individuell utveckling kommer före strävan att vinna Skapa glädje och känsla för laget/gruppen Vi uppmuntrar daglig fysisk aktivitet och att spelaren gärna håller på med flera olika idrotter. Träning som träning. Utveckla spelarens kunskaper kring inställning, regler, etiska och moraliska frågor Möta jämnt motstånd och spela med lagkamrater på samma ”nivå”

12 5) Spelarutveckling P06 – 16/17
Hårdare träningar Mycket bollkontakt (fys med boll) Lite väntetid i samband med övningar Passningsspel uppmuntras Ökade krav på att göra sitt bästa i alla lägen Färre målvakter mer träning för de som vill (”skotten som räknas”)

13 5) Spelarutveckling P06 – 16/17
Matcher Ambitionen är att spela med max 15 utespelare + målvakt Målsättningen är att spelare på samma utvecklingsnivå matchas tillsammans Vid behov av extra spelare i samband med sjukdom/frånvaro på redan uttagen spelare är ambitionen att ge spelare med hög träningsnärvaro företräde. Hur ser ni på detta?


Ladda ner ppt "Innebandy – Upptaktsträff P06"

Liknande presentationer


Google-annonser