SKRS Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid Synnedsättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KLL NATIONELLA BIOBANK. VAD ÄR EN BIOBANK? Ett systematiskt sätt att samla in prover från patienter Möjliggör upprepad provtagning Kopplat till kliniska.
Advertisements

Hållbar upphandling för en hållbar utveckling. Vårt uppdrag Landsting och regioner bedriver sina verksamheter så att de främjar en hållbar utveckling.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Välkomna till HFS-nätverkets presidie- och årsmöte Den 22 mars 2017
Status från kundgrupperingarna i arbetet med framtida vårdinformationskoncept Alla landsting är engagerade i upphandling eller utveckling av framtida vård-informationskoncept.
SKRS Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid Synnedsättning
Aktuell information augusti 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nationell Patient Översikt
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
SKRS Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid Synnedsättning
Länsgemensam ledning i samverkan
Nitha Ett Nationellt IT-stöd för händelseanalys och en Kunskapsbank för allvarliga händelser i hälso- och sjukvården NLL har ett lokalt nätverk med representanter.
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
En välinformerad patient är en trygg patient
Den nya Bostadsmarknadsenkäten
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Nationell patientöversikt - NPÖ
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Samordnad vård och omsorgsplanering
Biverkningsrapportering och SEBRA
vårdnära administration
Nationell patientöversikt
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Centrum Sällsynta Diagnoser Sydöstra sjukvårdsregionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Hållbar utveckling måste vara
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Uppföljning av år 2018 HFS-nätverket
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

SKRS Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid Synnedsättning

Bakgrund till SKRS Socialstyrelsens rapport ”Rehabilitering för vuxna med syn- eller hörselnedsättning” 2012 Nationella kvalitetsregister finansieras av SKL Blev registerkandidat 2015 Har en registerhållare och en styrgrupp med olika yrkesbakgrunder En av bakgrunderna till att SKRS startade var SOS rapporten ”Rehabilitering för vuxna med syn eller hörselnedsättning” där synverksamheterna i landet fick skarp kritik för att det inte fanns någon samsyn, hur synrehabiliteringen fungerar, vilka metoder som används och vilket effekt de har. Nationella kvalitetsregister finansieras av Sveriges Kommuner och Landsting. Nationella Kvalitetsregister ger kunskap om hur vården och omsorgen fungerar och kan förbättras. De har bidragit till att rädda många liv och är en unik företeelse internationellt sett. Ett Nationellt Kvalitetsregister innehåller individbaserade uppgifter om problem, insatta åtgärder och resultat inom hälso- och sjukvård och omsorg. Ett Nationellt Kvalitetsregister kvalitetsgranskas och är certifierat av den Nationella Styrgruppen för kvalitetsregister. För närvarande (2017) finns 96 Nationella Kvalitetsregister i drift med gemensamt ekonomiskt stöd från sjukvårdshuvudmännen och staten. Under 2017 får också 12 så kallade registerkandidater ekonomiskt stöd. Alla register lämnar återkommande rapportering och förnyad ansökan om ekonomiskt stöd, och får i samband med detta en återkoppling med förslag på utveckling och förbättring av registret. Denna återkoppling är en viktig del i kvalitetssäkringen av de Nationella Kvalitetsregistren. Idag är Sverige utan tvekan ett föregångsland vad gäller att följa kvaliteten för patienterna och det kämpas på många håll med att bygga upp liknande system. Registerhållare Anne Granath - Biträdande verksamhetschef; Hörsel-, Syn- och Tolkverksamheten, Västra Götalandsregionen Styrgrupp Eva Kalén - Avdelningschef, samordnare Dövblindteam, legitimerad arbetsterapeut; Syncentralen, Resurscentrum för kommunikation Dako, Region Halland Ann-Charlotte Edman - Synpedagog, legitimerad Ögonsjuksköterska; Region Halland Carolina Reinhag - Kurator; Syncentralen och Hörcentralen, Region Gotland Anna-Karin Öhman - Utvecklingsstrateg/samordnare; Dövblindteam, Habiliteringscentrum, Västerbottens Läns Landsting Annelie Lindberg - Verksamhetsutvecklare, synpedagog; Hörsel-, Syn- och Tolkverksamheten, Västra Götalandsregionen Jeanette Källstrand Eriksson - Studierektor, PhD (filosofie doktor); Högskolan i Halmstad Susanne Albrecht - Ögonsjuksköterska, project manager; Registercentrum Syd, Landstinget Blekinge Synneve Dahlin-Ivanoff - Professor; Göteborgs Universitet Vivianne Emanuelsson - Patientföreträdare; Synskadades Riksförbund, Stockholm Mikael Ståhl - Patientföreträdare, utredare/ombudsman; Synskadades Riksförbud, Stockholm

Bakgrund till SKRS, forts Start pilotregistrering hösten 2014 5 synverksamheter i Sverige – Blekinge, Halland, Västerbotten, Gotland och Skövde i Västra Götaland Avslut av piloterna vår 2015 Breddinförande oktober 2015, 15 landsting/regioner gick med Två ytterligare utbildningstillfällen samt dagens utbildning 5 synverksamheter i Sverige – Blekinge, Halland (har många registreringar), Västerbotten, Gotland och Skövde (har många registreringar) i Västra Götaland. Alla pilotenheter hade kopplingar till en styrgruppsmedlem vilket styrgruppen ansåg vara nödvändigt. Att Halland och Skövde hade många registreringar berodde på att det fanns styrgruppsmedlemmar i arbetsgruppen som höll i införandet. På Gotland var man i samma position till en början men registreringarna avtog vid föräldraledighet av styrgruppsmedlemmen där. Västerbotten och Blekinge registrerade inte lika mycket, hade endast styrgruppsmedlem att tillgå vid behov, inte i arbetsgruppen. Under oktober 2015 påbörjades utbildning och implementering för 15 enheter: Borås, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Luleå, Lund, Stockholm, Sundsvall, Uppsala, Vänersborg, Västervik, Västerås, Umeå och Östersund. Inom Region Skåne räknade vi med att de fyra syncentraler som finns (Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad) kommer att inkluderas i SKRS. I februari 2016 hölls ytterligare en utbildning i webmodulen och då deltog Örebro, Falun, Gävle, Eskilstuna och Karlstad. 2017 mars en kompletterande utbildning och september 2017 sista utbildningstillfället (Östergötland och Kronoberg).

Syfte Ledord för SKRS är: ”Rätt patient ska få rätt behandling av rätt behandlare i rätt tid”.   Kommer från begreppet God vård. God vård är i sin tur ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet (SOSFS 2005:12). Sex områden lyfts fram som viktiga förutsättningar för God vård: kunskapsbaserad och ändamålsenlig hälso- och sjukvård säker hälso- och sjukvård patientfokuserad hälso- och sjukvård effektiv hälso- och sjukvård jämlik hälso- och sjukvård hälso- och sjukvård i rimlig tid.

Syfte Syftet med SKRS är att öka kunskapen om rehabiliteringsåtgärder och dess effekt för att uppnå likvärdig synrehabilitering i Sverige.  en nationell samsyn om metoder och på sikt en evidensbaserad synrehabilitering. att utveckla process- och resultatmått efter relevanta evidensbaserade åtgärder samt utgöra underlag för forskning och verksamhetsutveckling samt kliniskt förbättringsarbete. Registret är nu i drift men flera verksamheter måste komma i gång att registrera regelbundet för att datan som samlas in blir tillförlitlig. Under våren 2017 har det skett en markant ökning av registreringar på enheter som tidigare haft lågt antal registreringar.

Webmodul och hemsida Webmodulen i SKRS bygger på socialstyrelsens generiska processmodell (processteg för hälso- och sjukvård) Patienter/brukare över 20 år registreras i webmodulen Webmodulen är kopplad till folkbokföringsregistret Webmodulen ska synanpassas Kvalitetsregistret har en hemsida http://rcsyd.se/skrs/ Hemsidan är synanpassad

Processteg för hälso- och sjukvård Vårdbegäran (remiss/egenremiss) Utreda Identifiera hälsotillstånd Kartlägga Upprätta vårdplan Utföra behandlande åtgärder Åtgärda hälsoproblem Utvärdera vårdplan, uppföljning Avsluta vårdplan

Webmodul Remissflikens uppgifter hämtas från remissen Uppgifter under övriga flikar samlas in från synverksamhetens arbete WHO:s kriterier för synnedsättning används Åtgärderna registreras med KVÅ koder Bedömningsinstrument registreras – ger samlad bild av vad som används i Sverige Alla behandlande yrkeskategorier ska registrera Vad, hur och var man ska registrera beskrivs i manualen

