Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
”Från boll&lek till A-laget”
Ledarträff Innebandy 5 december 2016 ”Från boll&lek till A-laget”
2
Agenda Inledning och Info från Ib-rådet
Behov av korrigeringar halltider inför våren Seriestrukturen Utbildningstrappan Materielbehov Övrigt
3
Närvaro A-lag / HJ - P-01 - Ja P-02 - Ja P-03 - Ja F-03/04 - Ja
Innebandyskolan - (Boll och Lek)
4
Inledning & Info från Ib-rådet
Tungelstamodellen (inkl SIU) och Policy multiidrottande. Mentorskap – stöd av sportchefen. ”unga ledare” – men får ej vara själva. Har ni undrande föräldrar / spelare – så kommer vi gärna på era möten och informerar och svarar på frågor. Ib-rådet samordnar verksamheten avs. Innebandy inte Kansliet.
5
Halltider Extra stökigt i år….
.... Fler lag (vilket är positivt) – längre matcher – andra aktiviteter.... Vi måste ha ett grundschema som gäller från år till år – där man flyttar upp en ålder varje år.
6
Aktuell storlek på lagen i TIF
A-laget (A+B) 25 st HJ (A+B) 23 st P-01 (MR M) 14 st P-02 (LR MS+M) 16 st P-03 (M) 14 st F-03/04 (LR) 12 st P-04 (B) 13 st P-05 (B) 15 st F-05/06 (B+B) 19 st P-06 (B+B) 22 st P-07 (B) 20 st F-07/08 (K) x st (?) P-08 (K) 16 st Innebandyskolan (K) 10 st (?) Boll och Lek 48 st Lagen spelar i totalt 16st serier samt knatteserierna. Uppdaterat från Laget.se 4 dec.
7
Grundläggande för Hallfördelning
Prioritering vid fördelning av tider (ej rangordnat – enl Kommunen) Föreningar med verksamhet för barn och ungdomar (7-20 år) samt för personer med funktionsnedsättning Idrottsevenemang och matcher Elitverksamhet
8
OBS! denna delen har Kommunen inte följt för oss i år !!
Träningstider fördelas i första hand mellan måndag – fredag. På helger prioriteras matchtider och arrangemang. Princip vid fördelning För barn och ungdom 7-20 år tilldelas tid baserat på antal bidragsberättigade medlemmar. OBS! denna delen har Kommunen inte följt för oss i år !!
9
Föreningens antal medlemmar/kommunens totala antal medlemmar = varje enskild förenings procentsats av totalen. Varje enskild förenings procentsats av totalen X totalt fördelningsbar tid = varje enskild förenings x antal timmar att fördela. För seniorer och elitverksamhet tilldelas tid baserat på kommande säsong enligt följande: Nivå 1 tilldelas 3 timmar träningstid i veckan Nivå 2 tilldelas 2 timmar träningstid i veckan Nivå 3 tilldelas 1 timme träningstid i veckan
10
Sedan tidigare gäller:
Träningsgrupp i stor hall ska vara minst 15 pers. Yngsta grupperna tidigaste tiderna. I TIF har vi haft en grundprincip: (sprack i år !!!) År 1, Innebandyskolan lördag (sen en tid i Lida) År 2, efter Innebandyskolan (sen en tid i Lida) År 3, flyttar laget in i veckoschemat. (vi har nu haft 2 säsonger där Lida inte behövts…) Statistiskt: Normalt 75-80% träningsnärvaro i snitt under högsäsong. För bästa effekt av träningspassen bör grupperna vara pers. Möjliggör högre tempo både i teknik/moment/spel-övningar samt 2 målsspel.
12
Seriestrukturen Hur går det i respektive serie?
Hur ser nivån ut på övriga lag? Något övrigt?
13
Utbildningstrappan ”För att kunna utbilda och utveckla Innebandyspelaren så är det av största vikt att även föreningens ledare utvecklas och utbildas.” (Tungelstamodellen) Vi har nu utvecklat en ”utbildningstrappa” för att möta lagens behov, följa SIU samt inte spräcka föreningens ekonomi. I år satsar förbundet och idrottslyftet på Människan.
14
Svart: påbyggnad och specialutbildningar ( Brun/Guld)
Utbildningstrappan GRUNDUTBILDNING 12-16 år Innebandyspelaren 1 Innebandyspelaren 2 Människan Atleten Målvakten Spelsystemet 9-12 år Innebandyspelaren 6-9 år Rörelseglädje Lära sig Träna Träna för att Träna år Träna för att Tävla Svart: påbyggnad och specialutbildningar ( Brun/Guld)
15
Svenssonmodellen Plattformen Människan Atleten Innebandyspelaren
Spelsystemet Spets- kompetens Föreningen, Tungelsta IF Tungelsta- modellen Spelar- utveckling Svenssonmodellen
16
Utbildningsstrategi Tungelsta IF Innebandy
Spelare 2016 / 2017 225st! Särskild dialog Ib-Röd 2 Ib-Röd 1 + Atleten Ib-Blå 2 Ib-Blå 1 + Atleten Ib-Grön + Atleten (Ib-skolan) Särskild dialog (Boll&Lek) GU – Samtliga Människan – 2/lag Innebandyspelaren och Atleten: 1-2st/lag Målvakten och Spelsystem på Röd nivå – särskild dialog.
17
Materielbehov Här har vi anskaffat vad vi kom överens om i våras. Något som ni på rak arm ser saknas? (budget in i morgon tisdag) Hur fungerar det med gemensam materiel? 4 skåp omärkta – men med lås!? Gå in i förrådet efter mötet och märk ert skåp. Sitter tejp på.
18
Övrigt Information – via veckobrev och vid behov riktat.
Sprid gärna vidare på lagsidor och föräldramöten. 8-10 september, Stockholm Floorball Cup. Camp i juni. Nu har vi bildat ett fotbollsråd – ger bättre förutsättningar att synca verksamheterna inom TIF. Mixer och microphone. (låda och förvaring med klockan) Nycklar kort (enl utskick från kansliet) OBS OBS! Kör ut de som inte ska vara här. Och lås efter er. Sargförrådet. Visa föräldrarna hur vagnarna ska stå – nu dörr trasig! Ny hall. Camp genomförd +++ Målvaktsträning; Jag kan inte köra alla som är intresserade i hela föreningen (kan inte hantera prova på…). Dialog mellan mig och resp tränare. För de yngre lagen – jag kommer gärna ned på någon av era ordinarie träningar. Hade helst haft en vardagkväll. Nu ligger det matcher på söndagar och att jag ibland måste resa. Målet är varannan vecka. Ska försöka skapa ”ett eget lag” för anmälningar… tror inte att info når ut nu!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.