Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dalslands FF – en del av svensk fotboll!
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Tränings och Tävlingslära
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Svenska Fotbollsakademin
SET Social Emotionell Träning
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova?
Vad är en ide´?.
Ta ställning och handla!
Koordination Definition:.
Värmlands Handbollsförbund
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
LHC 98 ors spelidé 2010/11 Försvarszon
Fotbollsverksamheten
Spelidé Spelarnas uppgifter.
Workshop för ledare i inomhusfotboll
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Föräldramöte 19/10 P05.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Värmdö HC´s U9-U10 Hockeyskola 6-7 år U 8 U11-U12 U13-U14 U15-U16 B-jun A-jun A-lag B-lag Vetsutbildningstrappa Framåt.
Träningslära Styrka.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
LIF-Ungdom spelarutbildning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Arbetssätt, spelförståelse, fotbollsfys, ledarskap.
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
Värmlands Handbollsförbunds Lägerstege. Hur får vi våra spelare att utvecklas och prestera resultat? Må bra! Människoperspektivet Tränings och spelidé.
Spelide ANFALLSSPEL Vårt anfallsspel skall präglas av spelglädje, löpvillighet och bra passningsspel Anfallsspelet skall byggas av en blandning av.
-Jesper -Eddy -Jerresand Kasper Rafael Rahmat Viktor Jack Martin Gustav Nils Sebastian VideHenrik Startelvan – Ekerö.
Spelförståelse Steg 3 Vad är spelförståelse? ”Förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, d v s att man har en bild.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Hans Gartzell Välkommen till Målvaktstränarutbildning GÖTEBORG, November 2011 Hans Gartzell Certifierad målvaktstränarinstruktör.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
Målsättning handboll Spela en teknisk och snabb handboll byggd på individuellt skickliga spelare och kreatörer – inspiration hämtas från spelare så som.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Säsongen Fotbollsdagen Träning Träning Inledning grovplaneringP.B Inledning grovplaneringP.B Grupparbete:
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Föräldramötes mall, Välkomna till en ny säsong i vårt underbara gäng!
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
IFK Viksjö F07 united.
LYSEKILS AIK P04 Välkommen till en ny säsong!
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
Träningsupplägg IKK-P05
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Anfall – Träningspass-1
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
TEORIPASS
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Spelarutbildningsplan
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
Välkommen till kursen Friidrott år!
SoL övningskompendie Tema: Press
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning

Livslångt idrottande Utveckla ”idrottaren” 5-9 år Grundläggande motoriska färdigheter Grundläggande idrottsgenerella Skapa fysisk och mental kapacitet Må bra Människan Atleten Handbollsspelaren Lära sig träna 9-12 år Träna för att träna 12-16 år Träna för att tävla 16-21 år Träna för att vinna Motionsidrott – Träna för att må bra Livslångt idrottande Breddidrott 5-9 år Utveckla ”idrottaren” Utveckla ”spelaren” KASAM

Må Bra Människan Atleten Handbolls- spelaren

KOMPASSEN Är baserad på fysisk, emotionell och kognitiv utveckling hos barn och ungdomar. (Se Fysisk/Kognitiv/Emotionell utveckling Den ska säkerhetsställa utveckling av allsidiga motoriska färdigheter hos barn och ungdomar. En allsidig motorisk färdighet ligger alltid som grund för att uppnå maximal prestationsförmåga. Se progressionsmodellen Det ska alltid finnas planering och program för träning, tävling och återhämtning Det ska finnas en integrering mellan barn, ungdom, bred, elit och motion Kompassen bygger på Svensk idrotts riktlinjer och värderingar Den förordar en hälsosam livsstil och ett livslångt idrottande och en känsla av sammanhang ”KASAM” Se Policy dokument

Systematisk träning

Träningstriaden/Prestationstriangeln Tekniken/ Taktiken Fysiken För att lyckas krävs en mycket bra individuell teknik, bra fysik, god spelförståelse och rätt mental inställning Mentala/ Sociala

