Hur mår Sveriges intranät? Web Service Award Hur mår Sveriges intranät?
Web Service Award Undersö̈knings- och analysföretag som specialiserat sig på webbplatser, intranät och mobilsajter/appar Web Service Award har genomfört undersökningar av och analyser av Sveriges intranät och webbplatser sedan år 2000 och har byggt upp en unik benchmark-databas
Trendrapporten Hur mår Sveriges intranät? Ta reda på hur intranätansvariga upplever sin arbetssituation och kvaliteten på sina intranät Hur de ser på utvecklingen av sina intranät Besvarades av 267 webbplatsansvariga på företag, statliga verk, kommuner, landsting och organisationer
När skaffar man sig ett intranät? Kritisk massa av användare Vanligare när organisationen blir mer än 50 anställda I organisationer mer än 500 anställda är det standard att ha ett intranät
Hur mycket tid lägger intranätansvariga ner på sitt intranät? Nästan hälften uppgav att de bara jobbade upp till 25 procent med sitt intranät Andelen som jobbar upp till 100 procent med sitt intranät är bara 14 procent Enbart 27 procent har rutiner för kvalitetssäkring av innehållet Man tar inte heller hjälp av användarna, bara 30 procent uppger att de gör det
Hur mycket tid lägger intranätansvariga ner på sitt intranät? Nästan hälften uppgav att de bara jobbade upp till 25 procent med sitt intranät Andelen som jobbar upp till 100 procent med sitt intranät är bara 14 procent Enbart 27 procent har rutiner för kvalitetssäkring av innehållet Man tar inte heller hjälp av användarna, bara 30 procent uppger att de gör det
Användning? Läsa nyheter Få personalinformation Hitta kontaktuppgifter Ha länkar till olika verktyg Få blanketter
Funktioner? Går mer åt det sociala Kommentera innehållet Ha arbets-/projektrum och diskussionsforum Skriva inlägg i aktivietsflöden
Åtkomst? Det är vanligt, 97 procent, att man kan komma åt intranätet utanför kontoret Vanligast är att ha VPN eller att man kan logga in via internet Mobilanpassning av intranätet är inte så vanligt, 11 procent har det och 4 procent har en mobilapp
Syftet med intranäten? Oklart! Enbart 68 procent uppger att det finns ett syfte Bara 44 procent vet syftet med intranätets olika delar Intranätansvariga tycker inte heller att medarbetarna eller ledningen använder intranätet i den utsträckning de vill Det finns även en brist i att intranäten inte är anpassade efter medarbetarnas behov. Enbart 34 procent uppger att deras intranät är det. Om man inte vet varför intranätet finns eller vilket behov medarbetarna har så har man problem.
CMS? 60 procent tycker de har ett väl fungerande CMS Det vanligaste CMS är EpiServer med 36 procent, men det är en lägre andel än tidigare Näst störts är SharePoint som ökar till 27 procent och sen kommer SiteVision som ökar till 16 procent Nöjdast är intranätansvariga med SiteVision (87 procent nöjda)
Användarnyttan? Användarnyttan på intranäten är mycket låg. I rapporten räknar vi på nyckeltalen strategisk inriktning, nöjdheten med sitt CMS och WSI för intranäten. Användarnyttan med ett genomsnittligt svenskt intranät blir då enbart 15 procent. Det visar på att det finns stora utvecklingsmöjligheter för Sveriges intranät.
Kommande investeringar? Stora förändringar är på gång Mer än var fjärde intranät ska byggas om 19 procent ska införa olika sociala funktioner och många ska byta eller uppgradera sitt CMS De flesta kommer även att öka sina investeringar eller ha samma som tidigare. Så det satsas på intranäten! Undersökningen visar även på att det är fler ledningar än tidigare, 50 procent, som nu tycker att intranätet är prioriterat.