Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger den totala frånvaron på ca 10%. Orsakerna till frånvaro är många, i Västerbotten möter vi ungdomar som har utvecklat en psykisk ohälsa eller av andra skäl inte har den motivation som krävs för att fullfölja gymnasieskolan. Första rummet- kan alla klara skolan?
Framgångsfaktorer i Första rummet handlar om att främja skolnärvaro och förebygga och åtgärda frånvaro genom; Bemötande Goda relationer (relationell pedagogik - relation, möte, kommunikation och dialog) Rätt personer som arbetar med eleverna Samverkan inom skolan och utanför God kommunikation - Hur beskriver eleven sin situation? Vilka insatser vill eleven ha? Kunskapsfokus och anpassade arbetsformer Skapa rätt förutsättningar Allas ansvar och engagemang att vända frånvaro till närvaro Första rummet- kan alla klara skolan?
Första rummet individ och grupp i Skellefteå Metoder: Coachande förhållningssättBemötandets betydelse Mental träning och bildarbetePositivt fokus Upplevelsebaserad pedagogikLivslånga lärandet Skapande metodAktivera fantasi Första rummet- kan alla klara skolan?
Första rummet grupp i Skellefteå Teman och aktiviteter VänskapSamarbetsövningar TonårstidStudiebesök, konstutställningar, Hälsa ur fler perspektivmatlagning och pedagogisk frukost FöreläsningarFritidsaktiviteter Mental träning Diskussioner Första rummet - kan alla klara skolan?
Första rummet - kan alla klara skolan? Mental träning och bildarbetet Muskulär avspänning Mental avspänning Självbildsträning Målbildsträning Bildarbetet förstärker det mentala träningsarbetet Visualiseringsövningar omvandlas till inre bilder Målbilder = Framtidsbilder En bild säger mer än 1000 ord som även beskriver tankar och känslor Bertil Almgren
Resultat Första året – 7 av 9 Nationellt program Andra året – 12 av 13 Nationellt program eller annan sysselsättning. Tredje året – 9 av 9 Nationellt program eller annan sysselsättning. Bertil Almgren
Varför vara med i Första rummet? ”För att man mår bra i sig själv. Man lär sig så mycket. Man mår bra av det speciellt dom som är skolless, det ger ungdomar en till chans”. ”Man blir starkare som person och man mår bra”. ”Är inte lika tyst längre. Vågar ta för mig mer. Har blivit gladare av mig och även positiv”.
Upplägg och innehåll ”Jättebra. Man växer som person och i en grupp. Man håller ihop”. ”Har känts bra även om man gör saker jag inte gillar”. ”Jättebra hela tiden”. ”Det har varit bra, mycket självstärkande & de flesta har behövt det”.
Ledarnas bemötande ”Otroligt bra! Inspirerande. Bra förebilder, Allt”. ”De har varit trevliga och vänliga, lyssnat och frågat utan att bli för närgångna”. ”Superbra! Väldigt positiva till allt och alla och välkomnar alla”. Har aldrig blivit bemött så här av någon vuxen människa förr”.
Din utveckling ”För att det är peppande till framtiden och man har otroligt roligt och blir mer motiverad”. ”Mer öppen, lärt mig ta lite ansvar (även om jag missat bussen kom jag ändå). Lärt känna nytt folk som jag inte skulle ha träffat”. ”För att man växer som människa & blir mer motiverad i livet”.
Resultat ”Världens sten har släppt från mina axlar. Förstår inte hur jag har orkat”. ”Sover hela nätter och jag vaknar inte längre av mardrömmar när mina före detta klasskamrater misshandlade mig”. ”Jag vågar nästan vad som helst nu” ”Jag har fått världens självförtroende” ”Jag får mig upp ur sängen oftare och lättare nu”. ”Så här bra som jag mår nu har jag aldrig mått förut”