Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016 Askim-Frölunda-Högsbo Sammanfattande resultat kommunala verksamheter
Jämförelsevärde per frågeområde Frågorna har slagits samman i fem frågeområden. Nedan visas medelvärdet för varje område. Jämförelse görs mellan det egna värdet, kommunens totalvärde samt det sammanslagna värdet för GR i mätningen. ⋅ Se nästa sida för beskrivning av vilka frågor som tillhör respektive frågeområde. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Beskrivning av frågeområde Nedan visas vilka frågor som ingår i varje frågeområde Frågorna har analyserats med statistisk metod för att skapa grupper med frågor som hör ihop. Om värdet förändras på en av frågorna i gruppen så tenderar värdet att förändras åt samma håll på övriga frågor i gruppen. TRYGGHET OCH GEMENSKAP Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn Barnen ska känna glädjen av att lära sig och känna att de behövs i gruppen Barnen ska lära sig hur man fungerar tillsammans i en grupp INFORMATION OCH INFLYTANDE Personalen ska ge föräldrar tydlig information Föräldrar ska kunna vara med och påverka arbetet i fsk Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll FÖRUTSÄTTNINGAR Barnen har möjlighet att ingå i mindre och större grupper Barnen ska kunna byta mellan olika aktiviteter under dagen Flickor och pojkar har samma möjligheter PEDAGOGIK Barnen har möjlighet att utveckla språket Barnen har möjlighet att utveckla förståelse för matematik Barnen får möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap KONTINUITET Barnen ska möta personal som de känner
Högst andel höga betyg Nedan visas de tre frågor där vårdnadshavarna har svarat mest positivt - som alltså har en hög andel som svarat 6 eller 7. De gröna staplarna visar andelen positiva. ⋅ Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Barnen ska möta personal som de känner Barnen ska lära sig hur man fungerar tillsammans i en grupp De områden som dessa tre frågor gäller är områden där verksamheten tycks fungera bra och där många vårdnadshavare upplever att förskolan arbetar på ett mycket bra sätt. Försök behålla det goda arbetet. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Högst andel låga betyg Nedan visas de tre frågor där vårdnadshavarna har svarat mest negativt - som alltså har en hög andel som svarat 1, 2 eller 3. De röda staplarna visar andelen negativa. ⋅ Föräldrar ska kunna vara med och påverka arbetet i fsk Personalen ska ge föräldrar tydlig information Barnen har möjlighet att ingå i mindre och större grupper under delar av dagen De områden som dessa tre frågor gäller är områden där verksamheten tycks ha problem och där många vårdnadshavare upplever att förskolan inte fungerar särkilt bra. Detta kan vara områden att prioritera i utvecklingsarbetet. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Högst andel vet ej Nedan visas de tre frågor där flest vårdnadshavarna har svarat att de inte kan ta ställning till frågan. De grå staplarna visar andelen Vet ej. ⋅ Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll Flickor och pojkar har samma möjligheter Barnen får möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap De områden som dessa tre frågor gäller är områden där många vårdnadshavarna inte känner till hur verksamheten arbetar. Här kan tydligare information om mål och arbetssätt vara relevant. