Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Resmål och resvägar Hållbar turism.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Hållbar turism Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Ekoturismens grundprinciper.

Mål 2 Miljöarbete inom turismens olika verksamhetsområden samt positiva förebilder och varumärken inom området.

Mål 3 Certifieringssystem för hållbar, säker och ansvarsfull turism.

Mål 4 Förutsättningar för hållbar turism på kända resmål.

Mål 5 Hållbar och miljövänlig turismutveckling där människan samspelar med natur och kultur samt utvecklar resmål och verksamheter med hänsyn till ekologi, etik och ekonomi.

Mål 6 Natur- och kulturresurser ur ett historiskt och framtida perspektiv samt deras betydelse för utveckling.

Mål 7 Turismens påverkan på länders natur, kulturarv, samhälle, ekonomi och sysselsättning.

Mål 8 Turismföretagens och den enskilda resenärens möjligheter att bidra till ansvarsfullt resande.

Mål 9 Lagar och andra bestämmelser samt etiskt förhållningssätt inom området.

Mål 10 Informationssökning samt kritisk granskning, bearbetning och presentation av materialet.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt ekoturismens grundprinciper samt redogör översiktligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi. Vidare beskriver eleven översiktligt hur turistnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. Eleven redogör översiktligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismens olika verksamhetsområden. Eleven ger något exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. Eleven resonerar översiktligt om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget E Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi. Vidare beskriver eleven utförligt hur turistnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. Eleven redogör utförligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismens olika verksamhetsområden. Eleven ger några exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. Eleven resonerar översiktligt om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget C Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat hur turistnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. Eleven redogör utförligt och nyanserat för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismens olika verksamhetsområden. Eleven ger flera exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. Eleven resonerar utförligt och nyanserat om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget A Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven med säkerhet en avancerad presentation av informationen och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.