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE 1. ARV SPELFÖRSTÅELSE TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning SPELINTELLIGENS SPELUPPFATTNING SOCIAL SPELFÖRSTÅELSE INTELLEKTUELL FÖRMÅGA PERCEPTUELL FÖRMÅGA FYSISKA KVALITÉER Motorisk skicklighet Kognition Roll Relation Spelförtroende Split vision Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Kognitiv och Perceptuell psykologi Mottag av stimuli Hämt av stimuli Minnes processer Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Tankeprocesser Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Scanning Focusering ERFARENHET Inlärning Igenkänning MOTIVATION Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Associera Fantisera Drömma Kreativitet Upfattnings förmåga Mönster- igenkänningsteknik Lirare Sociala roller Hierarki Konsekvenser Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans Trygghet Kompetens Självtillit Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel Självklarheter Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE

Handbollens Komplexitet

Hur kan handbollen bidra till ökad hälsa? Mål - Planer ---------------- Värdegrund Kunskap Erfarenhet Känslor Beteende Förhållningssätt Strategier Metoder Tanke Handling Känsla Hur ser din referensplan inriktning hälsa/ friskvård/handboll Vi utgår från”KASAM” känsla av sammanhang – hanterbarhet, begriplighet, meningsfullhet. Detta gäller på och utanför planen.. Må bra innebär givetvis bra prestation – vinna matcher, resultatmål prestationsmål Reflektion/Utvärdering

Systematisk träning Varför systematisk träning?

Innehåll Utformning av utbildningsplan i föreningen,skolan eller laget Utformning av spelidé - koppling till träning och match Träningsplanering Analys av spelarna och laget Filosofi

Svensk handboll - kultur Föreningen /IF Hellton Ideologi - Filosofi Utbildningsplan - Kompassen Spelidé Analys Träningsplanering Förutsättningar Träningsvecka Träningspass Moment - instruktion Övning Uppföljning Visionen- spelaren skall äga sin träning och sitt spel

Svensk handboll – kultur Faktorer som styr vår handbollsträning - diskussionspunkter Träningsförhållanden Vad ska vi syssla med? Arbetskrav Ledare/organisation ”Ide’ Filosofi`” Helheten” Tävlingssäsongen och seriesystem ”Den svenska modellen” eller? Spelidé och spelsystem Lokalt – Nationellt – Internationellt Regeringen och förbunden

Föreningen Styrelse och medlemmar Föreningens storlek Region

Ideologi och filosofi Bredd och Elit ” Se Kompasen” Mål och inriktning” Se Kompasen” Policy Se föreningspolicy Utveckling och resultat Tester/Resultat Vilka Arbestkrav Spelaren och laget Se Vägen till landlaget/KASAM

Utbildningsplan Vad? Utbildningsområden – Vad ska vi träna? När? Utbildningsfaser – När ska vi träna vad? Hur? Träningsmetoder – Hur ska vi träna? Varför? Vad ska vi prioritera?

Utbildningsområden Handbollsträning - Teknik - Taktik - Genombrott - Passningar - Skott - Individuellt försvarsspel - Spelträning - Målvaktsträning   Mentalträning Se Mallen ”Vinnande lag” Se ”Lek med tanken” Fysisk träning - Koordination - Rörlighet - Styrka - Snabbhet - Uthållighet   Kost Utbildning/praktiskt handlande/Se vinnande lag

Spelidé Ramverk för hur laget och spelarna ska agera vid match Att utveckla en spelidé 1) Spelfilosofi – lagets identitet 2) Analys/prioritering utifrån handbollens fyra fundament teknik – taktik – fysik – mentalitet 3) Spelmoment (metoder - inslag - situationer – lägen) 4) Spelsystem (utgångsposition – roll – anfallsspel/försvarsspel/mv-spel)

Spelfilosofi – lagets identitet Utvecklingsorienterad – resultatorienterad Anfallsorienterad – försvarsorienterad Utgår filosofin från spelarna, ledarna, laget eller föreningen?

