Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY."— Presentationens avskrift:

1 Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY

2 Besökare: Vem besöker, när och hur länge stannar de? Utbud/paketering: Vilka upplevelser erbjuds och hur är tjänsterna paketerade, vilka moduler erbjuds, i vilken mån kan utbudet skärddarsys? Tillgänglighet: Hur når man destinationen? Marknadsföring och branding: Hur marknadsförs destinationen (som region, destination) Huvudbudskap/-teman i marknadsföringen, spetsar och marknadsföringskanaler Försäljning: Vad säljs, vem säljer, prissättning, värdekedja inom försäljningen (om sådan existerar), mest eftertraktat utbud och orsaker till efterfrågan Produktutveckling och lokalt samarbete Huvudteman 9/16/2015 FINTRA OY

3 Lofoten 9/16/2015 Lofoten består av sex större öar och flera mindre öar längre ut till havs Lofoten har ca 24 500 invånare i sex kommuner Turismen och fisket är de viktigaste näringarna i området FINTRA OY

4 Med flyg Lofoten har tre flygplatser: Leknes, Vaerör och Widerøe. SAS + Widerør och Norwegian har dagliga flyg till Lofoten Utöver detta betjänar Harstad/Narvik (Evenes) och Bodøns flygplatser Lofotsresenärerna Landvägen E10 vägen från Lofoten till Luleå Flera dagliga bussavgångar från Bodø och från Narvik Till havs Hurtigrutten-fartygen, erbjuder även dagkryssningar Färjlinje (inkl. Biltrafik): Bodø – Værøy – Røst – Moskenes och Bognes – Lødingen Snabbgående båt (tar cyklar): Bodø - Svolvær Genom att kombinera olika transportmedel Med tåg till Bodø och vidare med båt/färja eller buss till Lofoten Alternativt med flyg till Harstad/Narvik (Evenes) eller Bodøns flygplats och vidare med buss Flyg + Hurtigruten Flyg + biluthyrning Flyg till Evenes Att ta sig till Lofoten 9/16/2015 68% 26% 6% FINTRA OY

5 Nytt utbud har förlängt turismsäsongen från sommarturism till att vara året om Norrsken under vintern, från september till april Sportfiske, från februari till slutet av april. Lofotfiske påverkas av att torsken under januari-juni leker i området Högsäsongen är fortsättningsvis från juni till augusti Under januari till april 2015 ökade Lofoten antalet besökare med dryga 20% jämfört med samma period 2014 Lofotens turism 9/16/2015 Source: www.nord24.no/vinter-lofoten-tiltrekker-seg-flere-turister/s/5-32-29969 FINTRA OY

6 Tyskarna utgjorde 2014 den största gruppen besökare i Nord-Norge (246k), därefter svenskarna (112k) och britterna (70k). Tyskarna besöker Lofoten främst sommartid och britterna vintertid. Besöksstatistik 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsraport 2014 Närmare en miljon resenärer besöker Lofoten per år, vilket inkluderar kryssningsresenärerna, Hurtigrutten-besökarna och övriga som passerar området. Lofoten har 375 000 registrerade övernattningar per år, men flera camping- och mindre stugbyövernattningar saknas i siffrorna. En typisk hotellbesökare övernattar i snitt 1,6 nätter. Övrig övernattningsstatistik saknas, men vi tippar på att besökarna som använder sig av boendeformer i snitt stannar tre nätter.” Kristian Nashoug Marketing Manager Destination Lofoten FINTRA OY

7 Destination Lofoten 9/16/2015 Web-portalen erbjuder besökaren möjligheten att planera, boka och köpa sin resa och andra tjänster direkt på nätet. FINTRA OY

8 BookNorway AS är visitnorway.coms partner – den officiella guiden till Norge och kontakten till andra online reseportaler som erbjuder besökare hjäp med att planera sin Norgeresa. BookNorway innehåller ett brett utbud av transport-, boende- och aktivitetsalternativ till bästa pris. Man bokar hela upplevelsen på en och samma sida i en varukorg. BookNoway betjänar I första hand privatresenärer på väg till och I Norge. Att boka en resa - BookNorway 9/16/2015 FINTRA OY

9 Att köpa sin reseupplevelse 9/16/2015 Kundfeedback underlättar köpbeslut FINTRA OY

10 Visit/Innovation Norway Den officiella Nordnorska (inkl. Svalbard) destinationsutvecklingsorganisationen Målsättningen är att stärka året om turismen och öka försäljningen genom att främja, utveckla och tillgängliggöra destinationens utbud Arbetar för att öka destinationens kännedom nationellt och internationellt Utmanar till ökat värdeskapande och ökad lönsamhet genom att förbättra kommunikationen mellan partners och huvudmän NordNorsk Reisliv Regionens samlade destinationsmarknadsförings organisation Ansvarig för nationell och internationella marknadsföring, destinationsutveckling och försäljning Koordinerar paketering och produktutveckling i området Sarabetar med internationella researrangörer Producerar marknadsföringsmaterial Representerar Lofoten på mässor och event Utvecklar den gemensamma profilen och Lofoten som resemål Koordinerar produktinformation Den officiella turistinformationen Står för representationen och PR-arbetet för kommunerna i området Destination Lofoten Bransch- och marknadsföringsorganisationer 9/16/2015 Source: www.lofoten-startside.no/destinasselskap.htm#eng FINTRA OY

11 www.lofoten.info är den främsta marknadsföringskanalenwww.lofoten.info Den lokala marknadsföringsorganisationen Destination Lofoten deltar i utvalda Visit/Innovation Norway kampanjer med målsättning att öka antalet besökare på den egna hemsidan och för att öka försäljningen Social media, särskilt Facebook och Instagram är viktiga media Även researrangörerna utgör en viktig marknadsföringskanal Marknadsföring 9/16/2015 Source: Kristian Nashoug, Destination Lofoten FINTRA OY

