Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Fördjupning i historia
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Examensmål för VO Yrkesprogram inte yrkesförberedande
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Bedömning.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Reformens huvuddrag: Styrsystemet
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Läroplansträff fritidshem
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Förskoleklassen Torpshammar
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Lära för livet!.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Svenska som andraspråk 3
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Att skriva essä.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Examensmål fastställda av riksdagen december 2010 Kan sammanfattas i olika delrubriker: Viktiga perspektiv Nyckelbegrepp Media och informationsteknik Vetenskapligt förhållningsssätt Nyckelförmågor Gymnasiearbetet Inriktningar

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Viktiga perspektiv Man trycker på att en SA-elev skall utveckla kunskaper om och analysera problem ur ett antal perspektiv: SVERIGE-VÄRLDEN (lokalt-nationellt-globalt) INDIVID-SAMHÄLLE (individ-grupp-samhälle) DÅ-NU MAKTPERSPEKTIV

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Nyckelbegrepp Utbildningen ska orientera sig kring vissa specifika nyckelbegrepp: DEMOKRATI KOMMUNIKATION ETIK GENUS MILJÖ HÅLLBART SAMHÄLLE

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Media- och Informationsteknik I utbildningen ges media- och informationsteknik en viktig ställning. Eleverna ska utveckla följande förmågor på området: - Kunskaper om kommunikationens förutsättningar och möjligheter - Kunskaper om hur åsikter och värderingar uppkommer - Färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper bl.a. med hjälp av digitala verktyg och medier

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Vetenskapligt förhållningssätt Man trycker på att det är av största vikt att eleven utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt genom att: Kunna avgöra om påståenden är grundade i fakta Kunna urskilja värderingar i olika typer av källor Kunna söka, sovra och bearbeta information utifrån ett källkritiskt tänkande Kunna tillämpa ett grundläggande vetenskapligt angreppsätt på ett problem

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Nyckelförmågor Man trycker på ett antal viktiga ”nyckelförmågor” – metaförmågor som är centrala att träna eleverna i: Elevens förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika texttyper Elevens förmåga att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framförallt svenska och engelska Elevens samarbetsförmåga Elevens kreativitet och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och om sätta idéer i praktisk handling Elevens självständighet Elevens förmåga att se problem ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Gymnasiearbetet Syftet är att visa att eleven, mot slutet av genomgången utbildning, är förberedd för högskolestudier Skall utföras genom att ”eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete [---]” Skall utgå från ”centrala kunskapsområden inom programmet” – programanknytning är ett krav Skall redovisas i rapportform och rapporten skall innehålla sammanfattning på engelska Skall redovisas och diskuteras Eleven skall ge respons på andras gymnasiearbete

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Inriktningar Beteendevetenskap ”Ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang” Eleverna ska ”fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer och som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv” Nyckelbegrepp: Kommunikation, lärande och ledarskap

SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET INRIKTNINGAR: SAMHÄLLSVETENSKAP, BETEENDEVETENSKAP Inriktningar Samhällsvetenskap ”Ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå” Eleverna skall ”bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang” Inga nyckelbegrepp liknande SABE anges

DITT GYMNASIEVAL Vi valde ED! Vad väljer du? ERIK DAHLBERGSGYMNASIET – MÖJLIGHETERNAS SKOLA Vi valde ED! Vad väljer du?