Inlärning Psykologprogrammet, KI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Exponering – habituering eller nyinlärning?
När man skjuter ett skott i innebandy är det framförallt två faktorer som påverkar hur långt ut i sidled bollen kommer att gå: Kroppens läge och lutning.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
- en positiv och realistisk självbild
©BLIND 2006.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Det behavioristiska perspektivet
Spelstrategi.
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Patientenkät sommaren -13
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Aktör / Struktur.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Konsekvenser.
Förklaringsmodell för spelberoende
Mindfulness – en hjälp på vägen
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Kommunikationsbeteenden i sin kontext
Tillämpad Beteendeanalys
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Ett helt normalt samtal vid frukostbordet:. Hon: Vad skulle du göra, om jag plötsligt dog?
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Vad är du för typ av person?
Av: Johan, Adam och Caroline =)
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Instrumentell betingning
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Att inleda och avsluta en berättelse
Värderingsövning/ fyra hörn
Beteendeperspektivet
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Man lär så länge man lever
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Det behavioristiska perspektivet
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
Personligt brev.
Det är tisdag och Björn ska på sin första ishockeyträning. Han skakar i hela kroppen av nervositet. Han har aldrig stått på några skridskor förut. När.
Förändring – hot eller möjlighet?
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Inlärningspsykologi.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Inlärning Psykologprogrammet, KI Erik Hedman Leg. Psykolog, med. dr. Internetpsykiatrienheten & Ångestmottagningen, Psykiatri Sydväst Karolinska Institutet erik.hedman.2@ki.se 31 Augusti 2011

Förmiddag Eftermiddag Agenda Vad är inlärning och beteende? Om behaviorism och radikalbehaviorism Respondent betingning Operant betingning Gemensamt för all betingning Social inlärning Eftermiddag Praktiska övningar i beteendeanalys Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Vad är inlärning? ”En relativt permanent beteendeförändring som ett resultat av erfarenhet”, Myers (2008). Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Så, vad är ett beteende? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Är detta beteenden? Nils åker pulka i Sälen Clara petar sig i näsan Johan blir jätteglad när det ringer ut för rast Cecilia får ont i magen när hon tänker på sin barndom Filip ångrar att han aldrig sa till Johanna att han älskar henne Eriks ben rycker till när man knackar honom på knät När Olle vaccinerar sig emot svininfluensa lär sig hans immunsystem att känna igen farliga viruspartiklar Pella är livrädd för att bli av med jobbet Christian kan inte sluta tänka på sin mage Ödlan Sture tappar sin svans om man drar i den Kalle omkommer i en bilolycka Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Vad sa psykologins pionjärer? Watson formulerade behaviorismen: ”Det är meningslöst att studera inre fenomen som upplevelse, medvetande och tänkande. Endast genom att studera beteende kan vi få en objektiv metodik för att förstå människan”. Skinner formulerade radikalbehaviorismen. Det är meningsfullt att studera inre fenomen som upplevelse, medvetande och tänkande. Dessa skiljer sig dock inte från andra typer av beteenden. Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Vad är då en modern syn på beteende? Beteende är alla reaktioner som är ett resultat av miljöförändring Dynamiken i dessa reaktioner är formad av evolutionen. Ingen naturlag att börja skaka när det är kallt, det är ett beteende som evolutionen belönat genom överlevnad. Ingen naturlag att bli skotträdd efter krig, inlärningen av det beteendet är ett beteende som evolutionen belönat genom överlevnad. Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Så.. Allt är typ beteenden. Frågan är: vilka erfarenheter kontrollerar vilka beteenden? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Respondent betingning Albert Alex Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Betingningsbegrepp Obetingat stimulus (OBS) – Stimulus vars respons är medfödd, inte inlärd Obetingad respons (OR) – Den respons eller effekt som följer på ett OBS Neutralt stimulus (NS) – Stimulus som (i sammanhanget) ger en ospecifik respons Efter att NS har associerats med OBS blir det ett betingat stimulus (BS) och ger en betingad respons (BR) Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Respondent inlärning Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Tidsordningens betydelse för betingning Vad skulle hänt om Albert först presenterats för oljudet och sedan för kaninen? Samma inlärning Starkare inlärning Svagare inlärning Ingen inlärning? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Betingas alla stimuli lika lätt? OBS som utlöser OR i form av följande: Ångest Smärta Illamående ..Är mycket duktiga på att betinga neutrala stimuli Vi är förberedda på att associera vissa neutrala stimuli snabbare än andra Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Vilken är den betingade responsen? Dricker man alkohol vidgas blodkärlen, blodtrycket sjunker och kroppstemperaturen sänks. Detta medför att om en alkoholist ser en flaska vodka så Sänks kroppstemperaturen? Höjs kroppstemperaturen? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Operant betingning Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

