Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

INDISKA Kundklubb 2013. Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "INDISKA Kundklubb 2013. Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor."— Presentationens avskrift:

1 INDISKA Kundklubb 2013

2 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

3 Plan Krav & Design Utveckling Test Pilot (?) Utrullning till butik Tiplan MarsAprilMajJuniJuliAugusti Go-liveBeslutsmöte - Tidplan - Kostnad StatusmöteBeslutsmöte Preliminär

4 Projektorganisation Styrgrupp Ylva Bergqvist Johan Mark Sofie Gunolf Projektledare Mikael Nordström Abalon-projektledare - Utvecklare - Testare - etc. Extenda- projektledare - Utvecklare - Testare - etc. Brightstep Mats Verksamhet Stephane Kylenfelt Zoltak Referensgrupp (Abaalon) (Extenda) (BrightStep) Draft

5 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

6 1.Kundadministration a)Registrera ny medlem (butik, web, app) b)Ändra medlem (butik, web, app, kundtjänst) 2.Medlemsköp a)Medlemsköp (butik, web) 3.Bonushantering a)Efterregistrera bonus (butik, kundtjänst) b)Skänk bonus (butik, web) 4.Mina sidor a)Hantera mina sidor 5.Kampanjhantering a)Skapa kampanjer 6.Uppföljning & analys Processflöden Översikt

7 1.a Registrera ny medlem Kassapersonal registrerar medlem i kassan Kund vill bli medlem Välkomstinfo och erbjudande skickas ut till medlem Kund registerar sig som medlem via appen Kund registerar sig som medlem via webben Web Butik App Uppdatera/detaljera

8 1.b Ändra medlem Medlem identifieras i kassan Medlem vill ändra uppgifter Kund loggar in på appen Medlem loggar in på Mina Sidor Web Butik Medlem uppdaterar informationen App Kassapersonal uppdaterar informationen Medlem ringer kundtjänst Medlem identifieras och uppdateras av kundtjänst Kundtjänst Uppdatera/detaljera

9 2.a Medlemsköp Kassapersonal registrerar varor i kassan Kund inleder köp Rabatter appliceras på köpet Kunden lägger varor i kundkorgen Web Butik Medlem identifieras i kassan Medlem betalar Bonusbelopp registreras på medlem (1.a) Registrera ny medlem Befintlig medlem Vill bli medlem Vill ej bli medlem Kund betalar (3.b) Skänk bonus till välgörenhet Medlem vill skänka bonus Medlem vill ej skänka bonus (1.b) Ändra medlem Ändra medlemsinfo Uppdatera/detaljera

10 3.a Efterregistrera bonus Medlem identifieras i kassan Kund vill efterregistrera bonus Bonus efterregistreras för medlem Medlem ringer kundtjänst Butik Kundtjänst Medlem identifieras av kundtjänst Uppdatera/detaljera

11 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

12 1.Det skall vara möjligt att registrera ny medlem i butik, på webben och i appen 2.Det skall vara möjligt att ändra medlemsinformation i butik, på webben (Mina Sidor), i appen och via kundtjänst 3.En medlem skall kunna identifieras med följande identifierare: a)Personnummer b) c)Telefonnummer d)Medlemsnummer 4.En kund måste vara kundklubbsmedlem för att kunna använda ”Mina Sidor” (?) 5.På ”Mina Sidor” skall medlemen kunna hantera följande: a)Ändra medlemsuppgifter (krav 2) b)Se aktuellt bonussaldo c)Se aktuella erbjudanden d)Se köphistorik 6.Det skall vara möjligt att utnyttja kampanjköp i alla kanaler (butik och webb) 7.Kundklubben skall hantera kampanjchecker (t.ex. välkomstcheck och bonuscheck) som betalmedel Verksamhetskrav Fortfarande öppna frågor! Fas 1 Utscopat

