Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

TÄNK SJÄLV - AGERA TILLSAMMANS LAVA/Zenit, Kulturhuset, Stockholm, 2006-10-10.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "TÄNK SJÄLV - AGERA TILLSAMMANS LAVA/Zenit, Kulturhuset, Stockholm, 2006-10-10."— Presentationens avskrift:

1

2 TÄNK SJÄLV - AGERA TILLSAMMANS LAVA/Zenit, Kulturhuset, Stockholm, 2006-10-10

3 Efteråt… www.quistbergh.se/view/536 Ladda hem föreläsningen Frågor & Svar

4

5 1998 – Studentprotester, ett 15- tal som kallade sig OTPOR 1999 – Nato bombar, kontakter med andra organisationer, ”Vi har en situation…igen” Studenternas Torg i Belgrad Växer, skapar samarbeten.

6 2000: Den 14 maj, Goran Matic: ”Det är fel att kalla OTPOR ett politiskt parti eller en studentorganisation. OTPOR är en nyfascistisk organisation i stil med Röda Brigaderna. Staten kommer att ta till alla resurser, såsom andra stater gör, när de ställs mot terrorism i den här omfattningen.”

7 Grattis Slobo Marknadsförsäljning Solförmörkelse

8 Ökad repression. Ökat stöd Antalet medlemmar uppskattas till 70 000 Den 5:e oktober stormas parlamentet och Milosevic avsätts.

9 ”Vi lyckades helt enkelt därför att vi älskade livet mer än de gjorde. Det där gänget predikade bara död. Deras hat, deras propaganda, deras språk luktade död. Vi valde att älska livet och livet kan man inte besegra.” Srdja Popovic, OTPOR

10 ”Vi såg oss själva som en retsam mygga som bet överallt på Milosevic-regimens kropp. Vi var väldigt små och hade en stor man framför oss. Men efter ett tag blev vi fler myggor och stack honom rejält. Sedan dröjde det inte länge tills vi var en stor svärm.” Milja Jovanovic, OTPOR www.otpor.com

11 READ MY LIPS/BLUSH www.atmo.se

12 www.theyesmen.org

13

14

15 Yes men/bhopal

16 www.bhopal.net

17 MODEVISNING

18 Pressmedelande från Kampanjen Rena Kläder 02-10-31: Ellos och Josefssons moderföretag skyldigt till brott mot mänskliga rättigheter. Idag klockan 12:08 intar en aktionsgrupp, från Kampanjen Rena Kläder och Rättviseakademin, Norrmalmstorg. En modevisning ska genomföras, där obehagliga och av många oönskade sanningar om modeindustrin avslöjas. Aktionen riktar sig mot det franska företaget Pinault-Printemps-Redoute (PPR) och dess dotterföretag. Kampanjen Rena Kläder kräver att PPR tar ansvar för att arbetsförhållandena, varhelst PPR-kläder produceras, uppfyller ILO:s krav på fackliga och mänskliga rättigheter. PPR äger märken som Gucci och Yves Saint Laurent, men även postorderfirmor som Ellos, Josefssons och La Redoute. Vi anser att företaget gör sig skyldiga till brott mot mänskliga rättigheter och en rad gällande FN- konventioner. Rapporter om missförhållanden hos PPR:s underleverantörer strömmar in: I Tirupur i Indien tjänar arbetarna knappt en krona i timmen, vilket är under den lagliga miniminivån. Arbetstiden är 13 timmar om dygnet sex dagar i veckan. På Saipan, en ögrupp i Stilla Havet, var de kinesiska arbetarna tvungna att skriva på ett kontrakt där de lovade att inte bli kära, inte bli med barn, inte gifta sig, inte ägna sig åt religiös eller politisk aktivitet eller att kräva högre lön. I Indiana, USA hotas och förnedras arbetare som går med i facket. Aktionen uppmanar konsumenter att själva, via sina inköpsställen, ta reda på under vilka villkor kläderna har producerats. För mer information kontakta: Joel Lindefors, koordinatör info@renaklader.org 0703 450 480 Kampanjen Rena Kläder har funnits i Europa sedan 1989 och Sverige sedan 1998. Bakom kampanjen står ett flertal organisationer: Industrifacket, Handelsanställdas Förbund, Röda Korsetsungdomsförbund, Rättviseakademin, Emmaus Stockholm, Världsbutikerna för Rättvishandel, Fair Trade Center samt Svenska Kyrkans Unga.

19

20 MIGRÄNVERKET

21

22 Vilka är dina bästa kampanjtips?

23 1.Bli remissinstans - www.regeringen.se/sb/d/108/a/3652 Kolla registrator Utvärdera 2. Insändare och pressmeddelande Skriv/uttryck dig kort Egna sändlistor

24

25

26 3. Affischera

27 4. Starta Eget

28 www.demcollective.com

29 5. Gör en kuvertaktion

30 6. Knacka dörr 7. Praoa

31 8. Ordna en demonstration Vad gäller? Offentlig plats Tillstånd eller inte 9. Dela ut flygblad Vad gäller? Kopierad vs. Tryckt skrift

32 10. Anmäl -Priser & utmärkelser -Jobbansökningar 11. Namninsamling

33 12. Fixa en folkomröstning 5 procent av de röstberättigade (100 000=5000 pers.) Namnteckning, namnförtydligande och adress. -Medborgarinitiativ 13. Undersök själv 14. Debatter, läger, fester, seminarier

34 15. Kampanjkvällar/Bättre möten Kolla lokalen (ljus, luft) och anpassa den (plac). Se till att det finns tid både före och efter mötet att prata med varandra om andra grejer. Konflikter, avundsjuka och gruppbildningar KOMMER att inträffa, det är bara att deala med dem när de kommer och ta ett problem i taget. Glöm inte bort orden ”tack” och ”bra”. Ta en runda där alla får berätta om VARFÖR de engagerar sig när motivationen tryter. Syftet: Deltagarna kan ladda batterierna och uträtta underverk till nästa möte.

35 16. Fler praktiska tips… www.westander.se (klicka ”Praktiska Tips”) www.quistbergh.se (sök ”motstånd”)

36 "Varje rörelse som arbetar för en samhällsförändring måste alltid räkna med fem stadier av respons: 1. Likgiltighet 2. Förlöjligande 3. Trakasserier 4. Repressalier - och slutligen 5. Respekt Repressalierna är ett säkert tecken på att segern är nära. Vi skall inte böja oss, bli arga eller våldsamma. Våld är självmord. Varje rörelse som överlever det fjärde stadiet - repressalier i alla dess former - utan att själv svara med samma mynt, uppnår alltid respekt. Vilket är detsamma som seger." M.K. Gandhi i tidningen Young India, 9/3-1921


Ladda ner ppt "TÄNK SJÄLV - AGERA TILLSAMMANS LAVA/Zenit, Kulturhuset, Stockholm, 2006-10-10."

Liknande presentationer


Google-annonser