Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hemtjänst
2
Insatser som ingår i kundvalet
Hemtjänst – vanligaste insatsen. Personlig omvårdnad och service. Ledsagning – hjälp för personer med funktionsnedsättning att komma ut på fritidsaktiviteter Avlösning – ge avlösning till de som vårdar närstående, oftast make/maka. Kan kombineras med hemtjänst. Ingår inte: trygghetslarm, hemtjänstinsatser nattetid och matdistribution.
3
Anordnare inom kundvalet
18 anordnare har 5 eller färre kunder Många av de stora är Nackaföretag
4
Vad tycker kunderna om hemtjänsten?
Viktiga områden enligt kunderna i kommunens brukarundersökning. 70 % svarsfrekvens 2011 2012 2013 2014 Att jag känner mig trygg med hjälpen från hemtjänsten 4,6 4,7 Att jag oftast träffar personal jag känner 4,5 4,4 Att jag har förtroende för personalen Att personalen tar hänsyn till mina önskemål Att hemtjänsten kommer på den tid som avtalats
5
Vad tycker kunderna i hela Sverige om hemtjänst?
Socialstyrelsens brukarenkät till alla hemtjänstkunder över 65 år Personalen kommer på avtalad tid Personalen tar hänsyn till den äldres egna åsikter och önskemål Känner sig trygga hemma med hemtjänst Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har Nacka 92 93 89 91 Stockholms län 87 86 84 Riket
6
Forts. vad tycker kunderna i hela Sverige om hemtjänsten
Kunder som bor ensamma eller känner sig ensamma är mindre nöjda med äldreomsorgen Detta oberoende av allt annat 78 % i Nacka svarat att de är ensamboende, liksom i övriga riket
7
Utbildningsnivån på omsorgspersonal
Många anordnare har svårt att anställa personal med relevant utbildning och tillräckliga svenska kunskaper Alla anordnare har inte tillräckligt utbildad personal Från 2015 ska 70% av personalen ha relevant utbildning, övergångsregler för befintliga anordnare
8
Synpunkter och klagomål från kunder och anhöriga
Utvecklingsområde för många anordnare Personalen tar emot enskilda synpunkter och åtgärdar Registrerar inte och arbetar inte systematiskt Få lex Sarah-rapporter trots utbildning under 2014
9
Anhöriganställningar
3% av kunderna har anhöriganställd personal, hälften av alla anordnare Samma skyldigheter som annan personal Svårigheter att få anhöriganställd personal att följa rutiner Nya villkor från 2015 – endast i undantagsfall, ska anmälas till kommunen Biståndshandläggarna upplever svårigheter
10
Vad händer under 2015? Besök hos hemtjänstföretagen
Pratar med ledningen, intervjuar personal, träffar två kunder från varje företag i kundens hem Syfte - säkerställa att de följer villkoren och aktuell lagstiftning - vara ett stöd i kvalitetsutvecklingen, att kunderna får det så bra som möjligt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.