Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Advertisements

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun? Våren 2018

Hur uppfattas er kommun? Bland medborgare och företagare Vilken bild har medborgarna av din kommun? Vilka tankar väcker den? Hur attraktivt är det att bo i er kommun, i ert närområde? Vad är särskilt positivt och vad borde förbättras? Hur kan vi locka fler företag till vår kommun? Vi erbjuder fördjupade intervjuer om företagarnas villkor. Vad bottnar eventuella problem i och vilka åtgärder bör genomföras? Hur ska kommunen locka fler verksamheter att etablera sig i kommunen? Genom etablerade metoder och modeller får du svaren. Givetvis är det möjligt att också anpassa och utveckla frågorna efter just era behov. Ibland är det svårt att se objektivt på den egna verksamheten, ställa rätt frågor och tolka resultaten. Vi hjälper er framåt.

Frågeområden - vad tycker medborgarna? Kännedom och association Spontan och hjälpt kännedom (utanför kommunen) Spontana associationer till kommunen Rekommendationsvilja Kan du rekommendera andra att bo i kommunen (boende) Erfarenhet Erfarenhet av kommunen (för boende utanför) Vad har man gjort Bild av kommunen Attityder till kommunen, t.ex. Trygg En attraktiv kommun att bo i Modern Inkluderande för alla människor Barnvänlig Inställning till kommunen Varför positiv / negativt inställd

Frågeområden i fördjupning kring företagandets villkor Hur kan kommunen locka fler företag? Rykte/ spontan bild av företags- klimatet + – Främsta konkurrenten och varför? Drivkrafter för etablering i kommunen Hinder för nyetablering Styrkor och svagheter

Det här får ni Sammanfattning av resultaten Standardiserad rapport upp till 15 diagram Jämförelser mellan olika kategorier Illustrativa citat Projekt- beskrivning

Exempel på undersökningar med och för kommuner Sammanställning av kommunal statistik från bland annat SCB, Kolada, intervjudata från Politikerpanelen. I rapporten jämfördes kommunen mot riket som helhet samt ett antal utvalda kommuner av särskilt intresse. På uppdrag av Svenskt Näringslivs har Demoskop genomfört undersökningen Det Lokala Före-tagsklimatet nio gånger, nu senast 2018. Studien resulterar bland annat i en kommunrankning över företagsklimatet. Ett flertal studier av typen som beskrivs i detta material; både om det kommunala varumärket bland medborgare och fördjupningar av företagsklimatet. Under våren 2018 genomförde vi för sjätte gången Politikerpanelen, en undersökning riktad mot kommunpolitiker. Den resulterar bland annat i Kommunindikatorn; en lägesbeskrivning av hur ett antal områden i kommunen fungerar som t.ex. skola, bostadsmarknad, äldreomsorg, integration och miljöarbete. Kommunindikatorn distribueras till samtliga som deltagit i undersökningen.

Så här går det till Studie med allmänheten Enkät Standardiserad enkät, med maximalt 20 frågor, med möjlighet att ställa unika frågor Målgrupp Allmänheten, boende i kommunen och/eller närliggande områden Antal intervjuer 500 Metod Webbundersökning med mejlavisering, två påminnelser (i vissa fall telefonintervjuer, offereras separat) Rapportering PPT-rapport med grafer, upp till åtta olika kategorier (t.ex. kön, ålder, barnfamilj etc.) Kostnad 60 000 kronor exklusive moms Beställa/veta mer Kontakta Carin Wegenius, 0735-225518, carin.wegenius@demoskop.se

Så här går det till Studie med företagare Enkät Intervjuguide med ett antal frågeområden Målgrupp Företagare i kommunen, ni tillhandahåller en bruttolista Antal intervjuer 10 – 12 stycken Metod Informella intervjuer via telefon som bokas på förhand. Genomförs av Demoskops konsult. Varje intervju tar 20-25 minuter. Belöning De som deltar erbjuds information från undersökningen som belöning Rapportering PPT-rapport Kostnad 55 000 kronor exklusive moms Beställa/veta mer Kontakta Carin Wegenius, 0735-225518, carin.wegenius@demoskop.se