Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dialogmöte 5 oktober 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dialogmöte 5 oktober 2016."— Presentationens avskrift:

1 Dialogmöte 5 oktober 2016

2 Välkommen till Dialogmöte 5 oktober
Agenda Gemensam info Kommunens och nämndens ekonomiska läge Nämndens åtgärdsplan Ett gott exempel Övriga frågor och allmän information Fika Passa på att prata med tjänstemän och nämndens ordförande Anna-Lena Johansson Gruppdiskussion per verksamhetsområde (Hemtjänst/SÄBO/Funktionshinder) Mått och nyckeltal i tertialrapporterna Aktuella frågeställningar per verksamhetsområde

3

4 Prognostiserat underskott på drygt 25 mkr för 2016
Åtgärdsplan för vård- och omsorgsnämnden – fastställd av kommunstyrelsen i juni 2016 Prognostiserat underskott på drygt 25 mkr för 2016 Ekonomi i balans 2019 Genomlysning av ersättningar inom LOV Höjd maxtaxa och granskning av avgifter Redovisa hur nämnden ska nå en kostnad i nivå med jämförbara kommuner, både inom äldreomsorg och funktionshinder.

5 Jämförbara kommuner FUNKTIONSHINDER

6 LSS – boende och daglig verksamhet 2015 i jämförelse, kronor per vårdtagare
Kommunen redovisar höga styckkostnader i relation till samtliga grupper Kommunens kostnader för boende ligger 33 procent över jämförbara kommuner För daglig verksamhet är skillnaden 29 procent

7 Jämförbara kommuner äldreomsorg

8 Äldreomsorg – andel med omsorg 2015 i jämförelse, procent
Alltjämt höga nivåer inom både boende och hemtjänst jämfört med övriga grupper och riket Andel motsvarar 497 personer En andel i nivå med jämförbara skulle motsvara 408 personer En skillnad på 90 personer! Fr.o.m exkluderas personer som enbart har trygghetslarm, matdistribution eller mindre än två timmar hemtjänst per månad. Individstatistik. Avser samtlig regi. Källa: Socialstyrelsen.

9 Äldreomsorg 2015 i jämförelse, kronor per vårdtagare
Boendekostnaderna ligger i nivå med förortskommuner och riket. Kommunerna i länet har högre kostnader medan de jämförbara kommunerna har en lägre kostnad Tidigare hade kommunen en i jämförelsevis låg boendekostnad För hemtjänsten redovisar kommunen jämförelsevis mycket låga kostnader

10 Öppen verksamhet, 2015 i jämförelse kronor per 65+
Kommunen redovisar höga kostnader för den öppna verksamheten 1 000 kronor högre än jämförbara innebär 11 mnkr

11 Hur arbetar vi mot att bli Sveriges mest attraktiva kommun
Den återkommande dialogen Vi arbetar med våra resultat Indata Utdata Jämförelser Lära av varandra, goda exempel Först ut Ribbings backe

12

13 Vi hoppas ni får en trevlig och innehållsrik eftermiddag
Vi hoppas ni får en trevlig och innehållsrik eftermiddag

14 Ribbings backe äldreboende
Ligger i Edsberg och drivs av Temabo sedan 2009 48 lägenheter uppdelade på 3 våningsplan. Två demensavdelningar och en omsorgsavdelning. Temabo

15 Bakgrund till förbättringsarbetet
Förbättringsarbete på initiativ av Region Skåne- BPSD-registrets grundare. På Ribbings backe har vi arbetat med BPSD-registret sedan 2013. Idag har vi totalt 17 administratörer! Kompetenshöjande funktion och bidrar till att tydliggöra den personcentrerade omvårdnaden. Ökat teamarbete och genom kontinuerliga uppföljningar höjs kvaliteten för den boende. Temabo

16 Hur började vi förbättringsarbetet?
Utse projektgrupp som ska driva förbättringsarbetet Projektgrupp med fullt stöd/mandat från ledning/alternativt ledning med i projektgrupp SMARTA MÅL Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsbundet Minska BPSD-symptomet oro/ångest på våningsplanen (demensavdelningarna) med 25 % under projekttiden oktober 2015 – februari 2016 Temabo

17 Fiskbensdiagram som analysmetod
Fiskbensdiagrammet hjälpte oss att analysera i vilka situationer som oro/ångest kan uppstå samt tänkbara orsaker till varför. Temabo

18 Involvera hela verksamheten
Information till samtliga medarbetare på planeringsdagarna Möte med samtliga BPSD- administratörer för att gemenamt hitta förbättringsområden Temabo

19 PGSA-hjul Förbättringsområdena som framkom vid administratörsmötet blev våra PGSA-hjul dvs de aktiviteter vi behövde genomgöra för att nå vårt mål Planera Göra Studera/analysera Agera Temabo

20 Tidsplan för förbättringsarbetet av måltidssituationen
Tidsplan över aktiviteterna samt inbokade uppföljningsmöten Tidsplan för förbättringsarbetet av måltidssituationen Tidsplan för projektarbetet V. 46 Administratörer på Plan 1 (Jonalyn, Sara och Doris) gör "studiebesök" på plan 2. Magneter beställs v.47 Fokus på att förbättra dagplaneringen - planera in enskilda vårdåtgärder BPSD-skattningar görs ( Fokus på sparsamma vårdåtgärder) v.48- v.49 Fokus på att förbättra dagplaneringen - planera in enskilda vårdåtgärder. Projektgruppen träffas för uppföljningsmöte v. 50-v.51 Uppföljning av BPSD-registreringar – fokus på dokumentationen. v. 1-4 BPSD-uppföljningar görs - ta med vila som en åtgärd v.5-10 Uppföljningar tills alla är gjorda. Ta ut statistik v. 10 Skriva rapport v. 10 Temabo

21 Håll fokus och informera om arbetets gång för att skapa delaktighet
Återkommande punkt på Teamforum Goda exempel togs upp i veckobrev Anhöriga informerades i månadsbrev Temabo

22 Vår modell för det systematiska arbetet
Vid uppföljningar används dokumentationen för att analysera de vårdåtgärder som haft positiv effekt på symtomet BPSD-registrering görs tillsammans i teamet Kontaktpersonen skriver vårdåtgärderna på BPSD-tavlan samt datum för nästa uppföljning Vårdåtgärderna planeras dagligen in i dagplaneringsbladet Vårdåtgärderna checkas av allteftersom de blivit gjorda i checklistan eller dagplaneringsbladet Kontaktpersonen dokumenterar de vårdåtgärder som blivit utförda och de som inte blivit utförda i veckosammanfattningen i den sociala journalen Genomförandeplanen uppdateras vid permanenta bemötandeplaner och vårdåtgärder. Temabo

23 Sprid resultatet till andra verksamheter.
Fira och sprid resultatet Fira framgången! Sprid resultatet till andra verksamheter. Informera närstående om resultatet Temabo

24 Sammanfattning Utsedd projektgrupp med fullt mandat
Tydligt mål (SMARTA-Mål) Informera/involvera hela verksamheten (återkommande under förbättringsarbetets gång) Tidsplan över aktiviteterna (PGSA-hjul) Kontinuerliga uppföljningsmöten Dokumentera både i bild och text Håll fokus Fira resultatet! Temabo

25 Tack för oss! Temabo


Ladda ner ppt "Dialogmöte 5 oktober 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser