Sagan om Gregor Mendel och hans blommor Micke Sundström, Granbergsskolan 7-9, Bollnäs – www.lektion.se Micke Sundström ©
Herr Mendel älskade blommor En dag ”korsade” han en vit blomma med en lila Micke Sundström ©
Med frön från denna korsning så planterade han ett helt gäng med blommor Och så väntade han ….. Micke Sundström ©
? Så började det att växa… ..en lila.. ..en till lila.. …ännu fler lila blommor… …massor av LILA blommor Micke Sundström ©
Hmm…jag hade ju en vit och en lila…. Åsså blev det bara lila blommor? Mendel fattade ingenting! Hmm…jag hade ju en vit och en lila…. Åsså blev det bara lila blommor? Micke Sundström ©
Mendel tänkte så det knakade Om jag korsar två av de lila blombebisarna då? …då måste ju alla bli lila…eller…? Han testade Micke Sundström ©
Han sådde frön från de lila blombebisarna Micke Sundström ©
Men du…det ser ut som en fjärdedel är vita!!! Så började det växa igen… Hoppsan! …ännu fler lila.. Men du…det ser ut som en fjärdedel är vita!!! …en VIT.. …en till lila… …en lila… Micke Sundström ©
Hmm…jag hade ju två lila…. Åsså blev det BÅDE lila och vita blommor? Ännu en gång förstod Mendel nada Hmm…jag hade ju två lila…. Åsså blev det BÅDE lila och vita blommor? Micke Sundström ©
Efter att ha testat att korsa två vita med varandra och bara fått vita blommor började ”Gregge” fundera så han blev alldeles rödblommig om kinderna. Micke Sundström ©
Gregor började dra slutsatser. Det måste finnas dolda egenskaper hos blommorna. Vissa egenskaper verkar köra över andra Den lila blomfärgen verkar starkare än den vita Gregor började dra slutsatser. Micke Sundström ©
Det här måste jag skissa på! Fast den vita färgen måste ju ha legat och puttrat i bakgrunden, trots att den inte syntes. Det här måste jag skissa på! Micke Sundström ©
Jag kallar den lila färgen för ” L ” …och den vita för ” v ” Den lila (L) är dominant över den vita (v)…så säger vi… Micke Sundström ©
Annars blir alltså blomman lila Korsningsschema Om vit färg är ”vikande” så behöver en vit blomma få vita egenskaper (anlag) av bägge sina ”föräldrar”. Annars blir alltså blomman lila Så här såg Gregers första försök ut: Micke Sundström ©
Korsningsschema Vi ritar upp möjligheterna Den lila blomman kan ha fått Lila anlag av bägge sina ”föräldrar” Alltså L & L Eller så har den fått ett Lila och ett Vitt anlag, alltså: L & v Den vita Kan dock bara ha ärvt vita anlag av sina ”föräldrar”… Om den haft ett lila anlag så skulle det ta över och blomman skulle bli lila Micke Sundström ©
Korsningsschema L L L v v L v v L v L v Vi ritar ett korsningsschema Den lila kan ha två varianter L L …två lila anlag… L v v L v Då blir det så här v L v L v Den vita blomman har med säkerhet två vita anlag Alla blir lila Men med vita anlag Micke Sundström ©
..och att den lila har ett lila och ett vitt anlag Den andra varianten är L ..och att den lila har ett lila och ett vitt anlag v L v v v v Då blir det… v L v v v Två vita anlag… Hälften vita, hälften lila Micke Sundström ©
Då såg det alltså ut så här… Alltså var det som i alternativ ett, eftersom alla blev lila vid min första odling När jag korsade ”blombebisarna” med varandra så hade alltså alla blommor vita egenskaper (anlag) som man inte såg Då såg det alltså ut så här… Micke Sundström ©
Tre av fyra blir lila och en fjärdedel vita Två lila blommor Med lila och vita anlag L v L L L L v Då blir det så här… v L v v v Tre av fyra blir lila och en fjärdedel vita Micke Sundström ©
Gud vad skönt! Nu förstår jag hur det hänger ihop! Rackarns vad trevligt! Micke Sundström ©
Gud vad skönt! Nu förstår jag hur det hänger ihop! Rackarns vad trevligt! Hej då! Micke Sundström ©