HELTIDSPLAN Upplands Väsby

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HELTIDSPLAN Göteborg Kommunal + SKL.
Advertisements

HELTIDSPLAN Uddevalla
HELTIDSPLAN Växjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Nacka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Gävle Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Malung-Sälen
HELTIDSPLAN Botkyrka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Västerås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Jönköping
HELTIDSPLAN Halmstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Stockholm
HELTIDSPLAN Lerum Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Östra Göinge
HELTIDSPLAN Norrköping
HELTIDSPLAN Skövde Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Umeå Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Örebro Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Alingsås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Malmö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Helsingborg
HELTIDSPLAN Täby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Falun Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Solna Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Gotland Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Strömstad
HELTIDSPLAN Partille Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Trollhättan
HELTIDSPLAN Hammarö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Linköping
HELTIDSPLAN Luleå Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Huddinge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Mjölby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kristianstad
HELTIDSPLAN Berg Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Uppsala Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Norrtälje
HELTIDSPLAN Kumla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Bromölla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Lund Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Ljusdal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kiruna Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Trelleborg
HELTIDSPLAN Upplands-Bro
HELTIDSPLAN Mölndal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tranås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Sundsvall
HELTIDSPLAN Vetlanda Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN 91dre Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Östersund
HELTIDSPLAN Eskilstuna
HELTIDSPLAN Gnosjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Båstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Borås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Skellefteå
HELTIDSPLAN 564stad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eksjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Värnamo Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Borlänge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Karlstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Motala Kommunal + SKL.
Landstinget Västernorrland
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eda Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tanum Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Region Halland
HELTIDSPLAN Vänersborg
HELTIDSPLAN Alvesta Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Sunne Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Ludvika Kommunal + SKL.
Presentationens avskrift:

HELTIDSPLAN Upplands Väsby Kommunal + SKL

Fler ska arbeta heltid i framtiden Kommunal och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har kommit överens om att heltid ska vara norm och att fler ska arbeta heltid. Välfärdens behov av kompetens behöver tryggas. Samtidigt behöver välfärdssektorn erbjuda attraktiva anställningar. Heltid som norm kan i förlängningen dessutom minska behovet av visstidsanställningar och leda till ökad jämställdhet. Målet är att tillsvidareanställning på heltid är det normala vid nyanställning och att redan anställda medarbetare ska arbeta heltid i högre utsträckning än i dag. Heltidsarbete ökar det ekonomiska oberoendet och gör att fler klarar sin egen försörjning. När fler arbetar heltid uppstår dessutom positiva effekter för yrkenas attraktivitet, framtida kompetensförsörjning och jämställdhet. SKL och Kommunal är överens om tre mål: Alla medarbetare som nyanställs ska anställas på heltid. Alla deltidsanställda ska erbjudas heltidsarbete. Fler av dem som redan har en heltidsanställning men av olika anledningar jobbar deltid i dag, ska eftersträva heltidsarbete.

Arbetsgivaren ska planera för heltid Alla arbetsgivare ska planera för hur andelen medarbetare som arbetar heltid ska öka, vilket framgår av det centrala kollektivavtalet mellan Kommunal och SKL (HÖK 16). När heltid införs bör dessutom en sammanhållen arbetstid utan delade turer eftersträvas. En plan för arbetet ska finnas på plats senast den 31 december 2017. Planen ska utgå från verksamhetens behov och resurser. Den ska stämmas av årligen fram till den 31 maj 2021 och på så sätt fungera som utgångspunkt för det fortsatta arbetet. De centrala parterna rekommenderar att arbetsgivaren och Kommunal tar fram planen tillsammans, exempelvis i en partsgemensam arbetsgrupp. Planen ska omfatta Kommunals avtalsområde, men självklart är det önskvärt att hela organisationen strävar efter att bli en heltidsorganisation. Som stöd i ert lokala arbete föreslår vi här ett upplägg för hur ni kan ta fram en plan. Och ni som redan är igång och arbetar med heltidsfrågan: Dra nytta av tidigare erfarenheter!