13 8.Kundklubben skall hantera följande typer av erbjudanden som rabatter: a)% på helt köp (engångs och/eller period) b)% på sortimentsavsnitt c)% på definierad vara d)% på valfri vara e)Medlemspris på vara f)Fri frakt 9.Medlemsköp skall generera bonuspoäng per handlad krona a)Medlemsköp på upp till 250 kr skall generera 1 bonuspoäng per handlad krona b)Medlemsköp över 250 kr skall generera 2 bonuspoäng per handlad krona 10.Det skall vara möjligt att efterregistrera bonus i butik och via kundtjänst 11.Det skall vara möjligt att skänka bonus till välgörenhet i alla kanaler (butik och web) 12.Bonuspoäng skall, för web-köp, uppdateras när varan skickas från lagret (ej vid beställning) 13.Vid köp med intjänad bonus på webben skall bonusbeloppet reserveras till dess att försäljningen är genomförd; i.e. varan är skickad från lagret 14.All artikelinformation skall finnas i Abalon för analys och kampanjhantering Verksamhetskrav – forts. Fas 2+ ? Fas 2+

14 15.Det skall vara möjligt att skapa följande typer av kampanjer: a)Generell kampanj för alla medlemmar (t.ex. 20 % på ett köp, 20 % under period) b)Kampanj på segmenterade grupper av medlemmar (t.ex. medlemmar som köpt tunikor får rabatt på tights) c)Flerstegskampanjer (t.ex. köp en tunika och få ett par tights på köpet) d)”Tag 3 betala för 2”-kampanjer 16.Det skall vara möjligt att följa upp medlemsköp och nyttjande av kampanjer 17.Information och erbjudanden skall kunna skickas ut digitalt via och sms 18.Valutor som skall hanteras är: SEK, NOK och EUR Verksamhetskrav – forts. Fas 2+ ?

15 1.Följande faser planeras I.Fas 1: Lansering i Sverige (augusti) II.Fas 2: Lansering av Norge och Finland (?) III.Fas x: Vidareutveckling av mer komplex funktionalitet 2.Endast en bonuscheck kan finnas samtidigt (?) Antaganden

16 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

17 Systemkarta

18 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

19 –Skall PAR finnas med i scopet? (Stephane) –Komplettera eller byta ut till ”vanliga” tangentbord i butik (Mikael) –Utrullning och pilot? (Mikael) Intern pilot? Pilot på e-handel? –Hur hantera medlemsnyckel för Norge och Finland? (Stephane) Personnummer i Sverige E-post för Norge Finland ? –Hantering av ”Mina Sidor” (Diskussion) Mayflower eller Hybris? Kan kund vara kundklubsmedlem men inte ha mina sidor och vice versa? –Hur kan vi hantera erbjudanden och rabatter? (Abalon) Ej implementerad i dagens lösning; ligger i pipen – när? –Hur applicera kampanjer och bonus? (Diskussion) Automatiskt dras av i kassan? Manuell hantering? –Hur hantera returköp? (Diskussion) Öppna frågor

20 –Hur skall kvitton skickas till Mayflower? (Diskussion) Direkt eller via Oracle (ha valuta i åtanke) ”Live” eller i batch? Reservering av bonusbelopp? –Hur hantera test? (Diskussion) Indiska Extenda/Abalon/Brightstep –Hur hantera ”bedrägerier”? (Stephane) T.ex. köpa med kupong i flera butiker/webben ifall det är en tidsfördröjning? –Master för kund? Om kund uppdaterar uppgifter i butik, hur uppdateras detta i Hybris? Webbkonto vs. kundkonto –Offline-hantering Manuellt hantera rabatter i kassa (Extenda) och skicka med identifierare på kvitto Hybris? –Bonusberäkning och checkar; använda växelkurs eller fasta kurser för konvetering mellan SEK, NOR, EUR Öppna frågor (forts.)


Ladda ner ppt "INDISKA Kundklubb 2013. Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor."

Liknande presentationer


Google-annonser