Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.gu.se Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.gu.se Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar."— Presentationens avskrift:

1 Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar

2 RankingBeskrivningInt’lSv.Met.Intr. BusinessWeekFokus på alumners karriär.---Stort CHEEnstaka ämnen, blandade indikatorer, grovkornig. 3733,1Visst CWTSHelt bibliometrisk.4642,4Visst Financial TimesFokus på alumners karriär.---Stort Green MetricHållbar utveckling.4111,8Nästan inget HEEACTHelt bibliometrisk.22752,9Litet High Impact Uni.Helt bibliometrisk.22652,6Nästan inget METUHelt bibliometrisk.18352,7Nästan inget Mines ParisTechAlumner som leder storföretag.>350>52,2Nästan inget QSBlandade indikatorer, fokus på anseende.18352,1Stort RaterBlandade indikatorer, fokus på f.d. Sovjet.15661,7Nästan inget ScimagoHelt bibliometrisk.24452,4Litet SJTUBibliometri och nobelpris.21252,8Stort Svenskt näringslivAnställningsbarhet och näringslivsanknytning i utbildningar. -92,0Litet Sydsvenska handelskammaren Blandade indikatorer.-113,1Visst THEBlandade indikatorer.28192,3Stort UrankBlandade indikatorer.-73,0Visst WebometricsSynlighet på Internet.24353,1Visst

3 Vilka egenskaper har de lärosäten som hamnar högt på rankinglistorna? Många tidskriftsartiklar, särskilt i Nature och Science, med många citeringar. Många mycket högt citerade anställda. Flera anställda eller alumner som fått Nobelpris eller Fields-medalj. Gott rykte bland andra forskare och bland arbetsgivare. Mycket forskning och lite undervisning. Många examina per student. Stor andel disputerade lärare. Stor andel externa forskningsmedel, helst från EU. Stor andel uppdragsforskning. Studenterna får efter avklarade studier snabbt jobb. Högt söktryck på utbildningarna.

4 Vad används rankingar till? Konsumentupplysning för studenter Kvalitetsstämpel (Kreditvärdering)

5 I praktiken behöver vi ta ställning till tre frågor: Ska vi anpassa oss efter rankinglistorna? Ska vi leverera uppgifter till rankinglistorna? Ska vi använda oss av rankinglistorna i marknadsföringssyfte?

6 Några reflektioner Det viktigaste budskapet från rankingar är att inte alla universitet är lika bra. Användningen av rankingar som kvalitetsstämpel verkar sprida sig, och det är inte konstigt. Den externa användingen av rankingar är den mest oroande.

7

8

9 Vilka studenter bryr sig om rankingar vid val av lärosäte? Lägre utbildningsnivå, ambitionsnivå, kunskap om högre studier Högre utbildningsnivå, ambitionsnivå, kunskap om högre studier Lägre kunskap om landet Bryr sig inte om rankingar.Bryr sig mycket om rankingar. Högre kunskap om landet Bryr sig inte om rankingar.Bryr sig något om rankingar.


Ladda ner ppt "Www.gu.se Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar."

Liknande presentationer


Google-annonser