12 Nord Norges Resiliv har delat upp de internationella marknaderna i tre kategorier De viktigaste och högst prioriterade marknaderna är övriga Norge, Tyskland, Sverige och Holland. NNR är kontinuerligt aktiv på dessa marknader. Till sekundärmarknader räknas Frankrike, Italien och Spanien. Antalet besökare från dessa marknader har minskat, särskilt sommartid. NNRs målsättning är att bevara uppnådd position på dessa marknader Till den sista kategorin hör marknader med stor potential att växa i framtiden; UK, Finland, Ryssland, Danmark, Japan, Kina, Sydkorea och USA. Observera, att antalet britter ökar vintertid och amerikaner året om. Här strävar NNR efter att öka sin kännedom i samarbetet med Visit Norway. Målmarknader i marknadsföringen 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 FINTRA OY

13 Visit Norway Cyklingstema Vinterkampanj riktad mot Frankrike NordNorsk Reisliv Reseguide till Nordnorge Mässor och workshops Destination Lofoten Gemensamt varumärkesprojekt PR & Media Exempel på marknadsföringsaktiviteter 9/16/2015 Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 Destination Lofoten FINTRA OY

14 Lofoten deltar i Innovation Norways sommar- och vinterkampanj i Frankrike Bland aktiviteterna finns TV-spots, digital marknadsföring i Google, online banners, reklam och kampanjsidor på Visit Norways och Nord Norges hemsidor Deltagande i mässor, workshops tillsammans med researrangörer och FAM trips till destinationen Exempel på marknadsföring i Tyskland 9/16/2015 Gemensamma kampanjer med t.ex. TUI/Volters Reisen (40k€) och österrikiska NNR Prima-reisen (20k€). Sommarkampanj med Innovation Norway, Hurtigruten, Rica-hotell ochde bolag som flyger till området Vinternkampanj med Innovation Norway, Hurtigruten, Norwegian och Thon-hotellet, med målsättning att profilera Norge som de främsta norrskenslandet Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 FINTRA OY

15 Destination Lofoten har egen webbshop, där besökaren kan boka och köpa olika upplevelser Lofoten finns tillgänglig även via Visit Norways sida BookNorwayn Lofoten satsar på att öka den internationella försäljningen mha incoming operators. Lofoten har en handbok för internationaliseringen och utbildar regelbundet lokala företagen i ämnet Lofoten samarbetar med researrangörer och incoming byråer genom att dela information, bilder och Guidening Försäljning 9/16/2015 Vi saknar fortfarande siffror för vår egen försäljning, denär fortfarande liten. Booking.com och andra motsvarande är konkurrenter vad gäller boendet, men vi sitter på den stora potentialen att sälja aktiviteter via vår webbshop. Kristian Nashoug Marketing Manager Destination Lofoten Source: NordNorsk Reiseliv AS, Årsråport 2014 Destination Lofoten FINTRA OY

16 Mest efterfrågad upplevlese 9/16/2015 Source: Destination Norway, Kristian Nashoug FINTRA OY

17 Populäraste besöksmål 9/16/2015 75 000 besökare i året Source: Destination Lofoten, Kristian Nashoug FINTRA OY

18 På Lofoten är man måna om att ge ett positivt intryck. Det breda utbudet av upplevleser anses utgöra en viktig del av detta I området finns företag som specialiserat sig på t.ex. (extreme) sport som bergsklättring och dykning Hobbier som fågelskådning, fiske och fotografering Det pordnas även olika evenemang och festivaler, som Lofotens kammarmusik- och sellofestival, teatter- och litteraturfestival samt Vikingafestival. Utbud 9/16/2015 FINTRA OY

19 Aktivitetspaket säljs i samband med boende Thon hotel samarbetar t.ex. med XXLofotenin (DMC) som erbjuder ”Mind Moving Concepts” Lofoten Golf Link som erbjuder golfpaket Artic Guide Service som erbjuder upplevleser kring norrsken Arctic Guide Service erbjuder olika typer av utflykter som guideade rundturer, safarin till havs, fisketurer och vandringsturer Lofoten Tours (transportbolag) skapar olika utflyktspaket tillsammans med tjänsteleverantörerna Utbudet paketeras 9/16/2015 FINTRA OY

20 Exempel på paketerbjudanden 9/16/2015 FINTRA OY

21 På destinationens officiella webbsida finns ett extranet för företagen i området. Målsättningen är att erbjuda en plattform för effektivt utbytande av information och utvecklandet av kompetenser. Några nätverk som lokalt samarbetar för att affärsutvecklingen: Lofoten Winter, Lofoten Cruise Network and Flakstad Utviking. Som exempel Falkstad Utviking är ett lokalt utvecklingsbolag som stöder företagen i sin affärsutveckling. Pågående projektet ”Salg på tvers”, med målsättning att samtliga tjänsteleverantörer säljer varandras tjänster Lokalt samarbete 9/16/2015 FINTRA OY

22 Destination Lofoten: www-sidor och e-postdiksussion med marknadsföringschef Kristian Nashougin kanssa NordNorsk Reisliv: www-sidor och Årsraport 2014 Visit Norway och Innovation Norways www-sidor Tjänsteföretagens www-sidor Falkstad Utviking www-sidor www.nord24.no/vinter-lofoten-tiltrekker-seg-flere-turister/s/5-32-29969www.nord24.no Källor 9/16/2015 FINTRA OY

23


Ladda ner ppt "Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY."

Liknande presentationer


Google-annonser