En bild av debatten Vårdskandaler Vinster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Årsuppföljning LSO.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Tillsynstaxor. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Taxan är en avgift och ingen skatt! Motprestation från kommunen Taxans fasta årliga avgifter är en lista.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
§ 41 Räddningstjänstlagen
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Budgetdag 2014 Frågor besvaras av Lennart Hansson 08/
Mål- och resultatstyrning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Kvalitetssäkrad välfärd för äldre
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Överenskommelse om samordning kring barn
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Beställning av tjänster
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
I offentlighetens tjänst
Förslag till revidering av förfrågningsunderlag för hemtjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Socialt ansvarsfull upphandling
Presentationens avskrift:

Kvalitetssäkring – bättre system för beställning, upphandling och uppföljning

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster Internationella riskkapitalbolag Fusk och oegentligheter Erfarenheter av konkurrensutsättning

Uppföljning och kontroll Allt större intresse från kommuner och landsting Många arbetar med frågan och utvecklar metoder Svårt att hitta någon med ett sammanhållet system Svårt att mäta kvalitet Uppföljning som en del av det kontinuerliga arbetet

Utmaningar Kontroll – utveckling - relation med leverantörerna Prioritering av uppföljningsbehov, bedömning av risker Varningssignaler för att initiera uppföljning och kontroll Utvecklade kvalitetsmått - kvalitetsindex Åtgärder och sanktioner Inspektioner Öppna böcker

Kvalitetssäkring Systemnivå Kontraktsnivå Individnivå Revision Statlig tillsyn och granskning Kvalitetssäkring på olika nivåer. Vi koncentrerar vårt arbete på systemnivå och kontraktsnivå.

SKL erbjuder skrift om styrning och uppföljning Kommuner och landstings möjligheter till styrning och uppföljning av externa utförare. Uppföljning och kontroll av verksamheter som drivs av externa utförare. Exempel på metoder och modeller för uppföljning.

Processen för kvalitetssäkrad välfärd Vad vill politiken uppnå? Hur ska denna upphandling stödja detta? Vilka krav ställs i förfrågningsunderlaget? Hur viktiga är kraven? Hur ska kraven följas upp? Hur ofta ska kraven följas upp? Vem ska följa upp? Analys? Resultat? Konsekvenser, åtgärder (sanktionstrappa)? Hur ska uppföljningen återrapporteras? Revidering av kommande förfrågningsunderlag? Är kvalitetssäkringen tillämplig på den egna verksamheten?  

Riskanalys

Åtgärder/Sanktioner Landstinget/Kommunen är skyldig att vidta åtgärder om uppföljning och analys visar på brister. Vilka åtgärder som ska vidtas beror på bristens allvarlighetsgrad. Leverantören är ansvarig för sin verksamhet och ska åtgärda bristerna. Landstinget/Kommunen ska sedan avgöra hur lång tid utföraren får på sig att åtgärda bristerna och om de vidtagna åtgärderna är tillräckliga, eller om bristerna är sådana att avtalet ska hävas. Man brukar prata om en kontroll- och sanktionstrappa som kan illustreras så här:

Kontroll- och sanktionstrappa Granskning innan godkännande (LOV)/ tilldelningsbeslut (LOU) Uppstartsmöte inför driftstart Avtalsuppföljning Kommunicera ev. brister - Åtgärd av leverantören Sanktionstrappa: Viten Varning Förtida upphörande/Hävning

Tillförsäkra sig enligt krav i kommunallagen Fullmäktige: Möjlighet att kontrollera och följa upp verksamheten Information som gör det möjligt för allmänheten att få insyn i hur angelägenheterna utförs Nämnderna: Se till att verksamheten bedrivs enligt mål, riktlinjer och föreskrifter Den interna kontrollen är tillräcklig Verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt

Under varje rubrik finns ett antal påståenden som kan besvaras med uppfyller helt (grönt), uppfyller delvis (gult) och uppfyller inte alls (rött). När man besvarat alla påståenden under en rubrik visas resultatet i ett tårtdiagram. När alla påståenden är besvarade under alla rubriker visas ett tårtdiagram för helheten med förbättringspotential inom kontraktsuppföljning.

SKL erbjuder material kring att förebygga ekonomiska oegentligheter Stärk kunskap och medvetenhet Viktigt att bedöma risker Tydlig hantering av fakturor och utbetalningar Möjligheter och risker med ny teknik Hur agera när man hittar fel Hur agera när den egna kontrollen brister Finns det möjlighet att kontrollera företag Uppmärksamhet vid olika typer av ersättningssystem

Hur agera när man hittar fel Vem/vilka ska kontaktas och på vilket sätt? Hur ska avvikelser dokumenteras? Hur agera om det finns misstanke om oegentligheter? Vilka kontroller och vilken information ska förmedlas vidare och till vilka/vem?

Av SKL prioriterad fråga 2012 Bättre system för beställning, upphandling och uppföljning

Kommuner och landsting Beställningarna ger förutsättningar för god kvalitet, uppföljning och kontroll. Har tillgång till rutiner och instrument för uppföljning och kontroll utifrån de krav som ställs i förfrågningsunderlag och godkännanden. Arbete med rutiner och instrument tillgodoser att privata och offentliga leverantörer följs upp och kontrolleras på ett konkurrensneutralt och likvärdigt sätt. Har tillgång till rutiner och instrument för att komma tillrätta med ekonomiska oegentligheter vid alternativ drift.

Överenskommelsen Målet är att etablera uppföljnings- och kontrollfrågan som en naturlig del i kommunens respektive landtingets/regionens ledning och styrsystem. Målet är att enskilda kommuner och landsting/regioner tillsammans med utförarna ska utveckla system, rutiner och arbetssätt som gör att man kan kvalitetssäkra de tjänster som utförs oberoende av vem som är leverantör. SKL erbjuder samtliga kommuner, landsting och regioner att delta i nätverk för utvecklingsarbete. SKL erbjuder olika former av kunskapsinsatser.