Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rörlighet Mia Jönsson Idrott och hälsa 1 2015-10-01.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rörlighet Mia Jönsson Idrott och hälsa 1 2015-10-01."— Presentationens avskrift:

1 Rörlighet Mia Jönsson Idrott och hälsa

2 Dagens lektion O Vad menas med rörlighet? O Leden O Vad begränsar rörligheten? O Bindvävens längd och elasticitet O Reflexsystem O Varför blir muskler strama? O Varför blir leder stela? O Varför ska vi träna rörlighet? O Överrörlighet O Hur tränar vi rörlighet? O Töja O Effekter av stretch O Tänja

3 Varför? O Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. O Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet.

4 Vad menas med rörlighet? O Hur stort rörelseomfång vi har i leden, hu stor vinkeln den kan röras i O Som barn har vi normalt full rörlighet i våra leder och muskler O Som vuxen måste vi jobba aktivt med rörligheten – att regelbundet ta ut rörligheten i leder och muskler O Vi föds med olika förutsättningar!

5 Leden

6 Vad begränsar rörligheten? O Muskelvävnadens stramhet O Det neuromuskulära reflexsystemet O Mjukdelar på böjsidan O Yttre faktorer: temperatur, uppvärmning

7 Bindvävens längd och elasticitet

8 Reflexsystem O Muskelspolar och senspolar O Gammanerven O Muskeltonus O Lugn och ro viktigt! O Sträckreflexen

9 Varför blir muskler strama? O Varierar från individ till individ O Äldre mindre rörliga än yngre O Muskler som arbetar mycket och ensidigt och med begränsat rörelseomfång kan bli strama O Muskler som är inaktiva blir strama

10 Varför blir leder stela? O Samma orsak som till varför musklerna blir stela O Ledens strukturer känsligare O Brosket känsligaste vävnaden O Försämras av för hård eller felaktig belastning, inaktivitet, ledsjukdomar O Träning ger effekt O Även ledkapseln påverkar ledens rörlighet

11 Varför ska vi träna rörlighet? O Minskad skaderisk O Ökad prestationsförmåga O Funktionell rörlighet = att klara de krav som normalt ställt på rörligheten O Skadeförebyggande

12 Överrörlighet O Mindre stabil led O Kan belastas i ogynnsamma yttterlägen O Sliter på ledstrukturer O Åtgärd: rörlighetsträna ej, fokusera på att stärka musklerna kring leden och på det sättet stabilisera den

13 Hur tränar vi rörlighet? O Passiv rörlighet O Maximal vinkel som rent mekaniskt är möjlig i leden O Ta hjälp av yttre kraft O Aktiv rörlighet O Maximalt rörelseutslag utan annan hjälp än den egna muskelkraften

14 Töja O Avslappnad och maximalt utdragen muskel O Två vanliga metoder: stretch och KAT O Stretch O Passivt dra ut muskeln till ytterläge O Två faser KAT O Kontraktion-avslappning-töjning O Spänn-töj-slappna av

15 Effekter av stretch O Oklar effekt O Flyttar smärttröskeln O Botar EJ träningsvärk eller minskar skador O Funktionell rörlighet förebygger skador O Mer forskning behövs

16 Tänja O Att jobba dynamiskt med att ta ut muskelns och ledens rörlighet O Pendlande, gungande, cirklande, utsträckande, utdragande O Gynnsam effekt på vävnaderna i och kring leden O Ledbrosken stimuleras och genomblödningen i muskulaturen ökar O  utmärkt i uppvärmningen! O Underhåller och bibehåller rörligheten


Ladda ner ppt "Rörlighet Mia Jönsson Idrott och hälsa 1 2015-10-01."

Liknande presentationer


Google-annonser