Landstinget Västernorrland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HELTIDSPLAN Göteborg Kommunal + SKL.
Advertisements

HELTIDSPLAN Uddevalla
HELTIDSPLAN Växjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Nacka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Gävle Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Malung-Sälen
HELTIDSPLAN Botkyrka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Västerås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Jönköping
HELTIDSPLAN Halmstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Stockholm
HELTIDSPLAN Lerum Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Östra Göinge
HELTIDSPLAN Norrköping
HELTIDSPLAN Skövde Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Umeå Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Örebro Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Alingsås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Malmö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Helsingborg
HELTIDSPLAN Täby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Falun Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Upplands Väsby
HELTIDSPLAN Solna Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Gotland Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Strömstad
HELTIDSPLAN Partille Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Trollhättan
HELTIDSPLAN Hammarö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Linköping
HELTIDSPLAN Luleå Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Huddinge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Mjölby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kristianstad
HELTIDSPLAN Berg Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Uppsala Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Norrtälje
HELTIDSPLAN Kumla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Bromölla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Lund Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Ljusdal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Trelleborg
HELTIDSPLAN Mölndal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tranås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Sundsvall
HELTIDSPLAN Vetlanda Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN 91dre Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Östersund
HELTIDSPLAN Eskilstuna
HELTIDSPLAN Gnosjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Båstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Borås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Skellefteå
HELTIDSPLAN 564stad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eksjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Värnamo Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Borlänge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Karlstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Motala Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eda Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tanum Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Region Halland
HELTIDSPLAN Vänersborg
HELTIDSPLAN Alvesta Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Sunne Kommunal + SKL.
Landstinget i Kalmar län
Norrbottens läns landsting
HELTIDSPLAN Ludvika Kommunal + SKL.
Presentationens avskrift:

Landstinget Västernorrland HELTIDSPLAN Landstinget Västernorrland Kommunal + SKL

Fler ska arbeta heltid i framtiden Kommunal och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har kommit överens om att heltid ska vara norm och att fler ska arbeta heltid. Välfärdens behov av kompetens behöver tryggas. Samtidigt behöver välfärdssektorn erbjuda attraktiva anställningar. Heltid som norm kan i förlängningen dessutom minska behovet av visstidsanställningar och leda till ökad jämställdhet. Målet är att tillsvidareanställning på heltid är det normala vid nyanställning och att redan anställda medarbetare ska arbeta heltid i högre utsträckning än i dag. Heltidsarbete ökar det ekonomiska oberoendet och gör att fler klarar sin egen försörjning. När fler arbetar heltid uppstår dessutom positiva effekter för yrkenas attraktivitet, framtida kompetensförsörjning och jämställdhet. SKL och Kommunal är överens om tre mål: Alla medarbetare som nyanställs ska anställas på heltid. Alla deltidsanställda ska erbjudas heltidsarbete. Fler av dem som redan har en heltidsanställning men av olika anledningar jobbar deltid i dag, ska eftersträva heltidsarbete.

Arbetsgivaren ska planera för heltid Alla arbetsgivare ska planera för hur andelen medarbetare som arbetar heltid ska öka, vilket framgår av det centrala kollektivavtalet mellan Kommunal och SKL (HÖK 16). När heltid införs bör dessutom en sammanhållen arbetstid utan delade turer eftersträvas. En plan för arbetet ska finnas på plats senast den 31 december 2017. Planen ska utgå från verksamhetens behov och resurser. Den ska stämmas av årligen fram till den 31 maj 2021 och på så sätt fungera som utgångspunkt för det fortsatta arbetet. De centrala parterna rekommenderar att arbetsgivaren och Kommunal tar fram planen tillsammans, exempelvis i en partsgemensam arbetsgrupp. Planen ska omfatta Kommunals avtalsområde, men självklart är det önskvärt att hela organisationen strävar efter att bli en heltidsorganisation. Som stöd i ert lokala arbete föreslår vi här ett upplägg för hur ni kan ta fram en plan. Och ni som redan är igång och arbetar med heltidsfrågan: Dra nytta av tidigare erfarenheter!

Planen ska vara ändamålsenlig och långsiktig Planen ska vara ändamålsenlig och långsiktig. Därför är det viktigt att följande områden är genomgångna och väl omhändertagna när ni ska införa en heltidsorganisation. Nulägesanalys Rekryteringsbehov Organisation och bemanning Arbetstider och arbetsmiljö Delaktighet Beslut och avtal Mål

Nulägesanalys Börja med att kartlägga nuläget. Nedan finns siffror (från 2016) hämtade från den partsgemensamma statistiken. Komplettera gärna med egna uppgifter. För att ni ska få en överblick över bemanningen redovisar vi här och på följande sidor uppgifter om landstingets/regionens anställda. Vilken är er slutsats, är ni nöjda eller finns det något som behöver förändras? I hela landstinget Antal tillsvidareanställda månadsavlönade 5994 Antal visstidsanställda månadsavlönade 620 Antal visstidsanställda timavlönade 604

Nulägesanalys, fortsättning Hel- och deltidsanställda Hela landstinget/regionen Antal Andel Heltidsanställda månadsavlönade 5994 92 % Deltidsanställda 75–99 procent 302 5 % Deltidsanställda 1–74 procent 200 3 % Sjuksköterskor månadsavlönade Heltidsanställda 1659 93 % Deltidsanställda 75–99 procent 70 4 % Deltidsanställda 1–74 procent 47 3 % Undersköterskor månadsavlönade Heltidsanställda 660 88 % Deltidsanställda 75–99 procent 67 9 % Deltidsanställda 1–74 procent 24 3 % Av de 6614 månadsavlönade i Landstinget Västernorrland är 92 procent anställda på heltid. Det placerar Landstinget Västernorrland på plats [hämta rankingplats i Kollegornas sammanställning] i rankningen över andelen heltidsanställda i landets landsting/regioner (se hela rankningslistan här).

