Välkommen
KOM IHÅG ATT SÄTTA PÅ MOBILEN PÅ RASTEN PRAKTISK INFO Fika 10.00-10.15 Lunch 12.00-13.00 Fika 15.00-15.15 Viktiga telefon nr: Ev övrig info typ kod till hotellet eller dyl KOM IHÅG ATT SÄTTA PÅ MOBILEN PÅ RASTEN Gå igenom all praktisk info om dessa 2 dagar.
VEM ÄR DU ? JAG JOBB FRITID UPPDRAG Alla deltagare får ett papper som dom delar upp i 4 rutor och ritar efter de 4 ledorden. Inga ord, bara bilder. Jag i en ruta, jobbet i nästa..osv. Upp framför alla och presentera sig, kursledarna går först.
VARFÖR SKOLINFORMATION? Varför utbildas dom till att bli skolinformatörer, vad vill vi ge klasserna för info när vi är ute och pratar. Eleverna behöver bli mer förberedda inför arbetslivet så dom slipper bli lurade. Kongressbeslut
VILKA ÄR NI ? Rollen som skolinformatör, diskutera vett och etikett, klädsel,
Här presenteras skolbilderna på power point, en i taget och skriv frågorna på tavlan, eftersom deltagarna ska tänka som gymnasieelever, vilka tänkbara frågor kan komma !?!? Minst (?) fråga till varje bild !
VIKTIGA SIDOR FÖR DIG http://www.lo.se/ http://ung.lo.se/ http://www.skatteverket.se/ http://www.forsakringskassan.se http://www.afa.se/ http://pensionsmyndigheten.se/ http://www.folksam.se/ http://www.arbetsformedlingen.se/ http://www.av.se/ ……OCH VARFÖR ÄR DOM VIKTIGA ? På dessa sidor kan man hitta svaret och informationen om de frågor deltagarna har gett exempel på. Deltagarna behöver inte kunna allt, är det avtalsfrågor eller andra specifika förbundsfrågor, hänvisa till 020- 56 00 56. Dela upp deltagarna i grupper med 2 deltagare i varje, ge dom 1 eller 2 länkar att titta runt på (beroende på hur många deltagarna är). Sen ska dom ta sin dator, koppla upp den på projektorn och stående framför gruppen redovisa vad för nyttig info som finns kopplat till frågorna och visa hur och vart dom läst. Komplettera om det behövs för som kursledare skall du ha koll på dessa sidor med.
VAD VILL NI ATT KLASSEN MINNS ? Vad vill skolinformatören att klassen minns när man avslutar passet ? Den frågan bör man ha med sig inför varje presentation. Återkom gärna till 020 numret ofta om det är det du vill att eleverna ska minnas. (Nöt in det)
VAD KAN DET KOMMA FÖR HEMSKA FRÅGOR ? ”Hur mycket ska jag tjäna ?” ”Får jag semester ?” ”Får jag jobba natt?” ”När får jag A-kassa?” ”Varför ska jag gå med i facket?” (öva på lo.se) Vad ska du svara på och när ska du hänvisa till 020-56 00 56 Gå igenom de påhittade frågorna. Använd samma grupper som innan, dela upp bilderna till dom och be dom hitta vad dom tycker man ska prata om till respektive bild. HJÄLP deltagarna med tips varför man ska vara med i facket…kan vara svårt att sätta ord på detta även om man vet i det tysta för sig själv. Vet skolinformatören hur ett anställningsbevis ser ut ? Gå igenom JOBBA. Be eleverna lägga in 020-56 00 56. Kom ihåg att sätta på mobilen när ni går härifrån.
HUR GÖR DU DITT EGET MATERIAL ? Dela upp bilderna på de indelade grupperna i den följd dom kommer i materialet. Ge grupperna ca 30 minuter (mer tid om det är få deltagare så varje grupp får många bilder). Be gruppen skriva vad som är viktigt att prata om för varje bild. Visa hur en mindre bra presentation kan gå till. Som kursledare kan du visa de vanliga fel görs och ser ut INNAN deltagarna går upp. Be sedan varje grupp komma upp och framföra vad dom tycker är viktigt att ta upp för varje bild. De andra skriver ner det som passar dom till deras egna manus.
HUR MYCKET KRÄVS DET FÖR ATT DET SKA BLI EN HÖG ? Diskussionsfråga. För att visa dom som ska bli skolinformatörer att klassen inte är en grupp (hög) utan att klassen består av enskilda elever Eller någon annan lättsam fråga att prata om ett tag..
ÄR ATT FÖRLORA FOTFÄSTET ATT VÅGA ÄR ATT FÖRLORA FOTFÄSTET EN LITEN STUND ATT INTE VÅGA ÄR ATT FÖRLORA SIG SJÄLV
LÄXA Varje deltagare får ett ämne utifrån sin presentation på morgonen. Alltså ett ämne som dom är trygga med, ett ämne dom kan. Exempel: Jag har på morgonen berättat i min presentation att jag älskar hockey, mitt påstående blir: Hockey är bättre än fotboll därför att…. Syftet med övningen som ska redovisas imorgon är att deltagarna inför gruppen ska säga sitt påstående och vi som kursledare tillsammans med gruppen ska hålla i gång diskussionen för att visa att det inte är farligt med att tycka olika.