Verksamhetsstruktur Översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Advertisements

Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Kreditövervakning SAP Best Practices Baseline Package
Kundreskontra SAP Best Practices Baseline Package
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Extern anskaffning av tjänster SAP Best Practices.
Hantering av låneemballage SAP Best Practices Baseline Package
Leverantörsreskontra SAP Best Practices Baseline Package
Kundorderhantering för intressenter SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Reklamations- och returhantering SAP Best Practices for CRM
Controlling indirekta kostnader – verkliga SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center-marknadsföring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Omlagring med leverans SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Intäktsbaserad redovisning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kundorderhantering med kundförskottsbetalning SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Leadhantering SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Försäljningshantering genom användning av tredje part (utan leveransavi) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Beräkning av standardkostnader SAP Best Practices Baseline Package
Förbererande processteg SAP Best Practices Baseline Package
E-tjänst: Lösningsstöd SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interna projekt SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Områdesadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Konto- och kontaktadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Försäljning av planerade tjänster SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
SOP via långsiktig planeringsöveföring till LIS/PIS/kapacitet SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lagervärdering för årsbokslut SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Planering av internorder för marknadsföring och övriga indirekta kostnader SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Förenklad kampanjstyrning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kostnadsfri leverans SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Bearbetning av debetnotor SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Anskaffning utan QM SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Inköp av förbrukningsmaterial SAP Best Practices Baseline Package
Huvudbok SAP Best Practices Baseline Package
Offert för anskaffning SAP Best Practices Baseline Package
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Prisplanering för inköpt material SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serietillverkning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tjänst med tids- och materialbaserad fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Omlagring utan leverans SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Omarbetning (produkter i arbete) SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Planering av internorder för forskning och utveckling SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Företagsövergripande kundorderhantering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Konsulting på plats med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Projekt med fastpris- och T&M-fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Partihantering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Försäljning av ej lagerfört material med orderspecifik anskaffning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Anskaffning av anläggning genom direktaktivering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Bonushantering: Kostnadsfria varor SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Periodbokslut service order SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Aktivitetsstyrning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Anskaffningsavtal SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lean Warehouse Management SAP Best Practices Baseline Package
Offert SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serienummerhantering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Internt underhåll SAP Best Practices Baseline Package
Cash Management SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lagerhantering: Kassation och spärrat lager
Omarbetning (lagerproducerat material) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Reseadministration SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Tillhandahålla fullt integrerad.
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Internorder för forskning och utveckling – Verklig SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Komponent och simuleringskalkyl SAP Best Practices.
Tjänst med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Försäljningsprognos SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tjänster Basdataöversikt SAP Best Practices. © 2012 SAP AG. All rights reserved.2 Produkthierarki Logistik Toppnivå 00001B0001 Produkter A (Tillverk./handel)
Reseadministration SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Presentationens avskrift:

Verksamhetsstruktur Översikt SAP Best Practices

Verksamhetsstruktur Baseline Package Dessa data skapas i BB 101 Resultatområde 1000 Controllingenhet 1000 Företag 1000 Kreditkontrollområde 1000 Personalområde 1000 Personalområde 1100 Inköpsorganisation 1000 Försäljningsorganisation (inrikes) 1000 Försäljningsorganisation (export) 1100 Personaldel- område 1010 Personaldel- område 1020 Personaldel- område 1110 Personaldel- område 1120 Inköpsgrupp 100,101,102,103 Inköpsgrupp 110,111,112,113 DistrKan 10 DistrKan 20 DistrKan 30 DistrKan 10 DistrKan 20 DistrKan 30 Produktionsenhet (produktion) 1000 Produktionsenhet (Distributionscenter) 1100 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Verks Gr 10 Verks Gr 20 Distributionsställe 1000 Distributionsställe 100R Distributionsställe 1100 Distributionsställe 110R Lager Produktions- område 1020 Lager Leverans 1030 Lager Leverans 1040 Lager Lagerställe 1050 Lager Returer 1060 Lager Leverans 1130 Lager Leverans 1140 Lager Returer 1160 Lean WM 110 Lean WM 120

Verksamhetsstruktur - Bokföring Översikt för FI/CO/HCM Personalområde 1000 Personaldelområde 1010 Personaldelområde 1020 Personalområde 1100 Kund Personaldelområde 1110 Resultat- område 1000 Personaldelområde 1120 Controlling- område 1000 Kreditkontrollområde 1000 Företag Kod 1000 Röd: Standardvärden för variabla parametrar

Verksamhetsstruktur – Logistik Översikt för SD/MM Röd: Standardvärden för variabla parametrar Verksamhetsgren 10 Verksamhetsgren 20 Företag Kod 1000 Produktion Produktionsenhet 1000 Försäljnings- organisation BP01 Controlling- område 1000 Inköpsgrupper 100 101 102 103 Inköpsgrupper 110 111 112 113 Inköps- organisation 1000 Distribution Produktionsenhet 1100 Kund

Verksamhetsstruktur – Försäljning Försäljningsområde Röd: Standardvärden för variabla parametrar Verksamhetsgren 10 Verksamhetsgren 20 Företag Kod 1000 Produktion Produktionsenhet 1000 Försäljnings- organisation 1000 Controlling- område 1000 Inköps- organisation 1000 Distribution Produktionsenhet 1100 Kund

Förklaring Symbol Beskrivning Användningsk ommentarer Symbol Band: Identifierar en användarroll, som till exempel fakturahandläggare eller försäljningsrepresentant. Bandet kan även identifiera en organisationsenhet eller grupp, i stället för en specifik roll. De övriga processflödessymbolerna i tabellen visas i dessa rader. Det finns så många rader som det krävs för att täcka in alla rollerna i scenariot. Rollband innehåller uppgifter som är vanligt förekommande för rollen. Externa händelser: Innehåller händelser som påbörjar eller avslutar scenariot eller som påverkar händelseutvecklingen i scenariot. Flödeslinje (heldragen): Linjen visar den normala stegsekvensen och flödesriktningen i scenariot. Flödeslinje (streckad): Linjen visar flöden till uppgifter som sällan används eller som är förknippade med villkor i ett scenario. Linjen kan även leda till dokument som deltar i processflödet. Sammanbinder två uppgifter i en scenarie-process eller en händelse som inte är ett steg Kontakt/händelse: Identifierar en åtgärd som antingen leder in i eller ut ur scenariot, eller en utomstående process som pågår under scenariot Motsvarar inte ett uppgiftssteg i dokumentet Enhetsprocess: Identifierar en uppgift som täcks steg för steg i scenariot Motsvarar ett uppgiftssteg i dokumentet Processreferens: Om scenariot refererar till ett annat fullständigt scenario anger du det scenariots nummer och namn här Delprocessreferens: Om scenariot refererar till delar av ett annat scenario anger du det scenariots nummer, namn och stegnumren här Processbeslut: Identifierar ett beslut/en förgrenings-punkt, vilket innebär att slutanvändaren måste göra ett val. Linjer representerar olika val som kommer från olika delar av romben. Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i dokumentet. Visar ett val som måste göras när steget har utförts. Symbol Beskrivning Användningskommentarer Till nästa/från föregående diagram: Leder till nästa/föregående sida i diagrammet Flödesschemat fortsätter på nästa/föregående sida Utskrift/dokument: Identifierar ett utskrivet dokument, en rapport eller ett formulär Motsvarar inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa ett dokument som har genererats av ett uppgifts-steg. Denna symbol har inga utåtriktade flödeslinjer Redovisningsdata: Anger ett dokument för en redovisningspost Budgetplanering: Anger ett budgetplaneringsdokument Manuell process: Täcker en uppgift som görs manuellt Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa en uppgift som utförs manuellt, som till exempel att lasta av en lastbil till lagret, vilket påverkar processflödet. Befintlig version/data: Blocket täcker data som kommer in från en extern process Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används symbolen för att visa data som kommer från en extern källa. Detta steg har inga inåtriktade flödeslinjer Systembeslut godkänd/ej godkänd: Blocket täcker ett beslut som tas automatiskt av programvaran Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i dokumentet, i stället används den för att visa ett beslut som programvaran gör automatiskt när ett steg har utförts. Diagram-länk <Funktion> Utskrift/ dokument Extern till SAP Redovisnings-data Affärsaktivite / händelse Budget-planering Enhetsprocess Manuell process Process-referens Befintlig version/data Delprocess-referens System-beslut godk./ej godk. Process-beslut

© 2010 SAP AG. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice.  Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors.  Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation.  IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation.  Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries.  Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries.  Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation.  UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc.  HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology.  Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc.  JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape.  SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, Clear Enterprise, SAP BusinessObjects Explorer, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries.  Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP France in the United States and in other countries.  All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary.  The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG.  This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice.  SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence.  The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.