Nulägesanalys, fortsättning Hel-och deltidsarbetande Hela landstinget/regionen Antal Andel Heltidsarbetande 4557 76 % Deltidsarbetande 75–99 procent 1003 17 % Deltidsarbetande 1–74 procent 440 7 % Sjuksköterskor månadsavlönade Heltidsarbetande 1123 69 % Deltidsarbetande 75–99 procent 350 22 % Deltidsarbetande 1–74 procent 143 9 % Undersköterskor månadsavlönade Heltidsarbetande 513 73 % Deltidsarbetande 75–99 procent 134 19 % Deltidsarbetande 1–74 procent 54 8 % Av de månadsavlönade i Landstinget Västernorrland är det i praktiken 76 procent som faktiskt arbetar heltid. Det placerar Landstinget Västernorrland på plats [hämta rankingplats i Kollegornas sammanställning] i rankningen över andel heltidsarbetande i landets landsting/regioner (se hela rankningslistan här).

Nulägesanalys, fortsättning I diagrammet nedan finns andelen (procent) heltidsarbetande inom olika verksamhetsområden i landstinget/regionen. Observera att Kommunal har medlemmar som arbetar deltid inom samtliga dessa verksamhetsområden. Primärvård 66 % Specialiserad psykiatrisk vård 81 % Specialiserad somatisk vård 73 % Tandvård 67 %

Nulägesanalys, fortsättning Med rätt bemanning kan kostnader för fyllnadstid och övertid begränsas. Inför övergången till heltid är det bra att veta hur utgångsläget ser ut. Ta själva fram er nuvarande kostnad och/eller antalet timmar för följande: Fyllnadstid. Övertid. Ta också fram uppgifter för frånvaro, exempelvis: Sjukfrånvaro Föräldraledighet Ledighet

2. Rekryteringsbehov Om ni har en rekryteringsprognos – använd den. Gör annars en enkel prognos över landstingets/regionens rekryteringsbehov de kommande åren. De senaste tre åren har ni anställt så här många nya tillsvidareanställda medarbetare. 2014: 647 2015: 570 2016: 627 Observera att visstidsanställda inte ingår eftersom de har ett slutdatum för sin anställning. När ni gör er rekryteringsprognos kan ni behöva korrigera för följande faktorer: Demografiska förändringar, dvs. om det exempelvis blir fler eller färre unga/äldre i landstinget/regionen. Kolla er befolkningsprognos. Förväntad personalomsättning inklusive pensionsavgångar. Om ni vet att vissa verksamheter i dagsläget har ”fel” bemanning bör ni ta hänsyn till det när ni gör er prognos.

Rekryteringsbehov, fortsättning Rekryteringsbehov (er) landsting/region 2017 2018 2019 2020 2021 Totalt Rekryteringsbehovet minskar om fler arbetar heltid. När fler arbetar heltid ökar antalet arbetade timmar, trots att antalet anställda är oförändrat. Om alla månadsavlönade i Landstinget Västernorrland skulle gå upp i tid och faktiskt arbeta heltid, skulle den ökningen motsvara 563 heltidsarbetande.

3. Organisation och bemanning Följande bör framgå av er plan: Hur tänker ni organisera det framtida arbetet för att åstadkomma en jämnare arbetsbelastning? Behöver arbetet med bemanning utvecklas när fler ska arbeta heltid? I så fall hur? Behöver bemanningen över verksamhetsgränser utvecklas? Hur går ni i så fall vidare med den frågan? Behöver bemanningen vid frånvaro organiseras och samordnas på ett annat sätt än i dag? Hur går ni i så fall vidare med den frågan?

4. Arbetstider och arbetsmiljö Följande bör framgå av er plan: Hur ska införandet av heltid samordnas med det ordinarie arbetsmiljöarbetet? Scheman ska både tillgodose verksamhetens behov och vara hälsosamma för medarbetarna. Hur arbetar ni med den frågan? Centrala parter rekommenderar en sammanhållen arbetstid. Behöver ni en strategi för att undvika delade turer? Hur går ni vidare med den frågan?

5. Delaktighet Följande bör framgå av er plan: Vilka är berörda av förändringen? Hur säkerställs att de får den information och utbildning de behöver? Vilka forum bör finnas för säkerställa delaktighet? Tänk på att förändringsprocesser kan väcka olika typer av reaktioner hos olika människor!

6. Beslut och avtal Följande bör framgå av er plan: Finns det redan ett politiskt beslut kopplat till heltidsfrågan? Behöver det i så fall uppdateras? Har ni ett lokalt kollektivavtal som reglerar heltidsfrågan? Behöver det revideras? Saknar ni i dag politiskt beslut eller lokalt avtal men ser att ni kommer att behöva det framöver? Hur går ni i så fall vidare?

7. Mål Använd den information och det underlag ni har tagit fram på följande sätt: Dra slutsatser utifrån er analys. Formulera ett förslag till plan för att fler ska arbeta heltid utifrån slutsatserna. Sätt mål för hur och när heltid ska införas. Använd om möjligt planen som underlag för ett politiskt beslut. Mål, andel heltidsarbetande 2017 2018 2019 2020 2021 I hela landstinget/regionen Sjuksköterskor Undersköterskor

Heltidsplan för Landstinget Västernorrland Lägg in er plan eller en sammanfattning: