LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll Objektiv informatör Informera om vad LOV innebär Genomgång av valbara företag – kundvalskatalog / webb Neutralt stöd i valsituation Kontakt med utförare
LOV - möjlighet att välja Informationsflöde Varje kommun upprättar sitt eget informationsmaterial Första information vid hembesök Andra information vid beviljad insats Kunden meddelar sitt val av företag eller ickevals-alternativet till bistånd Bistånd beställer hos utförare
LOV -möjlighet att välja Kundvalskalalog och webben Sorteras oftast i bokstavsordning Lösbladssystem eller katalog Kategoriserad information i form av rubriker
LOV -möjlighet att välja Vanligt förekommande innehåll i rubrikerna: Utförarens verksamhetsidé Kontaktuppgifter Kompetens Vilka tjänster som erbjuds Geografiskt område Tilläggstjänster
LOV – möjlighet att välja Rubrikernas utformning: Tydligt avgränsade Välformulerade Sakliga Jämförbara Underlätta valet
LOV -möjlighet att välja Övriga indikatorer för valsituationen: Ickevals- alternativet Nöjdkundindexresultat Brukarundersökningar Kvalitetsredovisningar
LOV -möjlighet att välja Företagens marknadsföring •Direktreklam •Tidningsreklam •Tv-reklam •”Godwill”- tjänster
LOV -möjlighet att välja När kunden/brukaren vill byta: Ingen skyldighet att motivera omval Fråga inte efter orsaken Positiva konsekvenser: Neutraliteten bibehålls Inget dilemma uppstår för brukaren Negativa konsekvenser: Risk att brister och fel inte kommer förvaltningen till känna
LOV -möjlighet att välja Fyra kommuners erfarenheter: Behov av tydliga riktlinjer och rutiner Underlättar med kategoriserade rubriker Svårigheter att förklara neutralitetskravet och främja det egna aktiva valet Hembesöken tar längre tid
LOV -möjlighet att välja Forts. Fyra kommuners erfarenhet Standardfraser - ingen fungerande metod Biståndshandläggarens roll mer komplex Få byter utförare Bra med alternativ för den som är missnöjd
LOV -möjlighet att välja Råd och rekommendationer: Förvaltningen utformar rekommendationer för information till brukaren som en hjälp för myndighetsutövaren Om kapacitetstak införs bör det finnas ett system för kontroll Kategorisera rubrikerna
LOV -möjlighet att välja Forts. Råd och rekommendationer Stöd utförarna med vad som skall beskrivas i kundvalskatalogen Gör ett överskådligt och ej för omfattande material Ta gärna med brukarenkäter och kvalitets- uppföljningar i katalogen, men de bör vara jämförbara.