Componenta Främmestad AB Preliminär rekonstruktionsplan
Agenda 1. Introduktion, genomgång av agendanHans Renman (HR) 2. Styrelse och VDHR 3. Componentakoncernens legala strukturHR 4. Leveranskedjan (supply chain)HR 5. Verksamheten 2011 – augusti 2016HR 6. Varför har bolaget gått med förlust ?HR 7. Hur har det gått under rekonstruktionen?HR a. Första förskottsbetalningen av Componenta Främmestads kunderHR b. Andra förskottsbetalningen av Componenta Främmestads kunderHR 8. Update: Componenta Finland OyHarri Suutari (HS) 9. Update: Componenta TurkeyHS 10. Hur blir bolaget lönsamt och kan överleva på lång sikt?HR a. Rekonstruktion i sak - Generell strategi för ComponentakoncernenHS b. Rekonstruktion I sak - Åtgärder i Componenta FrämmestadFredric Lindahl (FL) 1)Lönsamhetsförbättring genom produktplaneringFL 2)Lönsamhetsförbättring på artikelnivåFL 3) Lönsamhetsförbättring genom personalneddragningarFL 4) Ekonomisk effekt av åtgärder m.m.FL c. Finansiell rekonstruktionHR 9. SlutsatsHR 10. Frågor och diskussion
Harri Suutari (styrelseledamot och ordf. i Componenta Främmestad, samt koncernchef, VD i Compontenta Oyj, styrelseordförande i Componenta Finland Oy) Markku Honkasalo (Styrelseledamot i Componenta Främmestad) Sabri Özdogan (styrelseledamot i Componenta Främmestad) Fredric Lindahl (VD i Componenta Främmestad) 2. Styrelse och VD
Koncernen 4200 anställda 3. Componentakoncernens legala struktur
4. Leveranskedjan (supply chain) Componenta Finland Oy Componenta Turkey Leveranser av gjutgods Av Componenta Främmestads inköp kommer 38 % från Finland och 62 % från Turkiet Componenta Främmestad Volvo Trucks Volvo CE Scania Daimler Övriga Försäljning av maskin- bearbetat gjutgods Ca. 93 % av försäljningen går till de fyra största kunderna
5. Verksamheten aug 2016 Belopp i Mkr Nettoomsättning Resultat före finansiella poster Resultat efter finansiella poster Den ackumulerade förlusten per den 31 augusti 2016 var - 41,2 Mkr efter finansiella poster
6. Varför har bolaget gått med förlust? Olönsam produktion= För höga kostnader i förhållande till intäkterna Genomförda personalneddragningar har varit ineffektiva, och har ibland förvärrat situationen Felaktig prissättning av vissa produkter
7. Hur har det gått under rekonstruktionen? Dag 1: Ingen likviditet p.g.a. att koncernkonto stängdes. Stor fordran i cash pool systemet och going concern support letter hjälper inte p.g.a. rekonstruktion i Componenta Oyj. Därefter: Starkt stöd från bolagets största kunder (Volvo, Scania och Daimler) som genom för- skottsbetalningar och på annat sätt sett till att bolaget haft likviditet. Framöver: Fortsatt stöd från kunder. Övergång till normala betalningsrutiner.
Första förskottsbetalningen av Componenta Främmestads kunder, totalt SEK. Andra förskottsbetalningen av Componenta Främmestads kunder, totalt 2,433,334 Euro. Hur har det gått under rekonstruktionen? forts.
8. Update: Componenta Finland Oy Componenta Finland has two iron foundries, Pori and Karkkila Componenta Finland has filed for restructuring on Restructuring process has started Mika Ilveskero has been appointed as an administrator The company did not have any cash at the of filing Factoring limits were closed Raw materials and services had to to be paid in cash First two payments have been made and foundries are operating
Componenta Finland has agreed with 11 biggest customers to finance its operations through prepayment program Each prepayment will be repaid through 10 % set off mechanism and next repayment starts when previous installment has been repaid in full Främmestad represent its customers in the agreement Prepayment program secures castings from Componenta Finland Update Componenta Finland, continued
Parent company is no longer able to support Componenta Turkey Componenta Corporation has pledged all of its shares of Componenta Turkey as a security for the Turkish banks Componenta Turkey is financing its operations independently After the filings Turkish banks have not been willing to increase their exposure; discussions for additional financing has taken more time than expected Financing of the operations has become very challenging Liquidity is tight and overdue payables to suppliers has increased to the level of around 22 €M Iron foundry is operating with 50–60 % capacity ratio Componenta Turkey has agreed on an interim solution with is main customers to finance the working capital 9. Update Componenta Turkey
Componenta is now forced to seek new owner to the 93,6% owning of the Componenta Turkey. The Club Loan Banks in Turkey have a say in this because of the share pledge There is initial discussions started with Turkish industrial players to take the company over and refinance it. Update Componenta Turkey, continued
10. Hur blir bolaget lönsamt och kan överleva på lång sikt? Ja, men det behöver genomföras en rekonstruktion i sak, för att förbättra lönsamheten och en finansiell rekonstruktion, för att stärka den finansiella ställningen
10.a Rekonstruktion i sak – ny generell strategi Componenta is aiming to divest Componenta Turkey and Componenta Wirsbo Componenta's strategy will be: To concentrate operational improvements to Främmestad, Pori and Karkkila factories We'll try to secure castings supply from Turkey to Främmestad
10.b Rekonstruktion i sak – åtgärder i Componenta Främmestad 1) Lönsamhetsförbättring genom ny produktionsplanering Ökad bemanning – Ökad produktionseffektivitet – OEE Högre volym med minskad personalstyrka Bearbetning i FMS med färre skift. Måleriet kör färre skift Ökad leveransprecision Minskad kvalitetsbristkostnad Extratransporter, produktionsstörningar, övertid Minskad energikostnad
2) Lönsamhetsförbättring på artikelnivå: Kostnadsbas. Omarbetning/optimering internt Omarbetning/optimering externt Prisjusteringar Prioriteringar Begränsad omfattning Rekonstruktion i sak, fortsättning
3)Lönsamhetsförbättring genom lägre personalkostnader: Minskat antal tjänstemän. Avgångar – ny anställning och pension. Färre tjänstebilar Lägre kostnad för inhyrda Ändrad kvot - fler fast anställda Lägre lönekostnader Kompetenssäkring Rekonstruktion i sak, fortsättning
4) Resultatförbättring: Genom ny produktionsplanering: Extra transporter:9MSEK Kvalitetsbrister: 11,5MSEK Övrig produktionseffektivisering:3MSEK Lönsamhetsförbättring på artikelnivå:5MSEK Via personalkostnader: 3,5MSEK Rekonstruktion i sak, fortsättning
5) Kvalitetsbristkostnader samt extratransporter 2016 Rekonstruktion i sak, fortsättning
6) Ekonomisk effekt av rekonstruktionsåtgärder m.m. Försäljning Försäljning 2015: 814 MSEK Prognos 2016: 757 MSEK Prognos 2017: 745 MSEK Operativt resultat (före avskrivningar och finansiella kostnader) Resultat 2015: -13 MSEK Prognos 2016: -14 MSEK Prognos 2017: +18 MSEK Rekonstruktion i sak, fortsättning
10.c Finansiell rekonstruktion Ett ackord på % med betalning av ackords- likviden under 2017 Bolaget avser att lägga fram ett konkret ackordsförslag inom en månad Ackordet kommer inte att vara säkerställt Ackordslikviden kommer att betalas genom överskott från verksamheten och/eller kapitaltillskott eller lån
11. Slutsats Rekonstruktionen ska fortsätta
12. Frågor och diskussion