Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se."— Presentationens avskrift:

1 BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se

2 lindahornfeldt lalinda

3  Content & innehållsstrategi – vad vill vi säga?  Sociala medier – var ska vi säga det och till vem?  Influencer marketing – hur får vi andra att säga det åt oss? DAGENS SNACKISAR

4 lindahornfeldt lalinda PERSONLIG I SOCIALA MEDIER – VAD KAN DU VINNA PÅ DET? Relation bygger förtroende Få fler att sprida ditt budskap Öka din trovärdighet

5 lindahornfeldt lalinda PRESTATION VS RELATION

6 lindahornfeldt lalinda B2B B2C B2P

7 lindahornfeldt lalinda B2B B2C B2P BUSINESS TO PERSON Relationsbaserad kommunikation – Prata till en person, inte ett företag.

8 lindahornfeldt lalinda

9

10 HUR PASSAR DET IN?

11 lindahornfeldt lalinda Företagets vision Affärsmål Avdelningsmål SoMe-mål SoMe-strategi Content Creation Action Analys BÖRJA HÄR! INTE HÄR!

12 lindahornfeldt lalinda SOCIALA MEDIER

13 lindahornfeldt lalinda VAD ÄR BRA CONTENT I SoMe? Artiklar Blogg Video Podcast Zine/kundtidning Nyhetsbrev

14 lindahornfeldt lalinda

15

16

17 UNDERHÅLLNINGS- VÄRDE INFORMATIONS- VÄRDE KUNSKAPS- VÄRDE RELATIONS- VÄRDE

18 lindahornfeldt lalinda UNDERHÅLLNINGSVÄRDE

19 lindahornfeldt lalinda RELATIONSVÄRDE #NELLYHOLIC

20 lindahornfeldt lalinda KUNSKAPSVÄRDE

21 lindahornfeldt lalinda INFORMATIONSVÄRDE

22 lindahornfeldt lalinda VAR DÄR DIN PUBLIK ÄR

23 lindahornfeldt lalinda KANALSTRATEGI Vilka vill du nå med kanalen och varför? Hur ofta ska du posta? Best practice (tonalitet, innehåll etc) KPI:er

24 lindahornfeldt lalinda KANALSTRATEGI KANAL BLOGGFACEBOOKINSTAGRAMYOUTUBE 1) Syfte Bygga SEO, personlighet och kunskapsinnehåll 2) Målgrupp Kvinnor ) Primära KPI:er Likes, följare 4) Frekvens 1 gång I veckan 5) Tonalitet Kunnig, förtroendeingivande 6) Innehållsstrategi Högkvalitativa bilder. Innehåll som utbildar kunden kring produktens användningsområden.

25 lindahornfeldt lalinda TONALITET HALLÅ! TJENA! YO!

26 lindahornfeldt lalinda INNEHÅLLSVÄRDE INSPIRATION KUNSKAP KÄNSLA

27 lindahornfeldt lalinda VEM SKÖTER? COMMUNITY MANAGER? MARKNAD? KONSULT?

28 lindahornfeldt lalinda KRITIK TA ALDRIG BORT! SVARA INOM 24 H TYDLIGT ANSVAR

29 lindahornfeldt lalinda VÅRDA RELATIONEN

30 lindahornfeldt lalinda TÄNK PÅ! Dialog, inte monolog - aktivera och engagera Var tillgänglig och transparent Kontinuitet & variation Svara alltid på kritik i flödet och ta aldrig bort – vänd till ngt positivt!

31 lindahornfeldt lalinda INFLUENCER MARKETING

32 lindahornfeldt lalinda VAD ÄR INFLUENCER MARKETING? Att använda sig av inflytelserika personer med egna och oberoende (positiva) åsikter om varumärket.

33 lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder.

34 lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets.

35 lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets. RÄCKVIDD. Bloggare når, i sina samlade sociala kanaler, i många fall fler än de flesta månadsmagasin.

36 lindahornfeldt lalinda PR ANNONSERINGAFFILIATE

37 lindahornfeldt lalinda AFFILIATEMARKNADSFÖRING E-HANDELINFLUENCERAFFILIATE

38 lindahornfeldt lalinda PR REKLAM + * Organiskt * Trovärdigt * Kan ta fart - * Osäkert * Kan ej planeras * Tidskrävande + * Kostnadseffektivt * Kan planeras * Kräver mindre bearbetningstid - * Kan kännas ”köpt” * Dyrt

39 SPONSRADE INLÄGG - EXEMPEL lindahornfeldt lalinda VIKTIGT! Märk ut som ”samarbete” för att inte bryta mot MF-lagen!

40 lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans?

41 lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!!

42 lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!! Bygg relation. Följ bloggaren på sociala medier, kommentera på bloggen och bygg relationen. Viktigt vid PR-strategi!

43 lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick

44 lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud

45 lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen

46 lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen Inte vara påläst

47 lindahornfeldt lalinda HITTA RÄTT BLOGGARE

48 lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra.

49 lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke?

50 lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke? Bygg relation. Transparens, intresse och klassisk vänlighet kommer man långt på!

51 ”Vi måste våga släppa taget. Våga mixa ihop jobb och jag och liv och tro på att eftersom vi alla är människor så är det ändå i slutändan där som vi kommer att Knyta an till varandra.” - Linda Hörnfeldt LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se


Ladda ner ppt "BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se."

Liknande presentationer


Google-annonser