B.F. Skinner Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

ABC Inlärning genom konsekvenser A – antecedent. Något som föregår B. B – beteende C – konsekvens. Ökar eller minskar sannolikheten för att B ska efterfölja A. Alltså: A leder inte till B, utan i närvaro av A leder B till C. Småspringa om man är sen Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Vad styr beteenden? Förstärkning – ökar sannolikheten för ett beteende Positiv förstärkning. Lägg till något bra. Negativ förstärkning. Ta bort något dåligt. Bestraffning – minskar sannolikheten för ett beteende Positiv bestraffning. Lägg till något dåligt Negativ bestraffning. Ta bort något bra. Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

ABC på teknokratiskt vis Diskriminativt stimulus (SD) – Stimulus som signalerar hur sannolika olika konsekvenser är av ett givet beteende Respons (R) – Beteenden som kommer under operant kontroll Förstärkande och bestraffande stimuli (SR, SP) – Stimuli som följer på en respons och påverkar sannolikheten för att den ska upprepas givet samma SD SD  R  SR A  B  C Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Naturliga konsekvenser Vissa saker är (nästan) alltid belönande/bestraffande Sex Mat Social kontakt Värme Smärta Utfrysning Frysning Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Betingade konsekvenser Men det är ju inte bara det som vi människor uppskattar/ogillar Pengar ”Jag älskar dig” Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Spelar det någon roll hur ofta en konsekvens presenteras? Kontinuerlig förstärkning Förstärkning sker varje gång efter utförd respons. Ger snabb inlärning som är mer konsekvensberoende. Intermittent förstärkning Förstärkning ”då och då”. Ger inlärning som är mer konsekvens-o-beroende. Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Betingning – försvinnande och återkomst Utsläckning Varje gång betingat stimulus ej följs av obetingad respons minskar styrkan Varje gång R i närvaro av SD inte följs av SR/SP minskat styrkan i den operanta responsen Återuppväckning En tidigare betingad respons kommer lätt tillbaka om obetingat och betingat stimulus paras igen Om SR/SP återigen följer på R i närvaro av SD väcks den operanta responsen till liv igen Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Partial reinforcement extinction effect Lars får beröm av sin chef på intermittent basis när han skrivit pm på jobbet. Jonna får beröm varje gång av sin chef när hon skrivit ett jobb-pm. Båda får en ny chef som aldrig ger beröm, vem kommer först att sluta skriva pm? Efter att båda slutat skriva pm, blir de tvungna att skriva varsitt. De får då översvallande beröm. Vad händer sen? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Betingning – generalisering och diskriminering Generalisering. Ett stimuli är operant eller respondent betingat, liknande stimuli antar samma egenskaper Vad är nyttan med detta? Vad är problemet med detta? Diskriminering. Ett stimuli är operant eller respondent betingat, liknande stimuli antar inte samma egenskaper Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Kan upplevelsen av smärta betingas operant? Berntzen & Götestam 1987 Vad händer om man ger smärtlindrande medicin Med fast tidsintervall Kontingent på smärtupplevelse Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Social inlärning Vår respons till Jack formas till stor del av Wendys respons på honom. Barnet som för första gången träffar Jack i situationen ovan reagerar inte nödvändigtvis med rädsla på ”Here comes Johnny” Men, Wendys reaktioner kommer tveklöst att fylla barnet med skräck. Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Social inlärning – hur vet vi att det är såhär? Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017

Biologiska förutsättningar Inlärning, KI 2011, Stockholm 3 april 2017