Broar
Hängbro Konstruktionen av hängbroar Hängbron är en bro som hängs upp. Brobanan hängs upp i spunna stålkablar som är spända mellan två bropelare. Bropelarna för tyngden vertikalt ner i marken. Kraften som behövs för att bära upp hängbron består dels av en tryckkraft på bropelarna i kombination med dragkraft i stålkablarna. Dessa båda krafter måste tillsammans klara av brons egen tyngd och också de krafter som bron påverkas av t.ex. biltrafik. + billiga att konstruera, vackra att titta på och konstruktionen klarar långa sträckor, flera kilometer långa. - känsliga för vindkrafter
Längsta bron finns i Japan och är 1990 meter Stora bältbron är en motorvägs- och järnvägsförbindelse över Stora Bält i Danmark, mellan Fyn i väst och Själland i öst. Den är1624 meter Högakustenbron är över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösands kommuner. Den är 1210 meter lång.
BALKBRO Konstruktion Balkbroar består av raka, långa balkar som vilar på bropelare. Bropelarna håller tyngden uppe och för lasten vertikalt ner i marken. Underlaget, där bropelarna står, kan behöva förstärkning så att inte marken förskjuts och bropelaren ställer sig snett. Balkbroar utsätts för både tryck- och dragkrafter. + enkla och billiga att bygga, konstruktionen är bra för både långa och korta distanser, är miljövänligast eftersom stål har hög återvinningsbarhet (stål) - broarna klarar inte långa spännvidder, d.v.s. broarna kan inte ha långt avstånd mellan bropelarna. Då kan man inte bygga broarna över t.ex. stora raviner. Anses vara ”fula”.
Längsta balkbron i världen finns i Kina den är 425 kilometer. Den längsta balkbro i Sverige är Öresundsbron den är 7.8 km och en del av bron är en snedkabelbro.
ValvbroBågbro Bågbron är en utvecklad valvbro. Romarna byggde valvbroar i sten. Stenen i botten var kvadratisk men ju längre upp man kom när man byggde bron ju mer triangelformade gjorde man stenarna. Stenen högst upp kunde inte trilla ner eftersom den satt fastkilad mellan de två stenarna på var sida och den. Lasten fördelades därför jämt och alla stenar trycktes neråt när bågbron belastas. Valvets konstruktion har bytts ut mot en eller ett par bågar som går parallellt med varandra. Bågen byggs nu i stål eller armerad betong.
Den längsta stenvalvbron i världen är Rockville Bridge som byggdes år 1902. Denna valvbro har en totallängd på 1164 m. Rockville Bridge går över Susquehanna floden nära Harrisburg i Pennsylvania i USA. Den längsta stenvalvbron i Sverige är Öjebro som är 65 m. Denna valvbro byggdes 1797 och går över Svartån i Östergötland och är en bit av väg 206 mellan Mantorp och Skänninge.
En bågbro används ofta över raviner eller floder med inte alltför stora brospann. Det finns två typer av bågbroar: - Lågbro där vägbanan är under bågen i bågbron. - Högbro där vägbanan går över bågen i bågbron Alla moderna bågbroar är tillverkade i stål med vägbanor av betong. Vägbanan i en bågbro hålls upp mestadels av vertikala krafter i stöden mellan bågen och vägbanan. Därför är det bästa att konstruera bågen så att den ansluter vinkelrätt ner mot ett fast material som t.ex. ett berg.
Sheikh Rashid bin Saeed Crossing är världens längsta bågbro och bågbron finns i Förenade Arabemiraten i Dubai. Denna bågbro började byggas 2008 och blir färdigställd 2015. Sveriges i särklass längsta bågbro är Svinesundsbron mellan Sverige och Norge med en längd av på 704 meter med ett brospann på över Svinesundsfjorden är 247 meter. Denna bågbro färdigställdes 2005 och var vid det tillfället världens längsta bågbro.