GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En sektorsövergripande biogasstrategi
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Fordonets Teknik o Mekanik
BIOGASENS RESA HOS OSS 2013 Från 19 till 45 bussar
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Inmatning av biogas utan propantillsats i Lunds Energis naturgasnät
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Termo- och Fluiddynamik
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Norrbotten Hållbar regional utveckling. Förutsättningar, möjligheter och hinder –Stort (98249 km²) –Glesbefolkat (2,53 inv/ km², 21,9 inv/ km² i Sverige)
Vindkraftsplanering för Umeåregionen Bjurholms kommun Nordmalings kommun Robertsfors kommun Umeå kommun Vindelns kommun Vännäs kommun.
Klimatkollenkurs 18 april 2012 Pernilla Kvarmo Jordbruksverket.
Introduktion till diskussionspass om indirekt energi Anna Hagerberg.
Swedish Biogas International
Biogas – en nationell angelägenhet
för dig som reser i Skåne
2 Studien visar att…  Sverige ska minska kväveutsläppen – men inte lika mycket som andra länder.  Det går att få större effekt på Östersjön till samma.
Energikällor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Fiskslam från problem till möjlighet - Resultat från provrötning och näringsåterföring.
Snart går Luleås bussar på biogas
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Hvordan opgraderes biogas til gas til transport Tobias Persson 31 januari 2013.
Något om klimat- och energiarbetet i Gnosjö kommuns egna anläggningar Gunnar Lindow VD Fastighets AB Järnbäraren Tidigare fastighetschef i Gnosjö kommun.
Biodrivmedelsdrivna skotrar 1 Copyright: Margareta Granström Projektägare: Storuman kommun Projekttid: Projektledare: Margareta Granström.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Förslag 10/ LRF Skogsägarnas Agenda för skogen och klimatet.
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
FORES i korthet  Grön liberal tankesmedja grundad 2007 av Centerpartiet, Bertil Ohlininstitutet och Studieförbundet Vuxenskolan  Skärningspunkt:
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Prospekt - Biogas Färs -Röddinge. Tillståndsansökan för lokalisering till Röddinge Nio tänkbara lokalisering i Sjöbo och Tomelilla har studerats Samråd.
Investeringskostnader ( för 120 GWh) Baserat på erfarenheter från biogasanläggningen i Lidköping ( 60 GWh) Budgetuppskattningar från leverantörer, dock.
Hur långt åker man på en koskit?
Den bästa energin är… 1.Den aldrig använda 2.Den återvunna 3.Den som är gratis 4.Det förnyelsebara bränslet 5.Den ändliga resursbasen.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
1 Satsning på biogas i Kalmar län - vad behöver ske för att få igång produktionen? Oskarshamn Ola Rosén, Grontmij.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Den enda lösningen i världen som verkar direkt inuti tanken
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
DML rapporteringen Marianne Pettersson. DML rapportering Uppgifter som årligen ska rapporteras till EM Färdiga drivmedel: volym, värmevärde Ingående fossila.
Av: William, 8E. Biobränslen Bränslen har funnits länge, men har påverkat miljön på ett dåligt sätt, dessa kallas Fossila Bränslen. Endast nyligen har.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Miljö Ekonomiska Sociala

Övervakningskommittén
Ändring av fordon Här ser vi hur emissionerna ser ut från dessa konverterade bilar. Eftersom emissionskrav fortfarande saknas för alternativa.
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Presentationens avskrift:

GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen 2017-04-05 GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen Startade december 2011. Avslutades december 2013. Julia Pettersson BioFuel Region/Vännäs Kommun

2017-04-05 Syfte: Skapa förutsättningar för att bygga en biogasanläggning i Vännäs. Tillståndsansökan inkl. MKB, TB, Lokaliseringsutredning inlämnad till Länsstyrelsen. B-anläggning som kan ta emot 120 000 ton org. material, bl.a. gödsel och energigröda. 30-45 GWh. Motsvarar 3-4,5 milj liter diesel eller ca 3% av Umeås transportbehov. Projektet tog sin början ur lantbruksinitiativet Klara Gas.

2017-04-05 Starrberget Tio samråd är genomförda. Tagit in synpunkter från markägare, närboende, allmänhet och myndigheter vilket format ansökningshandlingarna. Använt samrådsprocessen som ett verktyg för att förbättra utkomsten av projektet (som tanken med miljöbalken). Flera vändor. Starrberget blir huvudlokalisering.

2017-04-05 Tankstället. Företag som bildas i syfte att bygga och driva ett tankställe för fordonsgas i Umeå. Delägare är OK-föreningen Västerbotten, Bernth och Ingrid Nygren Holding, Klara Gas och Kaj Johansson åkeri. Driftstart planerad 2014. Initiativ från användare av fordonsgas.

Varför satsa på biogas i Umeåregionen? 2017-04-05 Varför satsa på biogas i Umeåregionen? Miljö! Både klimat och luft Levande landsbygd Regional produktion av drivmedel ger försörjningstrygghet Lokala och regionala jobb Bra alternativ för tunga fordon, kompletterar elbilssatsning Allt behövs!

Vi har samverkat/varit i kontakt med: 2017-04-05 Vi har samverkat/varit i kontakt med: Klara Gas Biogas Botnia IFM Umeå Samarbete har varit nyckeln i detta projekt

Vad händer nu? Tillståndsprocessen får ha sin gång 2017-04-05 Vad händer nu? Tillståndsprocessen får ha sin gång Möten med potentiella investerare Klara Gas driver planerna vidare för produktionsanläggningen i Vännäs Tillstånd tar 6-12 månader

Projektfinansiärer

Tack för uppmärksamheten! 2017-04-05 Tack för uppmärksamheten! Julia Pettersson www.vannas.se/gasklart

Kväveoxidutsläpp från förbränningsmotorer Storlek på kväveoxidutsläpp beror på motorteknik, (diesel eller ottomotor) samt på typ av katalysator – inte på bränslet För en dieseldriven motor skiljer sig utsläppen mellan certifieringstest och verklig drift, särskilt i kallt klimat Ett fordon vars katalysator ej kommer upp i arbetstemperatur släpper ut mycket mer NOx.

NOx och biogas Tunga fordon som drivs av fordonsgas ger samma eller lägre NOx emissioner jämfört med dieselmotor av samma euroklass. Gasdriven Ottomotor = lägre NOx-utsläpp Personbilar som drivs av diesel släpper ut 10-100 ggr mer NOx än en som drivs med fordonsgas (ottomotor) Om fordonsgasen har ursprung från biogas minskar utsläppen av koldioxid dramatiskt jämfört med bensin och diesel

Avgashalt vid V Espl. Umeå Källa: Bertil Forsberg, Umeå universitet

Euroklasser: Cert. test vs verklig drift

2017-04-05 Mål 1. Genomfört samråd inför miljökonsekvensbeskrivning 2. Skrivit miljökonsekvensbeskrivning 3. Genomfört substratanalyser 4. Genomfört förprojektering 5. Skapat förutsättningar för Klara Gas att utveckla sin biogödselaffär och logistikstudie 6. Koordinerat arbete mellan Klara Gas, produktionsbolag och distributionsbolag så att dessa fortsätter sitt arbete självständigt efter 2012 7. Att säkra en avsättning för 250 000 Nm3 fordonsgas under en 7-årsperiod 8. Att klargöra vilka ekonomiska incitament lantbrukarna får för att upplåta sin gödsel 9. Att fordonsgasanläggningen är driftklar under 2013 1. Tio samråd är genomförda med myndigheter, särskilt berörda och allmänheten. 2. MKB är skriven och inskickad till Länsstyrelsen tillsammans med tillståndsansökan. 3. Ej genomfört. PGA . En substratsanalys har inte genomförts på det planerade sättet eftersom behovet för detta ligger längre fram i tiden. Därför har styrgruppen beslutat att använda pengarna för att detaljplanelägga området för biogasanläggningen istället. 4. Förprojektering är genomförd med en kostnadskalkyl och en detaljerad teknisk beskrivning av biogasanläggningen inkl. mottagning, förbehandling, rötning, efterbehandling, lagring, biogödselförädling, gassystem, ventilation och luktreduktion med mera. 5. En logistikstudie och gårdskartläggning av gödsel har genomförts av ESRI och Klara Gas med processtöd från GasKlart. 6. Bolaget AC Fordonsgas AB har bildats i syfte att bygga och driva ett tankställe för fordonsgas i Umeå. Delägare är OK-föreningen Västerbotten, Bernth och Ingrid Nygren Holding, Klara Gas och Kaj Johanssons Åkeri. Driftsättning planeras till mars 2014. 7. Investeringsbeslut för tankställe finns och drivs av AC Fordonsgas AB. Umeå taxi vill ställa om så att 20 stycken av deras taxibilar går på fordonsgas. Detta tillsammans med Swedavias snösopare säkrar en tillräcklig avsättning för investeringsbeslut. 8. En kostnadskalkyl för anläggningen inkl. ersättningsnivåer för gödsel och vallgröda har tagits fram. 9. Tillståndsansökan för att bygga fordonsgasanläggningen är inskickad. Nu ska tillståndsprocessen ha sin gång. Prognosen är att anläggningen kan vara driftklar 2015. Målsättningen att ha den klar 2013 var orimlig redan från början.