Utbildningsmaterial Förnyad konkurrensutsättning 2016 års ramavtal avseende betalningstjänster m.m. för statliga myndigheter
Innehåll Inledning Mål och strategi Avrop Nyheter Ramavtalets innehåll Förnyad konkurrensutsättning Valutabanken och valutakoncernkontomodellen (VKK)
Inledning ramavtal Ramavtalet innehåller i huvudsak två komponenter: Tjänster som hanterar svenska kronor Tjänster som hanterar valuta Varje komponent består av två olika delar: Infrastruktur Tjänster
Generella mål Av regleringsbrevet framgår vilka mål Regeringen ställer på Riksgälden avseende internbankens verksamhet Den statliga betalningsmodellen ska tillgodose statsmakternas uttalade krav på kostnadseffektivitet, säkerhet, information och valfrihet. Staten ska ha en konkurrensneutral relation till bankerna. Likviditetsstyrningen i staten ska utformas så att statens räntekostnader långsiktigt minimeras. Dessa mål har varit vägledande för utvecklingen av statens betalningsmodell sedan början på 90-talet
Specifika mål i upphandlingen 2016 En effektiv hantering av valuta, inklusive valutaväxlingar och valutabetalningar ska uppnås. Det görs främst genom att införa ett valutakoncernkonto Minska den administrativa bördan för avropande myndigheter genom att åstadkomma en ändamålsenlig paketering av betalningstjänsterna samt att om möjligt minska antalet bankrelationer för medelstora myndigheter Förbättra informationskvalitén för Riksgäldens prognosverksamhet genom att i större utsträckning identifiera internstatliga betalningar
Strategi Valutabanken och VKK (valutakoncernkontot) Färre banker per myndighet Vägledande principer −Kontinuitet −Fokus −Enkelhet
Avrop SEK
Avropsordning Tjänstepaketet används av myndigheter som har färre än in- och utbetalningar per år Tjänstepaketet innebär en leverantör (Danske bank) för samtliga betalningstjänster Förnyad konkurrensutsättning används av de myndigheter som inte avropar tjänstepaketet Förnyad konkurrensutsättning hos Danske bank, Nordea och Swedbank Valutabanken ska avropas av samtliga myndigheter som tillämpar förnyad konkurrensutsättning, samt ytterligare ett mindre antal myndigheter som avropar Tjänstepaketet Ramavtalet tillämpar inte rangordning
Tjänstepaketet hos Danske bank En bank erbjuder Tjänstepaketet Samtliga villkor är givna i ramavtalet för de myndigheter som avropar Tjänstepaketet Tjänstepaketet innehåller samtliga tjänster som banken erbjuder Svenska kronor Valuta Avrop av tjänstepaketet bör vara okomplicerat för myndigheten Riksgälden tillhandahåller mallar för avrop och avropsavtal
Tidplan för alla avrop och alla myndigheter Nuvarande 2010 års ramavtal upphör att gälla den 31 mars 2017 Ramavtalsbankerna kan leverera tjänsterna från den 1 april års ramavtal träder ikraft den 1 augusti −Från ikraftträdandedagen kan avropande myndigheter teckna avropsavtal Avropsavtalet kan fortsätta att gälla i nio månader efter det att ramavtalet upphört att gälla
Ramavtalens och avropsavtalens giltighetstid års ramavtal träder ikraft Myndigheterna kan avropa 2016 års ramavtal års ramavtal, inklusive alla dess avropsavtal, upphör att gälla Bankerna levererar på 2016 års ramavtal Tidpunkt då 2016 års ramavtal upphör att gälla om Riksgälden inte fattat beslut om förlängning Tidpunkt då avrop (leveransen) upphör att gälla Senaste avropstidpunkt (leverans) efter 1+1 förlängning
Nyheter avseende svenska kronor Swish Plusgirot upphandlas inte i ramavtalet Kontanthantering upphandlas inte i ramavtalet Betalväxlar upphandlas fortfarande inte Extern referensränta Förändringar i infrastrukturen
Plusgirot Plusgirot återfinns inte i 2016 års ramavtal Myndigheter som för närvarande använder Plusgirot förutsätts därför byta till Bankgirots tjänster Myndigheter som av något skäl inte kan byta till Bankgirot får söka tillstånd att separatupphandla Plusgirot. Separatupphandlade Plusgiroavtal ska leva upp till de krav på infrastruktur som finns i 2016 års ramavtal
Kontanthantering Kontanthantering ingår inte i ramavtalet eftersom bankerna inte tillhandahåller tjänsten Redan i 2010 års ramavtal började kontanthantering att fungera dåligt Kontanthantering i framtiden Utredning Separatupphandling Statlig ramavtal
Nyheter avseende valuta Myndigheternas behov av valuta tillgodoses antingen med Tjänstepaketet eller med Valutabanken I Tjänstepaketet tillhandahåller banken tjänster för kontohållning, valutaväxling och valutabetalningar Valutakurserna i bankens valutaväxling av Riksgäldens Huvudvalutor är konkurrensutsatt Räntesättningen på bankens valutakonton i Riksgäldens Huvudvalutor är konkurrensutsatt Ingen kick back (”rabatt”) I Valutabanken kan myndigheten 1.ingå i valutakoncernkontomodellen, 2.stå utanför valutakoncernkontomodellen eller 3.Tillämpa både 1 och 2 Valuteringsregler
Ramavtalets Infrastruktur Bankkonton Beloppsgränser Återrapportering Fakturering Tillgänglighet och service Teknik och säkerhet
Betalningar och konto Inbetalningar Bankgiroinbetalningar Autogiro Inbetalning via internetbank och Swish Kortinlösen Övrigt Depåtjänster Placeringskonto Fondkonto Klientmedelskonto Betalningstjänsterna kan i huvudsak indelas i Inbetalningar och Utbetalningar Utbetalningar Leverantörsbetalningar (Bankgirot) Kontoinsättning Direkt kontoinsättning inklusive förmedling Löner och andra ersättningar Övriga utbetalningstjänster
Priser betalningstjänster Tjänstepaket Inbetalningar Bankgiro 0,16 Autogiro1,80 Internet bank2,50 Swish2,50 Kortinlösen0,45 + 0,34% Utbetalningar LB Bankgiro0,16 Kontoinsättning0,16 Löner0,80 (utan specifikation eller 1,20 elektronisk) Utbetalningskort30,00 Valuta Internetbanktjänst0,00 Inbetalning STP1,00(alla valuta, same day value) Utbetalning STP1,00(alla valuta, normal/express)
Betalningstjänsterna från/till utlandet Inbetalningar Inbetalningar från utlandet Inbetalning via check Övrigt Växling sker till Riksgäldens valutakurs Växling av Riksgäldens Huvudvalutor sker till en extern konkurrensutsatt valutakurs (Bloomberg). Övriga valutor växlas enligt samma princip som tidigare, det vill säga till en kurs som bestäms av banken. Utbetalningar Utbetalningar till utlandet Utbetalningar via check till utlandet
Förnyad konkurrensutsättning för betalningstjänster i svenska kronor Förnyad konkurrensutsättning innebär att bankerna får möjlighet att erbjuda ett nytt lägre pris för betalningstjänsterna i avtalet Avrop genom förnyad konkurrensutsättning för betalningstjänster i svenska kronor ska tillämpas av samtliga myndigheter som inte avropar tjänstepaketet Riksgälden har tecknat statliga ramavtal avseende betalningstjänster med Danske Bank, Nordea och Swedbank Under perioden från och med 1 augusti 2016 till och med 31 mars 2017 ska myndigheterna teckna nya avropsavtal De priser som har angetts i ramavtalet utgör ett takpris som banken inte får överskrida
Förnyad konkurrensutsättning En fördel med förnyad konkurrensutsättning är att myndigheten vid avropet har möjlighet att göra mindre anpassningar till myndighetens behov. En statlig myndighet omfattas av den svenska offentlighetsprincipen. En förnyad konkurrensutsättning kan överprövas precis som en upphandling
Infrastruktur Infrastrukturdelen kan inte påverkas i en förnyad konkurrensutsättning Priser och bör krav som anges för infrastruktur i ramavtalet kan därför inte omförhandlas i den förnyade konkurrensutsättningen Myndigheter ska i utvärderingen av en förnyad konkurrensutsättning medräkna värdet av infrastrukturen som beräknats i ramavtalsupphandlingen
Utvärderingsmodell Absoluta utvärderingsmodellen – funktionalitetskrav omvandlas till värden i kronor och ören. Antal betalningar * Pris * (vikt %) = Anbudssumma Ej uppnådd funktionalitet ger ett påslag i kr och ören. Ex. 100 kr påslag på anbudssumman för varje Bör krav som ej uppnåtts kr * 0,5 = 500 kr (anbudssumma) Antag 1 bör krav som ej uppnåtts Anbudssumman blir då 500 kr + 1 * 100 kr = 600 kr
Infrastrukturdelen Infrastruktur (endast SEK)Pris vikt i % NDEADanske BankSwedbank Koncernkontostruktur i SEK50500 kr200 kr2200 kr Kontoutdrag på papper30300 kr0 kr425 kr Internetbanktjänst200 kr 75 kr Summa viktat pris 800 kr200 kr2700 kr Infrastrukturens priser i förhållande till tjänsternas priser 0,01 Summerat pris för infrastrukturen efter hänsyn tagen till dess vikt i förhållande till tjänsterna 0,080,020,27
Infrastruktur Infrastruktur (endast SEK)NDEADanske BankSwedbank Antal bör krav20 Ej uppfyllda bör krav301 Bör kravens värde i kr0,1 kr Kvalitetsbristtillägg0,1/20 * 3 = 0,01500,1/20 * 1 = 0,005 Jämförvärde för infrastrukturen 0,08 + 0,015 = 0,095 kr 0, = 0,02 kr0,27 + 0,005 = 0,275 kr
Processen för förnyad konkurrensutsättning 1. Sammanställ avropsförfrågan 2. Skicka avropsförfrågan 3. Utvärdera avropssvar 4. Fatta tilldelningsbeslut 5. Teckna avropsavtal 6. Implementera avrop
1. Sammanställning avropsförfrågan Inbetalningar Bankgiro inbetalningar Autogiro Skatteinbetalning Inbetalning via internetbank och mobila inbetalningar Kortinlösen Utbetalningar Leverantörsbetalningar (Bankgirot) Kontoinsättning Direkt kontoinsättning inklusive förmedling Löner Övriga utbetalningstjänster Övriga banktjänster Depåtjänster Placeringskonto Fondkonto Klientmedelskonto
1. Sammanställning Sammanställ samtliga efterfrågade tjänster eller genom paketera olika tjänster i olika avrop I avropsförfrågan får myndigheten möjlighet att närmare precisera och i mindre omfattning även komplettera villkoren i ramavtalet i syfte att anpassa avropsvillkoren för det aktuella uppdraget Myndigheterna kan göra om efterfrågad funktionalitet i form av bör-krav till skall-krav Myndigheterna kan i sitt avrop justera de vikter som angivits i förfrågningsunderlaget Enbart bör-krav och vikter för betalningstjänsterna kan justeras Priserna och bör-kraven för infrastruktur kan inte omförhandlas
1. Sammanställning I avropsförfrågan anger myndigheterna antal transaktioner och ev. vikter som används vid utvärderingen (eller så använder ni bara antal transaktioner) Myndigheterna bestämmer värdet på bör-kraven och hur mycket anbudssumman ska räknas upp för varje bör-krav som ej har uppfyllts Myndigheterna kan be banken beskriva myndighetsspecifik lösning i anbudet Tillvalstjänster under Ramavtalet får inte ingå som krav eller utvärderas vid avropet
1. Sammanställning Funktionalitetskraven (bör-kraven) till tjänsterna värderas med absoluta tal i kronor och ören Myndigheten bestämmer själv hur mycket anbudssumman ska räknas upp för varje funktionalitetskrav som inte har blivit uppfyllt. Ett ej uppfyllt funktionalitetskrav tolkas i utvärderingen som [X kr ] För inlåningstjänsterna Placeringskonto, Fondkonto och Klientmedelskonto efterfrågas en marginal i procent av räntan för inlåning på kontona. Vid utvärderingen multipliceras genomsnittligt saldo med den offererade marginalen. Vid utvärderingen ska den offererade marginalen tolkas med positivt tecken Under tjänsten kortinlösen och depåtjänster finns det priser som är uttryckta i procent. Dessa procenttal tolkas i utvärderingen som kronor och ören
1. Exempel Inbetalningar (Bankgiro inbetalningar) Tjänstens innehåll Uppfylls kravet Ja Nej Tjänsten ska innehålla inbetalning via Bankgirot och en samlad redovisning av olika inbetalningar. I Bankgiro inbetalningar ingår: Inbetalningsservice OCR inklusive OCR referensnummerkontroll och sökning Inbetalningar med girering eller inbetalningsblankett Ankommande leverantörsbetalningar Inbetalningar från internetbanker X Tjänsten ska möjliggöra att myndigheten kan behålla befintliga bankgironummer vid byte av bank. X Tjänsten ska innehålla komplettering och tolkning av ofullständig inbetalning. Förklaring: En ofullständig inbetalning kan till exempel vara en inbetalning med inbetalningskort som är oläsbart eller en inbetalning som saknar förtryckt referensnummer. X Tjänsten ska innehålla redovisning på bildfil av inbetalningar gjorda med girerings- och inbetalningsavier. X Tjänsten ska hantera förfrågningar, utredningar och reklamationer av utförda inbetalningar. X Pris för tjänstenAntal/Belopp/ Värde Vikt % Pris Pris per transaktion för bankgiro inbetalningar Pris per bildfil.100 Pris per förfrågan, utredning och reklamation av utförda inbetalningar.50
Exempel: Inbetalning (Kortinlösen) Tjänstens innehåll Uppfylls kravet Ja Nej Tjänsten ska innehålla inbetalning via bank-, betal-, och kreditkort via betalterminal eller internet. Efter kontroll av inbetalaren ska debiterat belopp ograverat föras över till myndighetens bankkonto, med senare avgiftsfakturering. X Tjänsten bör innehålla återbetalning till betalningsavsändaren via betalväxel. Tjänsten bör innehålla daglig överföring av inbetalat totalbelopp och insättning på myndighetens bankkonto senast nästföljande bankdag. Pris för tjänstenAntal/Belopp/VärdeVikt %Pris Pris per transaktion för inlösen av svenska eller utländska bank-, betal- och kreditkort Pris i % på transaktionsbelopp för inlösen av svenska eller utländska bank-, betal- och kreditkort
1. Exempel Utbetalningar Löner Tjänstens innehåll Uppfylls kravet Ja Nej Tjänsten ska innehålla att banken senast 2 dagar före utbetalningsdagen elektroniskt tar emot ett underlag för utbetalning med elektronisk specifikation som garanterar tillgänglighet på bankkonto klockan 00:01, oberoende av vilken bank i Sverige mottagaren har, inkl. betalningsbevakning. X Tjänsten ska innehålla att banken senast 2 dagar före utbetalningsdagen elektroniskt tar emot ett underlag för utbetalning (utan specifikation) som garanterar tillgänglighet på bankkonto klockan 00:01, oberoende av vilken bank i Sverige mottagaren har, inkl. betalningsbevakning. Banken svarar för registerhållning av uppgifter om mottagarkonton. X Tjänsten ska innehålla (pappersbaserat) utbetalningskort till betalningsmottagaren när mottagarkonto är okänt. X Tjänsten bör innehålla redovisning av transaktioner (mottagna, makulerade och fellista) via internet. Tjänsten bör innehålla att myndigheten svarar för registerhållning av uppgifter om mottagarkonton. Tjänsten bör innehålla utskrift och distribution av kontrolluppgift. Tjänsten bör innehålla möjlighet för myndigheten att skicka en specifikation på papper. Tjänsten bör innehålla att banken informerar de som inte har anmält mottagarkonto om hur en sådan kontoanmälan görs. Pris för tjänstenAntal/Belopp/VärdeVikt %Pris Pris per transaktion för utbetalning med elektronisk specifikation. 750 Pris per transaktion för utbetalning utan specifikation.1500 Pris per specifikation på papper. 200
2. Skicka avropsförfrågan Upphandlingsverktyg som t.ex. TendSign alternativt skicka en avropsförfrågan per e-post till samtliga ramavtalsleverantörer Avropsförfrågan ska följa de villkor som angivits i ramavtalet Bankerna ska ges skälig tid för att lämna skriftliga avropssvar. Riksgälden rekommenderar minst 14 dagar från det att avropsförfrågan skickats Avropsavtal får som längst gälla 9 månader efter det att ramavtalet upphört att gälla
3. Utvärdera avropssvar Tilldelning till den ramavtalsleverantör som enligt ställda krav och vikter har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga avropssvaret för det aktuella uppdraget Myndigheterna kan inte påverka infrastrukturdelen i den förnyade konkurrensutsättningen Priser och bör-krav som anges för infrastruktur i ramavtalet kan inte omförhandlas. Myndigheterna ska i utvärderingen av avropssvaren använda det värde som Riksgälden framräknat för infrastrukturen vid utvärderingen i upphandlingen
Utvärderingmodell MYNDIGHETEN FYLLER I SINA ANTAL BETALNINGAR FÖR RESPEKTIVE TJÄNST I KOLUMN D. EVENTUELLA VIKTER FYLLS I KOLUMN C BANKERNAS PRISER FYLLS I KOLUMN E, G och I NordeaDanske BankSwedbank Tjänst Priser för respektive tjänst Vikt % Antal BetalningarPrisPris * Antal bet.PrisPris * Antal bet.PrisPris * Antal bet. INBETALNINGAR Bankgiro inbetalningar Pris per transaktion för samlad redovisning. 0,0 Pris per bildfil. 0,0 Pris per förfrågan, utredning och reklamation 0,0 KortinlösenPris per transaktion för autogiro 0,0 Pris per medgivande per hemsida 0,0 Pris per medgivande via internetbank 0,0
4+5 Fatta tilldelningsbeslut och teckna avtal Myndigheterna ska meddela samtliga ramavtalsbanker när tilldelningsbeslutet är fattat. Myndigheterna tecknar avropsavtal med banken/bankerna. Banken informerar Riksgälden om avropsavtalet Beslut om tilldelning ska skickas till samtliga ramavtalsbanker
Information och Mallar
6. Implementera avrop Myndigheterna och banken påbörjar implementeringen av avropen Det kan innebära att myndigheten behöver byta ramavtalsbanksleverantör, att nya bankkonton ska öppnas och gamla avslutas samt att tester måste genomföras för att kontrollera att både tjänster och tekniska lösningar fungerar