”Lägesrapport från Karolinska Institutet – HU i utbildning och forskarutbildning” Michel Silvestri Lektor i biomedicinsk laboratorievetenskap Samordnare för Hållbar utveckling i utbildning och forskarutbildning
Inledning… Miljöcertifiering av KI? Bristande kvalitet i utbildning – bl a HU? KI:s Miljöråd – Ralf Morgenstern Miljöenheten – Jenny Sjöberg, Ann Rämme Strömberg Samordnare för HU: i grundutbildning i forskarutbildning
KI:s utbildn.program på grundnivå 1. Programmet har identifierat HU-frågor som är särskilt relevanta för programmet. 2. Programmet har identifierat kurser som inkluderar, eller skulle kunna inkludera, dessa HU- frågor. 3. Det finns för dessa kurser definierade lärandemål som kopplar till dessa HU- frågor. 4. Något av ovanstående (fråga 1-3) finns dokumenterat i form av en plan. 2011 8 4 3 2012 12 13 9 6 2013 7 Utbildning Källa: Enkätsvar från KI:s utbildningsprogram på grundnivå.
Forskarutbildningskurser VT13, inventering av HU Cellular Signalling Miljögifters påverkan på cellsignalering? Medicinsk vetenskapsteori och forskningsetik Likavärdesprincip - rättviseaspekter - sociala dimensionen? Cytostatic Drugs in Research and Cancer Treatment Säker hantering - avfall etc. Miljöaspekter? Global Malaria Eradication Klimatförändring From Science to Business -- Concepts in Biotechnology Corporate Social Responsibility (CSR), Miljö? Basic Laboratory Safety Idag inslag av HU. Förtydliga i kursbeskrivning. Utveckla? Positron emission tomography imaging of the CNS Dyr, avancerad utrutning: Life Cycle Analysis? What is future: Environment and sustainable development in a health perspective Tydligt HU-perspektiv!
Basic Laboratory Safety 2014 The Sustainable Laboratory Michel Silvestri, PhD Coordinator for Sustainable Development in Education and Research Education Basic Laboratory Safety 2014
The Sustainable Laboratory Hi, I’m Michel Silvestri. I’m a senior lecturer in Biomedical Laboratory Science, and I am also coordinator for Sustainable Development in Education and in Research Education. The Sustainable Laboratory
The Sustainable Laboratory The three dimensions of Sustainable Development Life on Earth Environment Ecosystems Ecology Economy Social Health Education Equality Justice Work Income Productivity Debt The Sustainable Laboratory
The mission of Karolinska Institutet To improve people’s health through research and education Where? When? The Sustainable Laboratory
The Sustainable Laboratory ”Child workers manufacture surgical tools for the Stockholm County Council” Swedwatch, TV4, Dagens Nyheter 2007 The Sustainable Laboratory
The Sustainable Laboratory Handwashing in the lab Soap is often made of palm oil Production of palm oil is usually negative from a sustainability perspective because of: Deforestation Carbon dioxide emissions Social consequences (unemployment, migration, conflicts and violence) Jeanette Östling The Sustainable Laboratory
The Sustainable Laboratory Think for a minute: Are there alternative products that we can use? Are there alternative ways of working? In what way may your research contribute to a sustainable development? In what way may your research threaten a sustainable development? The Sustainable Laboratory
A regional student network with a vision for the future Stockholm Students for Sustainability A regional student network with a vision for the future
First event Triple S ”Triple S Open Mingle” Nov 2012 40+ undergraduate and PhD students 5 different universities: Karolinska Institutet Royal Institute of Technology Stockholm University Södertörn University Beckmans College of Design Triple S
Tvärdisciplinär doktorandträff – HT14? Kungliga Tekniska Högskolan Karolinska Institutet Stockholms Universitet m fl…
Hur gå vidare? Webb-verktyg Kreativa möten Lyfta goda exempel Studenter/Doktorander GaSuCo Långsiktighet! Prioritering! Miljöcertifiering
Tack för uppmärksamheten! michel.silvestri@ki.se http://ki.se/om-ki/hallbar-utveckling