LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Myndighets-presentation
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Test Center – en högre nivå
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Psykisk ohälsa och arbetsmiljö
Introduktion för utförare av hemtjänst Genomgång av:
AU Digital samverkan LO Process
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Centrala innehåll och kunskapskrav
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Matlagning i hemmet.
Får kommunens invånare veta vad de vill veta? Stefan Fölster, Anders Morin, Monica Renstig, Karin Westlin.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Välfärdsteknologi.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Marknadsföring av turism
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Välkomna !.
Eget val inom hemtjänsten enl. LOV
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Presentation av ledningssystemet
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Hemtjänst.
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Workshop Arbetsplatslärande.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Presentationens avskrift:

LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog / webb  Neutralt stöd i valsituation  Kontakt med utförare

LOV - möjlighet att välja Informationsflöde  Varje kommun upprättar sitt eget informationsmaterial  Första information vid hembesök  Andra information vid beviljad insats  Kunden meddelar sitt val av företag eller ickevals-alternativet till bistånd  Bistånd beställer hos utförare

LOV -möjlighet att välja Kundvalskalalog och webben  Sorteras oftast i bokstavsordning  Lösbladssystem eller katalog  Kategoriserad information i form av rubriker

LOV -möjlighet att välja Vanligt förekommande innehåll i rubrikerna:  Utförarens verksamhetsidé  Kontaktuppgifter  Kompetens  Vilka tjänster som erbjuds  Geografiskt område  Tilläggstjänster

LOV – möjlighet att välja Rubrikernas utformning:  Tydligt avgränsade  Välformulerade  Sakliga  Jämförbara  Underlätta valet

LOV -möjlighet att välja Övriga indikatorer för valsituationen:  Ickevals- alternativet  Nöjdkundindexresultat  Brukarundersökningar  Kvalitetsredovisningar

LOV -möjlighet att välja Företagens marknadsföring •Direktreklam •Tidningsreklam •Tv-reklam •”Godwill”- tjänster

LOV -möjlighet att välja När kunden/brukaren vill byta:  Ingen skyldighet att motivera omval  Fråga inte efter orsaken Positiva konsekvenser:  Neutraliteten bibehålls  Inget dilemma uppstår för brukaren Negativa konsekvenser:  Risk att brister och fel inte kommer förvaltningen till känna

LOV -möjlighet att välja Fyra kommuners erfarenheter:  Behov av tydliga riktlinjer och rutiner  Underlättar med kategoriserade rubriker  Svårigheter att förklara neutralitetskravet och främja det egna aktiva valet  Hembesöken tar längre tid

LOV -möjlighet att välja Forts. Fyra kommuners erfarenhet  Standardfraser - ingen fungerande metod  Biståndshandläggarens roll mer komplex  Få byter utförare  Bra med alternativ för den som är missnöjd

LOV -möjlighet att välja Råd och rekommendationer:  Förvaltningen utformar rekommendationer för information till brukaren som en hjälp för myndighetsutövaren  Om kapacitetstak införs bör det finnas ett system för kontroll  Kategorisera rubrikerna

LOV -möjlighet att välja Forts. Råd och rekommendationer  Stöd utförarna med vad som skall beskrivas i kundvalskatalogen  Gör ett överskådligt och ej för omfattande material  Ta gärna med brukarenkäter och kvalitets- uppföljningar i katalogen, men de bör vara jämförbara.