Uppföljning Remiss - egenremiss Kartläggnings-besök Uppföljning Återbesök Uppföljning Uppföljning

Bedömningsinstrument Processmått Remisskriterier Åtgärder (KVÅ) Bedömningsinstrument Väntetid/ledtider från remissdatum till avslutad individuell rehabiliteringsplan. Ledtider för olika behandlande åtgärder. Från remiss-första besök-återbesök-uppföljning-avslutad rehabiliteringsplan Behandlingstid med hänsyn till demografi och genusperspektiv Upprättade individuella rehabiliteringsplaner Avslutade individuella rehabiliteringsplaner Metoder som ger effekt (under utveckling, kommer troligen 2018)

KVÅ Kommer från Socialstyrelsen Är ett nationellt sätt att klassificera de åtgärder som verksamheterna gör Är en klassifikation av vårdåtgärder, finns kirurgiska och icke kirurgiska Finns att hämta i digital form på socialstyrelsens hemsida https://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/atgardskoderkva Viktigt med samsyn inom den egna verksamheten för vad koderna står för Arbete pågår i styrgruppen med att se över KVÅ listan men fler enheter måste börja registrera innan arbetet kan slutföras, för att få en bild av alla synverksamheter i Sverige. Just nu är det en stor övervikt av registreringar från VästSverige.

Bedömningsinstrument Med begreppet bedömningsinstrument i kvalitetsregistret menas även ej validerade bedömningsinstrument. För att det ska kallas ett bedömningsinstrument ska det finnas en manual och att man använder det på samma sätt varje gång. Inventera vilka instrument som används Fastställ hur de ska benämnas så att det går att sammanställa utdata

Information till patienter/brukare Patienter/brukare ska informeras om vad ett kvalitetsregister är och om de vill medverka enligt lokala rutiner i landstinget/regionen Information till patient/brukare och närstående finns på hemsidan i svartskrift och som ljudfil Informationen ska lämnas direkt till patient/brukare Patient/brukare har rätt att tacka nej till medverkan i ett senare skede och då ska alla uppgifter i registret raderas Kvalitetsregistret ska enbart innefatta patient/brukare som uppfyller kriterierna för synrehabilitering

Täckningsgrad För att kunna mäta täckningsgraden är det viktigt att ha kontroll över och kunna redovisa hur många nya remisser och egenremisser som kommer in till synverksamheten under ett kalenderår och hur många som tackat nej till medverkan i Kvalitetsregistret. From 170101 finns en KVÅ kod att använda för registrering i kvalitetsregister, GD009.

Nyttan med SKRS SKRS finns för att utveckla och säkra rehabiliteringens kvalitet så att resultatet och upplevelsen blir ännu bättre för våra patienter/brukare. Det gör det möjligt för oss att följa upp den rehabilitering som ges. Förbättringsarbetet möjliggörs av alla patienters/brukares medverkan så att vi kan jämföra resultat mellan olika enheter i landet. Med uppgifterna i registret får vi unika möjligheter att se vilka metoder som ger bra resultat för våra patienter/brukare och vilka som inte längre bör användas. Ju fler som är med desto säkrare blir resultaten.

Nyttan med SKRS, forts Kvalitetsregistren har en central roll i flera framgångsrika förbättringsarbeten i vården. Data från registren kan användas för att följa resultatutvecklingen i den egna verksamheten men också för att jämföra med andra. På längre sikt kan uppgifterna i SKRS användas för forskning

Kontaktpersoner Varje enhet utser lämplig kontaktperson Kontaktpersonerna ansvarar för utbildning och support till användare lokalt. Kontaktpersonerna är länken mellan SKRS och användare. Det innebär att förmedla frågor, synpunkter och förslag till förbättringar till SKRS. Användarmöten för kontaktpersoner anordnas där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter och synpunkter. Nästa användarmöte är planerat 11 oktober 2017.

Kontaktvägar Frågor av teknisk karaktär förmedlas till rcsydkarlskrona@ltblekinge.se Frågor som rör innehåll, definitioner, rutiner etc. förmedlas till hoh.skrs@vgregion.se

Ledningsfrågor Vid synchefsmöten finns möjlighet att utbyta erfarenheter och synpunkter ur ett ledningsperspektiv. Det finns också en referensgrupp med verksamhetschefer för ledningsfrågor kopplade till SKRS.