Planen ska vara ändamålsenlig och långsiktig Planen ska vara ändamålsenlig och långsiktig. Därför är det viktigt att följande områden är genomgångna och väl omhändertagna när ni ska införa en heltidsorganisation. Nulägesanalys Rekryteringsbehov Organisation och bemanning Arbetstider och arbetsmiljö Delaktighet Beslut och avtal Mål

Nulägesanalys Börja med att kartlägga nuläget. Nedan finns siffror (från 2016) hämtade från den partsgemensamma statistiken. Komplettera gärna med egna uppgifter. För att ni ska få en överblick över bemanningen redovisar vi här och på följande sidor uppgifter om kommunens anställda. Vilken är er slutsats, är ni nöjda eller finns det något som behöver förändras? Hela kommunen Omsorg om äldre och personer med funktionsvariation Tillsvidareanställda månadsavlönade 1399 377 Visstidsanställda månadsavlönade 159 13 Visstidsanställda timavlönade 201 98

Nulägesanalys, fortsättning Hel- och deltidsanställda Hela kommunen Antal Andel Heltidsanställda 1246 80,0 % Deltidsanställda 75–99 procent 194 12,5 % Deltidsanställda 1–74 procent 118 7,6 % Omsorg om äldre och personer med funktionsvariation Antal Andel Heltidsanställda 204 52,3 % Deltidsanställda 75–99 procent 132 33,9 % Deltidsanställda 1–74 procent 54 13,9 % Av de 1558 månadsavlönade i Upplands Väsby kommun är 80,0 procent anställda på heltid. Det placerar Upplands Väsby på plats 25 i rankningen över andelen heltidsanställda i landets kommuner (se hela rankningslistan här). De månadsavlönade i Upplands Väsby kommun utför 93 procent av den arbetade tiden i kommunen. Resterande 5,1 procent utförs av timavlönade. Genomsnitt för alla kommuner 2016 var att 8 procent av den arbetade tiden utfördes av timavlönade.

Nulägesanalys, fortsättning Hel-och deltidsarbetande Hela kommunen Antal Andel Heltidsarbetande 1072 73,5 % Deltidsarbetande 75–99 procent 211 14,5 % Deltidsarbetande 1–74 procent 175 12,0 % Omsorg om äldre och personer med funktionsvariation Antal Andel Heltidsarbetande 188 49,7 % Deltidsarbetande 75–99 procent 115 30,4 % Deltidsarbetande 1–74 procent 75 19,8 % Av de månadsavlönade i Upplands Väsby kommun är det i praktiken 73,5 procent som faktiskt arbetar heltid. Det placerar Upplands Väsby kommun på plats 25 i rankningen över andel heltidsarbetande i landets kommuner (se hela rankningslistan här). Av de månadsavlönade inom vård och omsorg i Upplands Väsby kommun är det i praktiken 49,7 procent som faktiskt arbetar heltid. Det placerar Upplands Väsby kommun på plats 75 i rankningen över andelen heltidsarbetande inom vård och omsorg i landets kommuner (se hela rankningslistan här).

1. Nulägesanalys, fortsättning I tabellen nedan finns andelen (procent) heltidsarbetande, av de månadsavlönade, inom olika verksamhetsområden i kommunen. Observera att Kommunal har medlemmar som arbetar deltid inom samtliga dessa verksamhetsområden. Verksamhetsområde Andel heltidsarbetande Omsorg om äldre och personer med funktionsvariation 49,7 % Gymnasium och Komvux 81,1 % Grundskola & förskoleklass 79,4 % Förskola och barnomsorg 78,4 % Individ och familjeomsorg 85,9 % Kultur och fritid 71,1 %

