Acando föreläsning Uppsala caseakademi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mångfaldsarbete på Volvo Personvagnar
Advertisements

Att välja - Hur gör man?.
Nulägesanalys genom frågor
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Närvaro!!.
Skapa ideala kundprofiler
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Insändare Struktur och respons.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Betyg och förmågor.
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Ett arbetsområde om poesi
Affärsidé - företagets vägvisare
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Förändring och motstånd
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Omställningsförsäkring! Ulf Brändström Eva-Maria Dufva
Att tillsammans påverka!
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
WORKSHEETS ERBJUDANDEN. Gårdagens uppgifter! AFFÄRSMÅL.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Att tala lön med sin chef
Respekten för människan
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Anställningsintervjun
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Diskussionstillfälle 4
Leda och planera sokratiska samtal
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Socialpsykologi.
Så bygger du ett argumenterande tal
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Så bygger du ett argumenterande tal
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kreativa verktyg och metoder
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentationens avskrift:

Acando föreläsning Uppsala caseakademi Eva Vitell Consultant eva.vitell@acando.com Niclas Karlsson HR-chef niclas.karlsson@acando.com Passion for improvements 03/04/2017

Har du någonsin känt för att... ... ta världen och stoppa in den i ett laboratorium. Bara för att kunna öva lite. Innan du skall ge dig ut i den på riktigt. Eva Det är det vi kallar case. 2

Varför är det bra att lära sig casemetodik? Träna problemlösning och analys Träna på att hitta problemet när det inte är serverat Öva på att se frågor och företeelser ur flera olika perspektiv Träna argumentation Lära sig hantera gruppdynamik – lyssna, anpassa, fråga, förstå Öka förståelsen för ”riktiga problem som riktiga människor står inför på riktiga företag” Använda metoden själv i framtiden: Gruppövningar och workshops Använda case/scenarion för att beskriva ett förslag, lösning, projekt, förändring... ... Eva

Identifiera problemet Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet Identifiera både problem och möjligheter Det absolut viktigaste momentet! Ett fel-identifierat problem leder per definition till fel lösning Informationsinsamling – hitta rätt ”datapunkter” Hitta orsak, inte symptom Exempel på metod: ”5 varför” Vänd på perspektiven SWOT-analys Läsa mellan raderna... Elin 4

Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar Lista alla möjliga handlingsalternativ - att låta bli att göra något är också ett alternativ Använd alla relevanta metoder, teorier och erfarenheter för att se problemet utifrån flera synvinklar. Fantasi! Exempel på metoder för att identifiera lösningar: Strategi/marknad: Porter’s: ”Five forces”, komparativa fördelar, värdekedjan, 4 P i marknadsföring... Effektivitet/produktion: Six sigma, JIT, LEAN, Kaizen, Deminghjulet Organisationsstruktur, förändringshantering, kultur Elin 5

Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar En enkel uppställning av fördelar och nackdelar per alternativ är en bra bas Både kvalitativ och kvantitativ analys – när data står mot data måste det valideras (använd omdöme, vilken källa är trovärdig) Redogör för alla antaganden och slutledningar Använd alla relevanta metoder, teorier och erfarenheter för att se problemet utifrån flera synvinklar Exempel på metoder: Ekonomisk analys (NPV, EVA etc.) Balanserat styrkort ... Elin 6

Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning Ur lärandesynpunkt den viktigaste aktiviteten – det här är svårast att lära sig En lösning måste rekommenderas även om det saknas information Föreslå/rekommendera en lösning är också ett beslut Varje affärsmässigt beslut innehåller både omdöme och analys av fakta Lösning måste vara konsekvent med analysen – och svara på frågan! Elin 7

Hur löser man ett case? Argumentera för ditt förslag till lösning 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning 5 Kommunicera lösning Argumentera för ditt förslag till lösning Lyssna på andra argument med respekt Fråga tills du förstår andras argument! Anpassa dina egna argument efter dialogen Medverka aktivt till andras lärande Hantera både fakta och känslor med varsamhet Elin 8

I vilken riktning kör bussen? Eva Svar: Åt vänster, eftersom dörren inte är på denna sida.

Vad är lika när vi löser case i verkligheten? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning 5 Kommunicera lösning Formulera problemet är nyckeln till framgång Det finns ALLTID för lite information Lösningen blir bättre om man tänker stort tidigt, använd den kunskap, erfarenhet och fantasi du har Det finns inget facit Utan förberedelse går det inte Steg 6 är INFÖRANDE... Eva 10

Skall vi köpa Volvo Personvagnar? Fråga 1: Vi är Honda. Skall vi köpa Volvo Personvagnar? Här jobbar en ”vad-ska-hända”-konsult! Eva 11

Vi är Honda. Vi har köpt Volvo Personvagnar. Vad gör vi nu? Fråga 2: Vi är Honda. Vi har köpt Volvo Personvagnar. Vad gör vi nu? Eva Här jobbar en ”få-det-att-hända”-konsult! 12

Vad krävs av en ”få-det-att-hända”-konsult? Specialistkompetens som ständigt utvecklas Alltid utgå från kundens situation Exceptionell samarbetsförmåga! Ärlighet och integritet Ödmjukhet Genuin vilja att hjälpa andra att lyckas Självständighet Niclas Fokus på det som skapar verkligt värde och förbättring Se möjligheter och söka lösning 13

På Acando jobbar ca 1200 ”få-det-att-hända”-konsulter. Niclas 14

TACK! Kontakta oss gärna! HR Niclas Karlsson niclas.karlsson@acando.com +46.8.6997173 Konsult Eva Vitell eva.vitell@acando.com +46.8.6997296 Niclas 15