Kvinnlig och manlig syn på lärande under forskarutbildningen En kvalitativ undersökning bland doktorander från Sverige och Danmark 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Empowerment i teori och praktik?
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
De sju intelligenserna
Ungdomarnas medieanvändning
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför läser ni religionskunskap?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Föräldraenkät 2017 Förskola
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Rondundervisning på läkarprogrammet
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
En spännande kunskaps- och tekniktävling för barn och unga
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Uppföljning utav Medhelp
Etik- planering.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Erfarenhetsutbyte 25 november
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Studie- och yrkesvägledning
Religion.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Individuellt lärande tillsammans
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Målkartor för utskrift
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Om Tro.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Kvinnlig och manlig syn på lärande under forskarutbildningen En kvalitativ undersökning bland doktorander från Sverige och Danmark 2012

Bakgrund Forskning inom doktorandutbildning och doktorandrelaterade frågor – för lite. Forskning bland doktorander hur de upplever sin forskarutbildning utifrån genusperspektiv – nästan ingenting.

Tidigare forskning, Chiang (2003) Inriktning Doktoranders egen syn på sin forskarutbildning Reflektioner kring hur doktorander kan stödjas på bästa möjliga sätt under forskarutbildningen. Slutsats Vikten av miljö för lärande, t.ex. öppen och trevlig atmosfär på institutionen Det sätt på vilket doktoranderna interagerar med sina handledare, seniordoktorander och andra kollegor.

Tidigare forskning, Haggis (2002) Doktoranders lärande präglas av individuella och andra specifika processer som har samband med doktoranders sociala och kulturella egenskaper. Vår utgångspunkt är att genus också är en viktig egenskap som har betydelse för hur doktorander av olika kön upplever sin forskarutbildning.

Syfte med vår studie Hur upplever kvinnliga och manliga doktorander sitt lärande under sin forskar- utbildning? Vilken roll spelar kön i doktorandernas syn på sitt eget lärande?

Kvalitativ m etod 10 doktorander varav 7 kvinnliga och 3 manliga PhD studenter Fyra fakulteter och 2 universitet – Lunds universitet samt Köpenhamn universitet Kvalitativ, semi-strukturerad intervju Intervju-guide och uppföljande frågor Intervjun tog ca 30 minuter Intervjun blev inspelad och analyserad i efterhand

Analysmetod Innehållsanalys Lyssna igenom alla intervjuer grundligt samt eventuellt transkribera ordagrant Opdele teksten i meningsunits, sub-kategorier og kategorier = det manifeste indhold Diskussion forskergruppen imellem indtil konsensus om kategorier Såfremt der havde været tale om mere dybdegående interviews ville et tema evt. kunne identificeres = det latente indhold

Resultat Sex kategorier: miljö för lärande upplevelse av avhandlingsskrivandet planering av forskarutbildningen, tidsplaner prioriterade aspekter i lärande syn på den individuella lärande processen eventuella könsskillnader i lärande processen

Metoddiskussion - Intervjuer Det kvalitative semi-strukturerede interview har vi fundet egnet til at indhente information om Ph.d. studerendes oplevelse af deres egen læring (proces, miljø, udbytte m.m.).

Metodediskussion - informantgruppen Deltagarna kom från olika institutioner, forskningsgrupper samt länder. Både en styrka samt svaghet i vår studie. Styrka: I kvalitativ forskning är bredden i variationen bland deltagare en styrka I kvalitativ forskning är det en styrka, att deltagarna har erfarenhet inom det ämnet det forskas inom samt att de kan uttrycka sig verbalt. Svaghet: Stora kulturella skillnader (ämnen, bakgrund, ursprungsland, personlighet, kön) Få män i studien- svårt att fånga ev. genusperspektiv

Metoddiskussion - forskargruppen Forskargruppen består av tre kvinnliga doktorander med olika professionella samt kulturella bakgrunder. Olika erfarenhet av kvalitativ forskning och intervjuer. Intervjuteknik är ett hantverk som tränas upp. Vi har inte agerat observatörer på varandras intervjuer och således inte kunnat ge feedback eller justera intervju tekniken.

Diskussion av resultaten 1. Miljö för lärande Interaktion med andra PhD studerande gav en känsla av lärandeutbyte utöver den sociala biten ”Jag är bland andra forskare och kan dra nytta av deras erfarenhet. Det är motiverende”. ”Även om vi inte studerar inom samma ämen, så bidrar detta till ett lärandeutbyte”. Undervisning gav inspiration till eget lärande ”Tappar lust att bara sitta själv. Det är kul att undervisa”.

Diskussion av resultaten 2. Upplevelse av avhandlingsskrivandet Tid för lärande ”Jeg har fått stor respekt for PhD utbildningen och den stora självständigheten som ligger i utbildningen.” ”Utmanande, frustrerande ibland, roligt när det fungerar”. Stepstone för karriären Industrin Stanna inom akademin ”Jeg ser mig själv som en forskare i framtiden.” ”Jättespännande, intressant, inte något onödigt.” ”Utmanande, frustrerande ibland, roligt när det fungerar.”

Diskussion av resultaten 3. Planering av forskarutbildningen, tidsplaner Några studenter uttryckte en vilja att skapa en tidsplan för lärande ”Jeg hade från starten inte många förväntninger till vad jag skulle/ville lära mig”. Projektplanen ses mer som ett administrativt än ett lärande verktyg Handledaren har kompetensen att guida studenterna till att fördela tiden mellan forskning och lärande ”Jag skulle ha planerat saker mycket mer”.

Diskussion av resultaten 4. Prioriterade aspekter i lärandet Jeg har udviklet mig selv rigtig meget. Har lært meget om kommunikation og om formidling. Vil gerne lære mere statistik og mere kommunikation. Att välja bort, koncentrera, hitta på en ledtråd, skriva. Att läsa texter, vara kritisk, snabbt hitta kärnpunkten i en text. Att läsa, skriva och sakta jobba framåt.

Diskussion av resultaten 5. Syn på den individuella lärande processen Självutveckling var en viktig del av lärandeprocessen ”Det viktigaste jeg har lärt mig är mer självständighet och att tro på mig selv”. ”Jeg lär mig hela tiden”. ”Jeg förväntar mig att att lärandeprocessen fortsätter framöver”. Även praktiska saker nämndes ”Lättare att både skriva och läsa nu”. ”Jag har blivit bättre på självständigt arbete och mer kritiskt till vetenskapliga källor”.

Diskussion av resultaten 6. Eventuella könsskillnader i lärande processen Svårt att dra slutsatser kring manliga samt kvinnliga skillnader. Skillnaderna tycks mer bero på Individuella personligheter Fakultetsbakgrund samt lärande kultur på falkulteten Jämställdhet inom PhD utbildningen beror mer på: Individuella skillnader (Bakgrund, kulturell bakgrund) Fakultet tillhörighet De intervjuade doktoranderna nämnde inte kön som aspekt på lärande

Slutliga reflektioner Det var svårt att få tag i manliga doktorander för intervjuer. Inte några stora skillnader mellan kvinnlig och manlig syn på lärande under forskarutbildning. De skillnader som har konstaterats beror först och främst på individuell backgrund och kultur på institutionen. Ytterligare forskning i samma område behövs.

TACK FÖR DIN UPPMÄRKSAMHET!