Nulägesanalys, fortsättning Med rätt bemanning kan kostnader för fyllnadstid och övertid begränsas. Inför övergången till heltid är det bra att veta hur utgångsläget ser ut. Ta själva fram er nuvarande kostnad och/eller antalet timmar för följande: Fyllnadstid. Övertid. Ta också fram uppgifter för frånvaro, exempelvis: Sjukfrånvaro Föräldraledighet Ledighet

2. Rekryteringsbehov Gör en enkel prognos över kommunens rekryteringsbehov de kommande åren. Om ni har en sådan prognos sedan tidigare kan ni utgå ifrån den. De senaste åren har ni rekryterat nya tillsvidareanställda enligt följande: När ni gör er rekryteringsprognos kan ni behöva korrigera för följande faktorer: Demografiska förändringar, dvs. om det exempelvis blir fler eller färre unga/äldre i kommunen vilket påverkar behovet av kommunal verksamhet. Kolla er befolkningsprognos. Personalomsättning inklusive pensionsavgångar. Om ni vet att vissa verksamheter i dagsläget har fel bemanning bör ni också ta hänsyn till det när ni gör er prognos. Nya tillsvidareanställda 2014 137 2015 260 2016 259

2. Rekryteringsbehov, fortsättning Fyll i er rekryteringsprognos. Ni kan också bryta ner prognosen på olika verksamhetsområden. Rekryteringsbehov Upplands Väsby kommun 2017 2018 2019 2020 2021 Totalt   Rekryteringsbehovet minskar om fler arbetar heltid. När fler arbetar heltid ökar antalet arbetade timmar, trots att antalet anställda är oförändrat. Om alla månadsavlönade i Upplands Väsby kommun skulle gå upp i tid och faktisk arbeta heltid, skulle den ökningen motsvara 283 heltidsarbetande.

3. Organisation och bemanning Följande bör framgå av er plan: Hur tänker ni organisera det framtida arbetet för att åstadkomma en jämnare arbetsbelastning? Behöver arbetet med bemanning utvecklas när fler ska arbeta heltid? I så fall hur? Behöver bemanningen över verksamhets- och enhetsgränser utvecklas? Hur går ni i så fall vidare med den frågan? Behöver bemanningen vid frånvaro organiseras och samordnas på ett annat sätt än i dag? Hur går ni i så fall vidare med den frågan?

4. Arbetstider och arbetsmiljö Följande bör framgå av er plan: Hur ska införandet av heltid samordnas med det ordinarie arbetsmiljöarbetet? Scheman ska både tillgodose verksamhetens behov och vara hälsosamma för medarbetarna. Hur arbetar ni med den frågan? Centrala parter rekommenderar en sammanhållen arbetstid. Behöver ni en strategi för att undvika delade turer? Hur går ni vidare med den frågan?

5. Delaktighet Följande bör framgå av er plan: Vilka är berörda av förändringen? Hur säkerställs att de får den information och utbildning de behöver? Vilka forum bör finnas för säkerställa delaktighet? Tänk på att förändringsprocesser kan väcka olika typer av reaktioner hos olika människor!

6. Beslut och avtal Följande bör framgå av er plan: Finns det redan ett politiskt beslut kopplat till heltidsfrågan? Behöver det i så fall uppdateras? Har ni ett lokalt kollektivavtal som reglerar heltidsfrågan? Behöver det revideras? Saknar ni i dag politiskt beslut eller lokalt avtal men ser att ni kommer att behöva det framöver? Hur går ni i så fall vidare?

7. Mål Använd den information och det underlag ni har tagit fram på följande sätt: Dra slutsatser utifrån er analys. Formulera ett förslag till plan för att fler ska arbeta heltid utifrån slutsatserna. Sätt mål för hur och när heltid ska införas. Använd om möjligt planen som underlag för ett politiskt beslut. Mål, andel heltidsarbetande 2017 2018 2019 2020 2021 I hela kommunen   Inom vård och omsorg

Heltidsplan för Upplands Väsby Lägg in er plan eller en sammanfattning: