Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

INDISKA Kundklubb 2013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "INDISKA Kundklubb 2013."— Presentationens avskrift:

1 INDISKA Kundklubb 2013

2 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

3 Tiplan Preliminär Mars April Maj Juni Juli Augusti
Plan Krav & Design Utveckling Test Pilot (?) Utrullning till butik Beslutsmöte - Tidplan - Kostnad Statusmöte Beslutsmöte Beslutsmöte Go-live

4 Abalon-projektledare Extenda-projektledare
Projektorganisation Draft Styrgrupp Ylva Bergqvist Johan Mark Sofie Gunolf Projektledare Mikael Nordström Abalon-projektledare - Utvecklare - Testare - etc. Extenda-projektledare Brightstep Mats Verksamhet Stephane Kylenfelt Zoltak Referensgrupp (Abaalon) (Extenda) (BrightStep)

5 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

6 Processflöden Översikt
Kundadministration Registrera ny medlem (butik, web, app) Ändra medlem (butik, web, app, kundtjänst) Medlemsköp Medlemsköp (butik, web) Bonushantering Efterregistrera bonus (butik, kundtjänst) Skänk bonus (butik, web) Mina sidor Hantera mina sidor Kampanjhantering Skapa kampanjer Uppföljning & analys

7 1.a Registrera ny medlem Uppdatera/detaljera Web
Kund registerar sig som medlem via webben Kassapersonal registrerar medlem i kassan Välkomstinfo och erbjudande skickas ut till medlem Kund vill bli medlem Butik App Kund registerar sig som medlem via appen

8 1.b Ändra medlem Uppdatera/detaljera Kund loggar in på appen App
Medlem uppdaterar informationen Web Medlem loggar in på Mina Sidor Medlem vill ändra uppgifter Butik Medlem identifieras i kassan Kassapersonal uppdaterar informationen Medlem ringer kundtjänst Medlem identifieras och uppdateras av kundtjänst Kundtjänst

9 2.a Medlemsköp Uppdatera/detaljera Ändra medlemsinfo (1.b)
Befintlig medlem Butik Kassapersonal registrerar varor i kassan Medlem identifieras i kassan Rabatter appliceras på köpet Medlem betalar Kund inleder köp Vill bli medlem (1.a) Registrera ny medlem Kunden lägger varor i kundkorgen Medlem vill skänka bonus Web Medlem vill ej skänka bonus (3.b) Skänk bonus till välgörenhet Bonusbelopp registreras på medlem Vill ej bli medlem Kund betalar

10 3.a Efterregistrera bonus
Uppdatera/detaljera Medlem identifieras i kassan Bonus efterregistreras för medlem Kund vill efterregistrera bonus Butik Kundtjänst Medlem ringer kundtjänst Medlem identifieras av kundtjänst

11 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

12 Verksamhetskrav Fortfarande öppna frågor! Fas 1 Utscopat
Det skall vara möjligt att registrera ny medlem i butik, på webben och i appen Det skall vara möjligt att ändra medlemsinformation i butik, på webben (Mina Sidor), i appen och via kundtjänst En medlem skall kunna identifieras med följande identifierare: Personnummer Telefonnummer Medlemsnummer En kund måste vara kundklubbsmedlem för att kunna använda ”Mina Sidor” (?) På ”Mina Sidor” skall medlemen kunna hantera följande: Ändra medlemsuppgifter (krav 2) Se aktuellt bonussaldo Se aktuella erbjudanden Se köphistorik Det skall vara möjligt att utnyttja kampanjköp i alla kanaler (butik och webb) Kundklubben skall hantera kampanjchecker (t.ex. välkomstcheck och bonuscheck) som betalmedel

13 Verksamhetskrav – forts.
Kundklubben skall hantera följande typer av erbjudanden som rabatter: % på helt köp (engångs och/eller period) % på sortimentsavsnitt % på definierad vara % på valfri vara Medlemspris på vara Fri frakt Medlemsköp skall generera bonuspoäng per handlad krona Medlemsköp på upp till 250 kr skall generera 1 bonuspoäng per handlad krona Medlemsköp över 250 kr skall generera 2 bonuspoäng per handlad krona Det skall vara möjligt att efterregistrera bonus i butik och via kundtjänst Det skall vara möjligt att skänka bonus till välgörenhet i alla kanaler (butik och web) Bonuspoäng skall, för web-köp, uppdateras när varan skickas från lagret (ej vid beställning) Vid köp med intjänad bonus på webben skall bonusbeloppet reserveras till dess att försäljningen är genomförd; i.e. varan är skickad från lagret All artikelinformation skall finnas i Abalon för analys och kampanjhantering Fas 2+ ? Fas 2+

14 Verksamhetskrav – forts.
Det skall vara möjligt att skapa följande typer av kampanjer: Generell kampanj för alla medlemmar (t.ex. 20 % på ett köp, 20 % under period) Kampanj på segmenterade grupper av medlemmar (t.ex. medlemmar som köpt tunikor får rabatt på tights) Flerstegskampanjer (t.ex. köp en tunika och få ett par tights på köpet) ”Tag 3 betala för 2”-kampanjer Det skall vara möjligt att följa upp medlemsköp och nyttjande av kampanjer Information och erbjudanden skall kunna skickas ut digitalt via och sms Valutor som skall hanteras är: SEK, NOK och EUR Fas 2+ ?

15 Antaganden Följande faser planeras
Fas 1: Lansering i Sverige (augusti) Fas 2: Lansering av Norge och Finland (?) Fas x: Vidareutveckling av mer komplex funktionalitet Endast en bonuscheck kan finnas samtidigt (?)

16 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

17 Systemkarta

18 Innehåll Tidplan & Projektorganisation Processflöden Verksamhetskrav Systemkarta Öppna frågor

19 Öppna frågor Skall PAR finnas med i scopet? (Stephane)
Komplettera eller byta ut till ”vanliga” tangentbord i butik (Mikael) Utrullning och pilot? (Mikael) Intern pilot? Pilot på e-handel? Hur hantera medlemsnyckel för Norge och Finland? (Stephane) Personnummer i Sverige E-post för Norge Finland ? Hantering av ”Mina Sidor” (Diskussion) Mayflower eller Hybris? Kan kund vara kundklubsmedlem men inte ha mina sidor och vice versa? Hur kan vi hantera erbjudanden och rabatter? (Abalon) Ej implementerad i dagens lösning; ligger i pipen – när? Hur applicera kampanjer och bonus? (Diskussion) Automatiskt dras av i kassan? Manuell hantering? Hur hantera returköp? (Diskussion)

20 Öppna frågor (forts.) Hur skall kvitton skickas till Mayflower? (Diskussion) Direkt eller via Oracle (ha valuta i åtanke) ”Live” eller i batch? Reservering av bonusbelopp? Hur hantera test? (Diskussion) Indiska Extenda/Abalon/Brightstep Hur hantera ”bedrägerier”? (Stephane) T.ex. köpa med kupong i flera butiker/webben ifall det är en tidsfördröjning? Master för kund? Om kund uppdaterar uppgifter i butik, hur uppdateras detta i Hybris? Webbkonto vs. kundkonto Offline-hantering Manuellt hantera rabatter i kassa (Extenda) och skicka med identifierare på kvitto Hybris? Bonusberäkning och checkar; använda växelkurs eller fasta kurser för konvetering mellan SEK, NOR, EUR


Ladda ner ppt "INDISKA Kundklubb 2013."

Liknande presentationer


Google-annonser