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för stadsdelen både för i år och förra året, samt medelvärde för kommunen och för GR. ⋅ 5.7 5.9 5.8 5.6 5.3 5.2 5.4 4.9 5.0 2016 2015 Göteborg GR Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn Personalen ska ge föräldrar tydlig information Föräldrar ska kunna vara med och påverka arbetet i fsk Barnen ska möta personal som de känner Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för stadsdelen både för i år och förra året, samt medelvärde för kommunen och för GR. ⋅ 5.2 5.1 5.3 5.5 5.4 5.6 5.8 5.7 5.9 2016 2015 Göteborg GR Barnen har möjlighet att ingå i mindre och större grupper under delar av dagen Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll Barnen ska lära sig hur man fungerar tillsammans i en grupp Barnen ska känna glädjen av att lära sig och känna att de behövs i gruppen Barnen ska kunna byta mellan olika aktiviteter under dagen Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för stadsdelen både för i år och förra året, samt medelvärde för kommunen och för GR. ⋅ 5.6 5.7 5.5 5.3 5.4 5.8 5.9 2016 2015 Göteborg GR Barnen har möjlighet att utveckla språket Barnen har möjlighet att utveckla förståelse för matematik Barnen får möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap Flickor och pojkar har samma möjligheter Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Frågeområdenas värde nedbrutet per enhet Nedan visas stadsdelens resultat uppdelat per enhet. Medelvärde per frågeområde redovisas. Observera att det kan röra sig om få svar för varje enhet och att resultaten därför kan variera kraftigt. ⋅ TRYGGHET OCH GEMENSKAP INFORMATION OCH INFLYTANDE FÖRUTSÄTTNINGAR PEDAGOGIK KONTINUITET Askim-Frölunda-Högsbo 5.7 5.2 5.5 Annas Gård 6-8 förskola 6.2 5.4 5.9 6.0 6.4 Askims Domarringsväg 103 förskola 5.6 5.8 6.3 Barytongatan 2 förskola 5.3 Bildradiogatan 38 förskola 4.9 4.4 5.0 4.8 Billdals Kyrkväg 3 förskola Brännemysten 6 förskola Fiolgatan 20 förskola Förskolevägen 3 Förskola Gitarrgatan 5 förskola Gjutegården 7 A förskola 4.3 Gnistgatan 3 förskola Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Frågeområdenas värde nedbrutet per enhet Nedan visas stadsdelens resultat uppdelat per enhet. Medelvärde per frågeområde redovisas. Observera att det kan röra sig om få svar för varje enhet och att resultaten därför kan variera kraftigt. ⋅ TRYGGHET OCH GEMENSKAP INFORMATION OCH INFLYTANDE FÖRUTSÄTTNINGAR PEDAGOGIK KONTINUITET Hagkroksvägen 1 förskola 6.0 5.4 5.7 5.9 Hyltevägen 1 förskola 4.7 4.1 4.4 4.3 4.9 Hyltevägen 51 förskola 5.6 5.2 5.5 Klåvavägen 77 förskola 5.1 Kommunal dagbarnvårdare 6.9 6.2 6.5 6.4 6.8 Lilla Skintebovägen 8 förskola 4.8 Lindebovägen 1 förskola Långlyckevägen 2 förskola 5.8 Marklandsgatan 41 förskola 5.0 5.3 6.1 Munspelsgatan 6 förskola Nymilsgatan 6-8 förskola Orkestergatan 35 förskola Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Frågeområdenas värde nedbrutet per enhet Nedan visas stadsdelens resultat uppdelat per enhet. Medelvärde per frågeområde redovisas. Observera att det kan röra sig om få svar för varje enhet och att resultaten därför kan variera kraftigt. ⋅ TRYGGHET OCH GEMENSKAP INFORMATION OCH INFLYTANDE FÖRUTSÄTTNINGAR PEDAGOGIK KONTINUITET Pilegården 9 förskola 5.2 5.0 5.6 4.5 Sjupundsgatan 10 förskola 5.3 5.1 Spannlandsgatan 1 förskola 5.7 4.7 Stomvägen 1 förskola 5.5 4.9 Södra Särövägen 80 förskola 5.9 5.4 6.1 6.4 Transistorgatan 2 förskola Tunnlandsgatan 3 förskola 6.0 5.8 Uggledalsvägen 31 förskola Valthornsgatan 3 förskola Våglängdsgatan 7 förskola 6.9 Årekärrsvägen 1 förskola Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Könsuppdelad andel positiva Nedan visas andel positiva per frågeområde tillsammans med de frågor som ingår i varje område. Svaren redovisas även uppdelade på vilket kön barnet har. ⋅ Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Könsuppdelad andel positiva Nedan visas andel positiva per frågeområde tillsammans med de frågor som ingår i varje område. Svaren redovisas även uppdelade på vilket kön barnet har. ⋅ Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%
Om respondenterna ⋅ Rapporten gäller Askim-Frölunda-Högsbo och bygger på svar från 1356 vårdnadshavare av 2200 möjliga, alltså 61.6%