Analys av träningen och laget Lagets styrkor och svagheter inom: Spelidé Spelsystem Teknik, taktik, fysik och mentalitet Resultat av: Utbildningsplan Träningsplanering Genomförande av träningen TEKNIK TAKTIK FYSIK MENTALITET Se mallen för spelide

Spelmoment Fas 1 Fas 2 Anfall Fas 3 Fas 4 Fas 5 Fas 6 Försvar Fas 7 Se Mv 4- faser Fas 8

Specifika uppgifter som målvakt Målvaktsspelets fyra faser: Delta/dirigera tillbakadragandet, skära av yta, bryta uppspel Inta grundställning, delta i organisationen, dirigera i 6 – 0, 5 -1etc. Ta sig till räddning Starta dirigera uppspel. F1 –F2. Spontant eller styrt

Det viktigaste i F1 Kommunicera Se vilken sida som man inte hinner med, ta yta Tvinga motståndarnas MV att välja, ge försvaret tid i tillbakadragandet Kunna ligga lågt och lura/bryta (nya regler)

Det viktigaste i F2 Kommunicera Inta grundställning/fotarbete Jobba i boll bana Alltid så att man ser vad som händer. ”Läsa spelet” Värdera. Alla är inte lika betydelsefulla. ”Sortera”

Det viktigaste i F3 Fotarbetet Grundställningen Stå rätt/läsa skytt Använd rätt teknik Lämna lucka/täpp till Offensivt/defensivt Lågt/högt Kunskap om motståndarna

Det viktigaste i F4 Hålla bollen tätt intill sig efter räddning Alltid hämta bollen snabbt Kasta ut från alla ställningar – snabbt Hårda raka pass till medspelare i kontring Kasta till zon ”drop” Använd rätt prioritering F1 – F2 Delta i uppspel vid behov –efterutkast eller retur

Analys av spelare Screening – Skattning av egenskaper utifrån: Teknik, taktik, fysik och mentalitet Styrkor, svagheter och anpassning Position och roll Spelmoment, situationer och lägen Spetsegenskap   Utifrån analysen skapas: Individuell utvecklingsplan (spelarens dokument) Handlingsplan (instruktörens dokument) Genomförandet Uppföljning genom: Tester Ny screening

Spelidé Ramverk för hur laget och spelarna ska agera vid match Utgår från utbildningsplan och spelidé Teman och periodisering (del av säsong, månad, vecka, träningspass) Förutsättningar Läger, cuper och turneringar Matcher Återhämtning Logistik kring träningar

Att planera handbollsträning Utbildningsplan Spelidé Period Träningspass Övning ”Nej, du får inte min övningsbank – du har ju inte mitt lag” Leif Boork

Träningsmetoder Isolerad – Funktionell Nivågruppering Styrda övningar – Fria övningar Individuell träning Progression i träningen Individanpassad träning Med boll – Utan boll Positionsanpassad träning Praktik – Teori Repetition – Variation Lekar - Tävlingar

Att planera träningspasset och övningen Tema/Moment Situation, variabel, variant Förutsättningar Isolerat - Funktionellt Instruktion Övningen - Organisation och anvisningar Progression/stegring/utveckling

Moment Varianter (alternativa tekniker inom momentet t ex: ”typ av skott”) Variabler (varierade förutsättningar t ex ”motståndare framför eller motståndare bakom”) Tekniker (varierade utföranden t ex hoppskott eller kantskott) Situationer (som spelaren hamnar i eller som uppstår) Lägen (som spelaren söker)

Organisera övningen Vilken organisation passar övningens syfte? Storlek Form Djup/bred Var i planen? Hur många, fördelning anfall/försvar, antal lag, balans mellan arbete och vila Riktningslöst eller riktningsbestämt Mål, typ av mål, mållinje Antal mål/inga mål Poängsystem Beroende av: Antalet spelare, yta (storlek/form) och syfte Yta Antal spelare Riktning Mål/Poäng Tid/Intervall

Analys och uppföljning Kontinuerlig analys av: Laget Träningen Spelarna Matchen Genomför med hjälp av: ”Idrottsloopen” Tester ” Fysprofilen” Det har vi ” Utvärdering” ? Statistik Analysprogram Video ” Analysprogram”

Vi har startat ! Står vi bakom detta ? Spelidé 2011”playbook” Har föreningen en gemensam spelidé för 2011? Annars är det upp till dig som tränare att skapa en spelidé! Processen är startad! Hur går ni vidare? Vi har startat ! Står vi bakom detta ?

Uppgift Gruppuppgift/Enskild uppgift Frågor: 1) Vilken spelfilosofi förespråkar du? 2) I vilken ordning prioriterar du de fyra fundamenten i din spelidé och varför? 3) Ge några exempel hur du angriper spelmomenten i din spelidé (metoder - inslag - situationer – lägen) 4) Vilket/vilka spelsystem föredrar du utifrån filosofi, fundament och spelmoment?