De fem fingrarna åker på utflykt.
Barnet: Rita en bil där. (Pekar på pappret) Pedagog: Det kan jag göra, ska figurerna på dina fingrar åka i bilen? Barnet: Jaa, det ska dom göra. Pedagog: Ska dom ut och resa? Barnet: Dom ska på utflykt.
Barnet: Nu åker dom bilen till stegen. Klättra där ska dom. Pedagog: Ska dom klättra där? Vad spännande. Vad händer sen? Barnet: Då klättrar dom. Sen åker dom ner. Pedagog: Åker dom bil ner? Barnet: Dom åker kana ner. Rita en kana. Pedagog: Hjälper du mig rita en kana? Barnet: Ja. Där ska den ska dom åka.
Barnet: Åka och bada i kanan. Pedagog: Är det vatten i kanan? Barnet: Nu ska dom handla. Pedagog: Vad ska de handla för något? Barnet: Mjölk, grädde och glass. Pedagog: Det lät gott. Vad ska dom göra sen? Barnet: Åka och bada i kanan. Pedagog: Är det vatten i kanan? Barnet: Ja men först till affären. Rita en affär.
”Nu ska dom handla”
Barnet: Nu ska dom fika sin glass. Pedagog: Vad gott för dom. Hur många glassar köpte dom? Barnet: *funderar* … två glassar. Dom ska sitta i gräset. Där. Pedagog: Det låter trevligt. Vad ska dom göra sen? Barnet: Då ska dom åka hem till dagis. Pedagog: Till Björke förskola? Barnet: Ja det är mitt dagis.